תמורת סכום חסר תקדים של 12.4 מיליארד שקל: דליה ותעבורה זכו במכרז על תחנת הכוח אשכול

מכרז הענק על תחנת הכוח אשכול הוכרע • קבוצת דליה אנרגיות זכתה בזכות הצעת שיא של מעל 12 מיליארד שקל - בפער משמעותי מההצעה השנייה במכרז • מניית משק אנרגיה, בעלת השליטה בדליה מתרסקת

תחנת הכוח אשכול / צילום: יח''צ
תחנת הכוח אשכול / צילום: יח''צ

קבוצת דליה אנרגיה ותעבורה (Eshkol Power ENergies) היא הזוכה במכרז לרכישת תחנת הכוח "אשכול" מחברת החשמל לאחר שהגישה הצעת ענק בסך 12.4 מיליארד שקל. ההצעה הזו בפער של 43% מחברת או פי סי אנרגיה  שהצעתה הייתה השנייה בגובהה, בסך כ-7 מיליארד שקל.

מניית משק אנרגיה , שמחזיקה ב-40.7% מההון של דליה אנרגיה, התרסקה בכ-16.5% מרגע ההודעה על הזכייה - עם פער עצום מ- OPC אשר עלתה ביותר מ-3.17%.

תחנת אשכול היא התחנה הגדולה ביותר בישראל המופעלת בגז טבעי עם יכולת מותקנת של כ-1,693 מגה וואט, כ-15% מייצור החשמל בארץ. באתר פועלים שני מחז"מים חדישים (תחנות מחזור משולב), וכן ארבע יחידות ותיקות שייסגרו בתוך כמה שנים. נוסף על כך, ישנה התחייבות רגולטורית להקמת תחנת כח חדישה היעילה במשק, עם הספק של 850 מגה - בתעריף זמינות אטרקטיבי מובטח למשך 20 שנה ("אשכול 2").

תחנת הכוח אשכול נחשבת למשמעותית ביותר בתהליך הפרטת התחנות, לאחר תחנות רמת חובב וחגית מזרח שנמכרו לשיכון ובינוי ואדלטק תמורת כ-4.25 מיליארד שקל ו-1.6 מיליארד שקל בהתאמה, וכן אלון תבור שנמכרה תמורת כ-1.9 מיליארד שקל לקבוצת MRC. 

נזכיר כי במסגרת הרפורמה במשק החשמל, חברת החשמל התחייבה למכור חמש תחנות כוח. התחנה החמישית, לאחר רמת חובב (1,194 מגה-וואט), חגית מזרח (660 מגה-וואט) אלון תבור (600 מגה-וואט) ואשכול (1,683 מגה-וואט) היא רדינג, שגורלה עדיין ממתין להחלטת המדינה.

ב-2029 צפויה דליה להיות יצרנית החשמל הגדולה במשק

באתר אשכול יש קרקע פרטית של כ-440 דונם, שבאמצעותה ניתן לדאוג לפיתוח משמעותי למשק החשמל, כולל הקמת "אשכול 2", וכן מתקני אגירה בהיקף משמעותי בהתאם למדיניות הממשלה ומנהל התכנון למקם מתקני אגירה גדולים ליד מתקני הייצור. לצורך ההשוואה, דליה מייצרת כיום 912 מגה-וואט ב-64 דונם. מעבר לכך, לאחר החלטת הממשלה לקדם כבל ימי להולכת חשמל לאורך החוף מאשקלון לתל אביב, לתחנת אשכול שסמוכה לנמל אשדוד יש פוטנציאל גדול.

מבחינת דליה עומדת על הפרק כעת גם דליה 2, שאושרה כבר בממשלה ושלפי יו"ר רשות החשמל צפויה לקבל אסדרה עוד השנה. החברה צפויה לסגור פיננסית את דליה 2 תוך זמן קצר לאחר פרסום האסדרה.

בשנת 2029 צפויה דליה להיות יצרנית החשמל הגדולה במשק, כאשר תחזיק ותפעיל שש טורבינות תעשייתיות מהיעילות ביותר אנרגטית בהספק כולל של כ-3,300 מגה-וואט. כמו כן, החברה צפויה להפעיל מתקני אגירה משמעותיים ברמה לאומית בשני האתרים, במטרה לתמוך בכניסה מסיבית של אנרגיה סולרית. דליה סיימה רק לאחרונה להקים מתקן אגירה בהספק של 88 מגה-וואט, באתר תחנת דליה בצפית. נזכיר כי המדינה הציבה לעצמה יעד של 30% ייצור מאנרגיות מתחדשות עד שנת 2030, אך רק בשנה שעברה עמדה ביעד שלה לשנת 2020 - 10%.

"בכוונתי לקחת חלק מסכום הרכישה ולהשתמש בו להורדת מחיר החשמל ויוקר המחיה", מסר שר האנרגיה ישראל כ"ץ. "אנחנו בדרך להיות מעצמת אנרגיה וכל אזרחי ישראל יהנו מאנרגיה בטוחה, זמינה וזולה". מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל: "לראשונה מזה 100 שנים להיווסדה, חברת החשמל תחדל להיות מונופול במקטע ייצור החשמל כאשר חלקה יצטמצם לנתח שוק של כ-40 אחוזים מייצור החשמל במשק".

עובד דבי, מנכ"ל דליה אנרגיה, לא התייחס בהודעתו לגובה ההצעה של החברה במכרז: "תחנת אשכול היא היהלום שבכתר מבין תחנות חברת החשמל שנמכרו עד כה. התחנה מייצרת כבר היום בהיקף ניכר מכושר הייצור במשק וזאת לצד תחנת דליה בצפית אשר מייצרת כ-8% מכושר הייצור במשק. לדליה ניסיון והיכרות רבת שנים עם משק החשמל הן בייצור ולאחרונה גם באגירת חשמל, אשר יאפשרו לנו לפעול לקידום אסטרטגית הצמיחה של דליה, לקדם הקמת שתי תחנות כוח יעילות נוספות לטובת המשק הישראלי".

שאול גולדשטיין, מנכ"ל נגה ניהול מערכת החשמל: "רכישת אשכול על ידי יזמים פרטיים במחיר של 12.4 מיליארד ש"ח מראה על אמון השוק במשק החשמל. אני מברך על המכירה, אבל מדינת ישראל צריכה להוסיף ייצור חשמל בהקדם ואנחנו מקווים שהחברה שתרכוש את התחנה תפעיל אותה באמינות גבוהה תוך הקמת מחז"מ חדש וכן אגירה בהיקף משמעותי. הכבל הימי שנגה מתכננת יאפשר להוציא את האנרגיה מאשכול לכיוון מרכז הארץ ולאפשר הגדלת האמינות".