גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתווה הגיוס והעובדות: איך השפיע החוק של לפיד, והאם צה"ל קטן מדי שנה?

השר מיקי זוהר טען כי מספר חיילי הסדיר ממילא קטן מדי שנה, אך הנתונים מראים אחרת ● השר ישראל כ"ץ טען כי בעבר הוכח שגישה כוחנית בסוגיה רק מקטינה את מספר החרדים שמתגייסים, וכאן המציאות מעט יותר מורכבת ● וגם: האם בג"ץ פסל אפילו את מתווה הגיוס של יש עתיד? ● המשרוקית של גלובס

ח"כ מיקי זוהר, הליכוד ("מה בוער", גלי צה"ל, 17.4.23) / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
ח"כ מיקי זוהר, הליכוד ("מה בוער", גלי צה"ל, 17.4.23) / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

מתווה הגיוס שוב כאן. אחרי עשורים שסלע המחלוקת הכבד הזה רובץ מעל המערכת הפוליטית בצורות כאלה ואחרות, גם הממשלה הנוכחית עומדת כעת בפני אותה משימה, שלפחות כרגע לא נראית ריאלית במיוחד: הסדרת שירות החרדים בצה"ל באופן שגם יענה על צרכיה הפוליטיים וגם יצלח את מבחן בג"ץ.

האם ניצולי השואה נותרו מחוץ לתקציב המדינה? 

אז מה חדש? הטענות שמעלים הפוליטיקאים בסוגיה, כמובן. בשבוע האחרון ניסו דוברים מטעם הקואליציה להסביר איך לדעתם צריך לפתור הפעם את המשבר הזה, ומה היו הטעויות בפעמים הקודמות. איך ההסברים הללו מתיישבים עם העובדות? בשביל זה אנחנו כאן.

קטן וחכם?

האם צה"ל בכלל צריך את החרדים או כוח אדם נוסף? בראיון בגלי צה"ל השר מיקי זוהר אמנם גרס שצריכות להיות מכסות גיוס לחרדים (כלומר, שהפטור שלהם לא יהיה מוחלט), אך הוסיף שהבעיה ממילא הופכת לפחות קריטית בשנים האחרונות. "צריך לזכור שצה"ל בשנת 2023/24 זה צה"ל שמספר חיילי הסדיר שלו הולך וקטן משנה לשנה", הוא אמר, ותלה זאת בהתפתחות הטכנולוגית. אבל האם זה נכון? מתברר שלא ממש.

צה"ל אמנם לא מפרסם באופן רשמי את מצבת כוח האדם שלו, אבל הנתונים שכן יש לנו מראים שבכל שנתון הוא מגייס יותר אנשים. בכתבה שפרסם כאן בגלובס עמיתנו עידן ארץ הוא חישב את מספר חיילי החובה לפי נתוני השכר של הלמ"ס והגיע למסקנה שנכון לשנת 2019 שירתו בצה"ל כ־152 אלף חיילים בסדיר - נתון דומה לזה שנמדד ב־2018 ו־2017. בשנים שלפני כן סך חיילי הסדיר אמנם היה גבוה יותר, אבל זה לא נבע מכך שמחזורי הגיוס היו קטנים יותר, אלא מכך שלאחר השנים הללו הוחל בקיצור משך השירות של גברים. לפני כן, בשנים שלפני הקיצור, מספר חיילי הסדיר הלך ועלה מדי שנה.

 

ומה קורה כעת? בצה"ל כאמור לא חושפים מספרים שנוגעים לסד"כ הצבא, אבל כן הסכימו למסור לנו תגובה רשמית בנוגע למגמות: "בעשור האחרון הייתה עלייה של 14% בגיוס לצה"ל, ומגמת הגיוס עתידה להמשיך לגדול לאורך השנים קדימה בדומה למגמת הגידול הדמוגרפי". במילים אחרות, האוכלוסייה בישראל גדלה - גם אם לא כוללים בחישוב את החרדים והערבים - והיות ששיעור המתגייסים מבין החייבים בשירות נשאר פחות או יותר דומה, מחזורי הגיוס עצמם גדלים (כך עולה גם מנתונים שהביא לאחרונה בגלובס דרור מרמור, על סמך ממצאי מבקר המדינה).

אי אפשר בכוח?

השר ישראל כ"ץ ניסה גישה אחרת. ללכת ראש בראש עם החרדים, הוא הסביר, זה לא רק בעייתי מבחינה פוליטית, זה גם לא משתלם. "כשלפיד ניסה בכוח לגייס חרדים - אחוז הגיוס (שלהם) ירד", הוא טען בערוץ 14. "צריך להציב יעדים, (אבל) לעשות אותם בהסכמה". איך מסתדרים הדברים של כ"ץ עם המציאות?

בממשלת נתניהו השלישית, שבה היה שותף יאיר לפיד, הוא אכן הוביל קו לוחמני יותר בכל הנוגע לגיוס חרדים. הממשלה הזאת, שכיהנה בין 2013 ל־2015, העבירה את "חוק השוויון בנטל" שקבע כי בתוך כמה שנים מספר מקבלי הפטור החרדים מדי מחזור גיוס לא יעלה על 1,800 (אם לא יושגו יעדי הגיוס), ואף יצר אפשרות להטיל סנקציות פליליות על מי שלא יתגייסו. ומה קרה למספרי המתגייסים?

לפי "שנתון החברה החרדית 2022" של המכון הישראלי לדמוקרטיה, בין 2007 ל־2012 מספר החרדים שהתגייסו לצבא עלה באופן יחסית אחיד. ב־2012, התגייסו כ־1,970 חרדים לצה"ל וזאת לאחר שב־2007 גויסו רק 290 חרדים. בין 2013, השנה שבה נכנס לפיד לממשלה, ל־2015 מגמת העלייה הואטה, אך במספרים מוחלטים עדיין גויסו מדי שנה יותר חרדים (בשיא, ב־2015, גויסו כ־2,150 חרדים).

זה היה יכול אולי ללמד אותנו שכ"ץ צודק בכך שהגישה האגרסיבית של לפיד הזיקה יותר משהועילה, אלא שהנתונים מהשנים שהגיעו אחר כך קצת מפריעים לתזה הזאת. כזכור, ב־2015 החרדים חזרו לממשלה, והתיקון שביצע לפיד בחוק שירות הביטחון הוחלף בגרסה מרוככת יותר. מתברר, שלא רק שהמהלך הזה לא תרם לשיפור מגמת העלייה, החל משנה זאת נרשמת ירידה אבסולוטית מתמשכת במספר המתגייסים: ב־2017 כבר התגייסו פחות חרדים מב־2013, וב־2020 הנתון הופך לקטן יותר מזה שנרשם ב־2011.

מצד שני, כ"ץ דיבר על אחוז הגיוס מקרב החרדים. אם במספרים אבסולוטים מגמת העלייה בשנים הרלוונטיות לחקיקה של לפיד רק הואטה, באחוזים אפשר אפילו למצוא ירידה של 0.6% בין 2014, אז עבר החוק, ל־2015 - השנה הראשונה שאחריו. זה אולי יכול להפוך את האמירה של כ"ץ לנכונה מבחינה פורמלית, אבל שוב, בהתאם למה שראינו במספרים המוחלטים, לאחר חזרת החרדים לממשלה, הצניחה בשיעורי הגיוס התגברה בצורה משמעותית (ראו גרף).

ב"שנתון החברה החרדית" סיכמו ד"ר גלעד מלאך וד"ר לי כהנר את הסוגיה כך: "העצירה בגידול במספר המתגייסים החרדים לצה"ל עשויה לנבוע מן המתח שנוצר בין המגזר החרדי לצבא בעקבות התיקון (של לפיד), שנחשב מאיים מבחינת החברה החרדית. עם זאת, מספר המתגייסים חזר וירד גם לאחר העברת התיקון לחוק שיזמו המפלגות החרדיות. גם המוטיבציה של הצבא לגיוס חרדים ירדה במרוצת השנים, בין השאר, לנוכח העובדה שלא הוצבו לצבא יעדים מספריים לגיוס חרדים, בחוק או בהחלטת ממשלה".

בג"ץ נגד לפיד?

הזכרנו כבר שחלק גדול מהתסבוכת נובע מכך שמתווה הגיוס חייב (כמו כל חוק) לעבור גם את מבחן בג"ץ, שבעבר פסל אותו. ח"כ שמחה רוטמן מיהר לקשור את הנושא לביקורת שיש לו כידוע על מערכת המשפט, וטען בראיון בגלי צה"ל שהרף של בג"ץ הוא למעשה כמעט בלתי אפשרי. "קל מאוד לבוא ולהגיד 'זו סוגיה ערכית, פוליטית, ציבורית', אבל בסופו של דבר כל ההסכמות שמגיעים אליהן - אגב, כולל חוק הגיוס שהצביעו בעדו אנשי יש עתיד - בית המשפט ביטל אותו. אז אני אומר, אנחנו משחקים פה בנדמה לי, כאילו אפשר לדבר על הגיוס בלי לטפל בפיל… בית המשפט העליון". אבל האם בג"ץ ביטל את החוק של יש עתיד? לא בדיוק.

נגד תיקון 19 לחוק שירות הביטחון שהעבירה יש עתיד ב־2014, אכן הוגשו עתירות לבג"ץ. אלא שכפי שכבר הזכרנו - וזאת אחת הבעיות בניסיון לגזור מסקנות מתקופת לפיד - החוק הזה היה בתוקף למשך זמן קצר מאוד. עד שבג"ץ הגיע לדון בעתירות, כבר הועבר, בסוף 2015, תיקון 21 לחוק, שנעשה בהסמכה של המפלגות החרדיות ששבו לקואליציה (בתיקון הזה בוטלה למשל המכסה של 1,800 פטורים בשנה, שהזכרנו קודם לכן). גם נגד התיקון הזה הוגשו עתירות, ביניהן של מפלגת יש עתיד. כך, בסופו של דבר, בג"ץ דן בכל העתירות יחד. בפסק הדין אמנם נמתחה ביקורת גם על אלמנטים מתיקון 19 של לפיד - למשל על היכולת לדחות גיוס באופן כמעט אוטומטי עד גיל 21 - אבל לא נקבעה בו עמדה נחרצת בעניין, מכיוון שהדיון בתיקון הזה כבר הפך לתיאורטי.

ח"כ רוטמן מסר לנו בתגובה כך: "יאיר לפיד ביקש במפורש מבית המשפט שיבטלו רק את תיקון 21 וישאירו על כנו את תיקון מס' 19, ובית המשפט לא קיבל את בקשתו. הדבר מוזכר גם בפסק הדין הסופי וגם למי שקורא את העתירה. לפסקי דין יש שורה תחתונה שאי אפשר להתחמק ממנה. הוגשה עתירה לביטול תיקון 19, ובסופו של דבר הוא בוטל למרות בקשה מפורשת של יש עתיד ויאיר לפיד.

"הניסיון לייצר סמכות ללא אחריות: השופטים יבטלו חקיקה ראשית של הכנסת ויקלעו את ישראל למערבולת אינסופית של שסע חברתי בנושא כה טעון, הוא בלב הצורך הדחוף בתיקון מערכת המשפט".

לקריאה נוספת:

עוד כתבות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק