גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המורה המבריק למתמטיקה שמלמד ילדים להיות חכמים יותר מבינה מלאכותית

כשפרופ' פו-שן לו ניסה לאתגר את ChatGPT בתרגילי חשבון מורכבים, הוא הבין: התוכנה הזאת אף פעם לא תהיה בן אדם ● עם התקווה הזאת הוא יצא למסע בין 65 ערים בארה"ב כדי לדבר עם תלמידים על המטרה הברורה שלו - לשרוד את השתלטות ה-AI על האנושות: "האם הולכת להיות מלחמה גדולה של אנשים נגד רובוטים? כן. המשימה שלי היא להבטיח שהאנשים ינצחו"

פו–שן לו. ''לאנשים שיוצרים ערך תמיד יהיו הזדמנויות'' / צילום: Lein Petra - ויקיפדיה
פו–שן לו. ''לאנשים שיוצרים ערך תמיד יהיו הזדמנויות'' / צילום: Lein Petra - ויקיפדיה

 

זה היה יום ארוך עבור פו־שן לו, פרופסור מאוניברסיטת קרנגי מלון ומאמן נבחרת ארה"ב לאולימפיאדת המתמטיקה הבינלאומית. את הבוקר שלו הוא התחיל בחטיבת ביניים בברוקלין, שבה אחוז גבוה של תלמידים ממשפחות מעוטות יכולת, אחר הצהריים נסע לאחד מבתי הספר שמדורגים הכי גבוה בלונג איילנד, ובערב חזר לקווינס. אבל הייתה לו אנרגיה כמו של ילד בכיתה ד' שאכל יותר מדי ממתקים, כשנשא דברים בנאום שכותרתו "איך לשרוד את פלישת ChatGPT". העצות הפשוטות והמעשיות שלו נגעו לכל מי שהיה באולם.

זינוק בעלייה: ההתייקרות הדרמטית בשוק שיעורי הנהיגה 
הכלכלן שמזהיר: "הנזק הכלכלי של משטר סמכותני לוקח זמן" | ראיון
הידע והניסיון שצברתם הם גם האויב הכי גדול שלכם 

לו עבר בין 65 ערים כדי להרצות 124 פעמים לפני תחילת שנת הלימודים הבאה, כאילו היה במשימה אישית לפגוש כל חובב מתמטיקה אמריקאי באופן אישי. "חשבו מה הופך בני אדם לאנושיים", הוא אומר לכולם, "והתבססו על זה הכי חזק שאפשר".

לדבריו, המפתח להישרדות הוא לדעת איך לפתור בעיות ואילו בעיות לפתור. הוא מעודד חובבי מתמטיקה להתמקד ביצירתיות, רגש והדברים שמבדילים אדם ממכונה ולעולם לא יתיישנו. כשבינה מלאכותית נעשית חכמה יותר, הפרמיה על מקוריות גדלה. זה מה שהוא רוצה להכניס לתלמידים לראש: ככל שה־AI תתחזק, החשיבות של האנושיות תגדל.

השיעור שהוא מלמד בבתי הספר לא רלוונטי רק לתלמידים. הוא שימושי לכל חברה שאולי תוהה איך האיום הקיומי של בינה מלאכותית יעוות אותה. אבל האנשים שיירשו את הכלכלה שתעוצב בידי פריחת ה־AI הם הילדים כיום. הטכנולוגיה שהם מנצלים כדי לרמות בשיעורי הבית שלהם תיראה פרימיטיבית כשיהיו באוניברסיטה, או אפילו בתיכון. הם חלק מהדור הראשון שיגדל עם AI בדיוק כמו שדור ה־Z גדל עם האייפון ודור ה־Y בקושי זוכר חיים ללא אינטרנט. הילדים והנערים של עידן ChatGPT יבינו באופן אינטואיטיבי את הכוח האדיר הזה לעומת מבוגרים, בגלל שלעולם לא באמת יחוו חיים בלעדיו.

אבל בינתיים יש להם את לו. בלילה שבו הקשבתי לו בניו יורק, כשאב הבית השקיט את ההמון הרועש בחוץ, לו המשיך לדבר בפנים. הוא סיים את הערב בשינה במכונית השכורה שלו בתחנת דלק בניו ג'רזי, לפני טיסתו ב־6 בבוקר ליעד הבא. הוא היה בדרכו לתחרות מתמטיקה בשיקגו ואז לתחרות מתמטיקה באורלנדו, לאחריהן עשה עצירה מהירה בבית בפיטסבורג ואז דטרויט, שוב שיקגו, טורונטו ובחזרה לניו יורק. שם פגשתי את הפרופסור הנמרץ שנית, הפעם בבית הספר לילדים מוכשרים ומחוננים במנהטן.

