גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תומר לוטן: "לפושעים יש פינטקים. רוב הרציחות קשור לעסקים ונדל"ן"

איפה להשקיע תקציבים? בהוספת תחנות משטרה או בעוד חוקרים ביחידות להלבנת הון? זו רק אחת מהדילמות שניצבות במרכז המלחמה באלימות בחברה הערבית ● תומר לוטן, לשעבר מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, מסביר עד כמה משוכלל מעגל הכסף מאחורי הפשיעה

תומר לוטן, מנכ''ל המשרד לביטחון הפנים / צילום: איל יצהר
תומר לוטן, מנכ''ל המשרד לביטחון הפנים / צילום: איל יצהר

"פשיעה זה דבר אקספוננציאלי. אם אתה לא מכסח את הדשא - צומחים לך עשבים שוטים. כמעט תמיד כשסכסוך בין עבריינים נדלק, זה מזמין את שרשרת הרציחות הבאות", כך מתאר תומר לוטן, מי שכיהן עד לפני כחצי שנה כמנכ"ל המשרד לביטחון פנים, את האלימות בחברה הערבית, שחוצה כל קו אדום והגיעה השנה למספרים חסרי תקדים.

הצ'יינג'ים, הבנקים והאבטלה: הנתונים הכלכליים שמאחורי הפשיעה בחברה הערבית 
המדינה הפקירה את החברה הערבית, וארגוני הפשיעה שולטים |דעה
מה הוביל לירידה המפתיעה באינפלציה ואיך יגיב בנק ישראל בהחלטת הריבית הקרובה? 
תמורת סכום חסר תקדים של 12.4 מיליארד שקל: דליה ותעבורה זכו במכרז על תחנת הכוח אשכול 

על פי נתוני המשטרה, מניין קורבנות הרצח עומד על 98 מתחילת השנה, זאת בהשוואה ל־108 נרצחים בשנת 2022 כולה, ול־45 נרצחים בתקופה המקבילה אשתקד.

הזיכרון הציבורי אומנם קצר, אבל היקפי הפשיעה בחברה הערבית לא תמיד היו כה גדולים. "אם הולכים 20 או 30 שנה אחורה - הפשיעה הייתה די יציבה מבחינת היקפי נרצחים וקורבנות. אולי קצת יותר מהחברה היהודית, אבל לא משמעותית", אומר לוטן. "פתאום ב־2012־2013 אנחנו התחלנו לראות זינוק אקספוננציאלי. הדרך הכי תוצאתית לבדוק את זה היא בכמות הקורבנות, מ־40 נרצחים זה עולה ל־60, 70, 80. ב־2019 נחצה לראשונה רף המאה קורבנות בשנה, וזה הגיע לשיא ב־2021 עם 126 נרצחים".

בבנקים האלטרנטיביים - הריבית כרוכה בדם

לזינוק בעשור האחרון קיימים מספר הסברים, ביניהם גם הקשר ההדוק בין הפשיעה לבין הכסף השחור שמתגלגל בחברה הערבית. "כסף הוא אחד המחוללים הכי משמעותיים בפשיעה", מדגיש לוטן. "הוא המנוע, החמצן המשמעותי והגדול של ארגוני הפשיעה. הארגונים הגדולים, כמו חרירי ואבו לטיף, הם קודם כל ארגונים כלכליים אדירים שמגלגלים מיליארדים, כולל עסקים בחו"ל וחברות קש. המפגש שלהם עם האזרח הערבי הוא במקום בו אותו אזרח צריך אשראי, או מזומן.

"הרבה מאוד מהסכסוכים הם כספיים. רוב הרציחות מתחילות על רקע שקשור בנדל"ן או עסקים. כמעט כל אזרח ערבי מכיר את השחקנים האלה בשדה הכלכלי־הכספי שעושים בוררות בשכונה".

ארגוני הפשיעה נכנסים בוואקום, במקום הרשויות והמערכת הבנקאית?
"כן. זה המקום בו יש חוסר משילות אמיתית. זה קשור גם לעוני, כיוון שהבנק לא נותן אשראי למי שאין מספיק, ולכן פונים למלווי כספים שקשורים בארגוני הפשיעה. יש פה חברה שבחלקה הגדול מנותקת במידה מסוימת ממוסדות המדינה, וזה משאיר הרבה מאוד חלל לארגוני פשיעה להיכנס. משם הם מתפתחים ומתחילים להפעיל פרוטקשן, צ'יינג' שדרכם הם מלבינים כספים, חשבוניות פיקטיביות. יש ארגונים שיש להם חברות פינטק, קריפטו, הם כבר שם. אנחנו אומרים ארגוני פשיעה ומדמיינים עבריין יושב עם סיגר וסופר דולרים בחדר, זה לא ככה. אלו ארגונים מאוד מפותחים.

