גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שר הכלכלה ניר ברקת: "המונופולים מעלים מחירים בלי סיבה, ואנחנו נדרשים לצעדים דרסטיים"

מה זה אומר "לפרק" את קוקה-קולה, ולמה הוא חושב שרשות התחרות היא "כלי לא מנוצל" ● בראיון לגלובס לקראת כנס האנרגיה של גלובס מסביר שר הכלכלה כי "העברת התקציב דרשה מאיתנו המון, ואנחנו עכשיו מתפנים לעסוק בדברים נוספים להורדת יוקר המחיה" ● כנס האנרגיה של גלובס נערך בשיתוף החברות אנרג'יאן והליברטון

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: איל יצהר
שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: איל יצהר

לקראת כנס האנרגיה של גלובס, שר הכלכלה ניר ברקת התראיין לעורכת גלובס נעמה סיקולר בנושא טכנולוגיה בשוק האנרגיה, הפוטנציאל של ההייטק הישראלי והנושאים השנויים במחלוקת - איך מורידים את יוקר המחיה, האם ההתנגשות מול רשות התחרות הכרחית, ואיך מתנהלים כלכלית בנושא הרפורמה המשפטית. 

מנכ"ל אנרג'יאן: "הטכנולוגיה והחדשנות הישראלים ישנו את עסקי הנפט והגז הגלובליים" | כנס האנרגיה של גלובס
בכיר בהליברטון: ליזמות וחדשנות יש תפקיד מרכזי בתעשיית האנרגיה | כנס האנרגיה של גלובס

הראיון נפתח בשאלה למה דווקא עכשיו אנחנו שומעים את ברקת מתבטא בעניין יוקר המחיה, והתשובה של השר היא: "נכנסנו למשרד לפני 5 חודשים".

ברקת ממשיך להסביר כי "הנענו את הרגולציה הישראלית לכבד את הרגולציה האירופית, ובאמצעות פיילוט קרפור הוכחנו שאפשר לייבא מוצרים על-פי התקן האירופי. אנחנו מתכוונים להרחיב את זה בצורה דרמטית".

 

התקציב היה אמור להיות הזדמנות גדולה להעביר בשורות בנושא יוקר המחיה, ואנחנו לא רואים כאלה. 
"התקציב יביא יציבות למשק, ועכשיו הולכים לסדרה של מהלכים משלימים. קרפור הצליחה להוריד באופן דרמטי את מחירי המוצרים שהיא הביאה על-פי התקן האירופי, וגם היצרנים הקיימים הורידו מחירים", אומר ברקת. "עכשיו אנחנו ניגשים לטפל במונופולים ובקרטלים. שמתי מחדש את החוק לפירוק המונופולים (שימנע מיבואנים לייבא בבלעדיות יותר מיצרן גדול אחד, ע"א), ונעבוד על זה עם ראש הממשלה ושר האוצר. העברת התקציב דרשה מאיתנו המון אנרגיה, ואנחנו עכשיו מתפנים לעסוק בדברים נוספים להורדת יוקר המחיה".

"הרגולציה הישראלית מטורללת"

קל לכעוס על המונופולים, לפעמים בצדק. אבל זה לא לחפש את המטרה הקלה מדי? אנחנו מחפשים כותרות מהירות או מהלכים אגרסיביים וארוכי-טווח שבאמת משנים את המשק הישראלי מן היסוד?
"אין שוק חופשי בישראל בתחום המזון. יש עשרות שנים תפיסה מונופוליסטית ותחושה של אי מוגן. יש למונופולים חומת הגנה, והם מעלים מחירים כי הם יכולים. זה ישתנה מהשורש. גם הקמעונאים רוצים את האפשרות לייבא על-פי תקינה אירופית, והבטחתי להם את זה. עכשיו הולכים לחקיקה לגבי זה".

אני שומעת שאחת הבעיות הגדולות מסתתרת דווקא במשרד אחר, משרד הבריאות, כמו בעניין הטואלטיקה. יש גם צרות בנושא הכשרות. איך מתגברים על החסמים האלה?
"עובדים מסודר. התחלנו במה שבמשרד שלנו. מ-1 באפריל, תחום התמרוקים פתוח, ואפשר להיכנס עם תקינה אירופית. את תראי מדי חודש יותר מוצרים, יותר יבואנים, יותר רשתות מחו"ל. מה שאנחנו מצליחים להביא ככה הוא הרבה יותר זול. המונופולים מעלים מחירים בלי סיבה, כי השינוע הבינלאומי במגמת ירידה. אנחנו נדאג שיותר מוצרים ייכנסו ויורידו מחירים. את המונופולים נפרק בצורה מסודרת. ברגע שיהיה שוק תחרותי, לא יהיה צורך להתערב בשוק - אבל כרגע אנחנו נדרשים לצעדים דרסטיים". 

כשהוא נשאל על האמירה "לפרק" את קוקה-קולה, מסביר ברקת כי "כשיש למישהו פלח שוק שנחשב מונופול, מבחינתי הוא לא יכול לשווק עוד מוצרים שגם הם מונופוליסטיים. אם יש לך יתרון בתחום אחד, לא תוכל להיכנס לתחומים נוספים. כך נעשה בחוק, כי כוח המיקוח שלהם מול הקמעונאים הוא לא תחרותי. הם מדכא תחרות של שחקנים קטנים ויוצר שיבוש במחירים. התפקיד שלנו ושל רשות התחרות, שלצערי לא מספיק מתפקדת, זה לוודא שיש תחרות - זה להילחם במונופולים".  

ברקת נגד קוקה-קולה: "המוצרים בישראל מהיקרים בעולם, שוקל להכניס אותם לפיקוח" 

מי הגורם מספר אחת ליוקר המחיה בישראל? אולי זו דווקא הממשלה? כשמסתכלים על הוצאות משק הבית, רואים דיור, חשמל, מים, ארנונה… סל הצריכה של משק בית היא לא רק מזון.
"התשובה היא מורכבת. השוק בישראל לא תחרותי. יש לזה כמה סיבות: הרגולציה הישראלית שהייתה מאוד מגבילה, לא היו מוכנים לקחת מוצרים בחו"ל ולהעביר אותם את הרגולציה הישראלית המטורללת. אפשרנו רגולציה אירופית. שנית, הלכנו על סדרה של חוקים שמפרקים את הרעיון של יבואן בלעדי. יבואן שינסה למנוע יבוא מקביל, יחטוף עד 100 מיליון שקל קנס. בנוסף, נפרק את המונופולים. נרחיב את זה לרכב ותחומים נוספים.

"יש לנו שיח עם שר החקלאות דיכטר, ונראה איך אפשר לעזור לתחום המזון הטרי. אי-אפשר לעשות הכול בדקה אחת, אז מתחילים עם מוצרי הצריכה. בישיבת הממשלה עלה האתגר הגדול של מינהל מקרקעי ישראל, איך משווקים קרקע ללוחמי צבא בצפון, איך ננהל אחרת קרקע לטובת אזורי תעשייה ותעסוקה על-מנת שהקרקע תחכה ליזם, במקום שהיזם ישלם על הקרקע לפני שהוא פותח מפעל. זה ירחיב את הצמיחה במשק וירחיב את היצע הדיור בפריפריה. אחרי התקציב, כולנו מתפנים להתעסק בנושאים נוספים בזכות היציבות הפוליטית".

בוא נדבר על רשות התחרות. נהיה פופולרי להיכנס ברגולטורים ובשומרי סף. מה אתה רוצה ממנה? זו רשות סטטוטורית עצמאית, אתה לא יכול להורות לה לפתוח חקירה פלילית נגד מישהו.
"זו רגולציה שתחת משרדי. היא צריכה לקיים את המדיניות שמוכתבת על-ידי הממשלה. דבר שני, יש פערים גדולים בתפיסת עולם לגבי איך צריך להתנהג רגולטור בתחום התחרות. זה לא התחיל ב-5 חודשים שלי, ואין מי שמבין עניין ולא יסכים איתי שרשות התחרות היא חלשה ולא מתמודדת באפקטיביות מול המונופולים והקרטלים". 

