גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אנומליה בשוק הנדל"ן: מה אפשר ללמוד ממכרזי הקרקע שנסגרו ברבעון הראשון?

ניתוח מכרזי רמ"י לרבעון הראשון של השנה מגלה כי עוד חברות מורידות עשרות אחוזים מהערכת השווי של השמאים במגרשים לבנייה רוויה ● כשמדובר במגרשים לבנייה עצמית, עדיין רבים המקרים שבהם הציבור מוכן לשלם מחירים שגבוהים מהשומות

בית הכרם. ההצעה הזוכה היתה נמוכה מהשומה / צילום: יוסי זמיר
בית הכרם. ההצעה הזוכה היתה נמוכה מהשומה / צילום: יוסי זמיר

סיכום של הרבעון הראשון של 2023 במכרזי רמ"י מעלה כי יזמים שבונים פרויקטים עם דירות רבות, מגישים הצעות שנופלות בעשרות אחוזים מהערכות השמאי של רמ"י, בעוד שבמכרזים על מגרשים לבנייה פרטית, אין למציעים שום בעיה לחצות את הערכת השמאי, והעיקר שיוכלו לקנות לעצמם את המגרש הנחשק, שעליו יקימו את וילת החלומות שלהם.

רווח של 35 אלף שקל על כל מכונית שנמכרה: המספרים החריגים בענף הרכב נחשפים | ניתוח גלובס
שכונה ד' מול רמות: מה ההבדל במחירי הדירות משני צדי הרכבת בבאר שבע
מה קורה כשיש חנות בפרויקט התחדשות עירונית, ואיך מחשבים את התמורה?

זה מלמד על אנומליה בשוק הנדל"ן. רוכשי דירות מן היישוב שמעוניינים לרכוש דירות עממיות, מתקשים לגייס את המשכנתאות הנדרשות ויוצאים מהשוק; לעומתם, אנשים אמידים שיכולים להסתדר טוב יותר בשוק של ריבית גבוהה - נותרים בשוק ורוכשים דירות יקרות יחסית. כך בשוק הדירות הרגילות וכך גם בשוק הקרקעות.

במהלך השבוע בדקנו נתונים חלקיים על מכירת דירות שבוצעו ברבעון הראשון של השנה ב־26 ערים מרכזיות בארץ. הבדיקה העלתה כי בעוד היה מצופה שרמת העסקאות תהיה נמוכה מזו של הרבעון האחרון של 2022, בפועל ברוב הערים העסקאות שבוצעו בחודשים האחרונים היו גבוהות בממוצע מאלה שבוצעו בשנה שעברה. לעומת זאת, מספר העסקאות עצמו נמצא בירידה, מה שהביא אותנו למסקנה כי מי שנותר בשוק הדירות בימים הללו הם אנשים אמידים יחסית, שיכולים לרכוש לעצמם דירות במחירים לא נמוכים, על אף הריבית הגבוהה.

 

הבדיקה: מכרזים על קרקעות מדינה

הבדיקה הנוכחית שערכנו נועדה לאפיין את מה שמתרחש בשוק הקרקעות הגדול במדינה, שנמצא בפיקוח רמ"י, וזאת באמצעות ניתוח של המכרזים שנסגרו ברבעון הראשון של השנה.

במסגרת המכרזים על קרקעות בבנייה רוויה, כלומר על מבנים שאינם צמודי קרקע, נמצאו ברבעון הזה 62 מכרזים, מהם ל־24 לא הוגשו הצעות, ל־35 הוגשו הצעות שהיו מתחת לשומות שהגישו שמאי רמ"י ורק לשלושה מהם הוגשו הצעות שהיו גבוהות ממחירי השומה.

שלושת המכרזים שעלו על הערכות השמאים היו בקטמונים בירושלים, בגבעת אלונים ביקנעם ובקרית אתא, ושלושתם מכרזים שכל הדירות בהם מיועדות לשוק החופשי. ביקנעם ובקרית אתא מדובר במכרזים קטנים (7 ו־12 יח"ד בהתאמה); הסוד של המכרז בקטמונים נמצא כנראה במקום אחר לגמרי: מדובר במכרז ל־120 דירות, ואולם מדובר באומדן בלבד של רמ"י, וככל הנראה ניתן יהיה להוסיף עליהן בהליך תכנוני. זו ככל הנראה הסיבה לכך שהחברה הזוכה במכרז היתה מוכנה לשלם 35% מעל להערכת שמאי רמ"י.

