גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מס הסוכר בוטל. אז למה חברות המשקאות מעלות מחירים?

הדוחות הכספיים שפרסמו טמפו ויפאורה מלמדים כי למרות הפגיעה בתוצאותיהן אשתקד עקב הטלת מס הסוכר, עדיין מדובר בתחום הנהנה מרווחיות חריגה ● כעת הן צפויות להרוויח יותר, ומי שחשב כי ביטול המס ייטיב עם השכבות החלשות, עלול להתבדות

בירה גולדסטאר, מהמותגים של טמפו / צילום: און הנר
בירה גולדסטאר, מהמותגים של טמפו / צילום: און הנר

קצרים היו ימיו של המס שהוטל על משקאות ממותקים בישראל ("מס הסוכר"). והנה, דווקא לאחר שבוטל בידי הממשלה בחודש שעבר, צפויות שלוש היצרניות והמשווקות הגדולות בענף המשקאות הקלים להעלות מחירים, לאחר שהודיעו על כך בשבועות האחרונים.

הקמפיין כבר באוויר: מיזם הסטרימינג של קשת מתקרב. איך ייראה השוק?
כיכר העיר העכשווית: כך הפכו המרכזים השכונתיים למוקדי משיכה
היום שאחרי ביטול מס הסוכר: האם המחירים יירדו ויחזרו לקדמותם? 

אחרונה להודיע על ייקור מוצריה הייתה טמפו, שהודיעה לקמעונאים כי בכוונתה לייקר בעד 7% את מחיריה. בצעד דומה נקטו מוקדם יותר החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה־קולה ישראל) ויפאורה. השלוש חולשות יחד ככל הידוע על יותר מ־90% מהפעילות בשוק המשקאות המקומי, כשהגדולה בהן, החברה המרכזית, חולשת על מעל 40% ממנו.

עליית המחירים הרוחבית הנוכחית בוצעה לכאורה בניגוד לציפייה, ולפיה הפחתת המיסוי תוביל להתייצבות ואולי אף להורדת מחירים. ההערכות בענף הן שהיצרניות מבקשות לפצות על הפגיעה ברווחיותן אשתקד, בעקבות הטלת "מס הסוכר", כמו גם על ההתייקרות של חומרי הגלם שמגדילה את הוצאותיהן התפעוליות.

פרופ' דיויד גילה, שכיהן בעבר כממונה על ההגבלים העסקיים, העריך השבוע בראיון לתקשורת כי חברות המשקאות "כנראה חיכו להזדמנות של הורדת המס כדי להעלות מחירים 'מתחת לרדאר'".

הצצה לתוצאותיהן הכספיות של טמפו ויפאורה מלמדת על הרווחיות הגבוהה המאפיינת את תחום ייצור המשקאות, עוד לפני העלאת המחירים הנוכחית, ולמרות המס שפגע אשתקד בשורת ההכנסות והרווח של החברות. מדובר בשיעור רווח גולמי שנע סביב 40% ממחזור המכירות - הרבה יותר ממה שניתן היה לצפות מפעילות תעשייתית בתחום המזון.

נזכיר כי "מס הסוכר" הוטל בתחילת 2022 על משקאות ממותקים במטרה להפחית את צריכתם. ביטולו בסוף מרץ 2023 דווח על־ידי שלוש חברות ציבוריות - טמפו (הנסחרת באמצעות אג"ח בלבד); קרור , בעלת השליטה ביפאורה (70%); וכרמל קורפ , המחזיקה ביתרת מניות יפאורה, המשווקת מגוון רחב של מותגי משקאות, ובהם ספרינג, שוופס, תפוזינה, RC קולה והמים המינרליים "עין גדי".

קרור העריכה לאחרונה כי ביטול המס "ישפיע לטובה על מכירות יפאורה ותוצאותיה". טמפו, המייצרת משקאות קלים לצד בירות ומשקאות אלכוהוליים, ציינה כי בשלב זה אינה יכולה להעריך את ההשפעות של ביטול המס.

גורם בכיר בענף מציין כי "לאחר שתוצאות החברות ב־2022 הושפעו לרעה מ'מס הסוכר', ביטולו אמור להשפיע לטובה על התוצאות הכספיות בהמשך. אם הייתה מחשבה שהאוכלוסיות החלשות שנפגעו מהטלת המס צפויות כעת להרוויח מביטולו, נראה שזה לא המצב".

 

עלויות ההובלה וחומרי הגלם גדלו

כמו תחומים רבים נוספים במשק הישראלי, גם ענף המשקאות הקלים מתאפיין בריכוזיות. ולמרות שפעילותן של שלוש החברות הגדולות בו אינה נחשבת למורכבת מבחינה טכנולוגית, הן מצליחות כאמור לייצר רווחיות גבוהה גם בשנים קשות יחסית, כמו בתקופה שלאחר פרוץ משבר הקורונה, וכאמור גם בשנה שבה הוחל "מס הסוכר". 

