יותר מ-100 נרצחים בחצי שנה: מאיפה מגיע הנשק לחברה הערבית?

האם רוב הנשק הלא חוקי בחברה הערבית מגיע מצה"ל? גם במשטרה לא יודעים • המשרוקית של גלובס

ח"כ אחמד טיבי, חד''ש־תע''ל (הכל פוליטי, כאן 11, 29.4.23) / צילום: איל יצהר
ח"כ אחמד טיבי, חד''ש־תע''ל (הכל פוליטי, כאן 11, 29.4.23) / צילום: איל יצהר

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

מתחילת השנה נרשם זינוק חד במספר הנרצחים בחברה הערבית, ובסוף השבוע הוא הגיע ליותר מ-100. התחזקות ארגוני הפשיעה המאורגנים זוכה לעיסוק נרחב יחסית באמצעי התקשורת. השבוע קיים ראש הממשלה פגישה שעסקה בעניין עם חברי כנסת מחד"ש־תע"ל, אבל עוד קודם לכן התראיין ח"כ אחמד טיבי בעניין ותלה חלק מהאשמה במצב בהתנהלות של צה"ל: "איך הנשק זולג מבסיסי הצבא לישובים הערביים? …תסבירו לי. איך 70% מאמצעי הנשק האלה מגיעים מבסיסי הצבא?".

צלילה אל הנתונים הזמינים בעניין הנשק הבלתי חוקי בחברה הערבית, מעלה שוב ושוב את אותה בעיה בנוגע לנתון שציין טיבי. למשטרה אין הערכה רשמית לגבי היקף האמל"ח הלא חוקי המצוי בישראל, ובהיעדר נתון כזה אין גם דרך לאמוד את החלק שמהווה מתוכו האמל"ח הגנוב מצה"ל. בדוח מבקר המדינה בעניין שפורסם ב־2021 נכתב כך: "...אמל"ח מגיע לחברה הערבית מארבעה מקורות עיקריים: גניבות מצה"ל, הברחות מירדן, ייצור בשטחי איו"ש (וייבוא מחו"ל)… למשטרה אין אומדן בדבר היקף האמל"ח הבלתי חוקי המוחזק בישראל בכלל ובחברה הערבית בפרט".

ההסבר הזה מופיע גם בסקירה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ). במסמך ניתן למצוא גם הפנייה לציטוט של השר לביטחון הפנים לשעבר, אמיר אוחנה, שאמר בדיון בנושא: "להערכתי יש לפחות עשרות אלפי כלי נשק (בלתי חוקיים), אבל… זה לא מסתמך על נתונים"; וגם ציטוט של נצ"מ יגאל עזרא שאמר בדיון אחר כי הוא "אומד את מספר כלי הנשק הלא חוקיים בחברה הערבית בסדר גודל של כמה אלפים… ככל הנראה קרוב ל־10,000".

כלומר, אם נרצה בכל זאת לשחק עם המספרים כדי לנסות לאמת את טענתו של טיבי, נזדקק לנתון שמראה כי יש לפחות אלפים רבים של כלי נשק גנובים שמקורם בצה"ל. הנתון שיש לנו בהקשר זה הוא חלקי בלבד - לפי דוח הממ"מ, בין 2017 ל־2020 נגנבו מצה"ל 272 כלי נשק - אך נראה כי לכל הפחות ניתן לקבוע שהוא לא מחזק את הרושם שלדבריו של טיבי יש ביסוס.

אז מאיפה בכל זאת הגיע הנתון שציין? מתברר שהוא הופיע דווקא בבדיקה שערכנו כאן במשרוקית בנושא ב־2019. בבדיקה, שהתמקדה בנתון דומה אחר שהופיע אז בתקשורת, מופיע ציטוט של דוברו של שר הבט"פ דאז גלעד ארדן שאמר לתחקירן המשרוקית כי "קיים מסמך שמראה ש־70% מהנשק הבלתי חוקי נגנב מצה"ל - 'אבל אני לא יכול לשלוח לך'". אלא שפנייה למשטרה אז הניבה תגובה רשמית שלפיה למשטרה אין נתון כזה, והיא לא יכולה לאמת אותו (הפעם לא קיבלנו תגובה לפנייתנו מהמשטרה), ומאז, כאמור, כבר היה לנו שר אחר בתפקיד שאמר בדיון פומבי שלמשטרה אין נתונים בסוגיה.

