גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכלכלה תשמור על ישראל דמוקרטית? הכלכלן הבכיר מהרווארד שמסביר למה לא כדאי לסמוך על זה

"אל תצפו מהשווקים לתגובה שלילית מיידית לסמכותנות זוחלת", אומר פרופ' דני רודריק מאוניברסיטת הרווארד ● בראיון לגלובס הוא מסביר כיצד הפופוליסטים בעולם מנצלים תחושות הדרה וזלזול לשליטה באמצעות הנרטיב, ולמה כשהאליטות מובילות את ההתנגדות, המסר הפופוליסטי רק מתחזק

פרופ' דני רודריק / צילום: פרטי
פרופ' דני רודריק / צילום: פרטי

 

פרופ' דני רודריק מאוניברסיטת הרווארד הוא אחד הכלכלנים הבולטים בעולם בעשורים האחרונים. הוא קנה את שמו כבר בסוף שנת ה־90, כשהחל להתריע מהשלכות הגלובליזציה. רודריק הזהיר שפתיחת העולם לסחר חופשי תוביל לשסע בין האליטות הקוסמופוליטיות, שישגשגו בכלכלה הגלובלית - לכל השאר.

המורה המבריק למתמטיקה שמלמד ילדים להיות חכמים יותר מבינה מלאכותית | ראיון
זינוק בעלייה: ההתייקרות הדרמטית בשוק שיעורי הנהיגה 
הידע והניסיון שצברתם הם גם האויב הכי גדול שלכם 

עוד לפני שהגלובליזציה הגיעה לשיא, לפני שסין הצטרפה לארגון הסחר העולמי, רודריק פירסם (ב־1997) ספר תחת הכותרת: 'האם הגלובליזציה הלכה רחוק מדי?'. שני עשורים מאוחר יותר, כשגל של פופוליזם שטף את המערב, רודריק היה לשובר השורה שצדק. בדרך, הוא לימד בפרינסטון, בקולומביה ובהרווארד, פירסם שורה ארוכה של ספרים ומאמרים, וזכה בשלל פרסים. ובשנים האחרונות, בהן הפופוליזם עלה לכותרות, אפשר היה למצוא את שמו של רודריק ברשימת ההוגים החשובים בעולם של מגזין פרוספקט הבריטי, וברשימה דומה של 'פוליטיקו'. כיום, הוא מלמד בבית הספר לממשל בהרווארד, ומכהן כנשיא האגודה הבינלאומית לכלכלה. הראיון עם "גלובס" נערך במייל לקראת השתתפותו של רודריק כמרצה המרכזי בכנס השנתי של האגודה הישראלית לכלכלה השבוע.

"לחשבון הכלכלי יכול לקחת די הרבה זמן להגיע"

רודריק, ששורשי משפחתו ביהדות ספרד, מכיר היטב את נזקי הפופוליזם ממולדתו טורקיה, אותה עזב ללימודים בארה"ב באמצע שנות ה-80. לפני מספר חודשים, שבועות ספורים אחרי ההכרזה על חוקי המהפכה המשפטית בישראל, רודריק היה גם בין המשתתפים בכנס על ההשלכות הכלכליות של השתלטות הממשלה על הרשות השופטת, אותו אירגן פרופ' יוסי שפיגל, יו"ר האגודה, יחד עם פרופ' איתי אטר ופרופ' משה שעיו (אטר ושפיגל הם גם ממובילי 'פורום הכלכלנים'). לצידו השתתפו כלכלנים מרוסיה, מהונגריה ומפולין, שתיארו את מצבה העגום של הדמוקרטיה, כל אחד במדינתו שלו.

