משקיעים ובכירים בחברות שהתמזגו לספאק הרוויחו מיליארדים לפני שהבועה התפוצצה

בכירים ומשקיעים מוקדמים בחברות שהפכו לציבוריות דרך מיזוג עם חברות ספאק מכרו מניות ב–22 מיליארד דולר לפני צניחתן • אחד המקרים הבולטים: פלטינום אקוויטי, שמכרה מניות של חברות שבהן השקיעה, והרוויחה 2.3 מיליארד דולר

ריצ'רד ברנסון חוגג טיסה של וירג'ין גלקטיק לחלל / צילום: Associated Press, Andres Leighton
ריצ'רד ברנסון חוגג טיסה של וירג'ין גלקטיק לחלל / צילום: Associated Press, Andres Leighton

הפריחה בחברות ספאק (SPAC) עלתה למשקיעים מיליארדים. אנשים בעלי מידע-פנים בחברות שהפכו לציבוריות דרך המיזוג היו בצד המרוויח של המסחר הזה.

חברות ספאק הן חברות ללא פעילות, שמגייסות כסף בבורסה במטרה למזג פעילות של חברה קיימת לתוכן תוך זמן מוגבל. עבור החברות הפרטיות, מיזוג כזה מהווה דרך חלופית להגיע למסחר בוול סטריט שלא באמצעות הנפקה (IPO).

באוסטרליה כבר לא מתלהבים מהייטק ישראלי; מה יעלה בגורל מי שהנפיקו שם? 
לא מאוחר לקפוץ על עגלת האג"ח: "תשואות של 5%-7% גם לארבע שנים קדימה"
נתוני הריביות בבנקים נחשפים: כך הופלו משקי הבית לעומת העסקים הגדולים | בלעדי

מנהלים ומשקיעים מוקדמים בחברות שהונפקו דרך חברות ספאק מכרו מניות בשווי 22 מיליארד דולר דרך פעולות מסחר מתוזמנות היטב, והרוויחו לפני שמחירי המניות צנחו.

כמה מהמרוויחים הגדולים ביותר היו פלטינום (Platinum Equity), חברת ההשקעות של בעלי הדטרויט פיסטונס טום גורס, המיליארדר הבריטי ריצ'רד ברנסון ומייסד Nikola המורשע, טרבור מילטון. הם היו בין אנשי-פנים (insiders) רבים שקיבלו מניות בזול ומכרו אותן כשעלו בערכן, על פי ניתוח של וול סטריט ג'ורנל של גילויים על מסחר-פנים הקשורים ליותר מ-200 חברות שעשו עסקאות ספאק.

חברות שהונפקו במיזוג לספאק הפסידו יותר מ-100 מיליארד דולר בשווי שוק. לפחות 12 מהן ביקשו הגנה מפני פשיטת רגל.

מנהלים רבים טענו שהפריחה במיזוגי ספאק הייתה דרך טובה יותר לחברות להיות מונפקות לעומת הנפקות בבורסה. "קל להבין למה מנהלים בחברות בחרו באפשרות הזו", אמר הפרופסור מביה"ס למשפטים של אוניברסיטת ניו יורק, מייקל אורלוגה, שחקר חברות ספאק. "זה לא היה בגלל שזו הייתה טכנולוגיה פיננסית טובה יותר - זה היה בגלל שמבחינתם זה פשוט היה טוב יותר".

מכירות־פנים ב־232 מתוך 460 חברות שנבדקו

הג'ורנל ערך ניתוח של יותר מ-460 חברות שערכו הסכמי ספאק, וזיהה 232 שהיו בהן מכירות-פנים, על בסיס בדיקה של מסמכים שהוגשו לרשות ניירות ערך (SEC) עד 18 במאי. הניתוח התמקד בגילויים שעשו משקיעים שמחזיקים יותר מ-10% מהחברה וסמנכ"לים ודירקטורים בחברות.

מתוך אלה שהיו בהן מכירות, אנשי-פנים מתוך 12 חברות מכרו באופן מצטבר מניות השוות לפחות 500 מיליון דולר. אנשי-פנים בכ-80% מ-232 החברות מכרו מניות בשווי מוערך של פחות מ-100 מיליון דולר, על פי הניתוח של הג'ורנל. בממוצע, אנשי-פנים מכרו כל אחד מניות ב-22 מיליון דולר.

אחת המכירות הגדולות ביותר נעשתה על ידי פלטינום אקוויטי. פירמת הפרייבט אקוויטי מכרה מניות של ארבע חברות שבהן השקיעה לפני שהונפקו דרך מיזוגים עם חברות רכישה, וייצרה בתוך כך רווחים של 2.3 מיליארד דולר. טום גורס ופלטינום סירבו להגיב.

ההכנסה הגדולה ביותר של פלטינום הגיעה ממכירת המניות של Vertiv Holdings, חברה המוכרת תשתיות של דאטה סנטר שבעבר הייתה בבעלות פלטינום, לפני שהונפקה ב-‏2020 דרך מיזוג בשווי 5.3 מיליארד דולר עם ספאק שזכה לגיבוי של גולדמן זאקס.

כשפלטינום מכרה מניות ב-2021 תמורת בין 20 ל-25 דולר למניה, חמש קרנות פנסיה קנו אותן. בפברואר 2022, מחיר המניות של Vertiv ירד ב-37% ביום אחד, לכ-12.4 דולר, לאחר שהחברה הכריזה על תוצאות פיננסיות מאכזבות שאנליסט אחד בדויטשה בנק תיאר כ"רעות עד מזעזעות". קרנות הפנסיה הפסידו יחד כמעט 2.4 מיליון דולר.

