קשת ו-RGE השיקו בהפתעה מיזם טלוויזיה חדש. כמה צפוי לעלות מנוי?

השירות שנועד להתחרות בשוק הטלוויזיה הרב־ערוצית אינו מצריך רכישת ממיר, הוא יכלול כ־50 ערוצים ו־30 אלף שעות VOD, והמחיר צפוי לעמוד על כ־40 שקל בחודש • המהלך יצא לדרך למרות שעתירת הוט לבג"ץ נגד אישור המיזם ע"י הרשות השנייה - עדיין מתנהלת

Free T.V. קמפיין ההשקה יצא לדרך
Free T.V. קמפיין ההשקה יצא לדרך

התחרות בשוק הטלוויזיה בישראל עולה שלב: חברת FreeTV, שנמצאת בבעלות משותפת שווה של קשת ו־RGE (ערוץ הילדים, ערוץ הספורט, ערוץ הכנסת, לוגי ועוד), משיקה את קמפיין העלייה לשידור של שירות הסטרימינג שלה.

מדובר בשירות שנועד להתחרות בשוק הטלוויזיה הרב־ערוצית, ויציע חבילת צפייה לכלל המשפחה, המורכבת מתכני בידור, חדשות, ספורט וילדים. החבילה החדשה נועדה להוות אלטרנטיבה לכלל שוק הטלוויזיה הרב־ערוצית - yes, הוט, סלקום ופרטנר.

כיכר העיר העכשווית: כך הפכו המרכזים השכונתיים למוקדי משיכה
עושה היסטוריה: ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית ששווה כבר יותר מחצי טריליון דולר 
עד מתי פרטנר וסלקום ימשיכו להפסיד בטלוויזיה, ומה יהיה המהלך הבא בתחום? 

השירות הוא אפליקטיבי, כלומר אינו מצריך רכישת ממיר נוסף. לאחר ההשקה המסחרית, שתתקיים בעוד כמה שבועות, החברה תציע לצופים כ־50 ערוצים בשידור חי ו־30 אלף שעות VOD של תכני קשת, ותכנים נוספים. עד כה פעל השירות כפיילוט בקרב כ־600 לקוחות.

תזמון ההשקה

בקמפיין, שהושק השבוע בערוצי הטלוויזיה השונים תחת הסלוגן "תרגישו חופשי", קוראת החברה לצרכנים להחליף את השיטה, כאשר היא מתייחסת לבעיית סרבול הממירים, הקופסאות והכבלים. לפי הפרסומת, בעזרת FreeTV ניתן יהיה לחסוך עד 2,000 שקל בשנה בתשלום על שירותי טלוויזיה.

שלא במקרה עלה הקמפיין במוצאי יום העצמאות - כמעט מתחת לרדאר. בחברה בנו תזה של "יציאה לעצמאות", הכוללת התנתקות מממירים ומחירים נמוכים יותר, אולם ניתן להעריך כי הסיבה האמיתית קשורה לכך שעדיין לא החל השלב המסחרי של השירות, וכי לאחר שיסתיים שלב הכניסה לתודעה, יפורסמו המחירים וכמויות התכנים. עם זאת, על־פי הערכות, מחיר השירות צפוי לעמוד על כ־40 שקל למנוי חודשי.

במקביל, החברה יוצאת בפיילוט רחב: כל לקוח שירצה להתנסות בשירות יוכל לעשות זאת. נכון לעכשיו שירות FreeTV זמין לטלוויזיות חכמות, ובהמשך תהיה אפשרות להתחבר אליו גם מסמארטפונים או מטאבלטים.

לדברי גורם ב־ FreeTV, במהלך תקופת ההרצה ועד ההשקה המסחרית, ישנם 41 ערוצים זמינים - בהם גם ערוצי הספורט של ONE וספורט 5, ו־10,000 שעות צפייה

ב־VOD. עם זאת ערוצי הספורט של צ'רלטון (הכוללים את ליגת הכדרוגל האנגלית והגרמנית, למשל) לא צפויים להיות זמינים בשום שלב, בשל המודל העסקי שלפיו היא עובדת.

יעקב נדבורני מנכ''ל Free T.V / צילום: איל יצהר
 יעקב נדבורני מנכ''ל Free T.V / צילום: איל יצהר

המאבק של הוט ו־yes

הידיעות הראשונות על מיזם FreeTV פורסמו כבר לפני יותר משנה, אולם מאז חלו עיכובים בעלייה לאוויר. על־מנת להקים את החברה, קשת, שהיא השחקנית המסחרית החזקה ביותר כיום בשוק הטלוויזיה, רכשה כ־25% ממניות RGE. בראש FreeTV נבחר לעמוד יעקב נדבורני, ששימש בעבר כמנכ"ל אקספון ומנכ"ל הוט מובייל. 

