עושה היסטוריה: ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית ששווה כבר יותר מחצי טריליון דולר

במהלך המסחר היום בבורסה בפריז, בין היתר על רקע התחזקות האירו מול הדולר, זינק שווי השוק של ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית LVMH מעבר לחצי טריליון דולר • הזינוק בערך המניה, שעלתה ביותר מ-42% בששת החודשים האחרונים, מושך למעלה את כל מדד ה-CAC 40 הצרפתי

ברנאר ארנו, בעלי LVMH / צילום: Associated Press, Thibault Camus
ברנאר ארנו, בעלי LVMH / צילום: Associated Press, Thibault Camus

ענקית מוצרי המותרות הצרפתית LVMH, המאגדת עשרות מותגי יוקרה בינלאומיים, הפכה היום (ב') לחברה האירופית הראשונה החוצה רף שווי של 500 מיליארד דולר. רק לפני כשבועיים הצטרפה החברה - הנסחרת בבורסה של פריז - לרשימת עשר החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בעולם. במהלך המסחר היום, בין היתר על רקע התחזקות האירו מול הדולר, זינק שווי השוק של ענקית הלוקסוס הצרפתית מעבר לחצי טריליון דולר, כך לפי חישובי סוכנות הידיעות הכלכלית בלומברג. 

מעריץ את וורן באפט ולא בוחל באמצעים: כך הפך ברנאר ארנו לאיש העשיר בעולם 
הזבל נערם, הרחובות מלאים במפגינים, אבל הבורסה הצרפתית בשיא כל הזמנים 

הזינוק בערך המניה, שעלתה ביותר מ-42% בששת החודשים האחרונים, מושך למעלה את כל מדד ה-CAC 40 הצרפתי (40 החברות הגדולות בצרפת). המדד הצרפתי עלה בכ-15% מתחילת השנה, וביותר מ-33% מנקודת השפל שרשם בסתיו האחרון, על רקע החשש דאז ממשבר אנרגיה ומהשלכות המלחמה באוקראינה. ביצועיו טובים יותר מאלה של המדדים המקבילים בארה"ב, בבריטניה ואפילו בגרמניה, למרות המחאות הציבוריות בצרפת והעימותים סביב רפורמת הפנסיות של הנשיא עמנואל מקרון.

הסיבה העיקרית לרנסנס של הבורסה הצרפתית היא סין ופתיחתה מחדש של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. אחרי שנות הקורונה ומדיניות האפס-סובלנות של בייג'ינג כלפי המגפה, חצי-השנה האחרונה עומדת בסימן חזרה לעסקים כרגיל באסיה. בשביל מגזר מוצרי המותרות הצרפתי - שוק ענק המגלגל עשרות מיליארדים בשנה ושהלקוחות הגדולים ביותר שלו הם סינים - הדבר אומר בוננזה כספית. יותר משליש מהעלייה שחלה במדד הצרפתי מוסברת בזינוק שחל במניות ענקי הלוקסוס הצרפתיים - LVMH, קרינג, הרמס ולוריאל.

שיעור הרווח במגזר זה הוא יוצא דופן בהשוואה למגזרים אחרים, וה"ביקוש הכבוש" של מעמד הביניים הסיני למוצרי עור, יוקרה, פרטי מעצבים, בשמים וקוסמטיקה מיתרגם לתוצאות כלכליות מצוינות לחברות אלה, המעלות את ערך המניות שלהן, ביחד עם ציפייה כי הבוננזה תימשך. בנוסף, קרנות השקעה החלו להשקיע במגזר זה כדרך ליהנות מהצמיחה בסין מבלי להשקיע כסף ישירות במדינה האסייתית עצמה. 