מטעמו של ח"כ טיבי נמסר לנו: "האפליה הממוסדת והיחס לחברה הערבית כאל חצר אחורית מצד הרשויות לא נגמרים בזלזול בדם ערבי שנשפך, באחוזי פיענוח נמוכים מאוד, ובהפקרת הביטחון האישי של התושבים. העובדה שגם היום אפשר לטעון שאין נתונים, ושאלו שיש אינם זמינים ונגישים לציבור, ונשארים ידועים למעטים - היא תעודת עניות בפני עצמה להיעדר הטיפול בבעיה האקוטית והמדממת ביותר. כאילו, מבחינת רשויות המדינה והמשטרה לא השתנה דבר מהבדיקה האחרונה של המשרוקית במאי 2019, ולא נוספו לרשימת הקורבנות מאות הרוגים, ואלפים למעגל האבל והאובדן.

"כל ילד ערבי יודע בדיוק באיזה בית יש נשק. אז המשטרה "לא יודעת". ואם היא אכן לא יודעת, האם זאת לא בעיה בפני עצמה? 

"שנים ארוכות אנחנו קוראים ודורשים לאסוף את הנשקים שמציפים את היישובים שלנו, שהורגים אותנו, ושזורעים טרור ופחד להסתובב ברחובות שלנו. וכלום. איך מתיימרים לטפל בבעית הפשיעה המאורגנת והאלימות ביישובים הערבים מהשורש בלי מיפוי הנשק הקיים, איסוף שלו וגדיעת 'שרשרת ההספקה, ואחד המקורות העיקריים של הנשק הלא מורשה בחברה הערבית שהוא הצבא', אם להשתמש במילותיו המעורפלות של מבקר המדינה (אוגוסט 2018, ושוב במאי 2021). בשני הדוחות מבקר המדינה מציין את הצבא כמקור הראשון לנשק". 

בשורה התחתונה: דבריו של טיבי לא מבוססים. דוחות בנושא אכן מראים כי לכלי הנשק הבלתי חוקיים בחברה הערבית יש ארבעה מקורות עיקריים שאחד מהם הוא נשק גנוב מצה"ל, אך מעבר לכך אין אומדן רשמי לסך כלי הנשק הללו. המקור לנתון 70% הוא ציטוטים מתקופתו של גלעד ארדן כשר לביטחון הפנים שמעולם לא גובו בנתונים רשמיים.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אחמד טיבי
מפלגה: חד"ש-תע"ל
תוכנית: הכל פוליטי, כאן 11
תאריך: 29.4.23
ציטוט: "70% מאמצעי הנשק (הלא חוקיים בחברה הערבית) מגיעים מבסיסי הצבא"
ציון: לא מבוסס

חה"כ התראיין לתוכנית "הכל פוליטי" של כאן 11 והתייחס לנושא הפשיעה בחברה הערבית. הוא התייחס לשאלה מה גורמים אכיפת החוק יכולים לעשות אל מול גורמי הפשיעה (לדוגמה, הורדת החסינות מהשב"כ לראשי ארגוני הפשע), ואז נקב בתופעה נוספת שיש לטפל בה: "איך הנשק זולג מבסיסי הצבא לישובים הערביים? איך? תסבירו לי. איך 70% מאמצעי הנשק האלה מגיעים מבסיסי הצבא?"

לפי דוח של מבקר המדינה מ-2018, "עיקר האמל"ח מגיע לחברה הערבית משלושה מקורות עיקריים: גניבות מצה"ל, הברחות מירדן וייצור בשטחי יהודה ושומרון". הדוח התייחס לעלייה בהיקף הגניבות ב-2016, אבל לא לשיעור כלי הנשק מצה"ל מסך כלי הנשק שמגיעים לחברה הערבית. עוד נכתב שם: "למשטרה אין אומדן בדבר היקף האמל"ח הלא חוקי בישראל בכלל ובחברה הערבית בפרט". בהיעדר אומדן לגבי המספר הכללי, מן הסתם גם לא יהיה אומדן לגבי המרכיבים שלו.

גם בדוח מ-2021 נכתב כי "מנתוני אח"ם עולה, כי אמל"ח מגיע לחברה הערבית מארבעה מקורות עיקריים: גניבות מצה"ל, הברחות מירדן, ייצור בשטחי איו"ש וייבוא חלקי אמל"ח וכלים דמויי כלי נשק מחו"ל". אולם, שוב, שיעור כלי הנשק לא מוזכר. וגם שם נכתב: "למשטרה אין אומדן בדבר היקף האמל"ח הבלתי חוקי המוחזק בישראל בכלל ובחברה הערבית בפרט. הנתונים שהוצגו לעיל על היקפי הפשיעה בחברה הערבית ועל השימוש בנשק במסגרתה מלמדים על תופעה נרחבת של החזקת אמל"ח ושל שימוש בהם".

לפי מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ) מאוגוסט 2021 שנושאו עבירות נשק נכתב: "לפי דיווחים שונים יש בישראל כמות גדולה של נשק בלתי-חוקי - בין עשרות למאות אלפי כלי נשק; הערכות אלו מושמעות לעיתים קרובות לא רק באמצעי התקשורת, אלא גם בפורומים רשמיים כמו ועדות הכנסת". עם זאת, מוסבר, אין נתונים רשמיים בנושא: "בתשובה המשרד לביטחון הפנים לפנייתנו נמסר כי אין למשטרה אומדן למספר כלי הנשק הבלתי-חוקיים בישראל. גם בדוחות מבקר המדינה מ-2018 ומ-2021 נכתב כי למשטרה אין אומדן בדבר היקף אמצעי הלחימה הלא חוקיים בישראל בכלל ובחברה הערבית בפרט" (ההדגשה במקור).

המסמך גם עובר על המקורות של כלי נשק לא חוקיים, וזה אחד מהם הוא כלי נשק מ"מקורות חוקיים": "כלי נשק ִתקניים שנגנבו מהמחזיקים בהם בבעלות חוקית - אזרחית, צה"לית או משטרתית. אפשר לאמוד את מספרם בקירוב, בהסתמך על דיווחים על גניבות, אך לפי תשובת המשרד מספרם של אלו קטן יחסית" (ההדגשה במקור). הדבר מרמז שכדי שטענתו של טיבי תהיה נכונה על מספר כלי הנשק הלא חוקיים באופן כללי להיות נמוך יחסית.

עוד מוסיף הדוח שהשר לביטחון פנים בממשלה ה-35 אמיר אוחנה אמר שהוא "אינו יודע וגם המשטרה אינה יודעת מה המקור לאומדן של מאות אלפי כלי נשק לא חוקיים". בפרוטוקול עליו הסתמכו בממ"מ מופיע הציטוט הבא של אוחנה: "אני יכול להגיד לך בכלל אצבע: זה לא מספר רשמי. להערכתי יש לפחות עשרות אלפי כלי נשק, אבל זו הערכה בלבד. זה לא מסתמך על נתונים. אין לנו כאמור נתונים". לעומת זאת, "בוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית אמר נצ"מ יגאל עזרא, ראש מחלקת סיכול פשיעה באגף לסיכול פשיעה במשטרת ישראל, כי הוא אומד את מספר כלי הנשק הלא-חוקיים בחברה הערבית בסדר גודל של כמה אלפים, ולדבריו ככל הנראה מספרם קרוב ל-10,000". הוא הסביר שכיוון שכלי נשק אחד יכול לשמש במספר אירועי ירי ובגלל שגם תחמושת נספרת כנשק בתיקי חקירה של המשטרה, הדבר עשוי להוביל להערכת יתר.

בכתבה של המשרוקית מ-2019 בנושא, המשטרה השיבה לתחקירן המשרוקית דאז ארן רונדל כי "אין נתון כזה ברשותנו ולא נוכל לאמתו", אבל כן אישרו שגניבות מצה"ל מהוות חלק משמעותי מכלי הנשק הלא חוקיים בחברה הערבית. בכתבה זו, יצוין, נעשה ניסיון להתחקות אחר המקורות לטענה של טיבי עצמו, לפיה נשק שנגנב מצה"ל מהווה 90% מהנשק הלא חוקי בחברה הערבית, אך למעשה היה ציטוט של ארדן לגבי צפון הארץ. פנייתנו המחודשת למשטרה ולצה"ל לא הניבו נתון בנושא.

בהמשך המסמך של הממ"מ יש מעבר לעיסוק בכלי הנשק שנגנבים מצה"ל. לפי החישוב, 272 כלי ירייה נגנבו מצה"ל בין 2017 ל-2020, כאשר המגמה היא גידול במספר כלי הנשק שנגנבים. גם אם לצורך הדיון נניח שמספר כלי הנשק הצה"ליים שמסתובבים בחברה הערבית הוא כפול (544), הרי שכדי שאמירתו של טיבי תהיה נכונה הרי שצריכים להיות בחברה הערבית רק 777 כלי נשק לא חוקיים. עם זאת, בפועל רוב הגניבות לא מדווחות ופעמים רבות צה"ל גם לא מודע שנגנבים מבסיסים שלו כלי נשק. עם זאת, פירוש הדבר הוא ששוב, אין ביסוס לכל מספר שיינקב.

