גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שינוי היסטורי במבנה השכר במגזר הציבורי מחכה להסכמות בין האוצר להסתדרות

תקציב המדינה סולל את הדרך לשינוי מודל שמתמרץ עובדי מדינה להחזיק כלי רכב, ובאותה נשימה מתקן עיוותי שכר היסטוריים ● בהסתדרות רוצים לתת את התוספת למי שלא קיבל אותה עד כה, באוצר חושבים על מנגנון חישוב לפי נסועה

ארנון בר-דוד ובצלאל סמוטריץ' לאחר החתימה על הסכם המסגרת החדש למגזר הציבורי / צילום: דוברות ההסתדרות
ארנון בר-דוד ובצלאל סמוטריץ' לאחר החתימה על הסכם המסגרת החדש למגזר הציבורי / צילום: דוברות ההסתדרות

תקציב המדינה שאושר סופית בחודש שעבר החביא בתוכו מהפכה שקטה במבנה השכר במגזר הציבורי. כיום, תלוש השכר של מאות אלפי העובדים מורכב טלאי על טלאי, משלל תוספות ורכיבים ארכאיים שנוספו במהלך השנים והפכו את עולמות השכר במדינה למסורבלים וקשיחים. רפורמה של אגף השכר במשרד האוצר שנכנסה לחוק ההסדרים מניחה את היסודות לביטול עיוותי שכר היסטוריים.

הסעיף שיאפשר למשרד האוצר לעקוף את רגב שמעכבת את פרויקט המטרו
סמוטריץ' יגדיל את מיסוי הבנקים? ההכרזה שהפתיעה את האוצר
התקציב החדש מעלה את כלכלת ישראל על נתיב שלא הכרנו | אורי פסובסקי, פרשנות

הניטרול הראשון צפוי להיות בגזרת החזרי הוצאות הרכב, שבמודל הנוכחי מתמרצים עובדים להגיע למשרד במכונית פרטית. כיום, כ־80% מעובדי משרדי הממשלה וכ־40% מעובדי הרשויות המקומיות זכאים להחזר חודשי ממוצע בתלוש של כ־2,500 שקל. אם לא יחזיקו רכב בבעלותם ויעדיפו לעבור לאמצעי הגעה ירוקים יותר כמו תחבורה ציבורית או אופניים, "ייקנסו" ביותר מאלפיים שקל בשכר.

כבר שנים שבאוצר רוצים לבטל את אפליית השכר הזו, שמתדלקת את עומסי התנועה ותופסת חניות רבות, אבל הניסיונות נבלמו עד כה בבעיה אקטוארית. ביטול השיטה הבעייתית והחלפתה במודל חכם יותר עלולה לייצר חבות גדולה מצד המדינה לעובדים וגמלאים בעלי פנסיות תקציביות.

כלומר, אם רכיב השכר לא יהיה מותנה בהחזקת רכב ולמעשה ייפתח לכולם, יוכלו עובדי המדינה וגימלאיה שנהנים מפנסיה תקציבית לדרוש מהמדינה שתכיר ברכיב לצורך תוספת לקצבה שלהם. בכל מקרה, השינוי ישפיע רק על פורשים עתידיים ולא על גמלאי המדינה בהווה.

התיקון ההיסטורי: ניתוק רכיב השכר מהפנסיה

הרפורמה תאפשר לנתק תנאי שכר חדשים מקצבאות הפנסיה ולהעניק תוספות לעובדים מבלי להיכנס להתחייבות עתק. כעת, ניתן יהיה לקבוע לגבי רכיבים מסוימים בשכר כי הם לא יכללו במשכורת הקובעת לחישוב הפנסיה. ניתן יהיה להגיע להסכמות כאלה, בין האוצר להסתדרות, רק לגבי רכיבי שכר חדשים. במידה והוצאות הרכב יומרו לרכיב שכר קבוע, תהיה אפשרות להחריג אותו כך שלא ייחשב כתוספת קבועה לגבי הפנסיה התקציבית.

מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה מנסה לקדם מהלך מהסוג משנת 2014. לדבריה "מדובר בעיוות שמעודד את הרכישה של כלי רכב פרטיים. פניתי לכל מי שכיהנו במשרדי הממשלה הרלוונטיים מאז ללא הועיל. דווקא בהסתדרות מצאתי דלת פתוחה יותר. ארנון בר־דוד הציב עורך דין מטעמו שיקדם את הנושא ברוח שתתרום לעובדים ולא תחסיר מהם. החשש היה שזו תהיה חובה, ושהאוצר ינצל את ההזדמנות כדי לצמצם את גובה ההטבה. מהצד השני, באוצר חששו שהשינוי ינוצל לדרישה פנסיונית".

ההשתתפות בהוצאות גודשת את הכבישים

לפי דוח הכלכלנית הראשית באוצר משנת 2021, שוויו הכספי של רכיב ההוצאות הקבועות, לרבות ביטוחים ואגרות, נע בין 1,400־2,500 שקל. שוויו הממוצע של רכיב ההשתתפות בהוצאות המשתנות על שימוש ברכב עומד על כ־533 שקל לחודש. ע"פ הדוח, כתוצאה מכך, 52% ממשקי הבית שבהם יש עובדים בשירות הציבורי מחזיקים בשני כלי רכב, לעומת 27.7% ממשקי הבית שבהם יש עובדים שאינם בשירות הציבורי.

השתתפות המעסיק בהוצאות הרכב או מתן רכב צמוד מתואמת עם עלייה בהסתברות להתניידות למקום העבודה ברכב פרטי בכ־18%, הוסבר. האומדן הוא תוספת של כ־9,200 מכוניות לכבישים וכאמור מדובר רק בנתוני המשרדים הממשלתיים 370 אלף עובדים (כמחצית מהעובדים במגזר הציבורי). בדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, סך ההחזרים הוערכו בעלות של כ־17.5 מיליארד ש"ח בשנה.

 

מה תוליד התנגשות הרצונות?

בשנים קודמות בהסתדרות התנגדו ליוזמות ברוח דומה, אבל כעת בארגון תומכים עקרונית ביוזמה. זאת גם הסיבה שהרפורמה עברה ללא מחאות. אבל איך בדיוק יראה המתווה? כאן כבר יש דעות חלוקות.

לראיית ההסתדרות, המשמעות של פתיחת תוספת אחזקת הרכב והפיכתה למעיין תוספת ניידות כללית, היא שכל מי שעד היום היה זכאי להחזר רכב אבל לא החזיק במכונית או ברישיון נהיגה ולכן לא קיבל את הכסף - יקבל מעתה השוואת תנאים לקולגות שלו. כלומר, כל עובד כזה יזכה לתוספת של בין 2,000־3,000 שקל בחודש. ישנם אחוזים מעטים כאלה מקרב עובדי המדינה, אך די בזה כדי להביא בטווח הקצר לעלות שנתית המוערכת במאות (בודדות) של מיליוני שקלים.

במשרד האוצר רואים את התמונה אחרת. לתפיסתם, מי שלא קיבל עד עכשיו תוספת בגין רכב, לא בהכרח יקבל גם תחת מתווה החדש. באוצר שואפים ליישם את התשתית שיצרה הרפורמה מבלי להגדיל את העלות ביותר מכמה מיליוני שקלים בודדים. מבחינתם, גם כיום מחולקות מכסות להקצאות החזרי רכב בכל גוף של המדינה, כך שלא כל העובדים יכולים לממש את זכאותם בפועל, ואינם מעוניינים לפרוץ את הרף.

באוצר חושבים על מנגנון לפיו ייקבע בתלוש השכר רכיב נסיעות שיחושב לפי המרחק בקילומטרים שעובר העובד בדרכו לעבודה, ללא תלות באמצעי התחבורה. לפי הקונספט הזה שמתגלגל באגף השכר בירושלים, מודל הקילומטראז' החדש לא יפגע בהחזרים שמקבלים העובדים כיום.

כלומר, גם אם עובד גר קרוב למשרד, לא יופחת הסכום שיקבל על הנסיעות. אלא שכאן כן יכולה לנחות עלות נוספת על תקציב המדינה, בהגדלת התשלום לעובדים שמגיעים מרחוק. זה אחד מהפרטים שעדיין לא סגורים בתוכנית.

בטווח הארוך יותר, ההשקעה ברפורמה עשויה להשתלם, אם היא באמת תפחית את אובדן שעות העבודה כתוצאה מגודשי התנועה ואת זיהום האוויר - גורמים שלפי האוצר עולים למשק במאות מיליארדי שקלים מהתוצר. וזה עוד לפני שמדברים על עשרות אלפי החניות שהמדינה מסבסדת או מספקת לעובדיה.

אז מה צריך לקרות עכשיו כדי שהשינוי במודל ייצא לפועל? בעיקרון, יידרש הסכם קיבוצי בין האוצר להסתדרות. אלא שלא מדובר בהכרח בהסכם רחב שיקיף את כלל שירות המדינה. כעת כשהתשתית החוקית מוכנה, באוצר יכולים להמתין לשעת כושר ולבחור נקודתית משרדים ורשויות שיתאימו לפיילוטים.

מתי זה יקרה? כרגע הממונה על השכר באוצר, אפי מלכין, ויו"ר ההסתדרות, ארנון בר־דוד, עסוקים בעיקר בסגירת פרטי הסכם המסגרת, שיעלה את שכר עובדי המגזר הציבורי. רק לאחר שזה ייחתם, יתפנו הצדדים להעביר את הרפורמה להילוך גבוה.

לכך נוספת גם שאלת התקציב. הרי התקציב ל־2023־2024 לא כולל בתוכו סעיפים למימון פתיחת הוצאות הרכב לכל העובדים הזכאים. בהסתדרות סבורים שניתן יהיה להגיע לפתרון על בסיס הקצאת כספים מתקציבי המשרדים להגנת הסביבה, התחבורה ואולי גם תקציבים חברתיים אחרים, שתומכים במטרה המוצהרת של התוכנית - להסיר אלפי מכוניות מהכבישים.

אבל הפיתרון האמיתי שעשוי לגשר על פערי התפיסות נמצא ב"קופה הקטנה", שנקבעה בהסכם המסגרת לצורך פיתרון בעיות. הקופה הזו היא לא קטנה בכלל ונאמדת בכ־2.5־3 מיליארדי שקלים לחמש שנים. כשבאוצר ובהסתדרות ייצאו לדרך ויתניעו פיילוטים ממשלתיים לביטול מנגנון הוצאות הרכב הקיים, כספי הקופה יוכלו לקיים פשרות בין דרישות ההסתדרות לתוספת של מאות מיליוני שקלים לבין עמדת המוצא של האוצר, שלא מעוניינת להגדיל את ההוצאה.

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש משרטט את גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו ע"י המוכרים - או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

ירידות קלות בחוזים העתידיים; איליי לילי מזנקת ב-7% במסחר המוקדם

מגמה מעורבת באירופה ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● האינפלציה בגוש האירו עלתה ב-2.4% באפריל, בהתאם לצפי ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● אמזון ואפל תפרסם את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל