בלדי | ניתוח

החלה כאטליז בשוק הכרמל ומגיעה לבורסה עם הפסד ובני משפחה רבים בתפקידים בכירים

קבוצת יבוא וייצור הבשר בלדי, שצפויה להתמזג לספאק העברי הראשון, עברה ברבעון הראשון להפסד של 13 מיליון שקל, לאחר שגם ב-2022 התקשתה להציג רווח • בחברה, שמוערכת במיזוג בשווי של 650 מיליון שקל, מועסקים בתפקידים בכירים ארבעת ילדיו של הבעלים, לצד בני משפחה נוספים

ארז דהבני, בעל השליטה בבלדי, ועובדי המפעל / צילום: דן פרץ
ארז דהבני, בעל השליטה בבלדי, ועובדי המפעל / צילום: דן פרץ

טרנד הנפקות ה־SPAC ששטף את וול סטריט בתקופת הבועה במניות הטכנולוגיה שלאחר פרוץ מגפת הקורונה, הוליד ניסיון מקומי אחד לשכפול התופעה (שדעכה במהירות והותירה הפסדי ענק בכיסי המשקיעים). כעת מתקרבת חברת הספאק היחידה שהונפקה בתל אביב, איי ספאק 1, להשלמת מיזוג שיכניס לתוכה את קבוצת בלדי, העוסקת ביבוא, ייצור ושיווק מוצרי בשר ומוצרי מזון נוספים, לפי שווי חברה של 650 מיליון שקל (לפני הכסף). 

משקיעים ובכירים בחברות שהתמזגו לספאק הרוויחו מיליארדים לפני שהבועה התפוצצה

העסקה אושרה בדירקטוריון איי ספאק לאחר תקופה ארוכה של מגעים עם בעלי בלדי, ארז דהבני, מאז שנחתם זיכרון דברים בין הצדדים בספטמבר שעבר. העסקה כפופה לאישור אסיפת בעלי המניות של איי ספאק (בעיקר גופים מוסדיים גדולים) שתתכנס בעוד כחודש, ברוב של לפחות שני שלישים, וכן לתנאים מתלים נוספים עד סוף חודש ספטמבר. עם התקיימות התנאים הללו תזרים איי ספאק 370 מיליון שקל לתוך בלדי כנגד הקצאת מניות, וזו תמוזג לחברה הציבורית שבה יחזיק דהבני כ־64% מהמניות לאחר המיזוג.

איי ספאק 1  הונפקה בתל אביב באוגוסט 2021 על־ידי קבוצה של יזמי שוק הון - גיל דויטש, רוני בירם, אמיר אפרתי וירון בלוך. החברה גייסה 400 מיליון שקל בהתאם לתנאים שהוגדרו על־ידי רשות ניירות ערך להנפקות SPAC בבורסה המקומית, ומסכום זה יזמי הספאק הזרימו 10%.

קבוצת בלדי, שצפויה להתמזג לתוך איי ספאק, החלה את דרכה כאטליז משפחתי בשוק הכרמל בתל אביב, שהוקם בשנת 1916 על־ידי סב המשפחה שלמה דהבני. במרוצת השנים התפתחה הקבוצה, ובשנת 1987 הוקמה בלדי  כחברה פרטית. מאז 2006 נמצאת החברה בבעלותו המלאה של ארז דהבני, המכהן כמנכ"ל ודירקטור. מלבדו מועסקים בחברה גם ארבעת ילדיו ושני בני משפחה נוספים.

הזימון לאסיפת בעלי המניות לאישור המיזוג מגלה כי שנת 2022 הייתה בעייתית מבחינת עסקיה של  בלדי, המייבאת את עיקר מוצרי הבשר שלה מעבר לים, בין היתר ממדינות כמו ארגנטינה וברזיל, מה שמצריך עלויות תובלה ימית משמעותיות. הכנסות החברה אומנם צמחו ב־14% ביחס לשנה קודמת ל־1.02 מיליארד שקל, צמיחה המיוחסת לכניסת הקבוצה לתחום מכירת בשר טרי, אלא שרווחיותה הגולמית צנחה.

הזינוק בעלויות התובלה הימית כאמור, לצד היחלשות השקל והחדרת מוצרים חדשים במחירים נמוכים, הובילו לכיווץ שיעור הרווחיות הגולמית של החברה מ־19% בשנת 2021 ל־14% אשתקד. הרווח התפעולי צנח אשתקד ב־64% ל־27 מיליון שקל.

בשורה התחתונה נפל הרווח הנקי של החברה ב־98% אשתקד ועמד על כ־1  מיליון שקל בלבד, לעומת רווח נקי של 46.4 מיליון שקל ב־2021 ושל 26.1 מיליון שקל ב־2020. לצניחת הרווח הנקי תרם שיערוך שלילי שבוצע בתיק ניירות הערך שמנהלת בלדי (שלא יועבר לחברה הציבורית במיזוג). בעוד שבשנים 2020 ו־2021 הוא תרם שיערוכים חיוביים נאים, הרי שבשנת 2022 נגרמו בגינו הפסדים של 31.5 מיליון שקל בשל שיערוך ההשקעות. 

