גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשב הכללי יהלי רוטנברג: "המשקיעים מתחילים לחזור לשוק הישראלי"

רוטנברג, החשב הכללי באוצר, דיבר היום בוועידת ההשקעות של גלובס והפניקס על ניהול החוב של ישראל בזמן ריבית גבוהה ועולה ● "היחלשות השקל כנגד הדולר התחילה ב-2021 וביתר שאת מתחילת השנה הזאת. אבל רואים בימים האחרונים את ההתחזקות, כי יש גידול בוודאות"

רו''ח יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר, בוועידת ההשקעות 2023 של גלובס / צילום: שלומי יוסף
רו''ח יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר, בוועידת ההשקעות 2023 של גלובס / צילום: שלומי יוסף

החשב הכללי באוצר, רו"ח יהלי רוטנברג, שוחח היום (ד') בוועידת ההשקעות של גלובס והפניקס עם סגן עורכת גלובס, דרור מרמור, על ניהול החוב של ישראל בזמן ריבית גבוהה ועולה.

הכלכלה הישראלית עוברת טלטלה ותמורות בסביבת הריבית וההשקעות, וזה משפיע הן על המגזר הפרטי והן על גיוס החוב של המגזר הציבורי - שנדרש להתכנס לגירעון נמוך יחסית, מכיוון שהחוב כולו מתייקר. לטענת רוטנברג, ישראל נמצאת במצב טוב יחסית. מצד שני, ישראל נדרשת להמשיך להשקיע בתשתיות לאור קצב גידול האוכלוסייה הגבוה, וגם הרפורמה המשפטית מעוררת חוסר ודאות.  

אלונה בר און: "האחריות של גלובס היא לתווך את המציאות המשתנה" | ועידת ההשקעות 2023
האם מתפתחת בועה ב-AI? בכירי שוק ההון חלוקים | ועידת ההשקעות 2023

מרמור פתח בשאלה: "מדינת ישראל צריכה כל הזמן לגייס חוב, גם כדי לצמוח וגם כדי להתגלגל. רק השנה צריך לגייס 100 מיליארד שקל. החוב של ישראל הוא טריליון שקל. זה לא סוד שסביבת הריבית השתנתה. בשנים האחרונות גייסנו חוב די בקלות, איך מתמודדים עם סביבת ריבית מגבילה כל-כך?". 

רוטנברג: "צריך להבחין בין סביבת הריבית וקצב עליות הריבית. 5% זו לא סביבה שלא התמודדנו איתה בעבר. יש גם כיסויים יפים מאוד להנפקות שלנו. סביבת הגירעון ירדה דרמטית. גייסו 265 מיליארד שקל ב-2020, ב-2021 160 מיליארד שקל, וב-2022 היינו בעודף. מצד שני, ברור שהריבית תכביד על ישראל לאורך זמן. כרגע יחס הגיוס, כלומר הביקוש שיש על כל שקל שאנחנו רוצים לגייס, הוא של 5.7".

בחוק ההסדרים הקודם בוטלו אגרות החוב המיועדות, שהיו סבסוד של הפנסיה דרך אגרות חוב ממשלתיות בריבית מעל השוק. זה, לטענת רוטנברג, הדבר יקל עלינו משמעותית: "בשנה האחרונה עשינו שינוי טקטוני בניהול החוב, עם הירידה באג"ח המיועדות. זה הכניס המון ביקושים להנפקות החוב הסחירות שלנו, כי אנשים רוצים פורטפוליו שמאפשר הכנסה קבועה". 

"הכלכלה שלנו צריכה ודאות" 

אתם מתחילים לדאוג מרשת הביטחון שהבטחתם לחוסכים?
רוטנברג: "נכנסנו בתזמון טוב, כי הרשת נבחנת לאחר 5 שנים. לוקח זמן לשוק להיסגר ולהתכנס. הבטחנו 5.15%, וזה טוב יחסית לאלטרנטיבה של 4.68% שאגרות החוב הבטיחו".

אך לא רק תנודות בשוק ועליית ריבית משפיעה על הכלכלה הישראלית, אלא גם נושאים פוליטיים שנויים במחלוקת. 

לדברי מרמור, "יש פיל בחדר, הרפורמה המשפטית. חברות הדירוג מזהירות, חברים שלך באוצר ובבנק ישראל מזהירים. בעולם מסתכלים ופחות אוהבים אותנו". 

רוטנברג: "צריך לדבר על ודאות. הכלכלה שלנו צריכה ודאות, ויש התכנסות לטובת הוודאות. מה שחברות הדירוג אמרו זה שצריך להגיע להסכמות רחבות. הסכמות מובלות על-ידי נשיא המדינה, ויש לי ציפיות חיובית מהאירוע הזה". 

התנודות במט"ח לא מסכימות איתך. 
רוטנברג: "יש חששות ועלייה באי-הוודאות, ויש מהלכים בסיסיים בכלכלה שקורים. דיברתי על התקציב - היחלשות השקל כנגד הדולר התחילה ב-2021 וביתר שאת מתחילת השנה הזאת. אבל רואים בימים האחרונים את ההתחזקות, כי יש גידול בוודאות. יש פוזיציות שנסגרו בעסקאות בעולם. משקיעים שמסתכלים על מכפילי הרווח בשוק הישראלי מתחילים לחזור. הכלכלה העולמית נמצאת בתמורה של הסתגלות לסביבת ריבית גבוהה - שתהיה לאורך זמן". 

רו''ח יהלי רוטנברג, החשב הכללי באוצר, ודרור מרמור, סגן עורכת גלובס, בוועידת ההשקעות 2023 של גלובס / צילום: שלומי יוסף

"מנהלים גירעון נמוך" 

כשהכלכלנית הראשית הורידה את תחזית הצמיחה, ו-S&P הורידו את תחיזת הצמיחה, איך אתה ישן בלילה?
רוטנברג: "בוא נסתכל בפרספקטיבה יותר ארוכה. כלכלת ישראל גדלה ב-15% בשנתיים. הירידה בתחזית הצמיחה, שהיא יותר לכיוון התחזית ארוכת-הטווח של 2.5%-2.7%, זו צמיחה ריאלית, לא מיתון. אנחנו בסביבת ריבית גבוהה, אנחנו מצפים להתרווחות של שוק העבודה וירידה בצמיחה, בגלל הצעדים הטובים והנכונים של בנק ישראל נגד האינפלציה. אנחנו מנהלים גירעון נמוך, ועלינו שנה מול שנה ב-40% בהכנסות. עכשיו זה כנראה יחזור לקו המגמה, וריאלית כנראה יהיה נמוך יותר, אבל זה עדיין גירעון נמוך, סביב 1% עד 1.5%. אנחנו עובדים בסביבת גירעון נמוכה שמתכתבת עם סביבת הריבית הגבוהה".

מצד שני, אין לנו פריבילגיה להוריד את הרגל מהגז. עד כמה אתגרי הצמיחה מחייבים אותנו לפתוח את הארנק? עד כמה מתסכל אותך שממשלת ישראל שופכת מיליארדים לא על מנועי צמיחה, אלא על עניינים מגזריים?
רוטנברג: "ישראל נמצאת בפער של 20 נקודות תוצר מול ה-OECD במלאי תשתיות, וזה קורה כשהגידול הטבעי גבוה. יש הזדמנות טובה להשקיע בתשתיות: מתקני התפלה בגליל המערבי, תחנות כוח בדימונה, טיפול בפסולת שאנחנו מאחורי העולם. עושים את המטרו, עולם הרכבות בירושלים - וכל אלה מבוצעים מבוצעים באמצעות גופים מוסדיים, בנקים ומגזר פרטי". 

אז מי שיממן זה המגזר הפרטי בשיטת PPP? הרכבת הקלה כל הזמן נדחית. זה התחיל מהמגזר הפרטי, והחליטו לקחת את זה חזרה לממשלה.
רוטנברג: "מה שנכון לבצע באמצעות המגזר הפרטי נעשה ככה, ומה שנכון לבצע בעזרת התקציב נעשה ככה. המטרו זה 50%-50%. גם מה שהמגזר הציבורי עושה זה צמיחה. זה תעסוקה, קבלנים, כסף שהממשלה מזרימה לכלכלה באמצעות השקעות. צריך להסתכל דרך המחזור, יש הרבה תשואה שמחכה לאירוע הזה. בעולם השקעתי עם סיכוני ביקוש מאוד נמוכים".

ובכל זאת, שופכים כסף על מקומות שלא מחוללים צמיחה. 
רוטנברג: "אני האחרון שארצה שישקיעו את השקל השולי שגבו מהמס בכל אחד מאיתנו במקומות שלא מייצרים תוצר או תשואה מספקת. זו השיטה, אנחנו מדינה דמוקרטית, יש משא-ומתן קואליציוני, ואלה ההחלטות שהתקבלו בדרג הפוליטי. אני אומר הכול בצורה חד-משמעית לכל אחד". 

"החשב הכללי AI" 

הזכירו את ה-AI, האוצר והחשב מנסים להיכנס לזה. איך אתם מתכוננים לעידן הבא?
רוטנברג: "אם הייתי רוצה להנפיק את החשב הכללי, הייתי קורא לנו 'החשב הכללי AI', באמצעות ספאק. יש הייפ. אבל תראה - גוגל ואמזון זכו במכרז החשב הכללי להקים את פרויקט הנימובס זה בין 20%-10% במונחי תוצר. יש המון עשיה בעולמות האלה. גם בעולמות התשלום, אני מאמין בהתייעלות משרדי הממשלה והמגזר הפרטי באמצעות AI".

כולל הפחתת עובדים?
רוטנברג לא הגיב ישירות לשאלה ואמר: "המגזר הציבורי צריך להכניס טכנולוגיה ולתת שירות טוב לאזרח. אני יכול לספר: אנחנו מסתכלים על מודלים לתימרוץ ההייטק, שעובר סופה מושלמת. יש המנצחים והמפסידים של ה-AI, ואנחנו בעולם של יתרונות יחסיים. יש אלמנט של אנטי-גלובליזציה, אנחנו רואים את מלחמת המעצמות, ואנחנו בוחנים מודלים של תימרוץ, לא כדי לשים כסף טוב אחרי כסף רע, אלא כדי לעודד את התעשייה. אתם כגופים מוסדיים צריכים להיות בהייטק".

*** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף קבוצת הפניקס ובחסות קבוצת שטראוס 

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין