מול אינפלציה דו-ספרתית ושכר עולה: בנק אנגליה שוב מעלה את הריבית לשיא חדש

בפעם ה-12 ברציפות, הבנק המרכזי של בריטניה הודיע היום על העלאת ריבית • לפי ההחלטה, ריבית הבסיס על הפיקדונות בבריטניה תעלה ב-25 נקודות בסיס לרמה של 4.5% • מדובר בשיעור הגבוה ביותר של הריבית בבריטניה מאז אוקטובר 2008

נגיד הבנק המרכזי של אנגליה, אנדרו ביילי / צילום: Associated Press, Frank Augstein, Pool
נגיד הבנק המרכזי של אנגליה, אנדרו ביילי / צילום: Associated Press, Frank Augstein, Pool

בפעם ה-12 ברציפות, הבנק המרכזי של בריטניה הודיע היום (ה') על העלאה של הריבית בממלכה המאוחדת. בנק אנגליה קבע כי ריבית הבסיס על הפיקדונות בבריטניה תעלה ב-25 נקודות בסיס לרמה של 4.5%.

זהו שיא חדש בגובה הריבית - השיעור הגבוה ביותר מאז אוקטובר 2008 - והוא נרשם על רקע סימנים מדאיגים בבריטניה, הכוללים אינפלציה דו-ספרתית ונתונים לגבי לחצים גדולים בשוק העובדה הגורמים להעלאות שכר ואולי אף להגברת ה"דביקות" של העלייה במדד המחירים. 

"עלינו לקבל את העובדה שהפכנו עניים יותר": למה בריטניה לא מצליחה לצנן את האינפלציה 
קצת מתחת לתחזיות: איך ישפיעו נתוני האינפלציה המפתיעים בארה"ב על החלטות הפד? 

האינפלציה בממלכה המאוחדת הפתיעה לרעה בחודש שעבר, עם נתון של 10.1%, הבולט מול נתוני אינפלציה יורדים בארה"ב (4.9% באפריל האחרון לפי אומדן שהתפרסם אתמול, שפל של שנתיים) ונתוני אינפלציה נמוכים יותר בגוש האירו (7% באפריל, אחרי ירידה רצופה של חמישה חודשים). תושבי הממלכה המאוחדת נתקלים במחירים גבוהים בסופרמרקטים, בעליות מחירים במגזרי השירותים ובנוסף לכל - בעלייה משמעותית של החזרי החובות והמשכנתאות שלהם בעקבות העלאות הריבית הרצופות של בנק אנגליה.

כלי התקשורת בממלכה המאוחדת היללו בשבוע שעבר את הבטטה - הירק היחיד שהתייקר בבריטניה בשנה החולפת ב-2% בלבד, כלומר במסגרת יעד האינפלציה הקבוע של הבנק המרכזי. מחירי המזון האחרים התייקרו בשיעור של 20%, שיא של קרוב לחמישה עשורים. 

"הרע ביותר שבכל העולמות" 

הסיבות למדד המחירים הגבוה באופן עקבי וחריג בהשוואה בינלאומית בבריטניה הן רבות, אך מדובר בעיקר בהשפעה של מחירי האנרגיה שזינקו בשנה החולפת, יחד עם השפעות של הברקזיט וכן שוק עבודה הדוק מאוד אחרי מגיפת הקורונה. "בריטניה חווה את הרע ביותר שבכל העולמות: הלם אנרגיה משמעותי (כמו בגוש האירו) ומחסור בעובדים (חמור יותר מאשר בארה"ב)", הסבירה בעבר אנליסטית מחברת Capital Economics הבריטית.

כלכלן בכיר בבנק אנגליה עורר סערה לפני כשבועיים, כשאמר כי החברות והציבור צריכים להפסיק עם משחק "העבר את החבילה" שגורר עליות מחירים בלתי פוסקות. "עד שהמשחק הזה של 'העבר את החבילה' לא ייגמר, האינפלציה תימשך", אמר הכלכלן הראשי של בנק אנגליה, יו פיל. הוא המליץ לתושבי בריטניה "לקבל את העובדה שכולנו נעשינו עניים יותר", ולא לנסות "להשיב לעצמנו את כוח הקנייה שהיה לנו" באמצעות העלאות שכר או העלאות מחירים.

