FREE TV | בלעדי

הוט ו-yes מנסות לבלום את המיזם החדש של קשת ו-RGE

החברות יופיעו בפני מועצת הרשות השנייה בניסיון לעכב את עליית חברת הסטרימינג החדשה FREETV • הוט טוענת שמדובר במיזם לא חוקי, בעוד ש-FREETV הציגה חוות דעת הטוענת שתחסוך עד 2,200 שקל בשנה למשק בית

טל גרנות גולדשטיין, מנכ''לית הוט / צילום: יח''צ אוהד רומנו
טל גרנות גולדשטיין, מנכ''לית הוט / צילום: יח''צ אוהד רומנו

הניסיונות לבלום את התחרות בשוק הטלוויזיה לא נעצרים. לגלובס נודע שהוט ו-yes צפויות להופיע בפני חברי מועצת הרשות השנייה בדיון, שהיא תקיים ביום ראשון בנושא חברת הסטרימינג החדשה FREETV, מבית קשת ו-RGE. בעקבות הופעתם הצפויה, תופיע גם חברת FREETV בדיון. על פי הערכות, במועצה כבר התגבשה חוות דעת מקצועית אך יו"ר המועצה עדן בר טל רוצה לקיים הליך מסודר ושקוף ולאפשר לכל הצדדים להשמיע את עמדותיהם בטרם תתקבל ההחלטה הרשמית.

המועצה רשאית לדון רק בדבר יכולתה הכלכלית של קשת להיכנס לפעילות חדשה מבלי שתסכן את איתנותה הפיננסית, אך הוט ו-yes טוענות לאי חוקיות המיזם ומבקשות להרחיב בכך את הדיון לעצם עלייתו לאוויר.

עדן בר טל, יו''ר מועצת הרשות השנייה / צילום: איל יצהר
 עדן בר טל, יו''ר מועצת הרשות השנייה / צילום: איל יצהר

ב-FREETV מבטיחים חיסכון ממוצע של 130 שקל בחודש

בתוך כך, נודע כי הבוקר שלחה חברת FREETV חוות דעת כלכלית לשורה של גורמים העוסקים בנושא וגם למשרד התקשורת, ובו היא מציגה את החיסכון הצפוי למשקי הבית כתוצאה מכניסתה לשוק הסטרימינג. חוות הדעת הכלכלית גובשה על ידי ד"ר אסף אילת, לשעבר הכלכלן הראשי ברשות התחרות.

לגלובס נודע כי FREETV טוענת בחוות הדעת שהיא צפויה להביא לחיסכון של 1,000-2,200 שקל בשנה למשק בית כתוצאה מהמעבר אליה. FREETV צפויה לעלות לשידור דרך אפליקציה עם חבילה בעלות של 40 שקל לחודש שתכלול שורה ארוכה של תכנים הכוללים ערוצי ברודקאסט, חבילת ערוצי ספורט מורחבת, תכני ילדים ועוד.

מהנתונים שהציגה נמצא כי עלות חבילה ממוצעת עומדת היום על 170 שקל בחודש למשק בית ולכן החיסכון מוערך ב-130 שקל לחודש בתלוי בסוג החבילה שיש בכל משק בית. לצופי ספורט למשל החיסכון יגיע ל-180 שקל בחודש.

FREETV טוענת כי פעילותה מאתגרת את שיווי המשקל הקיים בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית ומאפשרת, לראשונה, הפחתת עלויות דרמטית לצרכן תוך שימוש במודלים ובטכנולוגיות פורצי דרך. הצלחת המיזם וביסוס המודל עליו הוא נשען צפויים להגביר את התחרות באופן מיידי, לאלץ את הפלטפורמות הקיימות להפחית מחירים, ולסייע למתחרים נוספים להיכנס לשוק זה על גבי מודל דומה.

הוט: עליית המיזם לאוויר לא חוקית

הטענה המרכזית של הוט היא שיש לעכב את כניסת FREETV לשוק וזאת עד שלא יוסדר חוק השידורים החדש שעליו שוקדים במשרד התקשורת בימים אלה, בעקבות המלצות ועדת פולקמן. לטענת הוט עליית המיזם לשידור אינה חוקית מכיוון שהיום אסור לקשת להפעיל שידורי טלוויזיה בתשלום היות והחוק קובע כי הכנסותיה אמורות להגיע מפרסום.

לדבריה, חוק הרשות השניה קובע שמי שמחזיק ברישיון לשידורי טלוויזיה רב ערוצית למנויים (הוט ו-yes) אינו יכול להחזיק בערוץ מסחרי. הוט טוענת כי הוראות חוק אלה, האוסרות על בעלות צולבת בכלי תקשורת מרכזיים, מיועדות להגן על הציבור מפני ריכוז כוח תקשורתי רב בידי מעטים. העובדה כי שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית של קשת יועברו באינטרנט שידורי ולא בכבלים או בלוויין, אינה משנה דבר לעניין תכלית החקיקה בדבר הצורך במניעת ריכוז הכוח בידי קשת.