גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"תקווה היא לא אסטרטגיה": האזהרה של הכלכלן הבכיר שנתניהו רצה למנות לנגיד

פרופ' מרטין אייכנבאום הוא אחד הכלכלנים הנחשבים בארה"ב ● בראיון לגלובס הוא אומר שהרפורמות בתקציב עלולות להפוך את ישראל לענייה יותר ("חשבון פשוט"), ממליץ להציע לנגיד בנק ישראל אמיר ירון להמשיך לכהונה שנייה ("תקופה מאתגרת באופן לא יאמן"), ומסביר למה המהפכה המשפטית מדאיגה אותו בעיקר בטווח הארוך ("הסכנה האמיתית היא לא שער השקל מחר")

פרופ' מרטין אייכנבאום, אוני' נורת'ווסטרן / צילום: Jovanka Novakovic, Bauwerks Photography Studio
פרופ' מרטין אייכנבאום, אוני' נורת'ווסטרן / צילום: Jovanka Novakovic, Bauwerks Photography Studio

פרופ' מרטין אייכנבאום, המלמד באוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו, הוא כלכלן מאקרו בעל שם, שייעץ לפדרל ריזרב ולקרן המטבע הבינלאומית, ומכיר היטב גם את כלכלת ישראל. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אף הציע לו בעבר לכהן כנגיד בנק ישראל. בשבוע הבא, יגיע אייכנבאום לארץ, כדי לקחת חלק בכנס השנתי של מכון אהרן למדיניות כלכלית בבית הספר טיומקין לכלכלה באוניברסיטת רייכמן, שבו הוא מכהן בוועד המנהל.

האיום הלא מתומחר על הדולר: נסיגת הדמוקרטיה האמריקאית 
"לראשונה בחיי אין לי חלומות": המנהלת שמגיל 3 חלמה להיות רופאה 
100 נרצחים בחצי שנה: מאיפה מגיע הנשק לחברה הערבית? 

האם הייתה לו הזדמנות לשוחח עם ראש הממשלה נתניהו על המצב הכלכלי הנוכחי או על יוזמות החקיקה של הקואליציה? אייכנבאום מעדיף "לא להתייחס לעם מי בדיוק דיברתי". אבל כאשר הוא נשאל איזה עצות היה נותן לראש הממשלה, בתור כלכלן, יש לאייכנבאום המלצות ברורות.

 

"קודם כל, והוא עשה את זה, צריך להגן על בנק ישראל ממתקפות פופוליסטיות, ולתת להם לעשות את העבודה העיקרית שלהם, שהיא להשתלט על האינפלציה. הבנק ספג ביקורת מאנשים שונים בכנסת, וראש הממשלה גיבה את הנגיד אמיר ירון, ואת הבנק המרכזי - וחשוב מאוד שזה יימשך.

"נושא נוסף, לו הייתי מייעץ לו (ואני לא), ואנחנו כן רואים תזוזה מסוימת שלו בכיוון: התייחסות רצינית להשתלטות על יוקר המחיה בישראל, היא דבר חיוני להצלחת חיי היומיום. אני לא מדבר על האינפלציה, אלא על רמת המחירים בישראל, שגבוהה באופן קיצוני. זה משקף במידה רבה היעדר תחרות בהרבה תעשיות, והאתגר עבור הממשלה הוא איך להתקדם במישור הזה, כך שהישראלי הממוצע לא יצטרך לשלם כך כל הרבה יותר עבור אותם מוצרים, בהשוואה למישהו באירופה או באמריקה.

"לבסוף, החוב והגירעון של ישראל סבירים בסטנדרטים עולמיים, בטח בהשוואה לארה"ב. אבל תמיד יש סכנה שהתהליך ייצא משליטה. הגירעון יגדל בגלל התקציב הנוכחי, ואולי זה סביר, אולי לא. אם זה חד פעמי, זה לא סוף העולם. אבל אפשר לתאר בקלות מצב שבתחום האחריות התקציבית, שישראל הצטיינה בו, נגלוש למשטר אחר, ונחזור לעידן הרבה יותר גרוע. ואני מקווה שכל המעורבים מאוד מודעים לסכנה הזאת".