האיש העשיר בעולם 

הזינוק בערך החברה הצרפתית גם מחזק את מעמדו של ברנאר ארנו, האיש שהשתלט עליה ויצר תאגיד רב-מותגים שמוכר בעשרות מיליארדים בשנה, כאיש העשיר ביותר בעולם. לארנו ולמשפחתו יש נתח משמעותי בחברה, שמיתרגם כעת להון של 212 מיליארד דולר. בארבעת העשורים האחרונים הוביל ארנו תהליך קונסולידציה של עשרות מותגי מותרות תחת קורת-גג עסקית אחת. מדובר לרוב בעסקים משפחתיים לשעבר, חלקם בעלי היסטוריה של מאות שנים, אירופיים ברובם, שהתמחו באוּמָנוּת חסרת פשרות.

כעת חולשת LVMH על מותגים כמו לואי ויטון, דיור, פנדי, קנזו וברלוטי בתחום האופנה והתיקים; מואה-שנדו, הנסי, דום פריניון וקרוג בתחום האלכוהול; בולגרי וזנית בתחום התכשיטים והשעונים; ג'יבנשי ואחרים בתחום הקוסמטיקה; וכן היא בעלת החזקות בכלי תקשורת ובבתי כלבו אירופיים.

ארנו החל את מסע הרכישות והקונסולידציזה בחברת "ריסטיאן דיור שרכש ב-1984 במחיר של 15 מיליון דולר מקרן השקעות כושלת.

מאז ועד היום הוסיף ארנו לאוסף שלו עשרות מותגים. לעתים עבר עשור מאז ניסה להשתלט על חברה ועד שהצליח. הוא רכש חברות אופנה, גם מעבר לים; הוא הרחיב בהדרגה את פורטפוליו היין והאלכוהול של LVMH עם יקבים יוקרתיים שנוסדו עוד במאה ה-16 בצרפת, בהם שאטו ד'יקאם, ועם דגש מיוחד על מגוון יצרני שמפניה ועל ויסקי; הוא התרחב לתעשיית הבשמים; ויש לו כמה בתי כלבו יוקרתיים ברחבי אירופה. החברה מחזיקה גם בעיתון הכלכלי הצרפתי הנפוץ Les Echos. 

"אני תחרותי מאוד, אני תמיד רוצה לנצח", העיד ארנו. לפני כשנתיים השלים רכישה על טיפאני'ס, אחרי הליך משפטי שבו זכה להנחה על הרכישה, בין היתר בשל השלכות מגפת הקורונה. 

 

סמלי סטטוס 

ארנו היה זה שזיהה בזמן הנכון כי איכות ויוקרה הן סמלי סטטוס לקבוצות שלמות, במיוחד באסיה, והצליח למנף מותגים ותיקים לגבהים חדשים. התזמון של בניית האימפריה שלו, עם הצמיחה הכלכלית הגלובלית, ובמיוחד היכולת של שלל העסקים שלו לשכנע כי הם היוקרה בהתגלמותה באמצעות שיווק ופרסום חכמים - הביאו למכירות גוברות, למחירים אסטרונומיים ולשולי רווח שכל תעשייה אחרת יכולה רק לחלום עליה.

הפער בין מחיר הייצור למחיר לצרכן בתעשיית מוצרי המותרות, לפי סקירות שוק, נע בין 800% ל-2,000%. כך למשל, ייצור תיק "פשוט" של לואי ויטון, מותג מוצרי העור והאופנה שאחראי למחצית מהכנסות LVMH בשנים האחרונות, עולה כ-150 דולר, אבל הוא נמכר בחנויות הרשת במחירים המתחילים ב-1,700 דולר.

בחודשים האחרונים הפכה מניית החברה גם לדרך של קרנות "לגדר" את הסיכונים מעליית האינפלציה, בשל התפיסה כי המגזר הצורך אותם "אדיש" לעליות מחירים. לפני כמה חודשים "סימן" ארנו את היורשת לאימפריה שלו: בתו דלפין ארנו (47). הוא מינה אותה לעמוד בראש כריסטיאן דיור, וגם ציין כי המותג, לצד לואי ויטון, הוא אחד מהשניים הקרובים ביותר ללבו.