 

באותו כנס, רודריק דיבר על 'חוברת ההנחיות' של משטרים סמכותניים־פופוליסטיים: להשתלט על הזרוע השופטת ועל התקשורת, לצאת נגד 'אויבי העם', ליצור מציאות אלטרנטיבית באמצעות שליטה על הנרטיב הציבורי, לרכז את הכוח - וליצור שלטון של אדם אחד. במישור הכלכלי, רודריק דיבר על חלוקת משאבים ל'בייס' הפוליטי במגוון דרכים, "מעבר ליכולת של המשק לספק אותם". אבל לכך הוא הוסיף תובנה חשובה: הנזק הכלכלי לא מגיע מיד. "לחשבון הכלכלי על פופוליזם סמכותני יכול לקחת די הרבה זמן להגיע".

תוכל להרחיב?
"אני חושב שזו טעות לצפות שתפנית לכיוון סמכותני תוביל לאפקט שלילי מיידי עבור הכלכלה. זה נכון שבטווח הבינוני-ארוך, דמוקרטיות בדרך כלל מצליחות יותר ממשטרים סמכותניים, בשורת ממדים כלכליים חשובים. דמוקרטיות נוטות ליצור חברות שוויוניות יותר וכלכלה יותר יציבה וצפויה, יש להן יכולת טובה יותר להתמודד עם זעזועים חיצוניים, והן עשויות גם לרשום צמיחה ארוכת־טווח גבוהה יותר.

"אבל יכול לקחת זמן ארוך עד שחלק מההשפעות השליליות של הסמכותנות יבואו לידי ביטוי. זה לא לקח יותר מדי זמן בוונצואלה, למשל, שבה הכלכלה צנחה די במהירות ברגע שמחירי הנפט הפסיקו לעלות. אבל סין הצליחה באופן יוצא דופן לאורך יותר מארבעה עשורים, וחלק מהעלויות הכלכליות של שלטון המפלגה האחת מורגשות רק עכשיו (למשל בטיפול המאוד גרוע במשבר הקורונה, או בהישענות המוגזמת על מודל צמיחה מוטה השקעות)".

בהקשר דומה, איזה לקח אפשר ללמוד מניצחונו של הנשיא ארדואן בבחירות שנערכו לאחרונה בטורקיה, למרות האינפלציה הגואה והפיחות המסיבי בשער המטבע?
"קודם כל, אלה לא היו בחירות הוגנות. בהרבה מאמצעי התקשורת נתנו לאופוזיציה מעט מאוד זמן אוויר, חלק מהמנהיגים העיקריים שלה נכלאו או עמדו בפני איומים משפטיים, וסביר שהיו גם אי סדרים בספירת הקולות.

רג'פ טאייפ ארדואן. נשיא טורקיה / צילום: Associated Press

"אבל, וזו נקודה חשובה, פופוליסטים בני זמננו כמו ארדואן לעולם לא מושלים פשוט באמצעות כוח גס או דיכוי. הם מצליחים בבחירות כי הם שומרים על תמיכה פופולארית חזקה מה'בייס' שלהם. הם שולטים באמצעות שליטה על הנרטיב. ארדואן היה אשף בניצול השסעים ההיסטוריים של טורקיה - בין מסורתיים למודרניסטים, בין שמרנים דתיים לחילונים, אליטות ואנשים רגילים, לאומנים ומערביים, טורקים אתניים וכורדים - כדי לצאת כשידו על העליונה מול האופוזיציה. הוא הצליח לצייר את עצמו כמגן ליבה השמרני של המדינה, שזוכה לאורך זמן ליחס מזלזל מהאליטות המשכילות והחילוניות שגרות ליד החופים. ולמרבה הצער, האופוזיציה לא הצליחה לעצב נרטיב שיצליח יותר, למרות הכלכלה ואסון רעידת האדמה (שגבתה את חייהם של עשרות אלפים בפברואר השנה, א"פ)".

בהרבה מובנים, ההתנגדות הציבורית בישראל למהפכה המשפטית מובלת בידי האליטות: אקדמאים, יזמי הייטק, בעלי מקצועות חופשיים, גנרלים בדימוס. וההגנה על הדמוקרטיה בידי האליטות, או לפחות בידי בעלי השכלה גבוהה, לא ייחודית לישראל. זו בעיה בהתמודדות עם הפופוליזם?
"כן, זו בעיה. כאשר האופוזיציה לפופוליזם סמכותני מגיעה בעיקר מהאליטות, היא מחזקת את המסר של הפופוליסטים, לפיו הם היחידים שבאמת מדברים בשם העם. היא מקלה על חלוקת החברה בין 'אנחנו' הראויים ל'הם' המושחתים שמונעים מאינטרסים עצמיים.