נתונים שפרסמה סוכנות בלומברג השבוע מראים עד כמה שוק העבודה ההדוק בממלכה הבריטית, בניגוד למצב מעבר לתעלה, מיתרגם לעליות שכר. לא מדובר עדיין בספירלת שכר-מחירים ממנה הזהירו כלכלנים, אך הנתונים מראים לראשונה כי עובדים שנשכרו בשנה החולפת הצליחו לקבל שכר המפצה באופן מלא על האינפלציה.

לפי המחקר, עובדים באנגליה שהחליפו עבודה בשנה האחרונה, זכו בממוצע לעלייה בשכר של 10%, המקזזת כמעט באופן מלא את האינפלציה בשנה החולפת (כאמור, 10.1%). מדובר בעלייה גבוהה יותר מזו שנרשמה במשק הבריטי בכללותו (6.3% לפי ההערכות האחרונות). "נתונים אלה מצביעים על שוק עבודה שממשיך להיות לוהט, ומטילים ספק לגבי הבטחתו של ראש הממשלה רישי סונאק לחתוך את האינפלציה בחצי עד סוף השנה", נכתב. הבטחה זו של סונאק משמע אינפלציה של 5%, יעד שנראה רחוק כעת, אפילו אם מדובר בשבעה חודשים קדימה. 

מחסור חמור בעובדים

לפי הערכות בבריטניה, כחצי מיליון עובדים "זנחו" את שוק העבודה מאז מגיפת הקורונה, כשהם מביאים למחסור חמור בעובדים ולהעלאות שכר במגזרים שלמים. בנוסף, ההתנתקות של בריטניה מהאיחוד האירופי שהושלמה לפני יותר משנה וכללי ויזות עבודה נוקשים הביאו לחוסר יכולת "לפצות" על מחסור בעובדים על-ידי עובדים אירופאים זרים, וכך להתייקרויות נוספות בשוק העבודה.

בימים אלה מתנהלים מאבקי עובדים משמעותיים בדרישה לתוספות יוקר ולהעלאות שכר שיקזזו את ההשפעה השוחקת של האינפלציה. בסך-הכול, הבהירו גם הכלכלנים שביצעו את מחקר השכר, עליות השכר "אינן הגורם לאינפלציה", אך הן יכולות להשפיע על עומקה ועל משך הזמן שבו היא פוגעת ושוחקת את חסכונות הציבור.

המצב הנוכחי מסבך את בנק אנגליה, שכבר ניסה לסמן בעבר כי העלאות הריבית מגיעות לישורת האחרונה, אך נאלץ שוב ושוב להעלות את הריבית כדי לנסות ולצנן את השוק. נגיד הבנק אנדרו ביילי העריך כבר בתחילת השנה כי מחזור ההעלאות יסתיים, אך מאז שב והעלה הבנק את הריבית, וכעת ההערכות בשוק מדברות לראשונה על ריבית אפשרית של 5% בקרוב.

ההעלאה היום הייתה צפויה, אך השאלה תהיה אם מועצת נגידי הבנק הצביעה פה-אחד בעדה, או שגוברים הקולות הקוראים להאטה ואולי אף להקפאה של הריבית. בגולדמן זאקס העריכו היום כי לא יהיה מנוס לבנק מלהעלות את הריבית ל-5% כבר בקיץ.

המשמעות של העלאות הריבית היא גם זינוק בעלויות המשכנתאות בבריטניה, הצמודות ברובן למדד. משקי בית במדינה אמורים לעמוד בפני החזרים של מאות ואלפי ליש"ט נוספים כבר השנה. 1.5 מיליון משקי בית שצריכים "למחזר" את המשכנתה שלהם ישלמו בשנה הקרובה כ-3,000 ליש"ט יותר בשל עלויות הריבית הנוספות.