 

ברבעון הראשון של 2023 החריפה המגמה השלילית בנתוני הרווחיות. הכנסות בלדי עלו אומנם ב־14% ל־292 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי המשיך להיפגע ונחתך ל־9% בלבד מול 14% אשתקד, והחברה עברה להציג הפסד תפעולי של 3.2 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 6.3  מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. החברה סיימה את הרבעון הראשון עם הפסד של כ־13 מיליון שקל למול רווח נקי של 10 מיליון שקל. תיק המניות של בלדי "תרם" הפסד של כמיליון שקל ברבעון.

באיי ספאק מדגישים כי בנטרול ההפסדים מניירות ערך,  פעילות המזון של בללדי הניבה ב-2022 רווח נקי  של 32 מיליון שקל. בנוסף, מדגישים שם כי בניכוי עלויות הקשורות למגזר לוגיסטיי שהיא בונהה באזור התעשייה תימורים, סמוך לקריית מלאכי,  היה הרווח השנתי אשתקד מאמיר ל-47 מיליון שקל.

ההרעה בתוצאות בלדי לא הכשילה את עסקת המיזוג, אך באיי ספאק  בנו מודל שמטרתו להקטין את שווי ההשקעה בה ככל שבלדי לא תעמוד ביעדי הרווחיות שלה לשנים הקרובות. סוכם כי בשלוש השנים הבאות עליה להציג רווח מצטבר של 285 מיליון שקל (לעומת רווח מצטבר של 74 מיליון שקל בשנים 2020-2022). ככל שלא תעמוד ביעד זה, בעל השליטה דהבני יפצה את בעלי המניות האחרים של החברה בדרך של ויתור על סכומי הדיבדנד המגיעים לו, באופן שסכומי דיבידנד אלה ישולמו לבעלי המניות האחרים וזאת עד לגובה של 40 מיליון שקל. 

שכר הבכירים יעלה

השלמת המיזוג צפויה להוביל לשדרוג בתנאי העסקתם של בכירי בלדי,  ובראשם בעל השליטה וילדיו. התגמול למנכ"ל ארז דהבני עצמו עשוי לגדול מ־2.7 מיליון שקל ב־2022 ועד ל-4.3 מיליון שקל לשנה. שכרו של יו"ר החברה, האלוף במיל' עמי סגיס (30% משרה), יוכל לגדול  מ־2 מיליון שקל אשתקד לעד 3.3 מיליון שקל בשנה.

באשר לילדיו של בעל השליטה: התגמול השנתי של תמיר דהבני, המשנה למנכ"ל, יעלה מ־1.1 מיליון שקל ב־2022, לעד 1.6 מיליון שקל בשנה. שני בנים נוספים, טל דהבני ודור דהבני, מועסקים כמנהל השיווק וכמנהל הפיתוח העסקי, בהתאמה. התגמול של השניים יעלה מ-718-756 אלף שקל אשתקד  לעד 1.1 מיליון שקל בשנה כל אחד.

אחותם, קארין דהבני (השוקדת בימים אלה על לימודי דוקטורט בכלכלה, משמשת ככלכלנית ראשית בבלדי, וגם אצלה התגמול יגדל, מ־726 אלף שקל אשתקד לעד 1.1 מיליון שקל.

מלבד בעל השליטה וארבעת ילדיו, מועסקים בבלדי גם אחיו של בעל השליטה, יורם דהבני, המשמש כיועץ קולינרי; וגיסו, יוסי מיסק, כסגן מנהל חנות בבת ים.

באיי ספאק מדגישים כי שכרם הבסיסי של בכירי בלדי לא יעלה, וכי העלייה בתקרת התגמול משקפת  הפרשות סוציאליות הנדרשות בחברה ציבורית ומותנות בשיפור ניכר בתוצאות החברה בשנים הבאות.

מכירותיה של בלדי, עולה מהדיווח לבורסה, הן בעיקר לשוק הקמעונאי והשוק המוסדי. עיקר המכירות נובעות מפעילות הסחר של החברה (יבוא, רכש ומכירה של מגוון מוצרי בשר ואחרים), לצד פעילות המתבצעת במפעליה בעפולה ובבאר טוביה של ייצור, עיבוד ואריזה של מגוון מוצרי מזון (בשר בקר, צאן, עופות ודגים). בד־בבד היא מקימה בימים אלה מרכז לוגיסטי חדש המיועד לספק מכלול שירותים לוגיסטיים, הן כפעילות תומכת עבור תחומי הפעילות של בלדי והן בעבור לקוחות חיצוניים.

באיי ספאק טוענים כי היא "רואה בבלדי חברה משפחתית צומחת בתחום דפנסיבי אשר עתיד להמשיך ולהפגין ביצועים המשרתים בצמיחתם את צמיחת האוכלוסייה. מנוע הצמיחה המרכזי, אשר עתיד להתעלות על רווחי פעילות המזון של החברה באופק השנים הקרובות, הוא הקמת המרכז הלוגיסטי המתקדם בישראל למזון קפוא וחדירת החברה למתן שירותי לוגיסטיקה לחברות צד ג' הפועלות בענף המזון הקפוא". 

איי ספאק יוצגה על־ידי עורכי הדין שירי שחם ואסף מסיקה ממשרד ארנון, תדמור-לוי.
את בלדי ייצגו עורכי הדין גור נאבל וגל פניני ממשרד גולדפרב, גרוס, זליגמן.