לקראת מפץ בשוק הטלוויזיה? הכירו את מנכ"ל חברת הסטרימינג החדשה שמבטיח מהפכה 

המתחרה המרכזית שמנסה לפעול בכל כוחה לבלום את המיזם זו חברת הוט. עוד במרץ 2022 פנתה הוט לשר התקשורת דאז כדי לעצור את ההשקה. אז טענה הוט כי החוק אוסר על קשת להיות חברה משדרת שגובה תשלום ממנויים. לכך גם הצטרפה yes, שפנתה למועצת הרשות השנייה בנושא.

אחרי עיכובים ובחינות של היועץ המשפטי לממשלה, מועצת הרשות השנייה העניקה אור ירוק בחודש יוני האחרון ל-Free TV. המועצה אימצה כמה מקווי המתאר שהציגה מועצת הכבלים והלוויין - בעיקר כדי להבטיח שצרכנים לא ייפגעו, ושהתחרות לא תיפגע כתוצאה משיתוף־הפעולה בין החברות.

בהמשך להחלטה, באוגוסט 2022 עתרה הוט לבג"ץ נגד הרשות השנייה, על־מנת שזה יפסול את עליית המיזם לשידור בנימוק שקיים איסור בעלות צולבת. בשוק המדיה והדעות לא אמורים להיות שחקנים השולטים בכל שרשרת הערך, וזאת מתוך רצון לפזר את הכוח ולשמר את התחרות. במקרה הספציפי, לדעת הוט ערוץ לינארי עם רישיון לשדר חדשות לא יכול להיות גם שחקן בסטרימינג רה־ערוצי.

ברשות השנייה אישרו את המיזם, ובדיון בבג"ץ טענו כי חשבו שאין בסמכותם לעסוק בנושא אינטרנטי. בית המשפט קבע כי הוא כן בסמכותם, ולאחר מכן הודיעה הרשות השנייה כי הנושא אכן נבחן, ולא נמצאה סיבה לבלום את המיזם.

הוט טענה כי ההחלטה בנושא בוצעה בצורה לא שקופה, וכי יש לבטל אותה. עוד טענה הוט כי הרשות השנייה לא פעלה בהתאם לנדרש, והעבירה את חוות־הדעת הכלכלית שלה לבית המשפט בלבד, ולא לעותרת. ברשות הגיבו כי הסיבה לכך היא שישנם סודות מסחריים במסמך, והשבוע קבע בית המשפט כי על הרשות השנייה להמציא את המסמך גם להוט, תוך השחרת הקטעים החסויים.

בית המשפט ביקש הבהרות אם "נבחנו השלכותיה של ההחלטה על שוק התקשורת, ובכלל זה על צמצום או החלשות של מתחרים". עוד נאמר כי על הרשות השנייה להבהיר "היכן זכה נושא זה להתייחסות קונקרטית בהחלטתה מושא ההליך דנן, בפרט בהתייחס למתחרים שאינם ערוצים מסחריים".

למרות העובדה שהעתירה עדיין מתנהלת בימים אלה, ב־ FreeTV החליטו להשיק את הקמפיין ולא להמתין. הדבר התאפשר משום שבהוט לא הגישו צו מניעה או צו ביניים.

התחרות על התוכן

כדי להפיג את החששות, ב־ FreeTV מתעקשים כי אין שום תכנון להעביר תכנים בלעדיים של קשת רק למיזם, ולא לכלל השחקניות האחרות. לפי מומחים, אין היתכנות כלכלית עבור קשת שלא לשווק תכנים לכלל השחקניות.

בשוק מבינים כי הכיוון שאליו צועדת FreeTV ישפיע על כלל השחקנים: שירות אפליקטיבי שחוסך טכנאים או שירות לקוחות צמוד יותר. בחברה מעוניינים להשיק מוצר פרימיום במחיר לואו קוסט, בזכות טכנולוגיה מתקדמת וטרנספורמציה דיגיטלית. התחרות בין השחקניות השונות תהיה על איכות התוכן ועל השאלה עד כמה הן יצליחו לרענן ולחדש את ה"תפריט" המוצע לצרכנים.

מ-FreeTV נמסר בתגובה: "אין כל מניעה משפטית או אחרת לעלייתנו לאוויר. מדובר בספין תקשורתי חסר בסיס של מונופול הוט בשוק הטלוויזיה, המנסה לעכב תחרות וכניסה של שחקנים חדשים לשוק הטלוויזיה.

"מה שעומד לנגד עינה של הוט הוא לשמר את המודל הכלכלי שלה, זאת נוכח בשורה תחרותית של שירות טלוויזיה רה־ערוצית אשר יאפשר תחרות במונופול הוט ההיסטורי ששלט שנים ארוכות בשוק הטלוויזיה".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "אין כל קביעה מצד בג"ץ לגוף טענות הוט. הרשות כגוף ציבורי אינה מנהלת את הדיון המשפטי בכלי התקשורת, ותעביר לבית המשפט בימים הקרובים את התייחסותה המפורטת, שתהווה תשובה שלמה וברורה לטענות הוט".