הענף מתחלק לשני תחומים עיקריים - השוק "החם", הגדול יותר, שבו משקאות נמכרים בעיקר באמצעות רשתות הקמעונאות; והשוק "הקר" שבו לקוחות רוכשים משקאות בפאבים, מסעדות, בתי מלון וכדומה. על־פי חברת המידע העסקי סטורנקסט, אשתקד נרשמה ירידה דו־ספרתיות של מעל ל־15% בהיקף המכירות של משקאות קלים ומוגזים בשוק החם. להערכת טמפו, הסיבה לכך הייתה "עליית המס על משקאות ממותקים והחלת חוק הפיקדון על מיכלי משקה גדולים".

מדוחותיה הכספיים של טמפו, הנשלטת בידי יו"ר החברה ז'ק בר (60%) ומבשלת הבירה ההולנדית הייניקן, עולה כי החברה הצליחה להתגבר על רוע גזרת המס, הודות להגברת משקלם של הבירות והמשקאות החריפים בתמהיל המכירות שלה, תוך הזנקת הרווחיות שלהם.

כתוצאה מכך רשמה טמפו עלייה של 7% בהכנסותיה ב־2022 ל־1.8 מיליארד שקל. אלה מתחלקות לארבעה תחומים: משקאות לא אלכוהוליים (כגון פפסי קולה); משקאות אלכוהוליים קלים (בירה גולדסטאר ואחרות); יבוא משקאות אלכוהוליים חריפים לרבות וודקה וטקילה; ויקב ברקן שמייצר יינות.

הצמיחה בהכנסות טמפו נבעה, לפי הסברי ההנהלה, בעיקר מגידול בכמויות שמכרה בכל אחד מהתחומים, כאשר שיעור הרווחיות הגולמית של החברה נשחק קלות ל־34%. עלייה בהוצאות התפעוליות, בעיקר בתחומי המשקאות הלא אלכוהוליים, שנבעה מגידול בעלויות האריזה, ההובלה וחומרי הגלם ומעליית מחירי התוצרת הקנויה, הובילה לשחיקה של 6% ברווח התפעולי, שעמד על 163 מיליון שקל בסיכום השנה. בשורה התחתונה הרווח הנקי של טמפו ירד ב־10% אשתקד ל־113 מיליון שקל.

ניתוח התחומים מלמד כי טמפו הסתייעה בתחום המשקאות האלכוהוליים עתיר הרווחיות כדי לצלוח את שנת "מס הסוכר", עם פגיעה קטנה ככל הניתן ברווחיותה. ההכנסות ממכירת בירות עלו ב־4% ל־358 מיליון שקל, ובמשקאות החריפים הן טיפסו ב־5% ל־348 מיליון שקל, כאשר הרווחיות התפעולית בשני מגזרים אלה עלתה הרבה יותר.

בתחום הבירות הרווחיות התפעולית צמחה ב־7% ל־73 מיליון שקל, ובמשקאות החריפים זינקה ב־28% ל־56 מיליון שקל. יקב ברקן, שמוגדר כתחום פעילות בפני עצמו, הצטיין במיוחד: הכנסותיו עלו ב־13% ל־195 מיליון שקל, והרווחיות שלו זינקה ב־14% ל־40 מיליון שקל. כל אלה צמצמו כאמור את פגיעת "מס הסוכר" בפלח המשקאות הקלים, שם ההכנסות עלו ב־6% ל־902 מיליון שקל, אך הרווחיות נשחקה ב־15% ל־88 מיליון שקל. בעקבות התוצאות החזקות זכה בעל השליטה, ז'ק בר, לתגמולים בעלות חריגה של 6.8 מיליון שקל אשתקד, רובה במענק.

 

ליפאורה אין אלכוהול שיאזן את הפגיעה

יפאורה, שלה אין פעילות ישירה בתחום האלכוהול, רשמה הרעה משמעותית יותר בתוצאות הכספיות. החברה שבשליטת רוני גת ושלמה רודב, אשר פועלת בתחום המשקאות הקלים והמיצים, רשמה ירידה חדה של 14% בהכנסות אשתקד ל־855 מיליון שקל, בשל השפעת המס.

שיעור הרווחיות הגולמית התכווץ מ־47% מההכנסות ב־2021 ל־43% אשתקד, בעיקר עקב התייקרות מרבית חומרי הגלם. ההוצאות התפעוליות ירדו בשיעור נמוך יותר מהפגיעה בהכנסות, בין היתר בשל עלות החזקת הרכבים שנותרה כמעט ללא שינוי, וכך הרווח התפעולי של יפאורה נחתך ב־44% והסתכם ב־91 מיליון שקל. בשורה התחתונה נפל הרווח הנקי ב־42%, ל־74 מיליון שקל בסיכום השנה.

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין