גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מחזירים לב מת לחיים: הפיתוחים שישנו את הטיפול בחולי לב

המחסור באיברים להשתלה מאלץ את עולם הרפואה לחפש דרכים יצירתיות להאריך את חיי המטופלים ● פרופ' אנדראס צוקרמן, מומחה עולמי להשתלות לב שהשתתף בכנס בינלאומי שנערך בבילינסון ועסק באי ספיקת לב, מדבר על שוק הולך וגדל של טיפולים ועל הציפייה לפריצת דרך בעריכה גנטית, שאולי תייתר את הצורך בהשתלות מגורם זר

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

בתחילת 2022 הושגה לראשונה פריצת דרך משמעותית בתחום השתלות הלב. לראשונה, הושתל לב של חזיר באדם. המושתל, דיוויד בנט שמו, חי כחודשיים בלבד עם הלב המושתל, אבל המוות המהיר שלו יחסית למושתלים שקיבלו לב אדם לא דיכא את ההתלהבות מהרעיון של שוק בלתי נגמר של איברים להשתלה - עבור מי שמוכן להקריב לשם כך מספר בלתי מוגבל של חזירים, כמובן.

חיסכון של 50% במים לחקלאים: חברת האגריטק הישראלית גייסה 44 מיליון דולר
דוח חדש: המשבר בסקטור הביומד החמיר ב־2023

לבבות חזיר להשתלה הם רק אחד החידושים המדהימים בתחום השתלות הלב. לבבות שגודלו במעבדה גם הם נמצאים אי שם בעתיד, אבל עוד לפני כל אלה, נעשות מניפולציות שונות ומסובכות על לבבות במטרה לשמר ולשנע אותם כך שיתאימו יותר להשתלה. אפילו יש מחשבות על החייאת לבבות מהמתים. אבל בואו נחזור רגע לחזיר.

מי יוכל ליהנות מהיתרונות של לב חזיר

אלה לא סתם לבבות חזיר, אלא של חזיר מהונדס גנטית, אומר פרופ' אנדראס צוקרמן, הנשיא היוצא של החברה הבינלאומית להשתלות לב וריאה (ISHLT) ואחד מחלוצי השתלות הלב בעולם. "הלב של החזיר הוא בחירה טובה להשתלה מחיה כי הוא דומה במבנה שלו ללב האנושי, אבל הוא לא דומה לו במובן הגנטי", הוא אומר. "החזירים שמעוררים היום סקרנות הם כאלה שסולקו מהם כמה גנים חזיריים שהגוף מגיב אליהם בעוצמה והוסיפו להם גנים אנושיים כדי שהגוף האנושי יזהה את הלב הזה כשלו".

צוקרמן השתתף לאחרונה בכנס בינלאומי שנערך בבילינסון ועסק באי ספיקת לב. בכנס הוא אישר שעל פי אנשי דת שעמם התייעץ, השתלת לבבות מחזיר היא כשרה. "גם כשר וגם חלאל. כל הדתות מסכימות שמדובר בפיקוח נפש", אמר. כיוון שמדובר בחיות המשמשות גם למאכל, החוק בארה"ב אינו פוסל אותם לשימוש כ"תורמי" איברים.

כמה מעבדות מחקר עוסקות כיום בהשתלת איברים מחזירים. חברה אחת מסחרית, Revivicor, שנמצאת בבעלות חברת התרופות יונייטד תרפיוטיקס, המוכרת למשקיעי הביומד הישראלים בזכות שיתוף פעולה שלה בעבר עם החברות קולפלנט ופלוריסטם, מנסה לפתח איברים מלאכותיים להשתלה, לאו דווקא לבבות. לחברה כבר יש חווה של חזירים שהונדסו בהם עשרה גנים.

אחת התקוות של רופאי התחום היא שניתן יהיה להשתמש בלבבות האלה להשתלות בילדים עם מומים מולדים בלב. "אולי הם יוכלו להימנע מדחיית השתל כי מערכת החיסון שלהם עדיין לא בשלה", אומר צוקרמן.

נשים, גברים ודיכוי חיסוני בהתאמה אישית

השימוש באיברי חזיר יהיה תלוי גם במחיר. העלות הכוללת המוערכת של השתלת לב מחזיר היא כחצי מיליון דולר, בהשוואה ל-1.3 מיליון דולר בממוצע לתרומה של לב חי מאדם מת.

ישנם היום מכשירים, זולים בהרבה, המשמשים כתחליף להשתלת לב מהחי, אלא שלדברי צוקרמן, להשתלות מהחי יש עדיין יתרון בתוצאות.

"השתלה היא אחד הטיפולים הכי טובים באי-ספיקת לב וכשל לבבי", הוא מבהיר. "כאשר אדם לוקה באי ספיקת לב חמורה, ואין מחליפים את הלב אלא רק מטפלים בתסמינים, התמותה מגיעה ל-100%-70%. לעומת זאת, אחרי השתלת לב, השרידות אצלנו בקליניקה אחרי 10 שנים היא 75%, ובממוצע בקלינקות המבצעות את הניתוח - 65%".

לדבריו, בבתי החולים בישראל, תוצאות הניתוח דומות לאלה שמתקבלות אצלו. אבל בישראל יש מעט השתלות, בגלל מיעוט תורמי האיברים. הצורך בהתאמה בין התורם לנתרם מסבך עוד יותר את המצב. 80% ממי שזקוקים להשתלת לב הם גברים, ורק 20% הן נשים. "זה לא אבחון חסר בנשים או תעדוף נמוך שלהן בתור להשתלה, אלא התרופות כנראה עובדות אצלן טוב יותר", אומר צוקרמן. אלא שהתרומות בישראל הן 50% מנשים ו-50% מגברים, ולב של אישה מותאם לרוב לגוף קטן יותר.

 

בעיה נוספת היא הפעילות החיסונית. לפעמים הגוף דוחה את השתל, ולפעמים ישנה תגובה של הלב נגד הגוף. "זה יותר נפוץ כאשר התורמת היא אישה, כי מערכת החיסון שלה כבר עוררה על ידי הלידה וההימצאות של גוף זר בתוכה. בעקבות זאת חלק ממערכות החיסון של נשים נשארות אגרסיביות נגד גנטיקה שונה משלהן".

הפתרון הוא הפחתת הפעילות החיסונית באמצעות דיכוי חיסוני. "זה אומר שנתתי למטופל איכות חיים טובה. הוא יכול לעשות ספורט, הוא יכול לעשות כיף, אבל לא באמת ריפאתי אותו. החלפתי לו מחלה אחת באחרת. לפעמים הדיכוי החיסוני אפילו מוביל להיווצרות סרטן".

עוד לפני שתומצא חלופה לדיכוי, צוקרמן היה רוצה לראות התאמה אישית טובה יותר של הפרוטוקול. "אנחנו מקווים שנוכל להגיע למצב שבו אנחנו מנבאים טוב יותר איזו רמת דיכוי מטופל מסוים צריך. אנחנו יודעים, לדוגמה, שצעירים ונשים צריכים יותר, אבל אנחנו מחפשים ממש סמנים ביולוגיים, למשל בדם, שיכוונו אותנו לרמת הדיכוי הנכונה, וזו צפויה להיות אחת ההתפתחויות הכי משמעותיות בעתיד הקרוב".

 

הצידנית שתתפקד כמו מכונת לב־ריאה

אתגר אחר שמנסים לפצח היום הוא שימור הלב שנקצר. בארה"ב, ההנחיה היא שאפשר לשמר את הלב המיועד להשתלה עד ארבע שעות מקצירתו, אבל לדברי צוקרמן, בישראל ובאירופה זאת הנחיה אופטימית מדי. "בארה"ב, 30% מהתורמים הם פצועי ירי ונפגעי אופיואידים. הגיל הממוצע שלהם הוא 30. באירופה ובישראל התורמים בדרך כלל מבוגרים יותר, כאלה שמתו למשל ממפרצת בכלי דם. ככל שהתורם יותר מבוגר, כך קשה יותר לשמר את האיבר מחוץ לגוף לאורך זמן".

הדרך שבה משנעים כיום לב שהוצא מגוף התורם היא בצידנית עם קרח, ואם זו נראית לכם דרך מעט חאפרית לשמור איבר להשתלה, צוקרמן מסכים. "בצידנית אין לנו מושג מה בדיוק הטמפרטורה שנמדדת בלב. ההנחיות הן לשמור אותו בטמפרטורה שנעה בין 4 ל-8 מעלות, אבל זה מדע משנות ה-80 של המאה הקודמת. היום כבר ניתן למצוא צידניות שמקפידות על טמפרטורה של 7-8 מעלות, והן הראו שיפור בסיכוי של הלב להיקלט".

חידוש נוסף שנמצא מעבר לפינה הוא שינוע של לב פועם. שתי חברות שנסחרות בנאסד"ק עוסקות בכך: transmedics הנסחרת לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר, ומתחרה חלקית שלה, Xvivo Prefusion, שנסחרת לפי שווי של 750 מיליון דולר.

הן מפתחות צידנית שהופכת למעשה למכונת לב ריאה קטנה. "היא כל הזמן מזרימה ללב דם או משהו דומה לדם, שמביא אל הלב חמצן וכך הלב דופק עדיין. אפשר להשתמש בדם של התורם, שלוקחים יחד עם הלב כשהוא עדיין חם".

האפשרות לעתיד ללא השתלות מהחי

כפי שציינו, ישנה חלופה לניתוחי השתלת לב מהחי - Ventricular Assist Device, שנועדו לקחת חלק מתפקידי הלב ולשמש מעין לב מלאכותי. ב-2014 הושק מכשיר של חברת אבוט, שלראשונה הוביל לאריכות ימים ואיכות חיים כמו הלבבות המושתלים, ומאז התחום הזה מתפתח במהירות.

המכשירים האלה מתאימים במיוחד למי שמחכה לתרומה מהחי, למי שלא יעמוד בניתוח השתלת לב או למי שלבו צפוי להתאושש ולכן פחות כדאי להחליפו. מכשירים תומכים אינם מעוררים את מערכת החיסון, אך יש להם סיכונים אחרים כמו זיהום, היווצרות קרישי דם או תקלה שתפסיק את פעילותם.

"התוצאות מאוד דומות להשתלה. החיסרון הוא שצריך להיות מחוברים למקור אנרגיה", אומר צוקרמן. "יש מחשבות לפתח מכשירים כאלה עם סוללה שנטענת דרך העור, אבל יש גם חששות. הסוללה מתחממת ועלולה לפגוע ברקמה".

פרופ' אנדראס צוקרמן / צילום: דוברות בית החולים בילינסון

בין החברות הפועלות בתחום הזה נמצאות ענקיות המכשור הרפואי מדטרוניק ואבוט, לצד חברות מתמחות כמו Syncardia, שמתגאה בלב מלאכותי שלם, Berlin Heart שמתמחה בשוק הכשל הלבבי בילדים.

ייתכן שהעתיד הוא בבניית לבבות מלאכותיים או חלקים מלבבות כאלה מתאי גזע. בתחום הזה פועלות כמה קבוצות חוקרים בישראל, ביניהן פרופ' טל דביר מאוניברסיטת תל אביב, פרופ' שולמית לבנברג מהטכניון, פרופ' ליאור גפשטיין מבית החולים רמב"ם ופרופ' סמדר כהן מאוניברסיטת בן גוריון. החוקרים הישראלים הצליחו לבנות חלקי רקמת לב מלאכותיים, שיודעים לפעום בתוך צלוחית ולבצע פונקציות משמעותיות של הלב. "כמובן, מוצר כזה נמצא מאוד רחוק בעתיד, אבל זה בהחלט נראה מאוד מעניין ומבטיח", אומר צוקרמן.

"היו גם ניסיונות לעשות הנדסה גנטית בתוך המטופל, כדי לגרום לרקמה מצולקת לחזור למוטב. אם העריכה הגנטית תהיה אפקטיבית מספיק כדי להשפיע על הרקמה הפגועה, אך מצד שני מדויקת מספיק כדי לא לפגוע במשהו אחר בגוף, זה יכול להיות טיפול אידיאלי, לא נורא יקר, שאינו דורש תרומה, ניתוח או דיכוי חיסוני. אלא שהתחום הזה כבר הרבה שנים תקוע מבחינה מדעית. אולי נראה פתאום פריצת דרך, כפי שקרה לגבי החזירים להשתלה, גם תחום שהיה תקוע במשך שנים ואז קפץ קדימה בבת אחת".

איך מחזירים לחיים לב שכבר מת

האופציה שאולי היא המסקרנת ביותר, בהיותה גם חדשנית וגם נגישה, היא השתלת לבבות שהפסיקו לפעום. השתלה כזו עשויה להגדיל מאוד את מאגר הלבבות המתאימים להשתלה, שכיום היא עדיין הטיפול המנצח.

"כן, כאשר מתים הלב נפגע, אבל אפשר להחזיר אותו לחיים בחלק מהמקרים, בעיקר אם אנחנו תופסים אותו מוקדם. כבר נעשו כמה ניסיונות מוצלחים בתחום במסגרות אוניברסיטאיות, ובעצם גם אחת ההשתלות הראשונות שעשיתי בחיי, בשנת 1967, הייתה של לב שהוכרז כמת".

בעתיד, אומר צוקרמן, השוק שמיועד לחולי לב יהיה הרבה יותר גדול. "כל חולה שמתחיל אצלו כשל לבבי מקבל מוצרי תמיכה, ומי שזקוק להשתלת לב יכול לבחור מתוך שפע של פתרונות: לב מחזיר, מתאי גזע, לב מתורם שעבר טיפול חיסוני, ויהיו שפע של טיפולים מותאמים אישית גם אחרי ההשתלה".

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"