גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קוריאנית חשמלית בכמעט חצי מיליון שקל: האם ג'נסיס GV70 נותנת פייט למתחרות?

הגרסה החשמלית של GV70 צולחת את המעבר לחשמל עם ביצועים רציניים ורמות פאר, איכות ונוחות מהטובות בפלח ● עם זאת, יש מתחרות שמציעות יחס טווח־מחיר טוב יותר

ג'נסיס GV70 / צילום: יח''צ
ג'נסיס GV70 / צילום: יח''צ

תעשיית הרכב מלאה כיום בשלל מיזמים שאפתנים לייצור רכב חשמלי, שרוצים להיות "יותר טסלה מטסלה". המודל העסקי שלהם הוא כמעט חיקוי מדויק: מגייסים כסף ממשקיעי הון סיכון, בונים אב טיפוס, מגייסים בזכותו עוד כסף, בונים פס ייצור, מוכרים כמות מוגבלת של כלי רכב, מפסידים עליהם ערמות של כסף ויוצאים להנפקה, שאמורה להעשיר את המשקיעים ואת היזמים. 

אלא שהמודל הזה רלוונטי לעשור הקודם ופחות מתאים לאופיו הנוכחי. כיום שוק החשמליות הינו משוכלל. שמירה על תחרותיות בו דורשת משאבים ששום יצרן צעיר לא יכול להשיג, אפילו אם הונפק. 

סינית, קוריאנית או טסלה? המדריך לרכב חשמלי בפחות מ-200 אלף שקל 
185 אלף שקל וזו רק ההתחלה: האם הרכבים החשמליים יוזלו בקרוב? | ניתוח

קחו למשל את קונצרן יונדאי מוטור הקוריאני. בתחילת אפריל הודיע הקונצרן כי בכוונתו להשקיע עד סוף העשור 18.2 מיליארד דולר בהגדלת הייצור של כלי רכב חשמליים בקוריאה לייצור של לא פחות מ־1.51 מיליון כלי רכב חשמליים עד 2030. אם לא די בכך, יונדאי מתכננים להשיק לא פחות מ־31 דגמים חשמליים חדשים בשנים הקרובות, 17 מתוכם של מותג הפרמיום ג'נסיס. כלומר רק למותג הפרמיום ג'נסיס יהיו בשנים הקרובות בערך פי שלושה יותר דגמים מאשר לטסלה. אלה סדרי גודל כלכליים, שמעט מאד שחקנים יכולים להשוות. עד שההשקעה תניב, ג'נסיס סוגרת את הפער בעיקר באמצעות הסבה מקיפה לחשמל של דגמי הבנזין הקיימים שלה והאחרון, שנחת כאן, הוא הקרוס־אובר הגדול GV70 בגרסה חשמלית.

 

עיצוב חיצוני

חיצונית הגרסה החשמלית זהה כמעט לאחותה מונעת בנזין, למעט החלפת הגריל הענק והמחורר שבחזית ביחידה פלסטית גדולה ואטומה, שנראית קצת פחות יוקרתית מהמקור ובתוכה חבוי גם פתח הטעינה. פרט לכך, נשמר העיצוב הייחודי של ה־GV70 בנזין עם פנסי החזית המפוצלים ייחודיים, ופרופיל צד דינמי, שמדגיש את המסה של החלק האחורי. בנוסף לכך, יש גם זנב עגלגל ונאה, שקצת נראה כמו הומאז' לפורשה 928 ההיסטורית.

פנים הרכב

תא הנוסעים שומר כמעט במדויק על העיצוב של גרסת הבנזין ובהתחשב ברמת הפאר של המקור אין בכך רע. הנהג ונוסעיו מוקפים בקווים רכים ונעימים וכל פינה חשופה בתא עטויה בחומרי דיפון איכותיים, שנראים ומרגישים יקרים. המושבים העמוקים נוחים מאוד ומתכווננים חשמלית בכל זווית אפשרית. ההגה המעוצב מזכיר רכבי פאר של מיליון שקל פלוס. יש גם מערכות קול רצינית, הרבה מאד פיצ'רים אלקטרוניים שמשפרים את איכות החיים (והאוויר), וכמובן מערך בטיחותי היקפי יסודי מאוד.

איכות הייצור יכולה לגרום קנאה גם לכמה מהשמות הגדולים בתעשיית הרכב, ובידוד הרעשים הוא אחד הטובים ביותר בפלח. אפילו ב־150 קמ"ש לא נשמעת מבחוץ יותר מאוושה עמומה, מדובר בהישג לא מבוטל עבור רכב חשמלי, שבו העדר צליל מנוע נוטה להעצים את קולות הרוח והכביש. הנדסת האנוש יעילה עם כמות סבירה של מתגים פיזיים לשליטה מהירה ללא הסחת דעת מיותרת, אם כי היינו שמחים לקבל מוט הילוכים במקום המתג הסיבובי המואר בקונסול המרכזי, שנראה קצת צעקני לטעמנו האישי.

המושב האחורי יכול לאכלס ללא קושי שלושה מבוגרים במידה XL כל הנוסעים מלפנים ומאחור נהנים ממרחב רציני לראש ולכתפיים. גם סף הכניסה ממוקם בגובה נוח מאד לכניסה ויציאה. עם זאת אפשר להבחין בתא בכמה פשרות, שנגזרות מכך שהרכב לא פותח מבראשית כרכב חשמלי. מערך הפיקוד, למשל, מציג לוח מחוונים שנראה קצת חד־גוני בהשוואה למה, שמציעות כיום בחשמליות הפאר הייעודיות מהדור האחרון.

מוטלימדיה ומצלמות

בגזרת המוטלימדיה לא חל שינוי משמעותי ביחס לגרסת הבנזין הוותיקה. מסך המולטימדיה הרוחבי, כמעט שזהה בעיצובו לגרסה ההיא. כמו כן, המערכת הנוכחית נותרה ללא האטרקציה הוויזואלית של המסכים ההיקפיים שמקובלים כיום בפלח.

תא מטען 

תא המטען אומנם מציע נפח שימושי אבל נפחו קטן יותר בכ־50 ליטר מזה של גרסת הבנזין ובמאות ליטרים מזה של חלק מהמתחרים. למעשה, מדובר תופעה מוכרת בכלי רכב שהוסבו לחשמל בדיעבד.

מנוע וצריכת דלק

מתחת למרכב הארוך נמצאים שני מנועים חשמליים, שמניעים את כל ארבעת הגלגלים ומייצרים הספק משולב "רשמי" של 430 כ"ס ומומנט של 61.7 קג"מ. אנחנו כותבים "רשמי" כי על גלגל ההגה מסתתר מתג תמים למראה, שעליו כתוב BOOST. לחיצה עליו במצב התכנות הספורטיבי מוסיפה לפרק זמן של כמה שניות עוד 59 כוחות סוס ומאפשר לרכב הגדול והכבד הזה להאיץ ב־4.2 שניות מאפס ל־100 קמ"ש. זה בהחלט נתון רציני, והוא שימושי לאלה שאוהבים להפתיע את נוסעיו בתאוצה שתוציא את האוויר מריאותיהם.

יחידת ההנעה נמצאת במיטבה בטווח השימושי של המהירויות עם הזרמת כוח חלקה ורגועה בעיר או בעת שיוט על כביש מהיר. גם בלי אותו מתג, אפשר ליהנות מהכוח השופע ומרזרבות, שמספיקות להשלמת עקיפות מהירות ובטוחות גם בעליות.

