פרשת רונאל פישר: 7 שנים אחרי הגשת כתב האישום, עד המדינה ערן מלכה חזר לדוכן העדים

מלכה, קצין המשטרה לשעבר, חזר הבוקר לדוכן העדים בבית המשפט המחוזי בירושלים • לפני 3 שנים סיים מלכה לרצות את 7 שנות המאסר שנגזרו עליו בפרשה לאחר ששוחרר בשחרור מוקדם, הוא עורך דין ונאבק כיום בוועדת האתיקה שרישיונו לא יישלל ממנו לצמיתות

רונאל פישר בבית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: רפי קוץ
רונאל פישר בבית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: רפי קוץ

7 שנים אחרי הגשת כתב האישום בפרשת רונאל פישר במאי 2015, ו-5.5 שנים לאחר שהעיד במשפט, הבוקר (ד') שב עד המדינה ערן מלכה, קצין המשטרה לשעבר, לדוכן העדים בבית המשפט המחוזי בירושלים. לפני 3 שנים סיים מלכה לרצות את 7 שנות המאסר שנגזרו עליו בפרשה לאחר ששוחרר בשחרור מוקדם, הוא עורך דין ונאבק כיום בוועדת האתיקה שרישיונו לא יישלל ממנו לצמיתות. 

עד מדינה ועורך דין: משפט רונאל פישר מסתבך בגלל טענה חדשה 
תקוע כבר שבע שנים: מה מעכב את משפט רונאל פישר? 
אחרי הפרסום בגלובס: השופט בפרשת רונאל פישר הציע לשמוע את עד המדינה בפגרה 

ערן מלכה / צילום: רפי קוץ
 ערן מלכה / צילום: רפי קוץ

עיכוב משמעותי במשפט 

במסגרת הפרשה מואשמים גם עו"ד רות דוד, פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, בעבירות שיבוש הליכי משפט, הקבלן יאיר ביטון ושי ברס, מנכ"ל נתיבי ישראל לשעבר.

בפברואר 2017 העיד מלכה בפרשה, במסגרת הסכם עד המדינה. לאחר עדותו הועברו התכתבויות להגנה, שביקשה להחזירו לעדות.

לפני מספר חודשים טען מלכה, במסגרת ההליך המשמעתי בלשכת עורכי הדין, כי בכירי מח"ש הבטיחו לו שלא יבקשו את שלילת רישיון עורך הדין שלו. הבטחה זו לא מתועדת בהסכם עד המדינה. משה סעדה, שניהל את החקירה, הכחיש את הטענה, וכך גם צוות הפרקליטות המטפל בתיק. סנגוריו של פישר נזעקו כאשר שמעו על הטענה החדשה, ופנו לשופט. ההליך המשמעתי, בו מייצגת את מלכה עו"ד ימימה אברמוביץ', עומד בפני הכרעה. 

השופט משה סובל / צילום: רפי קוץ
 השופט משה סובל / צילום: רפי קוץ

בשנת 2015 הושעה רישיון עריכת הדין של מלכה בעקבות פרוץ הפרשה. לאחר ששוחרר ב-2019, המדינה לא הגישה בקשה לשלול את רישיונו לצמיתות. הבקשה הוגשה באיחור, ובינתיים בדצמבר 2020 המדינה הגישה בקשה לשלול את רישיונו לאחר שחזר לעסוק בעריכת דין. במסגרת ההליך המשמעתי בלשכה, העלה כאמור מלכה את הטענה כי הובטח לו שלא תוגש בקשה כזו. 

הטענה של מלכה בהליך המשמעתי הובילה לעיכוב משמעותי במשפט הפלילי נגד פישר, כאשר ההגנה גילתה את הטענה לטובת ההנאה הנוספת. עורכי הדין אלי פרי, אבי חימי ומשה וייס, המייצגים את פישר, טענו כי מדובר במידע משמעותי המשליך על התיק הפלילי, שכן מלכה העיד במשפט הפלילי ולא טען כי הובטחה לו טובת ההנאה הזו. בפרקליטות ובמח"ש הכחישו כי הייתה הבטחה כזו. הגילוי הוביל לשורת דיונים בנושא.

עורכי הדין אלי פרי ואבי חימי, סנגוריו של רונאל פישר / צילום: רפי קוץ
 עורכי הדין אלי פרי ואבי חימי, סנגוריו של רונאל פישר / צילום: רפי קוץ

מלכה אמר על דוכן העדים, במענה לשאלות סנגורו של פישר עו"ד אלי פרי, כי הוא הופתע כששמע על בקשת המדינה לשלול את רישיון עריכת הדין שלו לצמיתות, לאחר שרישיונו הוחזר לו בשנת 2020. הוא העיד כי עו"ד משה סעדה, אז סגן מנהל המחלקה לחקירות שוטרים, אמר לו כי המדינה תתנגד לשחרורו המוקדם מהמאסר, וכי לא יפגעו ברישיון עריכת הדין שלו. "משה סעדה אמר באוזניי: 'מילה שלי. אני לא יכול לכתוב את זה'".

עו"ד פרי שאל את מלכה: "למה סעדה אמר לך שהוא לא יכול לכתוב בהסכם עד המדינה?". מלכה השיב: "לא הרבה. הבנתי שזה בעייתי לכתוב דבר כזה. אבל מילה שלו זו מילה. זה נסגרת בלחיצת יד. אני מבין שזו הסכמה לא פורמלית". מלכה הוסיף כי הוא לא יודע אם ההבטחות יתועדו באיזשהו אופן.

כשהגיע הרגע של מלכה לעלות לוועדת שחרורים, הוא מספר, "אני יודע שעו"ד שני אילוז פנתה למי שאחראי על ועדות השחרורים והציגה בפניהם שיש הסכמה".

עו"ד פרי ניסה להביא את מלכה לומר שאם זה לא היה מובטח לו, הוא לא היה משמש כעד מדינה. מלכה השיב: "אני לא יכול לומר מה היה אם, אבל זה היה לי חשוב".

פישר מואשם במתן שוחד בכך שקיבל מידע מחקירות משטרתיות אודות לקוחות ומכרים שלו מקצין המשטרה מלכה. מידע זה הועבר לכאורה בחלקו לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו המשפטיים של פישר. דוד, שהייתה שותפתו של פישר למשרד עורכי הדין, מואשמת בשלושה מתוך 15 אישומים בכתב האישום, בשיבוש מהלכי משפט ובקבלת נכסים שהושגו בפשע. שי ברס, מנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ) לשעבר, מואשם גם הוא בפרשה.

*** חזקת החפות: רונאל פישר, רות דוד, יאיר ביטון ושי ברס לא הורשעו ועומדת להם חזקת החפות.