להבחין בין הנסיבות מאחורי הכלכלה

ברקע מרחפת, כמובן, המהפכה המשפטית שאותה החלה לקדם הממשלה עם תחילת כהונתה. אייכנבאום עצמו היה אחד החותמים על מכתב הכלכלנים הראשון, מינואר השנה, שהתריע כי מהלכי הממשלה "יגרמו לנזק חסר תקדים לכלכלה הישראלית". אייכנבאום, שמסביר כי בתור מי שאינו חי בישראל הוא נמנע מהבעת עמדה בנוגע לעניינים ביטחוניים, למשל, אומר כי במקרה הזה, "הסכנה נראתה לי כל כך גדולה - כאמריקאי שמעריך דמוקרטיה באשר היא, וכיהודי שמעריך את הדמוקרטיה והמוסדות בישראל, שאותה אני אוהב עמוקות - שחשבתי שאני חייב לומר משהו. ולא רק ככלכלן".

אבל, כאשר אני שואל אותו על ההתפתחויות הכלכליות מתחילת השנה, והקשר שלהן לחקיקה, אייכנבאום מביע עמדה מסויגת בהשוואה לעמיתיו בארץ.

הוא מזכיר שבלי כל קשר, "שערי הריבית עולים, וזה מאתגר הרבה מודלים עסקיים. קרנות הון סיכון, הייטק: יש שינוי מהותי אמיתי בכל רחבי העולם עם עליית הריביות. ולישראל יש בבירור 'תיק השקעות' לא מאוזן. היא נשענת מאוד בכבדות על ההייטק, וכל מה שמשפיע על הייטק משפיע באופן לא פרופורציונאלי על ישראל".

"יש את הסוגייה הנפרדת, של כמה אנשים מודאגים ממצב המוסדות בישראל. ומאוד קשה להפריד את שני הדברים. אפשר לטעון שיש אנשים שאומרים 'אם אני צריך להשקיע את הכסף שלי איפשהו, למה שאשקיע אותו דווקא בישראל? ניתן לעניינים להירגע, ואז נראה'. זה סביר לחלוטין. אבל סביר לחלוטין גם שההייטק נפגע בכל מקום, כולל בארה"ב, וזה משפיע באופן לא מידתי על ישראל".

גם בכל מה שנוגע לשער השקל אייכנבאום שומר על זהירות, ומסביר שבלתי אפשרי לחזות תנועות מטבע בטווח הקצר. אבל בטווח המעט יותר ארוך, אייכנבאום מצטרף לחששות בנוגע "להשלכות הרעות" של החקיקה. "סוג האנשים שמוביל את הכלכלה הישראלית הם מאוד עירוניים, מאוד גלובליים, יש להם קשרים מסביב לעולם. הם יכולים לחיות בכל מקום. קשה לחיות בישראל, ואני משבח את מי שעושה את זה. העובדה שאנשים שולחים את הילדים או הנכדים שלהם לצבא היא הירואית".

"השאלה האם תגיע נקודת מפנה עבור אותם האנשים עם פריון העבודה הגבוה, שיכולים לחיות בכל מקום? החשש שלי הוא שאם הערכים הדמוקרטיים יהיו ממש בסכנה, הם יעזבו, ואם לא הם אז הילדים שלהם. וזה יתחיל מעגל קסמים נוראי, שבו כאשר סוג אנשים מסויים עוזב, חוסר האיזון נעשה גדול יותר ויותר, ותוך חמש, עשר, 15 שנה, נראה סוג מאוד שונה של ישראל. כשמנועי הצמיחה יעזבו, היא פשוט תהיה פחות פרודוקטיבית. וזאת נראית לי הסכנה האמיתית. לא אם שער השקל ישתנה מחר או מחרתיים".

מה בנוגע לחקיקה עצמה? אייכנבאום מבהיר שהוא אישית "דווקא חושב שצריכה להיות רפורמה משפטית" - אבל שונה מזו שיזמה הקואליציה. כך למשל, הרעיון שחוקי יסוד יהיו חסינים מביקורת שיפוטית "לא נראה לו מופרך", בתרחיש שבו החוקים האלה עוברים ברוב של 80 חברי כנסת, ולמעשה מהווים חוקה.

"אבל אי אפשר לבצע שינויים חוקתיים ברוב של 50% ועוד אדם אחד. זה הנתיב שהאבות המייסדים של ארה"ב הזהירו מפניו, הסכנה של פופוליזם".

