הוט עתרה לבג"ץ: דורשת לפסול את עליית FREE TV לשידור

חברת הוט דורשת לפסול את ההחלטה המאפשרת לקשת ול-RGE לעלות עם מיזם טלוויזיוני חדש • טוענת כי האישור שניתן למיזם FREE TV הוא תולדה של חולשת הרשות השנייה מול קשת ועומד בסתירה חזיתית לדיני התקשורת ולחוק הריכוזיות

הלוגו של מיזם FREE TV
הלוגו של מיזם FREE TV

חברת הוט עתרה היום (ה') לבג"ץ נגד החלטת הרשות השנייה המתירה לקשת, בעלת הערוץ המסחרי וחברת החדשות הגדולים בישראל, להקים גם מיזם טלוויזיה רב-ערוצית. הכוונה היא למיזם FREE TV - מיזם הטלוויזיה האינטרנטית של קבוצת קשת ו-RGE. 

מועצת הרשות השנייה העניקה אור ירוק לחברת הסטרימינג של קשת 
לקראת מפץ בשוק הטלוויזיה? הכירו את מנכ"ל חברת הסטרימינג החדשה שמבטיח מהפכה 

הוט דורשת לפסול את החלטת הרשות השנייה, בטענה כי אישור הרשות הוא תולדה של חולשת הרשות השנייה מול קשת ועומד בסתירה חזיתית לדיני התקשורת ולחוק הריכוזיות, המבוססים על ביזור כוח תקשורתי, ומטרתם לוודא ששוק הדעות יהיה מגוון.

בעתירה טוענת הוט כי דיני התקשורת קובעים כי מי שמחזיק ברישיון לשידורי טלוויזיה רב-ערוצית למנויים לא יכול להחזיק בערוץ מסחרי, ומי שמחזיק ברישיון מסחרי לא יכול להחזיק ברישיון לשידורי טלוויזיה רב-ערוצית למנויים. זה הוא הכלל האוסר על בעלות צולבת בכלי תקשורת מרכזיים, והוא מיועד להגן על הציבור מפני ריכוז כוח תקשורתי רב בידי מעטים.

העתירה של הוט מגיעה לאחר שהחברה למדה את החלטת הרשות השנייה המלאה שפורסמה לאחרונה, והיא מגיעה גם על רקע פרסום טיוטת תזכיר חוק שידורים חדש שאמור לפתור את בעיות הבעיות הצולבות ולארגן מחדש את שוק השידורים.

ההחלטה של הוט לעתור לבג"ץ הייתה תלויה באוויר בשבועות האחרונים, ובשוק היו הערכות שונות לגבי האסטרטגיה של הוט, שייתכן שהיא בכל מקרה רוצה להרוויח זמן דרך הליכים משפטיים. לחילופין, אם הוט לא הייתה עותרת, היה משתמע שהמאבק הארוך שניהלה היה אכן רק לצרכים מסחריים לעיכוב התחרות, ולא באמת משום שהוא אינו חוקי, כפי שהיא טוענת. בסופו של דבר הוט החליטה ללכת עד הסוף ולהעמיד את החלטת הרשות השנייה למבחן בג"ץ, כפי שאכן ציפו ברשות ובמשרד התקשורת, שגם הוא צד לעתירה. 

בעלויות צולבות

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד אבי ליכט, שותף בכיר בפירמת עורכי הדין מיתר, טוענת הוט כי קשת היא בעלת רישיון להפעלת הערוץ המסחרי הנצפה ביותר בישראל, וכי לא ייתכן שהרשות השנייה תתיר לה להפוך להיות גם בעלת מיזם טלוויזיה רב-ערוצית, בניגוד לכלל האוסר בעלויות צולבות.

ככל שהדברים נוגעים בקשת, הרי שמדובר במי שכבר היום מרכזת כוח תקשורתי אדיר: קשת היא בעלת רישיון לשידורים מסחריים, ובנוסף היא שולטת בחברת החדשות החזקה בישראל, ובחסות ההסדרים הרגולטוריים שיצר החוק (ובפרט החובה לשדר את תכניה בכל בית בישראל), היא ביססה שליטה בתחום הטלוויזיה המסחרית ומעמד מונופוליסטי בתחום שידורי החדשות.

לטענת הוט, השפעתה של קשת על שוק הדעות היא כבר היום משמעותית ביותר, וההחלטה המתירה את הקמת המיזם רק תעצים את כוחה. זאת, כאשר קשת וחברת החדשות של קשת נשלטות על-ידי אחד הגופים הריאליים החזקים במשק, קבוצת ורטהיים.

עוד נטען כי קשת כבר מינפה את כוחה המונופוליסטי כדי לקדם את N12, שהוא עיתון דיגיטלי משמעותי ביותר, וכן את אפליקציית מאקו ואפליקציות נוספות כגון 12 +. לטענת הוט, קשת מנצלת את המונופול שיש לה בשוק הדעות כדי לחלוש על שווקים נוספים, ובשנים האחרונות היא נכנסה לשורה של השקעות בחברות ריאליות שונות בתחומים שונים, ובהם קמעונאות, ביטוח, פיננסים, והכול בתמורה לזמן מסך שהיא מספקת לאותן חברות, תוך שהדבר מחליש את החברות שמתחרות בהשקעות אלה.