גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאחורי הקלעים של הפרסומות בפודקאסטים ובספוטיפיי

כ־55% מהישראלים מאזינים לפודקאסטים, לספוטיפיי ולרדיו דיגיטלי, נתון שמוביל יותר ויותר מותגים להגדיל את ההשקעה הפרסומית בתחום ● דרור גנות, מייסד משותף של חברת המדיה ADIO, מסביר איך מייצרים חבילת פרסום מותאם אישית, ומה לא כדאי לעשות בפודקאסט שיווקי

דרור גנות וכפיר נח, מייסדי ADIO / צילום: נדב הולצמן
דרור גנות וכפיר נח, מייסדי ADIO / צילום: נדב הולצמן

מי שהאזין לספוטיפיי בשנה האחרונה - ממוצע ההאזנה של ישראלים בפלטפורמה עומד על תשע שעות בשבוע - בוודאי הבחין שהפרסומות בתחילת או באמצע הפלייליסטים רגועות יותר ורלוונטיות יותר לחייו. זה לא במקרה: כמו בתחומים אחרים, גם כאן הפרסום הפרסונלי הולך ומשתכלל.

במקביל, חברות רבות בונות פלייליסטים משל עצמן. כך, למשל, בפיצה דומינו'ס שולחים ללקוח אחרי הזמנה סמס שאומר "עד שהפיצה מגיעה, הכנו לכם פלייליסט". מי שמזמין קפה ברשת הנוחות yellow יכול למצוא על הספל קוד QR שמוביל למגוון פלייליסטים לדרך. 

לשכתב מאתרים מתחרים על סטרואידים: מה עומד מאחורי אתר אייס? 
עוברים לעולם של ביצועים מדידים: כך השתנה הפוקוס של ענף המשפיענים 

בקפה טורקי עלית הכינו פלייליסט של אביב אלוש עם המלצות על פינות קפה, ובסופר פארם יצרו אחד לקראת מרוץ הלייף ראן לנשים. מאחורי המהלכים הללו ונוספים עומדת חברת המדיה ופלטפורמת האודיו דיגיטל ADIO של דרור גנות וכפיר נח.

"מדובר בתחום שנמצא בצמיחה אדירה בכל העולם מאז הקורונה", אומר גנות. "זה לא רק פלייליסטים אלא בכלל אודיו דיגיטל - גם פודקאסטים ורדיו דיגיטלי. 31% מהישראלים מאזינים היום לפודקאסטים - זינוק של כ־50% ביחס לנתוני 2019 - וזה אומר שאנחנו שנתיים־שלוש אחרי השוק האמריקאי. אם מתייחסים לכלל האודיו באינטרנט, כבר מדובר ב־54%. אגב, נשים מאמצות את התחום הזה יותר - הן מהוות 53% מהמאזינים.

"הקורונה הקפיצה את התחום לשמיים, והחיבור הרגשי הוא שם המשחק. הפרסום מאוד פרסונלי, ופחות רעשני. אנחנו יודעים שאתה מאזין - יש לנו פילוחי גיל ותחומי עניין, ואת המידע האם אתה עם אייפון או אנדרואיד - ואנחנו מגישים את הפרסומת הרלוונטית עבורך".

הכוסות של yellow עם הפניה לפלייליסט לדרך. מהלך של ADIO / צילום: דרור גנות

בנק חשיפות חודשי

עם הגידול במספר ההאזנות, מגיע גם הגידול בנתח של האודיו דיגיטל בשוק הפרסום. "עסקה ממוצעת עומדת על 70 אלף שקל, וכוללת ספוטיפיי, לייב רדיו ופודקאסטים", מסביר גנות. "הטווח הוא 50-100 אלף שקל לקמפיין שנע בין יומיים ל־10 ימים. הרעיון הוא לייצר נגיעות חכמות עם המותג. אם זה קמפיין של מודעות (Awareness) אנחנו מציעים שלוש חשיפות לכל יוזר, ואם קמפיין מכירות - 7־8 חשיפות ליוזר.

"יש מפרסמים שנכון להם לפרסם לפי פיקים, כמו אוניברסיטאות, ויש גם עסקאות שנתיות, עם בנק דיסקונט, למשל. קמפיין שנתי עומד על 1.5 מיליון שקל בממוצע. אפשר גם לקנות 'בנק חשיפות' חודשי, ולבנות עליו קמפיינים ספציפיים לסטודנטים, לזוגות שמתחתנים וכן הלאה".

מה אידאלי בפרסום בפודקאסט?
"חסות אחת או שתיים לפרק. לפעמים יש פרק בשיתוף מותג מסחרי, כתוכן ולא כפרסומת. המחיר הוא פר פרק, ובדרך כלל העסקה נעה בין 30 אלף שקל ל־300 אלף שקל, לפי מספר פודקאסטים, מספר הפרקים והתקופה. אנחנו מתחייבים למפרסם על כמות האזנות, כי הרעיון הוא לייצר מערכת יחסים עם מותגים".

השוק כבר יודע להתאים את עצמו?
"אנחנו עדיין מפצירים בו לעשות את זה. עד היום יש מפרסמים שאומרים 'לא יודע מה זה כל הפודקאסטים, ומה זה הספוטיפיי הזה'. יש כאלה שלא הבינו שדיגיטל אודיו כאן כדי להישאר. הם נשמות עתיקות".

מרקטפלייס לרכש מדיה

ADIO הוקמה ב־2012 על ידי גנות ונח, וב־2018 הפכה לשותפה העסקית והמשווקת הבלעדית של Spotify בישראל. כיום היא גם משווקת פרסום בפודקאסטים ובערוצי אודיו בסטרימינג של גופי שידור, ובהם התאגיד, גלובס, ספורט 5, אודיותר (רשת פודקאסטים של יוצרי תוכן שהשניים הקימו) ואחרים. לחברה יש שני אולפני הקלטה, והיא מעסיקה 12 עובדים.

"אני מהצד של השיווק וניהול ברדיו, וכפיר מהצד של הטכנולוגיה, הפיתוח והדאטה" מספר גנות. "הקמנו את אדיו כשהבנו שהרדיו לא משתנה, אבל ההאזנה משתנה ועוברת לדיגיטל. היום אנחנו מעין מרקטפלייס של פודקאסטים, ואנחנו גם מספקים להרבה גופי תקשורת את היכולת להפיץ ולייצר מוניטיזציה.

"בגל הראשון של הקורונה הבנו שרוב הפודקאסטים היו על כלכלה, היסטוריה ומדע, אבל אין בידור. הקמנו את 'אודיותר' עבור יוצרי תוכן, ולמעשה בנינו הפקה מלאה לטאלנטים במודל של שותפות - הם מתחלקים איתנו בהכנסות מפרסום. יש שם פודקאסטים של רביטל ויטלזון, יובל אברמוביץ', ליאת לוי קופלמן, והצמד רז ספני ומתן פרץ.

רז ספני ומתן פרץ בפודקאסט נכנסים לפינות

"התחלנו עם 300 אלף מאזינים, והיום יש לנו בסיס של 4 מיליון יוניקים ברחבי האודיו־ספירה - ספוטיפיי, פודקאסטים ותחנות רדיו דיגיטליות. יש לנו בערך 200 פודקאסטים של ארגונים, ואנחנו עובדים גם עם עצמאים. פרק עם 20 אלף האזנות נחשב לפרק חזק".

בימים אלה הם נכנסים לעולם הפרסום האוטומטי, ומשיקים מרקטפלייס שמאפשר רכש מדיה בכל פלטפורמות האודיו המובילות בישראל. "זיהינו שתקציבי הפרסום בשוק האודיו הדיגיטלי צומחים משמעותית", אומר גנות. "כחלק מתמהיל משולב למפרסמים הכולל וידאו, דיספליי (פרסום באמצעות באנרים) וכעת גם אודיו, השקנו יכולות רכש מדיה פרוגרמטית מלאה לשלל מוצרי הפרסום שלנו.

"למעשה אנו מספקים לשוק יכולת רכש וניהול מדיה באותם הכלים שכבר נהוגים כיום ובאמצעות ספקי DSP (Demand Supply Platform) מובילים כדוגמת DV360 של גוגל. משרדי הרכש והמפרסמים יכולים להגיע למיליוני מאזינים בישראל, ולטרגט את קהלי המטרה".

לא לגזור ולהדביק

גנות מדבר על שתי מגמות בולטות נוספות בעולם הפודקאסטים. הראשונה היא אודיו תלת ממד: "ספוטיפיי יודע מתי את עם אוזניות, ואז הוא מציע לך חוויית סאונד 360 שעוטפת אותך, זו חוויה הרבה יותר מעצימה. זה נכנס גם לפרסום - אנחנו מייצרים מסעות עם חברת KNOB המתמחה בהפקות אודיו למפרסמים".

המגמה השנייה היא פודקאסטים שיווקיים. "מדובר במגמה מפותחת בעולם, וחדשה בישראל", מספר גנות. "מקדונלד'ס לא תעשה פודקאסט על קציצות, ונייקי לא תעשה על נעליים. כל מותג צריך לבנות אסטרטגיית פודקאסטים שאינה פרסומת של 40 דקות, ולכן זה לא מתאים לכל אחד אלא רק למי שיש לו שפה מסוימת.

"לפני שמתחילים פודקאסט חדש כזה אנחנו שואלים את המותגים מי יאזין לכם, ולמה. הרעיון הוא לייצר ערך - המפרסם חייב להשתמש בנכסים שלו. למשל, עשינו עם אסתי לאודר את 'עושות שינוי' - נשים מדברות על השינוי בחייהן עם סיון קליין.

"עשינו גם את 'הסודות של איקאה' כפודקאסט לעולם העסקי - בכירי החברה מסבירים איך המותג כבש את ישראל. לרשות הטבע והגנים יש פודקאסט שניתן להאזין לו לפני הגעה לאתרים, ועכשיו גם עשינו פודקאסט של משרד מבקר המדינה".

מה החסם הכי גדול של הענף הזה?
"מפרסמים שלא מבינים מה אפשר לעשות עם זה. החסם השני הוא חוסר ההבנה של המפרסמים שעושים פודקאסטים שהם הופכים להיות פבלישרים, והם צריכים לקדם ולהפיץ את זה כל הזמן, אחרת זה יהיה פיל לבן במרחב האודיו.

"יש תחנות רדיו שמפיקות פודקאסטים ושומרות אותם באתר שלהן, וזו תקלה גדולה, כי רוב ההאזנה היא בספוטיפיי, אפל וגוגל. בנוסף, אם אתה מקליט תוכנית רדיו והופך אותה לפודקאסט זה לא ישים, כי זו לא אותה אווירה. אי אפשר לגזור ולהדביק".

מה צפוי לענף בשנה הקרובה?
"התחרות בשוק האודיו הרבה יותר אגרסיבית, ולכן כל קטגוריית הדיגיטל אודיו תזנק בטירוף. אין היום רכב שלא מתממשק לטלפון, נגמרו הימים של 6 כפתורים. כשאנחנו עובדים עם תחנות הרדיו, אנחנו לא אומרים להן 'תעשו דיגיטל', אלא 'תהיו דיגיטל'".

גילוי מלא: לגלובס יש מערכת יחסים מסחרית עם ADIO.

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם