המייל שנשמר "ליום סגריר" והקשר לח"כ סעדה: פרשת רונאל פישר שוב מסתבכת

משפטו של רונאל פישר נפתח לפני שמונה שנים, והסוף עדיין רחוק מאוד • התסבוכת החדשה נוגעת לח"כ משה סעדה, שטיפל בתיק במסגרת תפקידו כסגן ראש מח"ש • כעת, בצירוף מקרים נדיר, נחשפו שני מסמכים חדשים הקשורים לסעדה שיוצרים עיכוב לא צפוי ומסבכים את התיק

רונאל פישר, משה סעדה / צילומים: יוסי זמיר, דוברות הכנסת; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
רונאל פישר, משה סעדה / צילומים: יוסי זמיר, דוברות הכנסת; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שמונה שנים אחרי הגשת כתב האישום בפרשת רונאל פישר, והתביעה עדיין לא סיימה להביא את עדיה, כשגם בשנה הנוכחית לא יתחילו להעיד הנאשמים בתיק.

העליון מבהיר: כך עסקים צריכים להודיע ללקוח על סיום תקופת ההנחה 
השתתפתם באירוע חברה? יכול להיות שתיאלצו לשלם על כך מס הכנסה

הסיבוך התורן קשור לחבר הכנסת הטרי משה סעדה מממפלגת הליכוד. זה 10 ישיבות, שנפרסו על פני מספר חודשים, שהוא מעיד מטעם התביעה על טיפולו בתיק כסגן ראש המחלקה לחקירות שוטרים. שני מסמכים, הכוללים התכתבויות בין גורמי תביעה הקשורות לסעדה, התגלו בצירוף מקרים נדיר בחודשים האחרונים, ולתוכנם יש השפעה על המצב הראייתי בתיק ועל מהימנותו של עד המדינה, קצין החקירות ערן מלכה.

המסמך הראשון שהתגלה הוא תכתובת בכתב-ידו של סעדה אל מפקד מח"ש לשעבר אורי כרמל ממאי 2015, שהתגלתה במשרדי מח"ש בפברואר האחרון, בתוך תיק אקראי שלא הגיע לתיק החקירה. המסמך השני הוא מייל, גם הוא ממאי 2015, ששמר סעדה בביתו, בין פרקליט המדינה דאז שי ניצן לכרמל. סעדה לא מכותב למייל. בחודש האחרון הוא החליט למסור את המייל לתביעה.

המסמך "שמטריד מאוד" את השופט

נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים משה סובל, המנהל את התיק, אמר בדיון שהתקיים בעניין המייל כי הוא כולל מידע חשוב, והוסיף כי מציאת מסמך שלא היה ידוע על קיומו "מטרידה אותי מאוד".

רקע: הנאשמים, העבירות וההבטחה שבעל פה

כתב האישום נגד רונאל פישר הוגש במאי 2015 ומייחס לו קשר מושחת עם קצין המשטרה בלהב 433 רפ"ק ערן מלכה.

במסגרת הקשר העביר מלכה לפישר מידע מחקירות על לקוחות ומכרים של פישר. מידע זה הועבר בחלקו, לפי האישום, לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו חלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו המשפטיים של עו"ד פישר.

בפרשה הועמדה לדין גם עו"ד רות דוד, לשעבר פרקליטת מחוז תל אביב, שהייתה שותפתו של פישר לאחר פרישתה משירות המדינה. דוד הואשמה ב־3 מתוך 15 אישומים בעבירות שיבוש הליכי משפט ובקבלת נכסים שהושגו בפשע. שי ברס, מנכ"ל מע"צ לשעבר, והקבלן יאיר ביטון הועמדו לדין אף הם בפרשה.

מלכה הודה בביצוע המעשים וחתם על הסכם עד מדינה לאחר הגשת כתב האישום, והורשע בעבירות שוחד, הפרת אמונים, שיבוש הליכי משפט ועבירות נוספות ונדון לשבע שנות מאסר.

לאחר שחרורו ולאחר שהושב לו רישיון עריכת הדין נפתח נגדו הליך בבית הדין המשמעתי של הלשכה. בהליך המשמעתי טען מלכה לראשונה כי סגן ראש מח"ש דאז משה סעדה הבטיח לו כי לא יישלל ממנו רישיון עריכת הדין.

ערן מלכה העיד שנתיים קודם לכן נגד פישר ולא טען על טובות הנאה שהובטחו לו מחוץ להסכם הכתוב. מנגד, סעדה שלל את הטענה הזו. הדבר גרר עיכוב למשך חודשים ארוכים בניהול המשפט, ועורכי דינו של מלכה העידו גם הם בעניין. רונאל פישר, רות דוד, יאיר ביטון ושי ברס הם בגדר נאשמים, אינם הורשעו, ועל כן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות.

סעדה היה האחראי על החקירה, ניהל את המשא-ומתן בדרך להסכמי עדי המדינה והיה אחראי על הגשת כתב האישום. בינואר 2022 סעדה פוטר ממח"ש לאחר משבר חריף בינו לבין הממונה עליו, ראשת מח"ש קרן בר מנחם, ולאחר שפרקליט המדינה סבר כי המשך העסקתו יפגע קשות במח"ש. עם הצטרפותו לכנסת מטעם הליכוד, הוא החל לקדם חוק שיכפיף את מח"ש לשר המשפטים ואת הפרקליטים למחלקה.