קרנות הפנסיה הגישו בשנה שעברה תביעה שבה טענו שההנהלה של Vertiv פרסמה הנחיות מטעות לגבי הרווחים שלה. רוב ההפסדים של קרנות הפנסיה מומשו על ידי קרן הפנסיה והסיוע של השריפים של לואיזיאנה, שהוציאה יותר מ-2.6 מיליון דולר על מניות, ובסופו של דבר מכרה כחצי מההחזקות האלה בהפסד, כך מראים רישומי בית המשפט.

"אנו לא מסכימים בכלל עם הבסיס של התביעה, ויש לנו הגנות בעלות ערך", כתבה דוברת Vertiv בהודעת אימייל. בקרן הפנסיה מלואיזיאנה ובקרנות אחרות סירבו להגיב.

לפני הצניחה: ברנסון מכר ב-1.4 מיליארד דולר

מניות Vertiv נסחרות כעת סביב 20 דולר, ירידה משיא של יותר מ-28 דולר ב-2021, אבל עדיין מעל מחירן המקורי ברישום למסחר של הספאק, 10 דולרים. זה לא המקרה בחברות רבות אחרות שחוו מכירות-פנים גדולות, כולל חברת תיירות החלל Virgin Galactic.

ברנסון, מייסד החברה, מכר כמעט 75% מהמניות שלו תמורת יותר מ-1.4 מיליארד דולר, לפני שעיכובים בהשקה ועלויות גבוהות גרמו למניה לרדת ביותר מ-90% מהשיא של כל הזמנים, וכ-60% מתחת למחיר בעת הרישום בספאק.

הרווחים מהמכירות של ברנסון שימשו כדי לחזק את וירג'ין גרופ, שעסקי התיירות והנסיעות שלה נפגעו מהמגפה, כך אמרה דוברת של החברה. ברנסון הוא עדיין בעל המניות הגדול ביותר בוירג'ין גלקטיק.

משקיע ההון סיכון צ'מאת פליהפיטייה, מנהל הספאק שהנפיק את וירג'ין גלקטיק, הרוויח 310 מיליון דולר ממכירת מניות החברה, כך מראים דיווחיה. כמו כן הוא הוציא 144 מיליון דולר כדי לרכוש מניות ולהפעיל אופציות.

המנהל לשעבר בפייסבוק זכה לכינוי "מלך הספאק" בגלל מאות מיליוני הדולרים שעשה בזמן הפריחה בעקבות עסקאות כמו של וירג'ין גלקטיק ואפליקציית הניהול הפיננסי האישית SoFi Technologies. דובר של פליהפיטייה סירב להגיב. מנהלים בחברות ספאק מקבלים מניות מוזלות מאוד עבור הפיכת חברות למונפקות, דבר שמגדיל את התשואה שלהן.

אנשי-פנים עשו יותר מ-200 מיליון דולר בסטארט-אפים רבים אחרים שהתמזגו עם ספאק, כולל סטארט-אפ המשאיות המופעלות בתאי דלק Nikola, יצרנית הטכנולוגיה למכוניות אוטונומיות Luminar Technologies וחברת הגיימינג המקוונת Skillz.

מכירה של מניות Nikola ב-450 מיליון דולר

חלק גדול מכ-450 מיליון דולר במכירת מניות של Nikola הלכו למייסד טרבור מילטון, שהתפטר מהחברה במסגרת האשמות במרמה בספטמבר 2020. שנה אחר כך, מילטון מכר מניות בכ-374 מיליון דולר במחיר ממוצע למניה של כ-11 דולר. הוא הורשע במרמה בניירות ערך באוקטובר. מאז ירד מחיר מניות החברה מתחת לדולר אחד. דוברת של Nikola סירבה להגיב.

Luminar מונהגת על ידי המנכ"ל אוסטין ראסל, בן 28, שלאחרונה הוביל ניסיון לרכוש את גוף התקשורת פורבס. החברה שלו הונפקה דרך מיזוג עם ספאק שנתמך על ידי מיליארדר הפרייבט אקוויטי, אלק גורס, אחיו של טום גורס בעלי פלטינום.

ראסל הכניס כ-220 מיליון דולר במכירת חלק ממניות Luminar ביולי 2021 תמורת 21 דולר למניה, על פי רישומי החברה. המכירה הייתה למשקיעים מוסדיים בהקצאה פרטית, אמרה דוברת. ביום שישי, סגרו מניות לומינר במחיר של 6.68 דולרים. ראסל גם שילם 31 מיליון דולר כדי לרכוש מניות ב-2022 וב-2023, במחיר ממוצע של 6.81 דולרים למניה. השכר של ראסל קשור לביצועי המניות.

שתיים מהספאקים של אלק גורס התמזגו עם חברות בבעלות פלטינום השייכת לאחיו, והאחים גורס החריגו עצמם מהמשא ומתן על המיזוגים. אנשי-פנים עשו כ־700 מיליון דולר במכירות של אחת מהחברות האלה, Verra Mobility, ספקית טכנולוגיה לניהול ציי רכב. פלטינום של טום גורס הייתה אחראית לרוב המכירות האלה. Verra היא עוד מקרה נדיר שבו המניות עלו בשוויין לאחר המיזוג.

"בעלי החברות האלה היו מודעים לכך שהערכות השווי שהספאקים נתנו להן היו נדיבות באופן יוצא דופן", אמר אורלוגה. "לא צריך לחשוב יותר מדי לפני שמנצלים דבר כזה".