קרית אתא. יוצאת הדופן שעלתה על מחיר השומה / צילום: פאול אורלייב

ביישובים הערביים ובפריפריה הסיכון גבוה

רוב המכרזים שעבורם לא הוגשו הצעות היו ביישובים ערביים: 12 ברהט וחמישה בטירה; יתרת המכרזים שאף יזם לא התעניין בהם היו בבאר שבע, בראש העין וברכסים, שלושה מקומות פריפריאליים (רכסים מיועד לאוכלוסיה חרדית), שהיזמים העריכו ככל הנראה כי הגיעו לרוויה, והסיכון שכרוך בהשתתפות בהם גבוה מהתועלת שתגיע מהם.

כדי לחזק את ההערכה הזו היה מכרז אחד ברכסים שאליו דווקא כן הוגשו הצעות - וליתר דיוק הצעה אחת. מדובר במכרז ל־180 דירות, מהן 117 שיימכרו במסגרת "מחיר מטרה", שהערכת השומה של רמ"י הגיעה ל־35.8 מיליון שקל. בפועל, החברות שזכו במכרז, עץ השקד וא. חבר, הגישו הצעה של 3.19 מיליון שקל, כלומר כ־9% בלבד ממחיר השומה.

רהט. אפס הצעות ב־12 מכרזים / צילום: איל יצהר

הצעות נמוכות בעשרות אחוזים במכרזי השכרה

ענף בולט שסבל ברבעון הראשון של השנה הוא דיור להשכרה ארוכת טווח. כבר כתבנו בגלובס על דעיכתו של הענף הנדל"ני הזה בעקבות העלאות הריבית. במצב שבו התשואות על הדירות נשארות נמוכות והריביות על הליווי הבנקאי ליזמים מתייקר - מצטמצמת מאוד הכדאיות הכלכלית בייזום פרויקטים מהסוג הזה. ואכן ניכר כי בחלק משמעותי של המכרזים שאורגנו על ידי דירה להשכיר - ההצעות שהגישו היזמים היו נמוכות במידה משמעותית מהערכות השמאים: במכרזים בירושלים, למשל, ההצעות הזוכות היו נמוכות בכ־70% מהשומות של רמ"י, בראש העין ב־86%, באשדוד ב־23%־57%, במתחם סירקין בפתח תקווה ב־75%־92%, ואילו למכרזים בבאר שבע ולשני המכרזים היוקרתיים בהרצליה לא הוגשו הצעות כלל.

מדובר בלא פחות מאיתות אזהרה חמור של השוק כלפי הממשלה, וסביר כי בהמשך המצב אף יחמיר, לאור התחזיות הקודרות לגבי גובה הריבית וההשלכות הכלכליות של הרפורמה המשפטית הממשלתית. הממשלה הייתה אמורה כבר מזמן לגבש מדיניות ברורה לגבי סדרי העדיפויות שלה לענייני דיור בכלל ודיור להשכרה בכלל, אבל נראה כי נכון לעכשיו היא ממשיכה במדיניות של "עסקים כרגיל", בשעה שהדבר האחרון שיכול להגדיר את המצב העכשווי הוא "רגיל".

כאמור, לא רק ענף הדיור להשכרה סובל, אלא כלל ענף הנדל"ן, ועוד המכרזים הדחויים ביישובים הערבים צריכים להיבדק באופן פרטני, 35 המכרזים לבנייה רוויה שבהם הוגשו הצעות נמוכות, וברוב המקרים נמוכות משמעותית ממחירי השומה של רמ"י מורים שגם בתחום זה ענף המקרקעין גולש במורד מדרון תלול.

הנה לדוגמה מכרז בית הכרם אותו ניתחנו לפני שבועות ספורים. מדובר במכרז לא גדול ל־57 דירות, מהן 46 שיימכרו במסגרת "מחיר מטרה", באחת הקרקעות המבוקשות בבירה. אפשר להניח שבעבר הקרוב המכרז הזה היה זוכה להתעניינות כמו גם למחירי שיא.

ואולם חברת קוטלר עדיקא חברה לבנייה בע"מ שזכתה במכרז, הציעה 73 מיליון שקל, כ־82% משומת רמ"י (שהגיעה ל-89.4 מיליון שקל), ונראה כי בימים אלה ההצעה הזו נחשבת לגבוהה במיוחד.

דוגמה אחרת למכרז יוקרתי שבימים אחרים ולא רחוקים היה זוכה להצעות גבוהות פי כמה, לקוחה אף היא מירושלים, ממתחם "שער העיר" הגדול שנמצא בכניסה לעיר וכולל שטחי תעסוקה ו־376 יחידות דיור; רק הצעה אחת הוגשה במכרז, על ידי קרן JTLV3, בסר הנדסה ופיתוח ויהודה רחמים, והיא עמדה 120 מיליון שקל, פחות ממחצית השומה של רמ"י שהגיעה ל־249.4 מיליון שקל.

מכרז מעט יוצא דופן נערך בשכונת הארגזים בתל אביב, במגרש בן 1.1 דונם שנמצא דרומית לגן השוטרת. המגרש מיועד להקמת 22 דירות והוא הוערך ע"י שמאי רמ"י ב־25.87 מיליון שקל. חברת יורו ישראל הגישה הצעה שנמוכה ב־10,000 שקל בלבד, וזכתה. לכן טכנית, מדובר במכרז שאף הוא נכלל בסטטיסטיקה של המגרשים שנמכרו בפחות מהערכת השמאי, אך בפועל החברה העריכה את המגרש בשווי דומה לזה של השמאי. גם כאן מדובר במכרז קטן, שאינו קשור לתוכנית ממשלתית. עצם זה שהוא נמצא בתל אביב (גם אם לא במיקום שנחשב לטוב) - הפך את סוף המכרז הזה לשונה מרוב המכרזים האחרים שנסגרו ברבעון הזה.

בנייה עצמית: הזוכים החלו להתחרט

מול המכרזים הללו, מתנהלים מכרזי רמ"י על מגרשים לבנייה עצמית של צמודי קרקע במקומות שונים, וכאן מתברר, שהאווירה שונה לחלוטין.

נתחיל בסיפור המשונה שארע במושב הבונים שבחוף הכרמל. באוקטובר שנה שעברה יצא מכרז על 15 מגרשים של כחצי דונם בחלק הדרום מזרחי של המושב, שבו מצויים מגרשים של חצאי דונם, רק שאז הוא כלל 15 מגרשים. המכרז עורר רעש גדול, שכן מדובר במקום נחשק, סמוך לים, וכבר שנים שלא שווקו בו קרקעות. לא פלא שלמכרז ההוא הוגשו כ־700 הצעות ואלו שזכו נעו בטווח שבין 4.56 מיליון שקל ל־5.56 מיליון שקל. ואולם אז החלו הזוכים להתחרט, ובזה אחר זה ביטלו את ההצעות שלהם. רמ"י הציעה את המגרשים למכירה מחדש, במסגרת מכרז חדש שנערך לפני כחודשיים. ההערכות, כולל אלה שלנו, דיברו על ירידה משמעותית במחירי המגרשים.

ואמנם למכרז המחודש כבר הגישו "רק" 253 איש הצעות, ואולם טווח המחירים שזכו היה דומה לזה של המכרז הראשון, והוא הגיע ל־4.37־6 מיליון שקל.

לסיפור הייחודי הזה יש כמה הסברים (שאחד מהם קשור לגורל מנחת המטוסים הסמוך, שבאחרונה הודיעה המועצה האזורית חוף הכרמל, כי היא מתנגדת להסבתו לשדה תעופה, ואף הגישה תוכנית לביטול ההסבה הזו), ואולם השורה התחתונה היא שהזוכים היו מוכנים לשלם על המגרשים הללו הרבה מעל למה ששמאי רמ"י העריך אותם.