גם כתבה של עידן ארץ שפורסמה בגלובס ב-2022 הראתה שאין נתונים ברורים לגבי מספר כלי הנשק הלא חוקיים בחברה הערבית.

למרות זאת, הדברים של טיבי לא נהגו מלבו. בדוח של האקדח על שולחן המטבח מצוטטת עדות מ-2016 של השר לביטחון פנים דאז גלעד ארדן בפני ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת: "בצפון הארץ, 90% מהנשק הבלתי חוקי מגיע מצה"ל". עם זאת, אין סימוכין מלבד הציטוט הזה, וכאמור הוא מדבר על המצב בצפון הארץ, ולא מעיד בהכרח על המצב בחברה הערבית כולה. כמו כן הציטוט הוא בן שבע שנים.

בכתבת המשרוקית מ-2019 גם נכתב: "שאלנו את ארדן מאיפה המספר. דוברו השיב שהנתון לגבי צפון הארץ מגיע מהמשטרה, אבל אין לו מסמך כתוב בנושא. לגבי ישראל כולה, הוא הוסיף, דווקא קיים מסמך שמראה ש-70% מהנשק הבלתי חוקי נגנב מצה"ל - 'אבל אני לא יכול לשלוח לך'". יש שלוש בעיות להסתמך על הציטוט הזה כפשוטו: ראשית, כאמור, המשטרה סירבה לאמת אותו. שנית, הוא בן ארבע שנים. שלישית, כאמור, שר הבט"פ לאחר ארדן, אמיר אוחנה, אמר שאין נתונים לגבי כלי הנשק, כך שלא ברור כיצד אמור שיעור כלי הנשק שמקורם בצה"ל.

מטעם חה"כ טיבי נמסר בתגובה: "האפליה הממוסדת והיחס לחברה הערבית כאל חצר אחורית מצד הרשויות לא נגמרים בזלזול בדם ערבי שנשפך, באחוזי פיענוח נמוכים מאוד, ובהפקרת הביטחון האישי של התושבים. העובדה שגם היום, אפשר לטעון שאין נתונים, ושאלו שיש אינם זמינים ונגישים לציבור, ונשארים ידועים למעטים היא תעודת עניות בפני עצמה להיעדר הטיפול בבעיה האקוטית והמדממת ביותר.

כאילו, מבחינת רשויות המדינה והמשטרה לא השתנה דבר מהבדיקה האחרונה של המשרוקית במאי 2019, ולא נוספו לרשימת הקורבנות מאות הרוגים, ואלפים למעגל האבל והאובדן.

"כל ילד ערבי יודע בדיוק באיזה בית יש נשק. אז המשטרה "לא יודעת". ואם היא אכן לא יודעת, האם זאת לא בעיה בפני עצמה? האם 91 נרצחים מתחילת השנה, 80 מהם מנשק חם הם לא סיבה טובה מספיק לעשות את הבדיקות האלו?

"שנים ארוכות אנחנו קוראים ודורשים לאסוף את הנשקים שמציפים את היישובים שלנו, שהורגים אותנו, ושזורעים טרור ופחד להסתובב ברחובות שלנו. וכלום. איך מתיימרים לטפל בבעית הפשיעה המאורגנת והאלימות ביישובים הערבים מהשורש בלי מיפוי הנשק הקיים, איסוף שלו, וגדיעת 'שרשרת ההספקה, ואחד המקורות העיקריים של הנשק הלא מורשה בחברה הערבית שהוא הצבא', אם להשתמש במילותיו המעורפלות של מבקר המדינה (אוגוסט 2018, ושוב במאי 2021). בשני הדו"חות מבקר המדינה מציין את הצבא כמקור הראשון לנשק".

לסיכום, אכן דוחות מראים שיש לכלי נשק שנגנבים מצה"ל חלק משמעותי בכלי הנשק הלא חוקיים שנמצאים בחברה הערבית. עם זאת, אין אומדן לגבי כמות כלי הנשק הלא חוקיים הכללית, ובהתאם אין הערכות לשיעור כלי הנשק שמקורם בצה"ל. המקור למספר 70% הוא ציטוטים מתקופתו של גלעד ארדן כשר לביטחון פנים שמעולם לא גובו בנתונים רשמיים. לכן דבריו של טיבי לא מבוססים.