האם ניצולי השואה נותרו מחוץ לתקציב המדינה?

ח"כים שיתפו בזעם ידיעה שעסקה ביחס לניצולי שואה. אבל האם היא נכונה? • המשרוקית של גלובס

יאיר לפיד, יש עתיד (ציוץ בטוויטר, 18.4.23) / צילום: שלומי יוסף
יאיר לפיד, יש עתיד (ציוץ בטוויטר, 18.4.23) / צילום: שלומי יוסף

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

ביום השואה שחל בחודש שעבר עלתה באתר וואלה ידיעה שעוררה הדים רבים. כותרתה: "לראשונה מזה עשור: ניצולי השואה מחוץ לתקציב המדינה". ברשתות החברתיות היו רבים ששיתפו את צילום המסך של הכותרת הזאת, ועימם נמנו גם לא מעט פוליטיקאים. ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, העלה צילום מסך של הכותרת והוסיף מילה אחת: "בושה". ח"כ נעמה לזימי מהעבודה העלתה ציוץ משלה שבו, בהסתמך על הכותרת, חזרה בעצמה על הטענה: "ניצולי השואה נשארו מחוץ לתקציב המדינה. חרפה". והיו עוד ח"כים ששיתפו את הטענה או חזרו עליה בצורה כזאת או אחרת. אבל האם הכותרת הזאת נכונה?

התקציב שמיועד לניצולי שואה מופיע בסעיף 25 של הצעת התקציב לשנת 2023, תחת הרשות לניצולי השואה. שם ניתן לראות כי בשנה הנוכחית תקציבה של הרשות אמור לעמוד על סכום של 5.29 מיליארד שקל. זאת, לעומת 5.14 מיליארד שקל שהוקצבו לה ב-2022. כלומר, כבר כעת ניתן לקבוע כי הטענה כאילו ניצולי השואה נשארו "מחוץ לתקציב המדינה", היא אינה נכונה. למעשה, התקציב אף גדל מעט בשל העובדה שלפחות חלק ממנו מוצמד למדד.

אז מה עומד מאחורי הידיעה בוואלה ומה רוצים המבקרים? הכוונה, כך נראה, היא לעובדה שבתקציב הנוכחי אין הגדלה של התקציב לניצולים מעבר לזו האוטומטית, וכי הממשלה לא נקטה יוזמה לשם כך. על כך אפשר ללמוד גם מתוכן הידיעה עצמה ("העלייה בתגמולי השורדים… נובעת מהצמדה אוטומטית למדד ולא מפעולה של הממשלה", נכתב בה), וגם, למשל, מהציוץ של ח"כ מירב כהן ששיתפה אף היא את הכותרת וביקרה את העובדה שאין אף "הישג תקציבי" שנוגע לניצולים. ואכן, כפי שהראנו בבדיקה קודמת, בתקופת הממשלה הקודמת הוגדלה למשל הקצבה שמקבלים חלק מהניצולים - בין היתר בזכות תקציב נוסף שהקצתה לכך המדינה.

פנינו גם לרשות לניצולי השואה כדי לקבל פירוט רב יותר על הסכום שהוקצה לה בתקציב הנוכחי ומשם נמסר לנו, בין היתר, כי "תקציב הרשות לא עלה השנה מבחינת תוספות ייחודיות אך גם לא ירד מהתקציב בשנה שעברה. זאת, למרות שכידוע מספר ניצולי השואה יורד עם חלוף הזמן, בסדר גודל של כ-10% בשנה. המשמעות דה פקטו הינה עלייה בתקציב לניצול". עוד נמסר כי "המענק השנתי קיבל השנה הצמדה למדד שהעלה אותו מ-6,500 שקל ל-6,987 שקל… והתגמולים החודשיים קיבלו השנה הצמדה למדד שהעלתה אותם ב-2.45%".

מטעמו של לפיד לא נמסרה תגובה. מטעמה של לזימי נמסרה לנו התגובה הבאה: "בעוד שההתנחלויות, החינוך החרדי ואפילו הפייק משמר לאומי של איתמר בן גביר קיבלו תוספת תקציבית - את ניצולי השואה החליטה הממשלה להשאיר על 'טייס אוטומטי'. לראשונה מאז 2012 - בתקציב לא מופיע שום סעיף חדש, בשורה חברתית, או שינוי בחוק ההסדרים שיסייעו לרבע מניצולי השואה שנמצאים תחת קו העוני להזדקן בכבוד וברווחה.

"לגופו של עניין - ניצולי השואה, אכן נשארו מחוץ לסדר העדיפויות הממשלתי ועם חישוב האינפלציה, התקציב עבורם, כמו תקציבים חברתיים אחרים רבים, אף פחת. פשוט בושה.

"יתרה מכך, צר לי ש'המשרוקית' הפכו לשופר ניאו-ליברלי של הממשלה הקמצנית והסקטוריאלית בתולדות ישראל. היה מצופה ממערכת שעושה בדיקת עובדות לבדוק את אמירות מקדמי תקציב המדינה ולא את אלה שמבקרים אותו".

