גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגיע הזמן להפנים: מותגים שייכים לצרכנים, לא לחברות ולמנהלי שיווק

הרעיון שהלקוח צריך לעמוד במרכז, ולא המוצר או השירות, ידוע לכל איש שיווק - אבל מבט על הפסקת הפרסומות מגלה כי לרוב התובנה הזו לא מיושמת ● במקום להתרכז ברשימת תכונות וסופרלטיבים, עדיף לייצר מסרים שרלוונטיים לחיים של כולם, בכל רגע נתון

מחאת אוהדי הפועל תל אביב על הסרת הפטיש והמגל מסמל הקבוצה / צילום: צילום מסך מאתר ספורט1
מחאת אוהדי הפועל תל אביב על הסרת הפטיש והמגל מסמל הקבוצה / צילום: צילום מסך מאתר ספורט1

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים משותף של סוכנות המיתוג KATI THANDA

משחקה האחרון של קבוצת הכדורגל הפועל תל אביב, זה שנעל את עונת הכדורגל הנוכחית, היה חסר חשיבות ספורטיבית. האירוע היחיד בעל המשמעות במהלך המשחק הגיע בכלל מהיציע, בדמות שלט ענק שהחזיקו אוהדי הקבוצה, ובו בצד אחד היה כתוב באנגלית "לא ניתן למשא־ומתן" ובצד השני "מינצברג, זה הסמל שלנו. אז, עכשיו ולתמיד".

השלט הופנה לבעלים החדשים, כמחאה על הסרת הפטיש והמגל מסמל הקבוצה בפרסומים לקראת טורניר בארה"ב שבו תשתתף בקיץ, ומתוך חשש של האוהדים שהדבר מסמן כוונות לשינוי הלוגו לצמיתות. עם כל הכבוד למחשבות של קבוצת הבעלים האמריקאים על שיווק, פנייה לקהלים חדשים והקונוטציות שהפטיש והמגל מעוררים אצלם - המסר החד־משמעי מהאוהדים עבר.

אוהדי כדורגל הם דוגמה נפלאה לאוהדי מותג: הסמלים, התלבושת, התרבות והנרטיב נמצאים שם, כמו בכל מותג מסחרי, רק בעוצמות גבוהות יותר ובאמוציות מוגברות. לכן, השלט שכתבו האוהדים השרופים לבעלים הוא מסר עבור כל בעלים, מנכ"לים, סמנכ"לי ומנהלי שיווק של כל מותג באשר הוא לגבי השאלה למי שייך המותג: הוא של הצרכנים.

ללמוד מרידלי סקוט

ההיסטוריה של המותגים רוויה במקרים כאלה. חברת המיצים טרופיקנה, למשל, ניסתה ב־2009 לעצב מחדש את האריזה של משקה התפוזים הפופולרי שלה. היא השקיעה 35 מיליון דולר בקידום האריזה החדשה, אך חזרה לעיצוב האייקוני המקורי של התפוז והקשית, בעקבות ביקורת של הצרכנים וירידה חדה וכואבת במכירות.

חברת האופנה GAP התכוונה לשנות ב־2010 את לוגו הריבוע הכחול שלה לעיצוב יותר מודרני, אך עשתה סיבוב פרסה מהיר ללוגו הישן, בעקבות תגובות שליליות ברשתות החברתיות. היצירתית שבהן הייתה אתר "Make your own GAP logo", שהפך ויראלי ואסף כ־14 אלף עיצובים פרודיים של הלוגו.

שינוי הלוגו של airbnb ללוגו הנוכחי שלהם גם כן נתקל בקשיים, על אף שהושקעה מחשבה רבה בעיצוב שלו. לצרכנים לא מעטים הוא הזכיר איבר מין נשי, ולכן זכה לביקורות נבזיות, בעיקר בטוויטר. במקרה הזה, הסיפור החזק שעמד מאחורי המיתוג מחדש של החברה, תחת אג'נדת השייכות (belong anywhere), הצליח לשבות את לב הצרכנים - ובסופו של דבר, גם הלוגו נקלט והפך לאיקוני. 

שלבי המיתוג של airbnb. מהלך שקיבל ביקורות נבזיות / צילום: Design Studio

כל הדוגמאות הללו ממחישות שהמותג שייך לאוהדים האמיתיים שלו. אותם אלה שאם הם לא יחשקו בו, ידברו עליו, ישירו עליו שירים וגם ימחו ויפגינו כאשר הם חוששים שמישהו מנסה לפגוע בו - לא יהיה מותג. מה שנשאר זה אוסף של ברזלים, מפרט פיצ'רים או רשימת תכונות שאין מאחוריהן כלום.

הרעיון של מעבר מתפיסה יצרנית, שמעמידה את המוצר במרכז, לתפיסה שרואה את הצרכן והצרכים שלו בלב העסק, הוא עתיק־יומין ועבר לא מעט גלגולים ועדכונים. ועל אף שכל איש או אשת שיווק מודעים לזה, נראה כי השינוי התפיסתי הזה קשה ליישום.

קחו לדוגמה את עולם הפרסום. עברו כמעט 40 שנה מאז שאפל עשתה היסטוריה עם פרסומת הסופרבול "1984" בבימויו של רידלי סקוט. פרסומת מהפכנית, שלא הציגה כלל את המוצר, אלא סיפרה סיפור (שהיא עודנה מספרת) על התמרדות בקונפורמיות ועל עידוד האינדיבידואלים לחשוב אחרת. ומה קרה מאז? לא הרבה. עדיין פחות מדי מותגים מדברים על ה"למה", ועסוקים בלתאר את "מה" שהם עושים.

לא מאמינים? קחו כל ברייק פרסומות אקראי, ונסו לספור: כמה פרסומות מדברות על המוצר/השירות, לרוב באמצעות פרזנטור שמדקלם את תכונות המוצר, בתוספת סופרלטיבים שונים? ולעומת זאת, כמה נולדו מתוך תובנה צרכנית עמוקה ומציגות איזשהו "כאב" (pain point) אוניברסלי אמיתי של קהל המטרה?

אני מניח שהתוצאה לטובת הפרסומות ה"מוצריות" תהיה מוחצת. התוצאה הזאת לא יכולה שלא להוליד את השאלה מה הסיבה לכך, וחשוב מכך - איך עושים את זה אחרת.

שלושת הקופים החכמים

כשאנחנו ניגשים לעצב אסטרטגיית מותג חדשה, אנחנו מחפשים את נקודת המפגש בין מה שהמותג יודע לעשות טוב לבין מה שהעולם בחוץ זקוק לו, ומתרגמים את המפגש הזה לנרטיב שמדבר על הצרכנים ועל החיים שלהם גם מחוץ לקונטקסט הצרכני. Think Different של אפל, לדוגמה, רלוונטי לחיים שלנו בכל רגע נתון, גם כשאנחנו לא משתמשים באייפון או במק.

אבל מותגים רבים מתייחסים רק לצד אחד של המשוואה, ונשארים עם תיאור התכונות החיוביות שלהם, מבלי לשאול איפה זה פוגש את הצרכנים ביומיום. זה נובע, לדעתי, בראש וראשונה מתוך תכונה מאוד אנושית: לראות את העולם דרך העיניים שלנו, והקושי לאמץ נקודת מבט אחרת על החיים.

לזה צריך להוסיף את העובדה שמנהלי ומנהלות השיווק מבלים את רוב יומם מול מחשב או בחדרי ישיבות, ושאיסוף תובנות צרכניות דורש, כביכול, מחקרי שוק שלא מבצעים בכל יום. אז איך בכל זאת לא שוכחים למי באמת המותג שייך? הנה שלושה טיפים, בהשראת שלושת הקופים החכמים.

■ לראות - נסו לראות את העולם מנקודת המבט של הצרכנים שלכם. צאו מהמשרד וגשו לנקודות המכירה, בחנו איך צרכנים בוחרים במותג שלכם. על מה הם מסתכלים? מה מטריד אותם באותו הרגע? גלשו באתר שלכם ונסו לרכוש דרכו. איזו חוויה עברתם? על איזה צורך הרכישה ענתה לכם כשעברתם את התהליך מנקודת המבט של הצרכן, ולא של הארגון?

■ לשמוע - תקשיבו ללקוחות שלכם, ולא רק באמצעות סקרים וקבוצות מיקוד. שריינו שעה בשבוע להאזנה לשיחות של מוקד השירות והמכירות. קראו תגובות של צרכנים ברשתות החברתיות. על מה הם מדברים? באיזו טרמינולוגיה הם משתמשים? מה מפריע להם, ולא רק בהקשר של המותג שלכם, אלא באופן כללי? מה העולם צריך שהמותג שלכם יכול לספק?

■ לדבר - הביאו לארגון את הקול של קהלי המטרה, דברו בשמם. היו מספיק אמיצים לבקר את מה שהארגון עושה ואומר, ואל תפסיקו לרגע לשאול: למה שזה יעניין אותי, בתור לקוח/ה שלכם, למה שאאמין לזה? איך זה רלוונטי לחיים שלי, גם ברגעים שבהם אני לא מתכוון לקנות או לצרוך את המותג? ולמה שזה יגרום לי להתאהב בכם, לדבר עליכם ולשגרר אתכם הלאה.

התשובות לשאלות האלה חייבות להיות מעניינות, אמיצות, ייחודיות ומעוררות השראה - לפחות כמו אלה של אפל ו־airbnb.

עוד כתבות

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: דוברות מבקר המדינה

המבקר לרה"מ: משרדך לא משתף פעולה בביקורת על המלחמה

רה"מ נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני בלינקן והבהיר בפניו: "נפעל ברפיח" • זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • צה"ל תקף בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאויש של החות'ים בתימן • עדכונים שוטפים

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"