מה שהוא רואה כשהוא מסתכל על בינה מלאכותית הוא את האתגר שהפך אותו לסקרן לגבי מתמטיקה כשהיה בעצמו בחטיבת הביניים, אז החל לראות את העולם כאוסף של בעיות. הוא הבין שהוא אוהב לפתור אותן ולעשות דברים בדרך שלו.

"הבעיות הכי מעניינות בעולם הן אלה שאף אחד לא גילה לך איך לפתור", אמר לתלמידים. "והבעיות שאני חושב עליהן לאחרונה הן איך לעזור לאנשים לפרוח בעולם עם ChatGPT". כששאל אם הם יודעים על מה הוא מדבר, כל הידיים באולם התרוממו.

אחרי ההרצאה שלו שאלתי אותו איך המסר שלו לאולם מלא תלמידי כיתה ה' רלוונטי לשוק העבודה, והוא ענה לי יותר מהר מ-ChatGPT: "העתיד של התעסוקה הוא איך למצוא נקודות כאב אנושי". התיאוריה שלו להצלחה היא "אתה צריך להיות מסוגל ליצור ערך. לאנשים שיוצרים ערך תמיד יהיו הזדמנויות". הוא בעצמו הוכחה לכך.

"ChatGPT אומר את המובן מאליו"

לו בן ה־40 נולד בקליפורניה וגדל בוויסקונסין. הוא היה ילד פלא ולמד במכון הטכנולוגי של קליפורניה. שם גם פגש, כבר ביום הראשון, את אשתו לעתיד, והתחתן איתה יום לפני סיום הלימודים. לאחר שסיים את התואר הראשון שלו במתמטיקה מאוניברסיטת קיימברידג' ואוניברסיטת פרינסטון, הצטרף לפקולטה של קרנגי מלון ב־2010. הוא מונה למאמן נבחרת ארה"ב ב־2013. לפני כן בני נוער אמריקאים לא זכו באולימפיאדת המתמטיקה כמעט 20 שנה. מאז הם זכו ארבע פעמים.

בקרוב יחזור לו הביתה ויעבור למעונות כדי להתחיל לאמן את הנבחרת שלו, ששת תלמידי התיכון הטובים ביותר בארה"ב, לאליפות העולם ביפן בקיץ. אבל קודם כל הוא עושה סיעור מוחות ברחבי המדינה במסע כל כך מתיש שהתעייפתי רק מלהקליד את לוח הזמנים שלו.

הוא מבקר בבתי ספר מכל הסוגים. הוא הופך ביתנים בפארקים לכיתות מאולתרות. הוא עושה כושר בסחיבת ארבעה תיקים כבדים, עם כמעט 80 ק"ג של רמקולים, כבלים וציוד, לאן שהוא הולך, שזה כמעט לכל מקום. בסיבובו הנוכחי הוא מסייר ב־32 ערים ב־35 ימים ומעביר 50 הרצאות, והחלק השני במסע שלו ייקח אותו ל־46 ערים ל־62 הרצאות נוספות. ציוני המתמטיקה בארה"ב צנחו מאז מגפת הקורונה, אבל הוא עובד קשה ככל האפשר כדי להפוך את המגמה.

ההרפתקה הזאת של הפרופסור החלה לפני שנתיים, כשהיה להוט לצאת החוצה אחרי זמן רב בבית. הוא כל כך אהב להפיץ את ההתלהבות שלו ממתמטיקה אז החליט לעשות זאת שוב שנה לאחר מכן. השנה הוא מדבר על ChatGPT כי נראה שזה נושא השעה.

"כשהייתי צעיר, אם היית שואל למה אני אוהב מתמטיקה, הייתי עונה שהשאלות והתשובות מדויקות וההיגיון ברור", אמר לו. "כיום יש לנו בינה מלאכותית. יש לנו רובוטים. ואיזה סוג בעיות הכי קל ל־AI ולרובוטים לפתור? את הסוג המדויק וההגיוני".

לו היה מודע להייפ סביב בינה מלאכותית, אבל הפעם הראשונה שהפוטנציאל שלה היכה בו הייתה ב־14 במרץ, הידוע גם כיום פאי. אז הוא החל לעשות ניסוייים במוצר הכי ויראלי בהיסטוריה של עמק הסיליקון. כש־OpenAI הוציאה לשוק את מודל השפה הגדול האחרון שלה, GPT-4, הוא שילם את דמי המנוי החודשיים, 20 דולר, והזין ל-ChatGPT פלוס שאלה קשה מתחרויות המתמטיקה: מצא את הפירוק הראשוני לגורמים של 899. הוא לא הורה לו להשתמש בהפרש בין שני ריבועים. הוא לא היה צריך. ChatGPT חישב את התשובה והציג את התוצאה. זה היה לא רק מדויק, אלא גם אלגנטי. "המכונה הזאת היא הכלי החזק ביותר בעולם בלחזור על דברים שנעשו הרבה פעמים בעבר", הוא אמר לתלמידים. "אבל עכשיו אני רוצה להראות לכם משהו שהיא לא יכולה לעשות".

לו ביקש מ־ChatGPT למצוא את השבר הגדול ביותר שהוא קטן מ־0.5 ויש לו מונה ומכנה שהם אינטגרלים חיוביים קטנים מ־10,000 או שווים ל־10,000. זו הייתה שאלה שהתוכנה כמעט בוודאות לא ראתה בעבר - והיא פישלה בתשובה (וסיפקה את המספר 4,999/9,999). מי שבילה מספיק זמן עם צ'טבוט יודע שיש לו מנהג מעצבן לשגות בביטחון רב: הוא המציא תשובה מטופשת והתנצל על השגיאות שלו. "זה קדימון לחיים שלכם בעתיד, כשתבקשו משהו מ-ChatGPT והוא יתחיל לברבר על דברים שהוא לא מבין בהם", אמר.

"בואו נחפור מעט יותר עמוק בזה. התפקיד של ChatGPT הוא תמיד לומר את המילה הבאה הכי מובנת מאליה. אבל מהי המצאה? מהן יצירתיות וחדשנות? האם זה לומר את הדבר הכי מובן מאליו? לא. אולי זה אומר דווקא משהו שאינו מובן מאליו".

לחשוב מחדש על האופן שבו מלמדים מתמטיקה

לו הוא מעריץ גדול של דברים שאינם מובנים מאליהם: באוניברסיטה קרנגי מלון, הידועה בלימודי מדעי המחשב שלה, הוא מלמד על לוח עם גיר; כדי לשפר את כישורי הדיבור בציבור הוא למד שיעורי אלתור קומי במשך שנה; הוא אפילו משלם את עלויות המסע שלו (כ־50 אלף דולר) באמצעות הרווחים מהרעיון הלא־מובן־מאליו האחרון שלו: בית ספר מקוון למתמטיקה שייסד.

הורים שסבלו בתקופת הלימודים מרחוק אולי רוצים לרסק את המחשב כשהם שומעים את המילים "בית ספר מקוון למתמטיקה". לו מרגיש דומה: "מתמטיקה בזום זה נורא", הוא אומר לתלמידים. "מתמטיקה בזום לימדה תלמידים איך ללחוץ על alt+tab מהר כשהם שומעים צעדים מתקרבים". הוא לא היה צריך להסביר ש־alt+tab זה קיצור הדרך במקלדת שמחליף בין חלונות במחשב. הילדים שאגו מצחוק בהסכמה.

לו רוצה להפיץ את ההתלהבות שלו להמונים. הוא מרגיש שזה אחד מתחומי האחריות שלו כמאמן של נבחרת ארה"ב, אבל זו לא הסיבה היחידה שהוא מתייר ברחבי המדינה ומדבר על מתמטיקה. הוא גם משווק את החברה שלו, שמעודדת חשיבה מחדש על האופן שבו מלמדים היום מתמטיקה.

תלמידי חטיבת הביניים המצטיינים בתוכנית שלו עושים שיעורים בלייב מחוץ לשעות הלימודים עם תלמידי תיכון יוצאי דופן, אבל יש עוד אדם שנמצא ברקע בכיתות הווירטואליות: מדריך דרמה. לו משלם לקומיקאים, שחקנים ובוגרי תיאטרון שמספקים משוב בזמן אמת על הביצועים של המורים, במטרה להפוך קומבינטוריקה למבדרת כמו יוטיוב, טוויץ' או כל מה שהתלמידים היו בורחים מהזום כדי לבהות בו.

הוא מצא נקודת כאב כשהקשיב לעצה של עצמו ומינף את היתרון המובנה שלו על פני בינה מלאכותית: הוא בן אדם. "האם הולכת להיות מלחמה גדולה של אנשים נגד רובוטים? התשובה היא, למרבה הצער, כן. המטרה שלי היא להבטיח שבני האדם ינצחו".

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30