מנכ"ל אנרג'יאן: "כפי שהיינו הראשונים להכניס תחרות לשוק הגז הישראלי, אנחנו רוצים להיות מי שמכניסים חדשנות"

מתיוס ריגאס, מנכ"ל אנרג'יאן, הציג הערב בכנס ENERGY 2023 חזון לפיו "הטכנולוגיה והחדשנות הישראלים ישנו את עסקי הנפט והגז הגלובליים" • לדבריו, "ההזדמנות שאנו מציעים היא הרבה מעבר לכסף. אנחנו הולכים לפגוש כאן עשרות חברות, לאתר טכנולוגיות פורצות דרך ולאפשר להן גישה לשוק" • כנס האנרגיה של גלובס נערך בשיתוף החברות אנרג'יאן והליברטון

מתיוס ריגאס, מנכ''ל אנרג'יאן, בכנס ENERGY 2023 של גלובס / צילום: יוסי כהן
מתיוס ריגאס, מנכ''ל אנרג'יאן, בכנס ENERGY 2023 של גלובס / צילום: יוסי כהן

"כפי שהיינו הראשונים להכניס תחרות לשוק הגז הישראלי, אנחנו רוצים לספק כעת חדשנות לעסקי הגז והנפט" - כך אמר מתיוס ריגאס, מנכ"ל חברת האנרגיה אנרג'יאן, בוועידת האנרגיה של גלובס, ENERGY 2023, שהתקיימה הערב (ג') בתל אביב. 

בכיר בהליברטון: ליזמות וחדשנות יש תפקיד מרכזי בתעשיית האנרגיה 

החברה הבריטית-יוונית, הנסחרת בבורסה של לונדון ובבורסה בתלאביב, היא בעלת זכויות ההפקה של מאגרי "כריש", "תנין" ו"אולימפוס מול חופי ישראל". ריגאס הקים את החברה, הפעילה בעיקר באזור מזרח הים התיכון, ב-2007, והיא נסחרת כיום לפי שווי של 2 מיליארד ליש"ט.

אנרג'אן רכשה את הזכויות על מאגרי "כריש" ו"תנין" בעקבות מתווה הגז, שנועד להגביר את התחרות בתחום ולהפחית את המחיר שמשלמים עסקים ומשקי בית בישראל בעבור גז טבעי. אנרג'יאן הציגה מחיר נמוך מהמתחרות, חתמה חוזים ארוכי-טווח לאספקת גז, ונחשבת לאחראית לירידות המחירים בתחום בעבור הצרכנים בישראל. 

אפס פליטות נטו

ריגאס ציין כי החדשנות הישראלית יכולה לשמש כדי "להצעיד את התעשייה לעבר חזון אפס פליטות נטו". לדבריו, "אנחנו רוצים לבחון פתרונות כיצד להפוך את הטכנולוגיה המעורבת בעסקים שלנו לבטוחה ולמוצלחת יותר. כמובן שהמטרה שלנו היא להניב רווחים לבעלי המניות שלנו, אבל עלינו גם לתמוך בגישה שלנו להיות ספק אנרגיה אמין ואחראי".

ריגאס התייחס בדבריו לנושא שינויי האקלים ודיבר על "השקעות עתק" של תעשיית הנפט והגז הגלובלית כדי לתמוך בפיתוח אנרגיות מתחדשות ולצמצם את מדרך הרגל הפחמני של חברות הנפט והגז, האחראיות לאספקת דלקי מאובנים שהשימוש בהם משחרר מיליארדי טונות של פחמן דו-חמצני לאטמוספירה מדי שנה. "כשישבתי ודיברתי עם בני והחברים שלו, כולם בסביבות גיל 20, שאלתי אותם מה הבעיה הבוערת ביותר בעולם כיום, והתשובה הכמעט-אחידה הייתה משבר האקלים", אמר.

הוא הוסיף כי אנרג'יאן הודיעה בדצמבר 2021 כי תהפוך לחברה המשחררת אפס גזי חממה בעתיד, חזון שאמר כי "איני יודע בדיוק איך נשיג - אבל אני בטוח שאנחנו צריכים לפעול בכיוונו". 

"הרבה מעבר לכסף" 

בנוגע לוועידה ולשיתוף-הפעולה עם הליברטון, ציין ריגאס כי הוא מצפה לבחון טכנולוגיות ישראליות ורעיונות שיסייעו לבצע מהפכה טכנולוגית בתחום. "אנחנו רוצים למצוא ולאתר רעיונות חדשים שיהפכו את הקידוחים שלנו ליעילים יותר, למשל", אמר. "אנחנו קודחים בארות כיום עם סיכויי הצלחה של 25%. בעצם אנחנו אומרים למשקיעים 'תנו לנו את הכסף שלכם, ויש לכם סיכון של 75% להפסיד אותו'. כל דבר שהטכנולוגיה יכולה לעשות כדי לשפר את הסיכויים הללו יהיה משמעותי", אמר.

למעשה, אמר ריגאס, יש תפיסה של התעשייה כמיושנת, "אבל המציאות היא הפוכה לגמרי. באמצעות שיתוף-פעולה עם אנרג'יאן והליברטון נוכל לבדוק את הפיתוחים הטכנולוגיים במציאות, בעולם האמתי".

לדבריו, "אני מצפה לשמוע את הרעיונות שבאים מהתעשייה הישראלית, להעריך אותם, להשקיע בהם. אנחנו מעוניינים לפתח אקו-סיסטם שלם שבו טכנולוגיה ישראלית תשנה את העסקים הגלובליים של נפט וגז".

"ההזדמנות שאנו מציעים היא הרבה מעבר לכסף", הוסיף ריגאס. "אנחנו הולכים לפגוש כאן עשרות חברות, לאתר טכנולוגיות פורצות דרך ולאפשר להן גישה לשוק. אנחנו נתמקד במה שיעזור לנו לשפר יעילות תפעולית ולקדם אותנו בדרכנו לעבר אפס פליטות פחמן נטו". 

 *** גילוי מלא: כנס ENERGY 2023 של גלובס נערך בשיתוף החברות אנרג'יאן והליברטון