המערכת מסתפקת בקיבולת סוללה של 77.6 קוט"ש, וטווח הנסיעה המוצהר הוא עד 455 ק"מ בתקן WLTP. במזג אוויר אביבי, עם שימוש מינימלי בקירור או חימום, אפשר להגיע ל־400 ק"מ ואולי קצת יותר במיוחד עם מנצלים את המערכת היעילה למחזור אנרגיית הבלימה. הפעלה רציפה של המזגן בקיץ הישראלי כבר תוריד את הטווח הריאלי לאזור ה־300 עד 350 ק"מ ויש בפלח מתחרים שמציעים טווח גדול יותר. הרכב כן תומך בטעינה סופר־מהירה ואם תמצאו מטען סופר־מהיר פנוי תוכלו להוסיף לרכב טווח נסיעה משמעותי בתוך דקות ספורות.

על הכביש

ארצות־הברית היא שוק היעד העיקרי של הרכב הזה וקל להרגיש בכך בכיול השלדה. מתלי האוויר מספקים לרכב נוחות מרשימה מאד על כל סוגי האספלט ומעניקים בידוד טוב מהאספלט הישראלי המשובש. גם היציבות הכיוונית במהירויות גבוהה טובה אבל בפניות הדוקות מורגשת לא מעט נטיית מרכב וההיגוי די מעורפל. מצב הספורט מחדד את תגובת ההיגוי אם כי עדיין לא ברמה שראויה לרכב, שמאיץ מאפס ל־100 בפחות מ־4.5 שניות. בקיצור, זה רכב לנהגים רגועים.

מחיר

גרסת הפתיחה של ה־GV70 החשמלית עולה 469 אלף שקל, כמעט 120 אלף שקל יותר מגרסת הבנזין הבסיסית של אותו רכב אם כי לחשמלית הבסיסית יש אבזור עודף. המחיר הזה עדיין אטרקטיבי בהשוואה לכמה מהמתחרות הגרמניות אך גרסת הפרפורמנס של טסלה Y המוזלת מציבה יחס טווח־ביצועים־מחיר שקשה מאוד להתחרות איתו אם כי עם רמת גימור, פאר ונוחות פחותה. בשורה התחתונה ה־GV70 החשמלי אומנם נולד כרכב בנזין אבל מרגיש בוגר ומגובש והוא מרוויח את מקומו בכבוד בחבורת הצמרת החשמלית.

חלק מהמתחרות

VOYAH FREE
390 אלף שקל, זהו מחיר הקרוסאובר של דונפג, בעל שני המנועים בהספק משולב של 489 כ"ס וסוללה של 100 קילוואט עם טווח של עד כ־500 ק"מ.

דגם Voyah Free של Dongfeng Motor / צילום: יח''צ

ב.מ.וו IX3
470 אלף עולה ה־IX3. הרכב מוצע עם מנוע בודד של 286 כ"ס וסוללה של 80 קילוואט עם טווח של עד 456 ק"מ. הרכב בעל תא נוסעים מרווח ומפואר עם פיקוד דיגיטלי מתקדם.

ב.מ.וו IX3 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ●  מספר משרות השכיר ירד (1.8%) לעומת מרץ 2023, אך דווקא עלה ב-1% לעומת חודש פברואר 2024 ● אומדני הבזק מבוססים על נתונים חלקיים, אך ניסיון העבר מלמד שמדובר בהערכה טובה המתקרבת לנתוני האמת

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

ציר פילדלפי שברפיח, עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

תקרית חריגה בכרם שלום: שלושה נפגעים מפצמ"רים ששוגרו מרפיח

הממשלה הצביעה על סגירת ערוץ אל-ג'זירה בישראל ● בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● נתניהו: "ישראל לא יכולה לקבל אפשרות של סיום המלחמה" • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● עדכונים בולטים

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש על סף מכירת השליטה גם באלרון

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● סכום העסקה המשוער: כ-90 מיליון דולר

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו מזנקת הבוקר ביותר מ-23% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

וול סטריט ג'ורנל: ישראל רוצה להיכנס לרפיח, וזה יכול להיגמר רע

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%