מעט צפונית משם נסגרו שני מכרזים על מגרשים של 350 מ"ר בקיבוץ נווה ים, ובהם דווקא הושגו מחירים נמוכים מהערכות השמאי (2.1־2.4 מיליון שקל לעומת הערכה של 2.45 מיליון שקל של השמאי), וייתכן כי במקרים הללו מה שהכריע היה מיקומם של המגרשים - בחלק המזרחי של הקיבוץ, המרוחק יחסית מהים.

לא הרחק משם, בפרדס חנה־כרכור, היה מכרז למגרש של 680 מ"ר ברחוב אלכסנדרוני, שהסתכם במירוץ צמוד בין שני מציעים, שרק 8,000 שקל הפרידו ביניהם, ואולם שניהם היו רחוקים מהערכת השמאי. זה העריך את הקרקע ב־2.8 מיליון שקל ואילו הזוכה הציע 3.53 מיליון שקל על המגרש.

בצפון כפר סבא, ברחוב רות באזור קפלן, לא רחוק משדות קיבוץ ניר אליהו, הוצעו למכירה ארבעה מגרשים של 300 מ"ר. שמאי רמ"י העריך את שוויים ב־2.45־2.56 מיליון שקל, והזוכים בהם שכו במחירים מעט גבוהים יותר של 2.48-2.67 מיליון שקל.

בדרום היו שני מכרזי קרקע מאוד גדולים. במסגרת הראשון הוצעו בשכונת רקפות בבאר שבע 288 מגרשים. המגרשים הוערכו בטווחי מחירים של 700־800 אלף שקל, וניכרה בהם "מגמה מעורבת": היו ששילמו מחירים שגבוהים מהשומות והיו ששילמו מחירים נמוכים.

ניתן להעריך כי אנו נמצאים במצב של אזור הדמדומים, ולא תמיד אנשים פרטיים יהיו מוכנים לשלם יותר על מגרשים לבנייה עצמית. שוק הנדל"ן אינו עמיד בפני המצב הפוליטי השברירי, העלאות הריבית המתמשכות, והעתיד המעורפל שבו נמצאת כיום המדינה, ואם ברבעון הראשון של השנה חומרת המצב אולי לא הייתה מובנת עד סופה, נראה כי ברבעון הנוכחי הדברים ברורים הרבה יותר, וגם אנשים אמידים יחסית יהססו אם להיכנס למכרזים, בטח שבמחירים כה גבוהים.

בשורה התחתונה: הירידות הן תוצאה של בעיות חמורות במשק

הדבר מקבל משנה תוקף גם לגבי מכרזי הקרקעות של רמ"י וייזום הנדל"ן. בניגוד לניסיון לייצר דימוי חיובי לירידות מחירי דירות - ברוב מוחלט של המקרים אין מדובר באירוע משמח, אלא בתולדה של בעיות חמורות במשק.

לאורך ההיסטוריה הישראלית מחירי הדירות ירדו בעיתות מיתון (למשל בתקופה של לפני מלחמת ששת הימים), של מלחמה קשה (למשל אחרי מלחמת יום כיפור), ושל בעיות כלכליות חמורות (למשל ההיפראינפלציה של שנות השמונים).

גם בימים הללו המשק הישראלי חווה בעיות כלכליות ואחרות חמורות, מה שבשוק הנדל"ן בא לידי ביטוי בצורה של ירידה חדה בכמות העסקאות, וכפי שהראנו מקודם - בירידות תלולות במחירי הקרקעות.

אלה אמנם אמורות להביא איתן גם לירידות במחירי הדירות, רק כדי שניווכח, שהביקושים ממשיכים לקטון. ברבעון הנוכחי סביר להניח כי יזמים יחכו לראות להיכן פונה המדינה ומה ההשלכות של הדברים על הכלכלה, ועל כן נראה כי מספר המכרזים ללא משתתפים יעלה, וגובה ההצעות למכרזים שכן ניגשים - ירד עוד יותר מאשר היום.

עוד כתבות

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט, דיסני ב-6%


מדד פוטסי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה ● גורם הבקי בפרטים: "חוסכים שקל לשקל למלחמה ואז מביאים הסכם בזיוני"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע