גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תקרת החוב של ארה"ב: האזהרה של כלכלן חתן הנובל, ומה יקרה לדולר

משרד האוצר האמריקאי מחליק על קרח דק מאוד, והדולר עלול לצלול בין הסדקים ● פרופ' פול קרוגמן: "האפשרות שבקרוב הממשל לא יצליח לממן את פעילותו הרגילה הפכה לממשית מאוד"

הכלכלן זוכה הנובל פול קרוגמן / צילום: ערוץ MasterClass ביוטיוב
הכלכלן זוכה הנובל פול קרוגמן / צילום: ערוץ MasterClass ביוטיוב

"האפשרות שבקרוב הממשל לא יצליח לממן את פעילותו הרגילה הפכה לממשית מאוד", כתב הכלכלן חתן פרס הנובל, פרופ' פול קרוגמן, במכתב פתוח בניו יורק טיימס השבוע, שעה שהוא צופה שארה"ב מתקרבת לחדלות פירעון. הסיבה: המשבר בין הדמוקרטים לרפובליקאים סביב תקרת החוב של ארה"ב.

מול אינפלציה דו-ספרתית ושכר עולה: בנק אנגליה שוב מעלה את הריבית לשיא חדש
השורט שוב באופנה: הימורים נגד בנקים מביאים רווחים אבל גם תגובות נגד 

עוד בינואר הודיע משרד האוצר האמריקאי כי ארה"ב מתקדמת לעבר מגבלת ההלוואות הנוכחית של 31.4 טריליון דולר. בעוד ארה"ב מתקרבת למועד האחרון שלה כדי להימנע ממצב של "דיפולט", שרת האוצר ג'נט ילן הזהירה כי כיס המזומנים של הממשלה עשוי להתרוקן לגמרי כבר ב-1 ביוני. כלכלנים הזהירו כי אי נקיטת פעולה שתעלה את התקרה עלולה לעורר משבר פיננסי, והוסיפו לחץ על קובעי המדיניות לפתור את המחלוקות ביניהם בנוגע להעלאת מגבלת החוב.

קרוגמן מצדו טוען כי צריך בכלל לשנות גישה ולבטל כליל את תקרת החוב. הסיבה לכך לטענתו היא שהמצב הנוכחי בו הממשל מגיע לתקרה ונאלץ לקבל אישור להעלות אותה בכל פעם מהווה נשק בידי קיצוניים, שכן קבוצות פוליטיות עשויות להשתמש בה ככלי לקידום האג'נדה הפוליטית שלהם או כדי להשיג יתרון על יריביהם. קרוגמן טען כי אם ארה"ב אכן תגיע למצב של חדלות פירעון, זה יהיה בגלל שהרפובליקנים בבית הנבחרים מנסים להשתמש בתקרת החוב כדי לכפות מדיניות שהם לא יוכלו להעביר באמצעים רגילים.

קרוגמן הציע כי בשלב זה על ארה"ב לשקול צעדים לא קונבנציונאליים כדי לטפל בסוגיה, כמו הנפקת אג"ח בפרמיה בשווי גבוה מהערך הנקוב, והדגיש כי מדינות אחרות השתמשו בשיטות דומות בעבר, כמו החוב של בריטניה עד 2015. פתרון אחר לפי קרוגמן יהיה הפקת מטבע של טריליון דולר להפקדה בפדרל ריזרב. מטרת שני הצעדים היא לאפשר לממשלה ללוות יותר, גם אם המחוקקים לא מצליחים להעלות את תקרת החוב.

"אתה יכול לשאול איך אנחנו אמורים לאכוף תקרת חוב אם הממשלה יכולה לשחק משחקים עם ההגדרה של חוב. אבל התשובה, כמובן, היא שלא צריכה להיות לנו תקרת חוב. הממשלה צריכה לקבל החלטות לגבי מיסוי והוצאות, ולשקול את ההשלכות הכספיות, מבלי ליצור נקודת חנק נוספת שקיצוניים יכולים להפוך לכלי נשק", הוסיף. קרוגמן גם אמר שעל אף שהמצב הכלכלי של ארה"ב לא מזהיר, הוא גם לא גרוע כמו אצל מדינות אחרות, דוגמת יוון, כשאלה התקשו להחזיר את חובותיהן.

המשמעות של חדלות פירעון בהקשר של ארה"ב הוא למעשה שהיא תגיע למצב שלא תוכל לפרוע בזמן את חובותיה, והקונגרס הוא מי שמגביל את כמות הכסף שארה"ב יכולה ללוות. ברגע שהמגבלה הושגה, המחוקקים חייבים להעלות או להשעות את התקרה לפני שמשרד האוצר יוכל להנפיק יותר אג"ח.

בסיכום פגישתם בבית הלבן ביום שלישי השבוע, הנשיא ביידן ויו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי לא הצליחו להתקדם הרבה בהגעה לפתרון. עם זאת, הם כן קבעו תוכניות לסדרת פגישות של משא ומתן.

למה הרפובליקאים בעצם מתעקשים ועשויים להביא את ארה"ב למצב של חדלות פירעון? בתמורה להעלאת תקרת החוב, ביקשו הרפובליקנים בבית הנבחרים קיצוץ משמעותי בהוצאות. לעומתם, ביידן והדמוקרטים מאמינים שיש להעלות את מגבלת ההלוואות הפדרלית ללא כל תנאים מוקדמים. נכון לעכשיו, אף מפלגה לא הציגה פתרון בר-ביצוע שיכול לזכות בתמיכה מספקת כדי לעבור את שני בתי הקונגרס.

מה יקרה לדולר?

לפי שרת האוצר ילן, הפוטנציאל של חדלות פירעון עשוי להשפיע לרעה על תפקידו של הדולר כמטבע הרזרבה העולמי. גם טום נקאמורה, אסטרטג מטבע ומנהל משותף של חברת ההשקעות הקנדית AGF , שניהלה 31.6 מיליארד דולר נכון ל-30 באפריל, אמר לאתר מארקט-ווטץ' כי אפילו משא ומתן עד למועד האחרון עלול לפגוע באמון בארה"ב.

הדולר נמצא בצניחה כבר למעלה משבעה חודשים - מדד ICE דולר ארה"ב, שמודד את כוחו של הדולר ביחס לסל המטבעות, ירד ב-11% מאז סוף ספטמבר של השנה שעברה. זאת עקב אינדיקציות להיחלשות כלכלת ארה"ב ולאור הסבירות שהפד יעצור את העלאות הריבית בעוד שבמדינות נוספות היא ממשיכה לעלות.

בינתיים, ילן מדגישה את ההשפעה הקטסטרופלית שהיא צופה לחדלות הפירעון של ארה"ב על הכלכלות ארה"ב ועל מדינות נוספות. "יש מגוון אופציות, אבל אין אופציות טובות. כל אופציה היא אופציה גרועה", אמרה. "האופציה היחידה שבאמת משאירה את הכלכלה שלנו במצב טוב - ואת המערכת הפיננסית שלנו - היא העלאת תקרת החוב".

עוד כתבות

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א