■ בשורה התחתונה: הכותרת ששיתף לפיד אינה נכונה. הסכום שיוקצה ב-2023 לניצולי השואה יעמוד על כ-5.3 מיליארד שקל, והם לא "נשארו מחוץ לתקציב". הרשות לניצולי השואה אכן לא קיבלה השנה תוספת ייעודית, בניגוד למה שאירע בתקציב הקודם ובתקציבים קודמים בעבר.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: יאיר לפיד
מפלגה: יש עתיד
רשת: טוויטר
תאריך: 18.4.23
טענה: לפיד שיתף צילום מסך של כותרת בה נכתב: "לראשונה מזה עשור: ניצולי השואה מחוץ לתקציב המדינה"
ציון: לא נכון

ראש האופוזיציה יאיר לפיד שיתף בטוויטר תמונה של כותרת של ידיעה מאת ליאת רון שהתפרסמה באתר וואלה. בכותרת נכתב: "לראשונה מזה עשור: ניצולי השואה מחוץ לתקציב המדינה". על כך יאיר לפיד הוסיף את הטקסט "בושה". הבדיקה נעשתה למרות שלפיד רק שיתף כותרת ולא אמר את הדברים בעצמו, שכן מצופה מחבר כנסת לדעת מה יש בתקציב ועצם השיתוף מציב את הכותרת כעובדה מפי מי שאמור להתמצא בעניין. בנוסף אליו, גם ח"כ נעמה לזימי (העבודה), צייצה: "ניצולי השואה נשארו מחוץ לתקציב המדינה. חרפה". את הכותרת היא שיתפה בציוץ המשך.

בתקציב 2022 תקציב הרשות לניצולי שואה (כפי שמופיע בסעיף 25) עמד על 5,143,656,000 שקל. בהצעה לתקציב 2023, גם תחת סעיף 25, מופיעה גם הצעה לתקציב הרשות: 5,293,293,000 מיליארד שקל. כלומר, ניצולי השואה כן נמצאים בתקציב.

פנינו לרשות לניצולי השואה ומשם נמסר לנו:

"1. תקציב הרשות לניצולי שואה לא עלה השנה מבחינת תוספות ייחודיות אך גם לא ירד מהתקציב בשנה שעברה, זאת למרות שכידוע מספר ניצולי השואה יורד עם חלוף הזמן, בסדר גודל של כ-10% בשנה. המשמעות דה פקטו הינה עליה בתקציב לניצול. התקציב אינו נמדד רק בקצבאות החודשיות ובמענקים, אלא ברכיבים רבים שמגיעים ישירות לניצול - כגון פטור מתשלום תרופות, שעות סיעוד לזכאים לכך

(שעלותן היא בין 1,200 שקל ל-1,900 שקל לחודש לניצול), עלות טיפולים וציוד רפואי או טיפולים נפשיים, סבסוד מועדונים ותמיכה בארגונים רבים הפועלים למען הניצולים.

"2. התגמולים (הקצבאות החודשיות) והמענקים השנתיים עלו השנה באופן הבא: המענק השנתי קיבל השנה הצמדה למדד שהעלה אותו מ-6,500 שקל ל-6,987 שקל, ולכך יש להוסיף 1,200 אירו שמקבלים ניצולי שואה יוצאי חבר העמים מוועידת התביעות כל שנה בשלוש השנים האחרונות. התגמולים החודשיים קיבלו השנה הצמדה למדד שהעלו אותם ב-2.45%.

"חשוב לציין שבתקציב הקודם (21-22) הוגדל משמעותית המענק השנתי מ-4,000 שקל ל-6,500 שקל (מענק של 540 שקל בחודש), זאת בעלות של כ-300 מלשקל. בנוסף, בעקבות פס"ד קתרינה הלפרין בשנת 2021 הפסיקו להתחשב בקצבה מגרמניה כהכנסה לטובת חישוב גובה התגמול המוגדל, דבר שזיכה אלפי ניצולי שואה חדשים בתגמול מוגדל ובמענקים רבעוניים, מהלך שעלותו כ-100 מלשקל.

"3. כמעט כל תקציב הרשות לניצולי שואה הינו תקציב שמגיע ישירות לניצולים, זאת פרט לתכנית השכר המממנת את העסקת עובדי הרשות, ורכיבים מינוריים נוספים המפוזרים בין מספר תקנות בתכנית אמרכלות".

למעשה, גם מבט בוחן יותר של הכתבה בוואלה היה מראה שהכותרת עצמה מטעה. תחילה הוסבר למה הכוונה: "שר האוצר סמוטריץ', כאמור (בניגוד לקודמיו במשרד האוצר - אב"מ), לא קידם אפילו מהלך אחד במסגרת התקציב או חוק ההסדרים שהתייחס לניצולי השואה, דבר שאושר על ידי גורמים באוצר". בהמשך נכתב, כמסגור לתגובה שנתנה סגנית שר האוצר מיכל וולדיגר, הדבר הבא: "כאן המקום לציין, שהעלייה בתגמולי השורדים שמציינת סגנית השר וולדיגר, נובעת מהצמדה אוטומטית למדד ולא מפעולה של הממשלה".

בדקנו את התוספות שניתנו בעשור האחרון לרשות לניצולי השואה כפי שהופיעו בעיקרי התקציב. בעיקרי התקציב ל-2023/24 הרשות לניצולי שואה מוזכרת רק כדי לציין את "הרחבת המערך החברתי התומך" ו"פיתוח מערך מיצוי הזכויות של ניצולי השואה", מבלי לציין הגדלה של התקציב או הגדלה בקצבאות של הניצולים. לעומת זאת, בעיקרי התקציב ל-2021/22 מצוינת הגדלת התגמול השנתי ב-2,509 שקל, כך שתעמוד על 6,500 שקל. בעיקרי התקציב ל-2019 נעשה גידול של כ-200 מיליון שקל כיוון שנעשתה הגדלה של האוכלוסייה הזכאית לקצבאות לניצולי שואה. בעיקרי התקציב ל-2017/18 הקצבאות עלו ב-360 שקל. בעיקרי התקציב ל-2015/16 דובר על קצבה קבועה לנכי פעולות הנאצים, גמלה שנתית לפליטי שואה ופטור מלא מתשלום על תרופות. בעיקרי התקציב ל-2013/14 מצוין שבמשך השנתיים האלו תקציב הרשות אמור לעלות בסך הכל בקרוב ל-600 מיליון שקל, שאמורים לממן בין השאר את הרחבת סל השירותים לניצולים ואת התוספות לתגמול לפי הכנסה. עם זאת, אין בכך כדי להגיד שניצולי השואה לא נכנסו לתקציב כפי שלא הייתה תוספת מיוחדת.

יצוין כי לפי עיקרי התקציב ל-2021/22, התקציב שהוצע לרשות לניצולי השואה ל-2022 (כ-5.2 מיליארד שקל) היה נמוך יותר מזה שהוצע ל-2021 (כ-5.5 מיליארד שקל), שהיה נמוך יותר מביצוע התקציב ב-2020 (כ-5.6 מיליארד שקל). אמנם לפי מפתח התקציב, הגרף של התקציב לאחר שינויים דווקא הייתה מגמת עלייה בין הביצוע בפועל של 2020 (שכן לא היה תקציב לשנה זו), בניגוד לתקציב המקורי, ואולם התקציב כרגע נמצא רק לאחר קריאה ראשונה ולכן נכון יותר להסתכל על המקור (יצוין שביחס לתקציב המקורי של 2019, שעמד על כ-4.9 מיליארד שקל, הייתה עלייה תחת הממשלה הקודמת).

בבדיקה קודמת של המשרוקית הוראה שאכן הממשלה הקודמת העלתה את הקצבאות לניצולי השואה הזכאים להן.

מראש האופוזיציה לפיד לא נמסרה תגובה. מחה"כ לזימי נמסר: "בעוד שההתנחלויות, החינוך החרדי ואפילו הפייק משמר לאומי של איתמר בן גביר קיבלו תוספת תקציבית - את ניצולי השואה החליטה הממשלה להשאיר על "טייס אוטומטי". לראשונה מאז 2012 - בתקציב לא מופיע שום סעיף חדש, בשורה חברתית, או שינוי בחוק ההסדרים שיסייעו לרבע מניצולי השואה שנמצאים תחת קו העוני להזדקן בכבוד וברווחה.

"לגופו של עניין - ניצולי השואה, אכן נשארו מחוץ לסדר העדיפויות הממשלתי ועם חישוב האינפלציה, התקציב עבורם, כמו תקציבים חברתיים אחרים רבים, אף פחת. פשוט בושה.

"יתרה מכך, צר לי ש"המשרוקית" הפכו לשופר ניאו-ליברלי של הממשלה הקמצנית והסקטוריאלית בתולדות ישראל. היה מצופה ממערכת שעושה בדיקת עובדות לבדוק את אמירות מקדמי תקציב המדינה ולא את אלה שמבקרים אותו".

לסיכום, הצעת התקציב ל-2023 וכמו כן עיקרי התקציב ל-2023/24 כוללים התייחסות לרשות לניצולי השואה כולל תקציב בגובה של כ-5.3 מיליארד שקלים. אכן לא ניתנו לרשות תוספות ייעודיות וההגדלה לעומת שנים קודמות היא רק לפי הצמדה למדד, אך בשל התמעטות ניצולי השואה ישנו גידול בתקציב פר ניצול. היעדר התוספת אכן חריג ביחס לעשור הקודם. לכן דבריו של לפיד לא נכונים.