מלכת אנגליה אליזבת השנייה הלכה לעולמה

בריטניה נפרדת מהמלכה, שהייתה בת 96 במותה ושלטה במשך 70 שנים • בנה, יורש העצר צ'ארלס, יוכתר למלך אנגליה

המלכה אליזבת / צילום: Associated Press, Buckingham Palace
המלכה אליזבת / צילום: Associated Press, Buckingham Palace

מלכת אנגליה אליזבת השנייה הלכה היום (ה') לעולמה. היא הייתה בת 96 במותה. כעת המלוכה עוברת לידי בנה, יורש העצר צ'ארלס. בהצהרה רשמית מארמון בקינגהאם נמסר: "המלכה מתה בשלווה בבלמורל אחר הצהריים. המלך והמלכה זוגתו יישארו הערב בבלמורל ויחזרו מחר ללונדון".

משפחת המלוכה פרסמה הצהרה בשמו של צ'ארלס, המלך החדש: "מותה של אמי האהובה, הוד מלכותה המלכה, הוא רגע של עצב גדול עבורי ועבור כל בני משפחתי. אנו מתאבלים עמוקות על פטירתה של מנהיגה אהובה ואם אהובה מאוד. אני יודע שהאובדן שלה יורגש עמוקות ברחבי הארץ, הממלכות וחבר העמים ואצל אינספור אנשים ברחבי העולם. בתקופה זו של אבל ושינוי, אני ומשפחתי נתנחם ונתחזק מהכבוד והחיבה העמוקה שהמלכה זכתה להם".

יחי המלך החדש. צ'ארלס, מלך הממלכה המאוחדת / צילום: Associated Press, Frank Augstein, Pool
 יחי המלך החדש. צ'ארלס, מלך הממלכה המאוחדת / צילום: Associated Press, Frank Augstein, Pool

ראש הממשלה הנכנסת, ליז טראס, הגיבה למותה של המלכה הערב (חמישי) ואמרה כי "המלכה אליזבת השנייה משאירה מורשת גדולה". טראס הוסיפה: "היום הכתר עובר, כפי שעשה במשך יותר מאלף שנים, למלך החדש שלנו, ראש המדינה החדש שלנו, הוד מלכותו המלך צ'ארלס השלישי. אנו מתאבלים עם משפחתו של המלך על אובדן אמו ומתאחדים. אנחנו מציעים לו את הנאמנות והמסירות שלנו, בדיוק כפי שאמו הקדישה לנו כל כך הרבה במשך כל כך הרבה זמן".

את הצהרתה סיימה טראס באמירה שזהו "סוף העידן האליזבתני השני", וחתמה: "אלוהים ישמור את המלך".

מזכירת העיתונות של הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, ערכה את התדרוך היומי שלה לכתבים כשהחדשות התפרסמו. "היחסים שלנו עם תושבי הממלכה המאוחדת, וזה משהו שהנשיא אמר בעצמו, הלכו והתחזקו. זאת אחת מבעלות בריתנו הקרובות ביותר. ושוב, הלב שלנו הולך לעם של בריטניה למלכה ולמשפחתה", אמרה ז'אן-פייר.

מות המלכה: מה יקרה להון המיליארדים של בית המלוכה הבריטי? 

המלכה היתה תחת השגחה רפואית בימים האחרונים, בהמלצת רופאיה, ובפעם הראשונה ב-70 שנות מלכותה, מינתה ראש ממשלה מחוץ לארמון בקינגהאם בלונדון. המלכה זימנה את ראשת הממשלה הנכנסת ליז טראס לטירת בלמורל בסקוטלנד, על מנת למנות אותה באופן רשמי לראש ממשלה ולהורות לה לגבש ממשלה חדשה.

כבר זמן מה שבהדרגה צומצמו משמעותית סמכויותיה של המלכה, בעקבות הדרדרות משמעותית במצבה הבריאותי, כפי שפרסם בית המלוכה הבריטי בהודעה רשמית בתחילת ספטמבר. השינוי השקט בתיאור תפקידה המלכה, בפעם הראשונה זה למעלה מעשור, נועד להתאים למצבה הבריאותי, שהגביל את יכולת ההתניידות שלה במשך זמן רב והביא אותה להיעדר ממספר אירועים מלכותיים בחודשים האחרונים. עם זאת, למרות היעדרויותיה הרבות לאחרונה, המלכה אליזבת עמדה בראש ובמרכז סדרה של אירועים חגיגיים שנערכו בשבוע שעבר בביתה, ארמון הולירודהאוס באדינבורו, סקוטלנד. 

לקראת סוף פברואר המלכה נדבקה בקורונה. עוד קודם לכן, העסיקה בריאותה של המלכה את הממלכה. מאז שנה שעברה, ביטלה המלכה אליזבת את השתתפותה בסדרה של אירועים וביקורים מדיניים מתוכננים בעקבות מצבה הרפואי. כלי התקשורת בבריטניה הביעו דאגה בקשר למלכה, שתועדה נעזרת במקל הליכה באירוע לציון יובל המאה ללגיון הבריטי המלכותי במנזר וסטמינסטר, בתחילת חודש אוקטובר. באותו החודש ביטלה המלכה ביקור בחבל צפון אירלנד, בהמלצת רופאיה, אחרי שאושפזה בבית החולים ללילה אחד. בסוף אוקטובר ביטלה המלכה את נאום הפתיחה שלה בוועידת האקלים בגלזגו, ובנה, הנסיך צ'ארלס, מילא את מקומה באירוע לצד ראש הממשלה בוריס ג'ונסון. גם לטקס המרכזי לציון יום הזיכרון הבריטי, שחל בחודש נובמבר, המלכה אליזבת לא הגיעה, בעקבות פציעה בגבה. בהמשך, הנסיך צ'ארלס היה מי שפתח רשמית את הפרלמנט הבריטי, ובפעם הראשונה מזה כמעט 60 שנה לא השתתפה המלכה בטקס. מאז ייצג צ'ארלס את אמו באירועים שונים, כולל טקס הכנסייה שנערך לכבוד יובל הפלטינה שלה, אותו נאלצה המלכה להחמיץ בגלל "אי נוחות". 

תקופת הכהונה הארוכה בהיסטוריה הבריטית

המלכה אליזבת השנייה נולדה בלונדון ב-21 באפריל 1926, לדוכסית ולדוכס מיורק, שלימים הוכתר למלך ג'ורג' השישי. בעת לידתה היא הייתה השלישית בסדר ירושת הכתר, לאחר דודה אדוארד ואביה, אך משום שדודה ויתר על הכתר ונותר חשוך ילדים, ולהוריה לא נולדו בנים - הפכה אליזבת ליורשת העצר. למלכה אליזבת אחות יחידה, מרגרט, שמתה בשנת 2002, אז מתה גם אמן, המלכה האם. בשנת 1947 נישאה לפיליפ, בן דודה הרחוק, שוויתר על אזרחויותיו האחרות ועל זכותו לכתר הדני, ואימץ את שם המשפחה מאונטבאטן. הנסיך פיליפ, דוכס אדינבורו, הלך לעולמו, בגיל 99, באפריל השנה. למלכה אליזבת ולפיליפ ארבעה ילדים: הנסיך צ'ארלס, נסיך ויילס; הנסיכה אן; הנסיך אנדרו, דוכס יורק; והנסיך אדוארד, רוזן ווסקס.

יום החתונה של המלכה אליזבת והנסיך פיליפ ב-20 בנובמבר 1947 / צילום: Associated Press, AP Photo
 יום החתונה של המלכה אליזבת והנסיך פיליפ ב-20 בנובמבר 1947 / צילום: Associated Press, AP Photo

המלכה אליזבת הוכתרה בשנת 1952, אז היו נתונות למלכותה שבע מדינות, ולאורך כהונתה מלכה על 32 מדינות שונות. מלבד בריטניה, ישנן עוד 15 מדינות שרואות בה את מלכתן גם כיום. בשנת 2013 החלה המלכה לצמצם את פעילותה ולהאציל את סמכויותיה לבני משפחת המלוכה, אך מעולם לא פרשה מתפקידה. שלטונה של המלכה אליזבת נפרש על פני שבעה עשורים, כאשר בשנת 2015 הפכה למלכה שתקופת כהונתה היא הארוכה ביותר בכל ההיסטוריה של הכתר הבריטי.

מלבד היותה ראש הממלכה המאוחדת וראש חבר העמים הבריטי, המלכה אליזבת שימשה גם כמפקדת העליונה של הצבא הבריטי והמושלת העליונה של הכנסייה האנגליקנית העולמית. בנוסף, המלכה אליזבת נשאה תארים שונים, בין היתר: דוכסית נורמנדי, דוכסית לנקסטר, ראש השבטים העליונה של פיג'י ושליטת האי מאן, מה שהפך אותה לאחת משניים בלבד המכהנים כראש של יותר ממדינה אחת.

במהלך כהונתה וגם לפני הכתרתה המלכה אליזבת לקחה חלק באירועים שהיו אז חסרי תקדים ופורצי דרך. למשל, בשנת 1945 התגייסה לחיל העזר לנשים ושירתה כנהגת משאית, וכך הפכה לאישה הראשונה ממשפחת המלוכה ששירתה בפועל בצבא הבריטי; בשנת 1991 הפכה לראשונה מראשי הממלכה המאוחדת שנאמו בפני הקונגרס האמריקאי. בין היתר, המלכה אליזבת הובילה את נרמול היחסים בין בריטניה לאירלנד, וכן תרמה לסיום הסכסוך המתמשך בצפון אירלנד.

אליזבת בזמן שירותה הצבאי באפריל 1945 / צילום: Associated Press, AP Photo
 אליזבת בזמן שירותה הצבאי באפריל 1945 / צילום: Associated Press, AP Photo

המלכה אליזבת מעולם לא ביקרה בישראל. הנסיך פיליפ ביקר בישראל בהזמנת "יד ושם" בשנת 1994, ובנו יורש העצר צ'ארלס ביקר ביקור רשמי בישראל בינואר 2020 בכנס פורום השואה שאירח הנשיא ראובן ריבלין בירושלים.