מהדיונים בתיק עלה כי סעדה לא תיעד את המשא-ומתן שניהל עם מלכה ואחרים לקראת הסכם עד המדינה. לפי העדויות, הוא הבטיח טובות הנאה שלא תועדו בהסכם עד המדינה. בעדותו בבית המשפט, סעדה טען כי הוא לא זוכר פרטים רבים, התחמק מלהשיב על שאלות והטיל אחריות על אחרים. חלק ניכר מטיעוני סנגוריו של פישר במהלך השנים עסק בפגיעה בהגנת הנאשם בשל היעדר התיעוד.

המידע המודיעיני שלא אותר

המזכר המתואר נכתב ארבעה ימים לפני הגשת כתב האישום. סעדה כתב לראש מח"ש דאז בכתב-ידו: "היום שוחחתי עם הסנגור וביקשתי את אישורו להציג את החומר המודיעיני שנמסר על-ידם במסגרת המשא-ומתן על הסדר עד מדינה בתיק. תחילה הם סירבו ואף ביקשו תמורה בדמות שחרור ממעצר, אך בסופו של דבר נמסר לי על-ידי עו"ד דב גלעד כהן (שייצג את מלכה- נ.ש.) כי יש הסכמה מצידם, וזאת כמחווה מצידם".

בעדות בבית המשפט מסר סעדה כי המידע המודיעיני המדובר נוגע לרות דוד, וכי הוא ביקש להציג את המידע בבית המשפט כדי להאריך את מעצרה של דוד.

על איזה מידע מודיעיני מדובר? לא ברור. סעדה עצמו טוען כי הוא לא זוכר. התביעה שנחשפה למזכר לראשונה, ניסתה לאתר את המידע ללא הצלחה.

המייל ששמר חבר הכנסת בביתו

הראייה הנוספת נמסרה בשבועות האחרונים על-ידי סעדה. בזמן שהוא נחקר נגדית על-ידי סנגוריו של פישר, עורכי הדין אלי פרי ומשה וייס, פנה סעדה לראש צוות התביעה, עו"ד שירה קניטל מפרקליטות מחוז ירושלים, והודיע לה כי מצא בביתו התכתבות מייל בין פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן לראש מח"ש לשעבר אורי כרמל, הנוגעת למידע מודיעיני שמסר עד המדינה מלכה.

המסמך הועבר להגנה לאחר השחרתו החלקית בפיקוח בית המשפט. במייל כתב ניצן כי היועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין, הורה שלא לעשות שימוש במידע המודיעיני שמסר מלכה. סעדה טען בבית המשפט כי שמר את המייל, אליו הוא כלל לא מכותב, כי אסף "חומרים ליום סגריר" כדי להעביר לגורמים אליהם פנה להתלונן, ובגלל דוח מבקר המדינה על מח"ש, שיצא לאחרונה - הוציא את המסמכים. הוא טען כי שמר את המייל מאחר שוינשטיין היה בניגוד עניינים.

המסמכים מלמדים כי בניגוד לעדותו של מלכה בבית המשפט, התנהל עמו משא-ומתן עוד לפני הגשת כתב האישום. בית המשפט יצטרך להכריע אם לתת אמון בעדותו, ולשם כך עליו לקבוע אם קיבל תמריצים כדי למסור את עדותו.

לראיות החדשות, המכרסמות באמינותו של מלכה, קדמה עדותו בספטמבר השנה. מלכה הוחזר לדוכן העדים, 5.5 שנים לאחר שהעיד במשפט, מאחר שהציג טענה חדשה לפיה במסגרת הליך משמעתי שהתנהל נגדו בלשכת עורכי הדין, סעדה הבטיח לו בעל-פה שרישיון עריכת הדין שלו לא יישלל ממנו לאחר מאסרו, וכי הבטחה זו לא נכללה בהסכם עד המדינה שבכתב. סעדה הכחיש. בהמשך בית הדין של הלשכה דחה את הטענה ושלל את רישיונו של מלכה לצמיתות.

לדוכן גם עלה בינואר השנה עו"ד עופר ברטל, מהסנגורים הבכירים בארץ, שייצג את מלכה. ברטל העיד כי עד שלא סוכמו התנאים בעל-פה, מלכה לא מסר מידע מפליל. בכך הוא סתר את עדותו של סעדה וגם את עדותו הראשונה של מלכה.

תגובת משה סעדה: "לא ניתן לזכור כל פרט"

ח"כ משה סעדה מסר בתגובה: "ח"כ סעדה ניהל את התיק נגד רות דוד ורונן פישר, שבגינו הוגש כתב אישום חמור נגד השניים. מדובר באירוע מלפני 9 שנים, ומטבע הדברים לא ניתן לזכור כל פרט ופרט.

"באשר לטענה על 'המייל שנשמר ליום סגריר' - מדובר במיילים שנשמרו על-מנת להגיש תלונה למבקר המדינה על כך שהפרקליטות פועלת בניגוד עניינים בתיק של רות דוד, כמו בתיקים אחרים. עובדה זו אגב (ניגודי העניינים בתיקים כאלה ואחרים) נקבעה גם בדוח של מבקר המדינה".