הסעיף שיאפשר למשרד האוצר לעקוף את רגב שמעכבת את פרויקט המטרו

החוק לתשתיות לאומיות, כולל סעיף שמסמיך חברות לפנות לאוצר בנוגע להפקעת מבנים, ללא אישור השר • המסלול יתיר לעקוף את רגב שמסרבת לחתום על הצווים

מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות
מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

השבוע פורסם בגלובס ששרת התחבורה מירי רגב מסרבת לחתום על צווי הפקעה של מבנים סביב תחנות המטרו בשני הקווים שתכניותיהם אושרו בממשלה: קו M1 וקו M3. השרה שיגרה אולטימטום כאשר מלשכתה נמסר לגלובס כי "שרת התחבורה והבטיחות בדרכים הנחתה את גורמי המקצוע להמשיך את פעולות תכנון המטרו, לאור תקציבי עתק שהוקצו בעבר, ואולם בכל הקשור לעבודות הביצוע, הנחתה השרה שלא לקדם פעולות לביצוע עד לגיבושה ותקצובה של תוכנית לחיבור מדינת ישראל מהצפון לדרום". את הצווים מניחה על שולחן השרה ועדה מייעצת לנושא הפקעות שפועלת במשרד התחבורה.

החלה כאטליז בשוק הכרמל ומגיעה לבורסה עם הפסד ובני משפחה רבים בתפקידים בכירים | ניתוח
●  ברמת גן, בראשון לציון וברמת אפעל: המבצעים בשוק הנדל"ן עולים מדרגה, וגם הסיכונים  

במסגרת חוק ההסדרים עבר גם חוק דרמטי במיוחד, לעתים עם פוטנציאל דרקוני, לטיפול בקידום תשתיות לאומיות. החוק מחייב את כל גופי הביצוע במדינה ואת הרגולטורים במשרדי הממשלה השונים "להתיישר" עם קידומם של פרויקטים לאומיים אשר הוכרזו בחוק ובהם מיזמי תחבורה, תעופה ואנרגיה.

רגב מתנערת מהתקציב

סעיף אחד בחוק משנה את פקודת הקרקעות, כך שלצרכי הפקעה ניתנה בו סמכות של חברות התשתית לפנות גם לוועדה המייעצת להפקעות של משרד האוצר, בנוסף לזו של משרד התחבורה, ולא נדרשת חתימת השר. כך, חברות תשתית, כמו נת"ע שאחראית על המטרו, תוכל לפנות לוועדה מייעצת של משרד האוצר במסלול עוקף רגב כדי לאשר את ההפקעות.

אולם, למרות ההתפתחות הקטנה אך הדרמטית בחוק, נראה שגם מהלך זה לא יהיה פשוט. מדובר בחוק חדש, ולמעשה אין תקדים מסוג זה ולדיון של הוועדה המייעצת במשרד האוצר בהפקעות לצרכי תחבורה. וממילא יקח עוד זמן עד שהצווים שכבר מוכנים לחתימה חודשים - אכן ייחתמו.

בכל אופן הצעד האחרון של רגב מעיד על החרפת העימות בינה ובין משרד האוצר בראשות שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. אף שנחתם סיכום תקציבי בין משרדי האוצר והתחבורה שאת המשא ומתן לו הובילו אנשיה של רגב ללא הדרג המקצועי, והוסכמו בו תקציבים שונים, כעת נראה שרגב מתנערת ממנו.

המייל שנשמר "ליום סגריר" והקשר לח"כ סעדה: פרשת רונאל פישר שוב מסתבכת
●  המלכוד של זוכי מחיר למשתכן: "כשחישבתי את ההוצאות מול ההכנסות בזמנו, זה היה משתלם עבורי"  

במסגרת הסיכום, מסילות הרכבת לאילת ולקריית שמונה תוקצבו ב־200 מיליון שקלים לתכנון בלבד (מתוך אומדן של 60 מיליארד שקלים להקמה) וכעת רגב מתנה את ביצוע המטרו בתקצוב תכנית "לחיבור מדינת ישראל מהצפון לדרום". לא ברור עד מתי יימשך האולטימטום של רגב לנוכח העובדה שהתקציב הדו־שנתי של הממשלה עבר רק בשבוע שעבר והכיל כבר את ההסכמות האלה.

בסיכום התקציבי הוסכם גם על העובדה שנת"ע תנהל את הקמת קווי הרכבת הקלה והמטרו, ותפעולם יוצא ממנה לחברה ממשלתית אחרת אלא שלאחר החתימה, רגב הצהירה כי בכוונתה להוציא את פרויקט המטרו מנת"ע ולהעבירו לחברה אחרת.

ובכל אופן העימות שנראה שרגב מנהלת מול האוצר מגיע על חשבון קידום הפרויקט החשוב ביותר של מדינת ישראל הן בעבור איכות חיי התושבים שקורסים תחת משבר תחבורתי, והן בעבור המשק הישראלי - שכן תועלתו המשקית של הפרויקט נאמדת בכ־33 מיליארד שקלים מדי שנה.