"את זה אתה לא פותר בעוד תחנות משטרה ביישובים ערביים, אלא דרך רשויות שמתמחות בתקיפת החלקים הפיננסיים האלה. אחת השאלות שליוו אותי בתור מנכ"ל המשרד, היא איפה לשים את השקל? האם בעוד חוקר בתחנה בסכנין או חוקר ביחידה הכלכלית? זו שאלה כבדת משקל, כי אתה פוגש את כל ההיררכיה של הפשיעה, ולהכול יש צורך".

 

"הנושא היה בחצר האחורית במשך עשור"

לתפקיד מנכ"ל משרד הפנים מונה לוטן עם הקמת ממשלת בנט־לפיד ביוני 2021. לדבריו, את הפשיעה בחברה הערבית הם מיקדו מהר מאוד בראש סדר העדיפויות של הממשלה, "אחרי עשור שהנושא הזה היה בחצר האחורית".

אבל ראינו שגם ממשלות קודמות ניסו לפעול בעניין. ארדן כשר לביטחון פנים הורה על הקמת תחנות משטרה ביישובים ערבים. אמיר אוחנה הקים את אגף סי"ף (האגף לסיכול פשיעה בחברה הערבית).
"לאט לאט, איפשהו באזור 2016 התחילו להיות ניצנים של כלי מדיניות בעניין הזה, ונעשו פעולות כאלה ואחרות. היה גם את דוח המנכ"לים של ממשלת נתניהו שניתח מאוד טוב את הנושא. אבל אלה היו אירועים מומקדים ורובם התקיימו בתוך המשרד לביטחון פנים, בעוד שמאבק בפשיעה ואלימות זה אירוע חוצה מערכות. בסוף, כדי לתת מענה מקצה לקצה צריך לסנכרן את כל המערכות. וזה בעצם לא קרה עד שנת 2022".

אחד המהלכים שהובילה הממשלה הקודמת, היה הקמת צוות שרים למאבק בפשיעה ובאלימות, וכן התקבלה החלטת ממשלה 549 שבמרכזה תוכנית מקיפה לטיפול בתופעה.

בנוסף, במהלך כהונתו הושק מבצע "מסלול בטוח", במסגרתו נעצרו אלפי גורמים, והוגשו מאות כתבי אישום. "מסלול בטוח זה בעצם שולחן עבודה חוצה ממשלה, שסגן שר הבט"פ לשעבר ניהל. העיקרון היה שאנחנו מסמנים מאות יעדים ותוקפים אותם מכל הכיוונים. אכיפה אזרחית, מיסוי, רכבי יוקרה, זיהום של המפעל - המדינה ישבה על הווריד של העבריינים המרכזים. כיום, אם תשאל במשרד לביטחון לאומי, יגידו לך שמסלול בטוח עדיין קיים. אבל בפועל, הוא התרוקן מתוכן".

"בסופו של דבר, ראינו שזה עובד. היו המון ימים קשים - אבל 2022 הסתיימה עם 109 נרצחים. זה אומנם מספר גבוה, אבל זה משקף ירידה של 16% מהפיק שהגענו אליו ב־2021".

"סכסוך מדמם הוא לא הסבר ל־102 נרצחים"

"בן גביר טוען שהזינוק החל כבר בשנה שעברה. ואכן, נתוני המשטרה מראים שעוד בממשלה הקודמת הייתה עלייה דרמטית - מ־7 נרצחים במאי קפצנו ל־17 ביולי".
"זה לא לינארי, מאוד קשה לחזות את זה. לכן, בסוף מבחן התוצאה הוא שנתי. גם עכשיו, צריך לחכות לראות מה יהיה בינואר 2023. אבל בינתיים, אנחנו ביוני עם כמעט 100 נרצחים בפחות מחצי שנה. זה לא נראה פה.

"אני לא מקבל את ההסברים האלטרנטיביים, כמו פתאום נדלקה מלחמת כנופיות או שהמשטרה עסוקה במפגינים בקפלן. אלה כל מיני המצאות שבעיניי הן בסך הכל תירוצים. זו בריחה מאחריות. סכסוך מדמם, ככל שיהיה, הוא לא הסבר ל־102 נרצחים.

"הפשע דופק על הדלתות של כמעט כל משפחה במגזר הערבי. גם למשפחה הכי נורמטיבית יש נשק בבית. וזה לא כי הם העבריינים, אלא כי הם מוקפים בפשע. זו טרגדיה".

עוד כתבות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

אדום בוול סטריט: המדדים מסיימים את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק יורד ב-1.2% ● אמזון תפרסם תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה, מה צפוי? ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה יורדת ● הביטקוין יורד ב-3%, מיקרו סטרטג'י צוללת ב-12%

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל