גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת הכתרת צ'ארלס: האם מלך בריטניה יצליח לשמר את המותג החזק?

בשבת הקרובה יוכתר באירופה מלך חדש, שתחת הצל של אמו המנוחה אליזבת השנייה, יצטרך לפעול לשימור וחיזוק מותג שמוערך בכ־70 מיליארד ליש"ט ● קידום האג'נדה הסביבתית, שבה צ'ארלס תומך בפומבי זה שנים, עשוי להיות ההתחלה

המלך צ'ארלס, השבוע. יצטרך להביא תוכן עדכני למותג
המלך צ'ארלס, השבוע. יצטרך להביא תוכן עדכני למותג

אחד הציטוטים המזוהים ביותר עם מלך בריטניה ג'ורג' השישי, אביה של המלכה אליזבת השנייה, היה "אנחנו לא משפחה, אנחנו פירמה". בתו הפנימה היטב את המסר הזה במהלך כשבעה עשורים של שלטון, ולמעשה לקחה אותו צעד אחד קדימה. 

כמה תעלה ההכתרה של צ'ארלס למשלם המסים הבריטי
נכסי המלך החדשים: האחוזות והבתים של צ'ארלס השלישי

מלבד ההון העצום של בית המלוכה, המוערך בעשרות מיליארדי ליש"ט, אליזבת השנייה בנתה מותג גלובלי עם ערכים ברורים, לוגו, שווי כספי וצוות יחסי ציבור משומן - והפכה אותו לחזק ביותר מבין כל בתי המלוכה הקיימים כיום באירופה. כמובן העובדה שחבר העמים הבריטי כולל מדינות רבות, ובהן סקוטלנד, אירלנד, אוסטרליה וניו זילנד - כך שמדובר בלא פחות מ־100 מיליון בני אדם - מסייעת לכך.

האם המלך צ'ארלס, שיוכתר באופן רשמי ב־6 במאי, יצליח לשמר, לפתח ולחזק את המותג כמו שעשתה אמו? כדי לענות על השאלה צריך לבחון קודם כל מהם ערכי המותג, מהם היתרונות של צ'ארלס והנקודות שעליהן הוא יכול לשים את הדגש, וגם לבחון את הסביבה שבה הוא פועל. 

המלכת אליזבת השנייה / צילום: ויקיפדיה - Joel Rouse - Ministry of Defence

חוזק המעורבות הרגשית

מותג נחשב למוצלח כאשר יש לו תכונות ייחודיות ועקביות, והוא מייצר אסוציאציות חזקות אצל קהל היעד שלו, ששומר לו אמונים. הבטחת המותג, כלומר הערכים שלו והמטרות שלשמן הוא קיים, היא נושא שעלה לא מעט בנאומי אליזבת השנייה, והציפייה היא שגם צ'ארלס יצהיר על כך בעת הכתרתו למלך.

לכאורה, קל מאוד לשמור את המותג הזה בתודעה, בזכות העובדה שפרצופם של המלכים מודפס על שטרות ומטבעות הכסף וכן על הבולים (תחום שמעמדו מתערער בשנים האחרונות). לכך נוסף הקשר עם הציבור, שמעצים את הפופולריות - לא מסתגרים במגדל השן - ומחזק את המותג.

"מקור ההצלחה של בית המלוכה הבריטי הוא בשמירה על הטקסיות העתיקה, שנותנת הילה של משהו שהיה קיים מאז ומתמיד, ויוצר בנו תחושת ביטחון בעולם שהדברים בו משתנים כהרף עין", אומרת ד"ר אביטל לאופר, המשנה לדיקן בית הספר למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית נתניה.

לדבריה, "כשאנחנו רוכשים מוצרים ממותגים שלהם, זה גורם לתחושה של התעלות מעל חיי היומיום. אנשים רעבים למשהו שהוא יותר גדול מהאני, הם מחפשים חיבור למשהו רחב ונשגב. המעורבות הרגשית היא החוזק של המותג.

"צריך לזכור שהמלכה אליזבת אומנם הייתה פופולרית בצעירותה, אבל אחר־כך הפופולריות שלה דעכה, והיא חזרה כשהייתה מאוד מבוגרת ושידרה יציבות. בנוגע למלך צ'ארלס, התפקיד עושה את האדם. ההילה של התפקיד תתקבע גם בו־ברגע שיניחו את הכתר על ראשו, והפופולריות שלו תגבר. הוא יהפוך לסמן הימני של האופן בו אנשים מתנהגים או מתלבשים". 

מה יהיה עליו לעשות כדי לשמור על המותג?
"בעיקר לא לעשות, מה שאמא שלו הבינה בחוכמה. להיות ממלכתי ולא לקלקל, ללחוץ ידיים, לשאת נאומים שלא אומרים כלום. עם זאת, אין ספק שיש לו אג'נדה קריטית, וזו הקיימות, והוא ידאג לקשר את בית המלוכה לנושא הזה, שהפך להיות המיינסטרים. בהתחלה צחקו עליו, היום זה מעורר כבוד שהוא ראה את זה מוקדם. אז השינוי יהיה פחות חיבור למותגים מזהמים, למשל".

ד''ר אביטל לאופר- משנה לדיקן, ביה''ס למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית נתניה / צילום: המכללה האקדמית נתניה

האישור שהוא נכס

מותגים חזקים שמשתפים פעולה אחד עם השני בדרך־כלל מרוויחים מכך, וכך גם במקרה של בית המלוכה שבוחר להאדיר מותגים מסחריים מסוימים. אומנם ג'ימי צ'ו, ברברי, רולס רויס ואוסטין מרטין לא חייבים את יחסי הציבור, אבל יש מותגים שהיו פחות מוכרים מחוץ לבריטניה, ומקבלים פרסום גלובלי חינם.

אחד המהלכים החכמים שמוביל בית המלוכה מאז המאה ה־19 הוא הנפקת אישור שימוש בסמל שלו (הכולל אריה בריטי וחד־קרן סקוטי) שניתן לכ־850 מוצרים של כ־750 חברות שבני המשפחה משתמשים בהם.

אישור כזה הוא נכס למותג מסחרי, כיוון שמעבר ליוקרה הוא משדר שזהו מוצר איכותי ואמין, עד כדי כך שבני מלוכה נוהגים להשתמש בו. מדובר, למשל, בקטשופ היינץ, בחרדל של קולמן, במותג התה טווינינגס, ברשת הסופרמרקטים וויטרוז, במותג האופנה ברברי ובמותג הטיפוח קלרינס.

אישור השימוש ניתן למוצרים שבהם משתמשים בני המשפחה לפחות בחמש מתוך שבע השנים האחרונות, ולחברות שמוכיחות כי יש להן מדיניות סדורה בנושאי סביבה וקיימות. כל אישור תקף לחמש שנים.

אליזבת השנייה הייתה אחראית לכ־700 אישורי מוצרים, ולאחר מותה קיבלו כל החברות הרלוונטיות (שחלקן, אגב, אינן בריטיות) הודעה כי עליהן לחדש את האישור מול צוותו של המלך צ'ארלס, אך יש להן שנתיים להיערך לכך.

אישור בית המלוכה לקטשופ היינץ

כעת התהייה בבריטניה היא באיזו מידה האישורים יבטאו את העדפות המלך החדש. ידוע שהוא מאוהדי המותג לנד רובר, למשל, כך שסביר שהאישור הזה יתקבל בקלות. מותגים אחרים יצטרכו אולי להתאמץ להוכיח את פועלם הסביבתי, כיוון שכאמור הנושא יקר לליבו של צ'ארלס. בכל מקרה, לנוכחות של סמל המלוכה בחיי היומיום של מאות מיליוני בני אדם, יש תרומה משמעותית לשימורו בתודעה.

לשם המחשה, מניתוח של חברת הייעוץ ברנד פייננס עולה כי ב־2017 עמד שווי מותג בית המלוכה על כ־67.5 מיליארד ליש"ט. עוד הוערך כי אישורי המותגים תרמו לבדם לכלכלה הבריטית כ־200 מיליון ליש"ט בשנה.

כשלוקחים בחשבון גם מקורות הכנסה נוספים, ובעיקר כאלה הקשורים בתיירות, כבר מדובר בתרומה של קרוב ל־2 מיליארד ליש"ט בשנה.

אישור בית המלוכה למותג התה טווינינגס

הקלף של קמילה

בתי מלוכה אינם נוטים להתערב בעניינים פוליטיים, אך הם אינם נותרים מחוץ לסדר היום החברתי. צ'ארלס יצטרך להשקיע במסרים מאחדים, להוביל אירועים ציבוריים בולטים ולאחד את האומה סביבו. בניגוד לאמו, לו לא יהיו שבעה עשורים להשקיע בכך. הכול יצטרך להיות הרבה יותר מהיר ומדויק.

"צ'ארלס יצטרך להמציא מחדש את מותג המלך", מסבירים עטרה בילר ואלון וינפרס, מנכ"לים ובעלים משותפים בחברת המיתוג קטי תנדה. "הערך האמיתי של המותג לא קשור לתכשיטי הכתר ולשווי הארמונות והנדל"ן, אלא לכך שהוא נמצא בלבבות ההמונים, ולמותג הזה יש כוח תקשורתי וכלכלי.

"צ'ארלס יצטרך להביא תוכן עדכני ורענן למותג בית המלוכה, והערכים של קבלת השונה, קיימות, אורגניות, חיסכון בעלויות וגיוון עולים בקנה אחד עם התקופה וצרכיה. הנצחיות של מותג טוב תלויה ביכולות שלו לעדכן גרסה ומערכת הפעלה. המלכה אליזבת עשתה עדכוני גרסה, ועכשיו נצטרך לראות מה השינוי הבא".

לדברי בילר, מאז שאליזבת הלכה לעולמה, "הכול שם תחת השגחה כבדה של יועצי תדמית. זה עלול להיות מסוכן, כי הם אמורים להיות מורמים מעם, והיום הם ירדו מהעץ, בניגוד למסתורין שאפף את המלכה אליזבת. למרות שהיא הייתה אחת הנשים העשירות בעולם, אף אחד לא נגע בה, היא הייתה אייקון. צ'ארלס יצטרך לייצר נרטיב חדש, להסביר למה הוא מלך, כי להיות עשיר לא מצדיק את הכתר שלראשו".

וינפרס מזכיר כי צ'ארלס "מתחיל בנקודת פתיחה מאוד לא טובה. יש אנשים שעדיין סבורים שהוא אשם במותה של דיאנה, והיו שמועות על דעתה של אמו עליו. המותג טבוע בלבבות האנשים, והוא צריך ליצור מצב שאנשים יאמינו לו. לא בטוח שהפן הרכילותי בלבד יוכל להחזיק מותג שנים קדימה.

"קמילה היא השפן שצ'ארלס הולך לשלוף מהכובע, וזה יהיה דרמטי אם יצליחו לשנות את דעת הקהל ולגרום לנו לאהוב אותה. היא ההזדמנות הגדולה, ויש עליה המון לחץ בגלל זה".

מה צ'ארלס צריך לעשות כמלך כדי לשמור על המותג?
"הוא צריך לשתוק ולא להתנצל", אומרת בילר. "הוא למעשה עבר משיווק 'אוקיינוס אדום' - מקום בו המותג שלך מתחרה עם דומים - לשיווק 'אוקיינוס כחול', כשהוא מציב לעצמו אג'נדה שאין לאחרים ומוביל אותו, כך ש'אין דם במים'.

"עצם זה שהוא מנסה להיראות ידידותי ועממי, זה נראה כ'אוקיינוס אדום', כי הוא חובר לבעלי הון נדבנים שמשתדלים להיראות עממיים כמותו, ואז הוא מאבד את הייחוד המלכותי ששמור רק לו. ככל שהוא ינסה פחות ויחזור למקום היותר מסתורי בו נשאל מי הוא ומה הוא עושה, יכול להיות שהוא יחזיר לעצמו ולבית המלוכה כוח".

"בניגוד למלכה אליזבת', צ'ארלס הוא כעת חלק ממותג קבוצתי", מוסיף וינפרס. "המותג עבר מלהיות מזוהה עם דמות אחת למותג משפחתי, מכיוון שהכריזמה של צ'ארלס לא תצליח להחזיק את זה לבד". 

עוד כתבות

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?