ניסיון ההדחה של הממונה על התחרות: המאבקים, המחלוקות והסיכוי שזה יקרה 

תן לי מהלך אחד שציפית שהיא תעשה ולא נעשה.
"לא אכנס לפרטים, זה יגיע במכתב מנומק. יש פער בתפיסה - רשות התחרות היא הכלי עם הכי הרבה שיניים. יש לה יכולת לחקור עדים, וזה כלי שהוא לא מנוצל. התגובה היא לא שם. אני מסתכל אחורה בכל ההתנהלות במשק, יש פער גדול בין היכולות לבין התוצאה. במבחן התוצאה, אין תחרות במשק הישראלי. אני רוצה שהרשות תמליץ מה צריך, לא רק מה אי-אפשר לעשות. אילו חוקים לשים, אילו עוד כלים צריך".

לא קל חוקית, אולי בצדק, לפטר את מנהלת רשות התחרות. יש לך הסכמה של הממשלה והייעוץ המשפטי לממשלה? יש לך רוב לזה?
"אנחנו נבחרים פעם בארבע שנים. אין דבר כזה מסמר בלי ראש שאי-אפשר לגעת בו. אם הכול עובד טוב, יש לנו הרבה עבודה לעשות ביחד. אבל אם זה לא עובד? זו האחריות שלי, כנציג הממשלה, לראות מה צריך לשנות. יש תהליך מסודר בחוק. בסוף התהליך זה יובא להמלצת הממשלה, ולפי השיחות שעשיתי, אני מאמין שההחלטה תתקבל פה אחד".

"העבודה בבניית המדינה לא הסתיימה, ואנחנו זקוקים לכולם"

אתה איש הייטק בעברך. אנחנו שומעים את תעשיית ההייטק מאוד מודאגת ממה שקורה היום בישראל. הם דווקא נהנים משער הדולר שעכשיו פועל לטובתם, אבל תעשיות אחרות, שגם עליהן אתה ממונה, מאוד מודאגות ממנו. איפה אנחנו עומדים עם הרפורמה המשפטית?
"יש רוב גדול בעם ישראל לתיקונים במערכת המשפט. כפי שאמר ראש הממשלה, בואו ניתן לשיח שמתקיים בבית הנשיא להגיע להסכמות רחבות. זה הדבר שנכון למדינת ישראל".

אתה היית מוכן לוותר על הסוגיה שנמצאת הכי במחלוקת - הוועדה לבחירת שופטים? היית מוכן ללכת לפשרה כואבת?
"יש לצוותים של הליכוד והקואליציה להידבר. אני לא אנהל משא-ומתן פה על העניין הזה. אני רוצה להגיד לחברים בהייטק: יש לנו מדינה אחת וכלכלה אחת. היתרון היחסי של ישראל זה בטכנולוגיה, בשווקים הבינלאומיים. זה הענף שכולנו יושבים עליו. לא חכם לכרות אותו. אני פטריוט, ציוני, ליברל, ליכודניק שמאמין בשוק פתוח. אנחנו אנשים של דמוקרטיה. לקראת פסח הרמתי כוסית עם סניף רמת גן (של הליכוד, ע"א) ושאלתי: מישהו חושב שצריך ללכת למקום שהוא לא דמוקרטיה? כולנו מאמינים בדמוקרטיה. אנחנו מציעים לשפר את הדמוקרטיה".

לשאלה אם לא צריך להקשיב לקולות רבים בעם שמודאגים מהמצב ורואים בו שינוי קולוסאלי של כללי המשחק, עונה ברקת כי לכך נועדו הדיונים בבית הנשיא. "לי מאוד חשוב לקבל דברים בהסכמות רחבות", הוא אומר. "למה? כי אז זה לא משתנה. צריך להרגיע את הציבור, לחזור להשקיע בישראל, יש לנו המון עבודה בבניית מדינת ישראל. העבודה לא הסתיימה, ואנחנו זקוקים לכולם".

השיחה שלנו מתקיימת לקראת כנס אנרגיה בשיתוף עם אנרג'יאן, שהיא חברה בינלאומית שבחרה להשקיע בישראל. יש משהו שאתה יכול להגיד למשקיעים כמוהם ולהגיד להם שהכול יהיה בסדר?
"אנחנו רוצים את טובת מדינת ישראל. אנחנו רוצים לחזק את הדמוקרטיה. מה שאנחנו שומעים מבית הנשיא זה מכנה משותף לא מבוטל. בואו נתמקד בצמיחה - יש משבר בינלאומי, בעיניי זו הזדמנות לצאת בעוצמה גדולה לשווקים העולמיים. כולנו צריכים לשים את החששות בצד ולהתחיל עם יותר אמון הדדי בין חלקי העם, קואליציה ואופוזיציה. הדיונים בבית הנשיא נעשים ברוח הזאת, ואני מאוד אופטימי, כי אני אדם אופטימי מטבעי".

לקראת סיום, מילה שלך כמי שמכיר גם את התעשייה וגם את הכלכלה הגלובלית ואת המצב הגאו-פוליטי, על הפוטנציאל של מאגרי הגז בישראל כמחולל שינוי אזורי. 
"לפני כמה שנים היה ויכוח האם להוציא או לא להוציא את הגז מהמים. איפה הייתה היום מדינת ישראל אם לא היה לנו את המשאב הזה? הפכנו למעצמה, אנחנו יצואנים של גז ואנרגיה, ובעניין הזה השר ישראל כ"ץ עושה עבודה טובה מאוד יחד עם הממשלה. הפכנו משפיעים על הסביבה שלנו. תחשבי איפה היינו ביוקר המחיה אם לא היה לנו את הגז. אנחנו צריכים לנצל את העובדה שיש לנו גז ולהאיץ את הצמיחה במשאב הטבעי הגדול של מדינת ישראל - המוח היהודי והתעשייה הטכנולוגית".

אתה רואה את התעשייה הטכנולוגית מתחברת לעולמות הגז שנתפסים כיותר מיושנים?
"אם נתחבר למדטק, פודטק, אגרוטק, לדזרטק, AI - שם העולם רוצה אותנו. אנחנו כ-360 אלף עובדי טכנולוגיה, ואנחנו צריכים להגיע ל-2 מיליון בעוד 15-20 שנה. ככל שנמנף את הטכנולוגיה ואת היזמות הישראלית לשווקים הבינלאומיים, זה מכניס לנו מטבע זר, והחברות שלנו מצליחות יותר. הטכנולוגיה מטייבת ומשפרת את התחומים שפעם היו מסורתיים.

"הייתי לא מזמן בהודו ודיברתי עם מקבילי בהודו. כשהוא שמע שאנחנו מתעסקים בטכנולוגיית מדבר, טיוב מים, אנרגיה, מזון… הפה שלו נפער. הוא אמר: 'אני רוצה כזה'. העולם מחפש טכנולוגיה ישראלית, ואנחנו צריכים לאפשר ליזמים להגיע לשווקים הבינלאומיים. זה חלק מהותי מתפיסת העבודה שלי כשר הכלכלה והתעשייה, ונעזור להם באמצעות הנספחים שלנו בכל העולם. זה הדבר הבא אחרי הגז באדמה. המוח הישראלי שממציא פטנטים זה המשאב הכי גדול, ואנחנו צריכים לנצל אותו בהצלחה". 

*** גילוי מלא: כנס ENERGY 2023 של גלובס נערך בשיתוף החברות אנרג'יאן והליברטון 

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"