גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אוהבים מותגים, ועדיף שיהיו בינלאומיים

תרגמנו את ההעדפות הצרכניות של 3,500 נשאלי הסקר שלנו ל־7 תובנות מסכמות, ובהן: הישראלים אוהבים מותגים בינלאומיים אבל לא ממהרים לאמץ מותגים חדשים. מעריכים נוסטלגיה, ביקורתיים כלפי הבנקים, וגם: מתי מותג העל מדורג נמוך ממותגי המשנה שלו?

מסקנות ממדד המותגים 2023
מסקנות ממדד המותגים 2023

1. במבה ראשונה, אבל תראו מי עוד מככבת בעשירייה

מדד המותגים מבוסס על סקר ענק הכולל 3,500 נשאלים. המנצחת השנה היא במבה, שכבשה בסערה את המקום הראשון והראתה שמותג ישראלי ותיק עם מיתוג מדויק יכול לתת "פייט" גם לענקיות בינלאומיות שמלוות אותנו כמעט בכל צעד שאנחנו עושים.

מי שלכאורה איבדה את הבכורה לבמבה היא גוגל, אבל מבט על העשירייה הראשונה מגלה שענקית הטכנולוגיה עדיין אהובה במיוחד על הישראלים. בפועל, שלושה מותגים מתוך העשירייה הראשונה שייכים לה: גוגל עצמה במקום השלישי, ווייז במקום השני ויוטיוב שהגיע למקום השמיני. גוגל הפכה לחלק מהותי מחיינו והיא מרכזת עוד ועוד שירותים שגורמים לנו להרגיש שאי אפשר בלעדיהם. בינתיים היא יודעת עלינו יותר ויותר.

השנה הקרובה תהיה שנת מפתח עבור ענקית הטכנולוגיה שנמצאת במרוץ הבינה המלאכותית, שהפכה שם נרדף לעולם הטכנולוגי העתידי. אם תאבד את ההגמוניה על מנוע החיפוש, יכול מאוד להיות שהיא תתקשה לשמור על מעמדה גם במדד המותגים. אבל אם תקדים את מיקרוסופט ושאר המתחרות, היא עשויה להתבצר בצמרת גם במדדים הבאים.

2. החברות הבינלאומיות בולטות

גוגל לא לבד. מעבר לשלוש הנציגות שלה בעשירייה הראשונה, תמצאו שם גם את שירות הצ'אטים וואטסאפ, מיקרוסופט וסמסונג. כלומר, 6 מתוך 10 המקומות הראשונים שמורים למותגי העל הבינלאומיים. ובכלל, בערך שליש מרשימת 100 המותגים המובילים הם בינלאומיים.

בחלק מהקטגוריות, כמו רכב או מוצרי חשמל, הנציגות הישראלית לא קיימת או דלה, אך גם בתחומים שבהם קיימים לא מעט נציגים מקומיים, המותגים הזרים בולטים. הדוגמה המובהקת ביותר היא תחום האופנה, שם קסטרו התברגה למקום ה־68 והיא הנציגה הישראלית היחידה ברשימת 100 המותגים המובילים.

אבל יש כמובן חריגים. בשורה ארוכה של תחומים, כמו בנקאות, ספקי תקשורת ועיתונות אין כלל נציגות זרה. בתחום רשתות המזון, למרות כניסת הענקיות הבינלאומיות קרפור וסבן אילבן, נראה כי הציבור, לפחות בינתיים, נאמן למותגים הוותיקים והמקומיים.

3. חרף המחירים הגבוהים: הישראלים מאוד אוהבים את מותגי המזון

יוקר המחיה שמכביד על הכיס של כולנו התגבר בחודשים האחרונים, בין היתר בגלל גל העלאות מחירים רוחבי בתחום המזון. קשה מאוד למצוא יצרנית מזון שלא ייקרה ברמה זו או אחרת את מוצריה, והביקורת הציבורית הייתה בהתאם.

מבט על רשימת 100 המותגים האהובים מגלה לא מעט מוצרים מתחום המזון. למעשה, הם מהווים רבע מן הרשימה. אפשר להסתכל על זה משני היבטים: האהבה של הציבור למותגי המזון מגיעה חרף העלאות המחירים הכואבות, או שהיא אפילו זו שמאפשרת ליצרניות הגדולות לנצל את המצב ולהכריז על התייקרויות.

4. הנוסטלגיה עושה את שלה

רשימת 100 המותגים הבולטים כוללת בעיקר מותגים ותיקים ואפילו נוסטלגים. החטיף של במבה הוא נוסטלגיה במיטבה, עם דמות התינוק האייקונית. גם סופר־פארם, שהתברגה במקום השביעי, היא רשת ותיקה שפעילה מאז שנות ה־70 עם פריסה ארצית רחבה.

גם בהמשך הדירוג רואים העדפה ברורה למותגים הוותיקים שהפכו לחלק מהנוף הישראלי. כך למשל, שטראוס הגיעה למקום ה־13, סנו למקום ה־14, וגם מילקי, תפוצ'יפס, יטבתה ושוקולד פרה נמצאים בין 20 המקומות הראשונים.

5. לגופים הפיננסים קשה לרכוש את אהדת הציבור

הבנקים משקיעים הון עתק בפרסום ושוכרים פרזנטורים מפורסמים, אך הסקר הענק שבסיס מדד המותגים מגלה שהציבור לא אוהב ומעריך אותם במיוחד. מבין המותגים שנמדדו בקטגוריית בנקאות ושירותים פיננסיים, רק מעט חברות כרטיסי האשראי כמו כאל או מקס הצליחו להיכנס לרשימת 100 המובילים. הפועלים שהגיע למקום הראשון מבין הבנקים, התברג רק במקום ה־135 והקדים במעט את המתחרה הגדול, לאומי.

גם הגופים המוסדיים לא זוכים לאהבה גדולה מהציבור. הראל היא הראשונה מבין חברות הביטוח והיא מדורגת במקום ה־104 במדד הכללי. הפניקס אחריה בקטגוריה, ובמדד הכללי היא התברגה למקום ה־145.

לעומת זאת, המותג ביט, אפליקציית התשלומים מבית בנק הפועלים, דורג במקום ה־23 והמכובד במדד המותגים. גם פייבוקס, המותג המקביל מבית דיסקונט, נכלל ברשימת 100 המובילים והגיע למקום ה־74. בשורה התחתונה, הציבור לא אוהב במיוחד את הבנקים, שרשמו ברבעונים האחרונים רווחים גבוהים מאוד וזכו לביקורת ציבורית רבה על כך שאינם מגלגלים את הרווח ללקוחות כמצופה.

6. לפעמים מותגי הבת אהובים יותר

הסיפור של אפליקציות התשלומים, ביט מבית הפועלים ופייבוקס של דיסקונט, חוזר על עצמו במסגרת הדירוג. הציבור פעמים רבות מעדיף "מותגי משנה" של מותג העל. הדוגמה הבולטת ביותר היא במבה - הזוכה הגדול השנה - אבל יש עוד: שירות המסרים וואטסאפ מדורג גבוה הרבה יותר מאשר החברה האם פייסבוק, ורשת עיצוב הבית פוקס הום מקדימה את רשת האם פוקס.

מן הצד השני, יש גם מספר דוגמאות הפוכות: שטראוס מדורגת גבוה יותר ממילקי, שוקולד פרה וקפה טורקי עלית. כולם נמצאים אחריה ברשימה. גם אפל מדורגת גבוה יותר מהמוצר המרכזי שלה - האייפון.

7. הציבור חשדן כלפי מותגים שפרצו לחיינו לאחרונה

בשנה האחרונה חלו תמורות משמעותיות במספר תחומים. הבולטת ביותר הוא תחום הקמעונאות, עם הצטרפותן של הענקיות הבינלאומיות קרפור וסבן אילבן, אבל זה לא נגמר שם. שוק הרכב למשל, הוצף במותגים סיניים חדשים שכבשו נתח שוק משמעותי על חשבונם של הוותיקים.

ולמרות זאת, לציבור כנראה לוקח זמן לאהוב ולהעריך מותגים. קרפור הגיעה רק למקום ה־247 - והייתה רחוקה מאוד מכניסה לרשימת 100 המותגים האהובים. סבן אילבן רק מעט מעליה במקום ה־244. גם בשוק הרכב המגמה דומה. חרף העובדה שהמותגים הסיניים (לא כולל טסלה שמיוצרת בסין) תופסים מעל 15% מהמכירות בשוק הרכב הישראלי, אף אחד מהם לא הצליח להתברג לרשימת 100 המותגים המובילים. למעשה, הם אפילו לא התברגו באף אחד מ־250 המקומות הראשונים. לשם השוואה, מותגי הרכב הוותיקים מככבים ברשימת 100 המותגים המובילים במדד עם תשעה נציגים.

דוגמה מתחום אחר היא ה־ChatGPT, שפרץ לחיינו בסערה והפך לפנים של הבינה המלאכותית. למרות ההתלהבות הגדולה סביבו, המותג שלו מדורג רק במקום ה־240.

3 תובנות לסיכום

1. תחום הקמעונאות יצר השנה כותרות עם כניסה של מותגים חדשים אבל הצרכן הישראלי לא ממהר לאמץ אותם

2. לא פעם מותג משנה חזק בתודעה הצרכנית אפילו יותר מאשר מותג העל שאליו הוא שייך

3. לנוסטלגיה יכול להיות ערך שיווקי משמעותי

עוד כתבות

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע