המשנה ליועמ"ש מבקש מהרשות השנייה הבהרות סביב מיזם FREE TV

מיזם הסטרימינג של קשת ו-RGE אמור לקבל את אישור מועצת הרשות השנייה בהיבט צר של איתנותה הפיננסית של קשת • היועץ מבקש להרחיב הבדיקה • קשת: הניסיון של גורמים פוליטיים והמונופולים המסחריים של הוט ובזק לעכב את המיזם לא יצלח ומשול לניסיונות של קודאק להילחם בצילום דיגיטלי

יעקב נדבורני, מנכ''ל מיזם FREE TV / צילום: ליאור מזרחי
יעקב נדבורני, מנכ''ל מיזם FREE TV / צילום: ליאור מזרחי

הלחצים שהופעלו על הייעוץ המשפטי לממשלה להתערב בשאלה האם קשת ו-RGE יכולים להפעיל חברת סטרימינג חדשה (FREE TV), גרמו למשנה ליועמ"ש לפנות למועצת הרשות השנייה בסדרה של שאלות הבהרה, מהן משתמע כי הרשות צריכה לבחון את המיזם בהסתכלות יותר רחבה.

מהפניות של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מאיר לוין, למועצת הרשות השנייה עולה כי הוא סבור שהמועצה "צריכה לשקול שיקולים רחבים ולתת דעתה גם לאופן שבו ישפיע אישור הבקשה על שוק השידורים".

נסביר כי מועצת הרשות השנייה בחנה את אישור המיזם באספקט צר שלו, והוא האם קשת מסוגלת להתמודד פיננסית עם הקמת מיזם חדש. הוויכוח סביב FREE TV נדחף על-ידי מתנגדי המיזם, שמבקשים לבחון אותו בהיבט רחב יותר, כגון בעלויות צולבות, והאם תיתכן פגיעה בשוק הדעות הציבורי בעקבות התחזקות כוחה של קשת מהמיזם.

בפנייה של הייעוץ המשפטי לממשלה נכתב, בתגובה לחוות-דעתה המשפטית של מועצת הרשות השנייה, כי "נציע כי המועצה תבחן לשקול האם אישור הבקשה יתרום להגשמת תכליות היסוד בדבר שוק שידורים מגוון, מהימן, תחרותי ופלורליסטי, או שמא יעודד דווקא מגמות הפוכות".

בהמשך, עו"ד לוין קורא למועצת הרשות השנייה לקיים התייעצויות עם רגולטורים נוספים העוסקים בתחום השידורים. בנוסף, הוא למעשה קורא למועצה "להגדיל ראש" ולא להסתפק בשאלה המשפטית הצרה, האם המיזם פוגע בקשת או לא. לפיכך הוא מציע כי המועצה תשקול האם היא צריכה לקבוע תנאים לפעילות המיזם על רקע ההשפעות העתידיות שיכולות להיות לו.

בכל הקשור לסוגיית הבעלויות הצולבות, נכתב כי היועץ מבקש שהנושא יילקח בחשבון על-ידי מועצת הרשות השנייה. סוגיית הבעלויות הצולבות שהועלתה על-ידי הוט ו-yes מתייחסת לכך שלקשת אסור להתממן מהכנסות מדמי מנוי, שכן על-פי רישיונה היא אמורה להתממן מפרסומות. בשל העובדה שחוק שידורים חדש אמור להתפרסם בקרוב על-ידי משרד התקשורת, בייעוץ המשפטי לממשלה טוענים כי המועצה אמורה לקחת זאת בחשבון בעת הזו. 

FREE TV: "בשורה צרכנית אדירה" 

מ-FREE TV נמסר: "FREE TV היא בשורה צרכנית אדירה שתחסוך לכל משק בית בישראל כ-2,000 שקל בשנה. הניסיון של גורמים פוליטיים והמונופולים המסחריים של הוט ובזק לעכב את המיזם ולפגוע באזרחי ישראל לא יצלח ומשול לניסיונות של קודאק להילחם בצילום דיגיטלי. לאחר אישור רשות התחרות, הרשות השנייה צריכה לאשר את הנושא בהקדם, וכך צפוי להיות. FREE TV ממשיכה בהיערכותה המסחרית ותשיק בקרוב את הבשורה הצרכנית הטובה ביותר והזולה ביותר בשוק הטלוויזיה".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "הרשות השנייה כרגולטור עצמאי מנהלת הליך היוועצות עם גורמי הממשלה, לרבות משרד המשפטים בעניינים שונים. במסגרת הליך זה העבירה הרשות פנייה לגבי מספר נושאים בסוגיה הנדונה, ומשרד המשפטים התייחס אליה, כמקובל בהליכי היוועצות מעין אלה.

"עוד יובהר כי כלל ההליך נמצא עדיין בעיצומו, כולל הדיונים, הבדיקות וגיבוש חוות-הדעת המקצועיות. משיסתיימו גיבוש חוות-הדעת המקצועיות וכלל ההליך, תפורסם החלטת המועצה. כל אמירה אחרת סותרת את עובדות המקרה".