משאלות לב לא יגדילו את הפריון

לחשש של אייכנבאום מעזיבת האוכלוסייה היצרנית את ישראל אפשר להוסיף עוד היבט משלים: הצורך להכניס עוד אוכלוסיות בישראל למגזר ההייטק, או סתם לתעסוקה בענפים עם פריון גבוה. אלה נושאים שאייכנבאום עצמו כתב עליהם בעבר. אלא שתקציב המדינה האחרון, שכולל למעשה ויתור על הדרישה ללימודי ליבה במגזר החרדי, עבור מי שאינו לומד אותם היום, לא עולה בקנה אחד עם ההמלצות של אייכנבאום (ורבים אחרים).

"אני לא רוצה להיכנס לביקורת ספציפית של התקציב", אומר אייכנבאום. "אני כן חושב שאם מסתכלים על קצב גידול האוכלוסייה, אין ספק שהחרדים, ובמידה שונה גם המגזר הערבי, הם איפה שהגידול יהיה. ואז, אם פריון העבודה שלהם לא יגדל בממוצע, ישראל תהיה מקום הרבה יותר עני משהייתה. זה פשוט עניין של חשבון. זה משהו שישראל צריכה להתמודד איתו, באופן כזה או אחר. אם אנשים אומרים, 'לא אכפת לנו, אנחנו נהייה עניים יותר, אבל קדושים יותר'. אוקיי, זו הבחירה שלהם. ככלכלן, כל מה שאני יכול לומר הוא שתהיו עניים. וצריך לעשות את הבחירה".

לפעמים באמת אפשר לשמוע רמיזות ש'אנחנו יודעים שיהיה לזה מחיר'. אבל רוב הזמן הגישה היא שהדברים יסתדרו.
"תראה, אנשים יכולים לעשות החלטה מושכלת, שהם הסתכלו על המספרים, והם יודעים שהם הולכים להיות עניים, אבל שהם מרגישים שהם עושים את ההחלטה הנכונה על בסיס תרבותי או רוחני. ואז מי אני שאגיד להם שהם טועים? אבל פשוט להגיד שיהיה בסדר, כאילו תהיה התערבות אלוהית שתשנה את מספרי הפריון - זה לא לחשוב מספיק בקפידה על מה שקורה. תקווה היא לא אסטרטגיה".

הטענה בנוסח המנומק יותר היא שכוחות השוק ימשכו את הקהילה החרדית, שתרצה להיכנס לשוק העבודה. שזה יקרה מלמטה למעלה, ולא מלמעלה למטה.
"הכל אפשרי, ואני לא יכול לפסול את זה. אבל הייתי רוצה לתת לקהילה החרדית את מירב הכלים שאני יכול, בכדי שאם הם יבחרו להצטרף (לשוק העבודה), הם יעשו זאת בצורה שבאמת טובה עבורם".

מי יחליף את נגיד בנק ישראל?

כהונתו של נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, צפוייה להסתיים בעוד כחצי שנה, וסוגיית מינויו לכהונה שנייה, או מציאת מחליף, עולה בימים אלה לסדר היום.

אם הוא יהיה מעוניין בכך, אתה סבור שצריך להציע לנגיד אמיר ירון להמשיך לכהונה שנייה?
"אני חושב שלאמיר היתה תקופה מאתגרת באופן לא יאמן: קורונה, מלחמות, מחאות. והוא התמודד עם האתגרים האלה בצורה הטובה ביותר שאפשר. והוא גם יישם את המומחיות שלו בניתוח בנקים, באופן שהעלה את הרף עבור כולם. כך שכן, אני חושב שצריך להציע לו כהונה שנייה".

בהיבטים של תפיסה, למשל על ידי השווקים הבינלאומיים, כמה זה משנה האם הוא ימשיך לכהונה שנייה, במיוחד בצומת הנוכחי?
"זה משנה. אמיר הוא כלכלן ברמה עולמית, עם חיבור עמוק לקהילה הבינלאומית. אף אחד לא מטיל ספק בעצמאות שלו, ובמחויבות שלו למלחמה באינפלציה ולאחריות תקציבית".

ראש הממשלה נתניהו הציע פעמיים לאייכנבאום לכהן כנגיד בנק ישראל, ב־2013 וב־2018. בתרחיש שבו הנגיד ירון לא ימשיך בתפקידו (כפי שנטען בחלק מהדיווחים לאחרונה), האם הוא עצמו ישקול מינוי לתפקיד? אייכנבאום, בן ה־68, מבהיר שזה תפקיד לאדם צעיר יותר, ושהוא ממילא רוצה להישאר קרוב לנכדיו בשיקגו.

אבל האם בסיטואציה הנוכחית הממשלה יכולה בכלל לשכנע כלכלן בעל שם לעזוב למשל את ארה"ב ולבוא לישראל? אייכנבאום מסכים ש"זו סוגייה", אבל סבור ש"אנשים שאוהבים את ישראל" צריכים לשאול את עצמם "האם אני יכול לעשות יותר טוב מבפנים או מבחוץ? ואולי אני נאיבי, אבל אני מאמין שבסופו של דבר, ראש הממשלה נתניהו רוצה את הטוב ביותר עבור ישראל, ושכוונותיו טובות. כך שאני מאמין שניתן לעשות טוב משמעותי מבפנים". ובכל מקרה, הוא מזכיר, יש מאגר מועמדים ישראליים - בישראל ומחוצה לה.

"מאוד חשוב עבור ישראל לחזור לתקופה של אינפלציה יציבה", אומר אייכנבאום לסיום. "זה קשה, תהיה לכך עלות בטווח הקצר, אבל זו השקעה נהדרת בעתיד המדינה. כך גם עם הגירעון - זה קשה, אבל מאוד חשוב להיות אחראיים. ובנוסף חשוב להתקדם עם המשימה, המאוד קשה, של החדרת עוד תחרות לכלכלה הישראלית, לטובת האנשים העניים ביותר במדינה, שמשלמים מחירים ממש גבוהים".

עכשיו יש ועדה בנושא.
"אני יודע. וחבל שהוועדה לא הייתה העדיפות הראשונה, לא אחרי הרפורמה המשפטית. עכשיו, כשהתקציב עבר, וקשה לראות הצבעה שתדיח את ראש הממשלה מתפקידו, אולי נראה אותו דוחף דברים שאני אישית חושב שהם קרובים יותר לסדרי העדיפויות האמיתיים שלו".

"נחיתה רכה או מיתון? זה עניין סמנטי"

"אני לא חושב שהגענו לשיא שערי הריבית", אומר אייכנבאום כשאני שואל אותו על תמונת המאקרו בארה"ב. הוא מספר שבעבר חשב שריבית הפדרל ריזרב תגיע עד לסביבה של 6% (כרגע הטווח העליון שלה עומד על 5.25%).

"אני לא בטוח שנגיע ל־6%, אבל גם לא חושב שנעצור בנקודה הנוכחית".

האם הדרך להורדת האינפלציה עוברת בהכרח במיתון, או שהתרחיש של 'נחיתה רכה' של הכלכלה עדיין אפשרי, כמו שטוען למשל יו"ר הפד ג'רום פאוול?

זה תלוי בין היתר בכמה הפד מוכן לחכות עד שהאינפלציה תחזור ליעד של 2%, מסביר אייכנבאום, והאם הפד יהיה מוכן למשל לחכות עד 2025. כדי לחזור ליעד במהירות, "יהיה צריך לדחוף בחוזקה את שערי הריבית". אבל בנוסף, אומר אייכנבאום, התרחיש של נחיתה רכה ומיתון נמצאים על אותו רצף, וההבדל ביניהם לא כזה ברור. "ההערכה הנוכחית שלי לשנה הבאה היא צמיחה ריאלית של 1% בארה"ב. האם אתה רוצה לקרוא לזה נחיתה רכה או מיתון? זה עניין של סמנטיקה. בכל מקרה, זו תהיה צמיחה איטית".

עוד כתבות

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● 
גם בבריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

אילוסטרציה: Shutterstock

איך הפכו מניות השירותים לתחום שמדליק את השוק האמריקאי

מניות שירותי התשתיות - חשמל, גז ומים, שנחשבות שנים להשקעה אפרורית אך מניבת תשואה בטוחה - לוהטות מתחילת השנה ● זאת בעיקר על רקע הצורך האינסופי של יישומי הבינה המלאכותית בחשמל ● אולם כמו כל מגזר שהופך רותח, גם כאן אפשר להיכוות

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

ויסוצקי, אסם, שטראוס, קימברלי קלארק, סוגת, יוניליוור, סנו והחברה המרכזית למשקאות קלים עתרו לבית המשפט העליון במטרה להימנע מחשיפת נתוניהן ● מסתמן כי העתירות יידחו, והרכב השופטים קבע: למפקח על המחירים יש סמכות לדרוש את הנתונים

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט משיקה מחשבים חדשים עם שבבי AI של קוואלקום

הנאסד"ק עולה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"