"אין דרך קלה להתמודד עם הבעיה הזאת. הפופוליסטים הם אשפים בניצול מקרים של אי צדק היסטורי, והתחושה של הלא־אליטות שהאליטות הדירו אותם וזלזלו בהם. אבל לכל הפחות, האופוזיציה הדמוקרטית צריכה לנסות להבין את השורשים הכלכליים והתרבותיים של תחושת ההדרה של הלא־אליטות, ולמצוא דרכים להתגבר עליה.

"בטורקיה, למשל, ללב הארץ השמרני היו טענות לגיטימיות כלפי האליטות החילוניות, וכך גם למיעוט הכורדי. הטענות האלה הוזנחו, וזה יצר פתח עבור מישהו כמו ארדואן, שלפחות בהתחלה היה נראה כאילו הוא מגשר על קווי השבר האלה. באופן דומה, בתחילת הדרך משטר ארדואן היה די טוב באספקת חינוך ושירותים רפואיים וחברתיים לאותם חלקים באוכלוסייה שנותרו מאחור. זה איפשר לו לבנות נרטיב שהוא עדיין רוכב עליו. האופוזיציה הדמוקרטית עדיין צריכה להוכיח שהיא מסוגלת להתמודד עם הפערים התרבותיים והכלכליים האלה - וקשה לעשות את זה כשאתה באופוזיציה ואין לך את המשאבים של המדינה".

הכלכלה הגלובלית לא תציל את הדמוקרטיה

אחד הניתוחים המפורסמים של רודריק הוא ה'טרילמה', או דילמה משולשת, שאותה הוא מאבחן בעידן הגלובליזציה. העמקת תהליך הגלובליזציה, הוא קובע, מובילה או לשחיקת הדמוקרטיה, או להיחלשות מדינת הלאום. או בניסוחו: "לא יכולות להיות לך היפר־גלובליזציה, דמוקרטיה, וריבונות לאומית באותו זמן".

"זה הפרדוקס", הסביר לי רודריק בראיון בעבר, "יש אנשים, קבוצות ותאגידים שיש להם המשאבים, הנכסים, הניידות והרשתות הדרושים כדי לנצל את השווקים הגלובליים. ויש עובדים, קבוצות, קהילות, שנשארים תקועים במקום. כלומר התוצאה היא מצד אחד גלובליזציה אבל מצד אחר קהילות מקומיות שמתרחקות זו מזו".

לנוכח אירועי החודשים האחרונים בישראל, והחשש של הממשלה מתגובת סוכנויות הדירוג לקידום החקיקה שלה, אני תוהה אם אולי מסתבר שגם אי אפשר לסגת מהדמוקרטיה ולהישאר מחובר לכלכלה הגלובלית באותה מידה. רודריק לא משתכנע שיש כאן קשר לטרילמה המפורסמת שלו, ומבקש להוסיף אזהרה: "לגבי סוכנויות דירוג האשראי, הייתי אומר גם כאן: אל תצפו מהשווקים הפיננסיים לתגובה שלילית מיידית לסמכותנות זוחלת. טורקיה נותרה חביבת השווקים הפיננסיים הרבה אחרי שנהיה ברור שהיא הופכת לסמכותנית".

אני מנסה שוב. הרי אחת הסכנות שעליה מצביעים יזמי ההייטק, וגם הממשלה לוקחת ברצינות (כך זה נראה), היא הפגיעה בהשקעות הזרות בהייטק, אחד מעמודי התווך של כלכלת ישראל.

במובן הזה, נראה שהעובדה שאנחנו משולבים בכלכלה הגלובלית עשויה להוות גורם מרסן נגד נסיגת הדמוקרטיה (או להעלות את המחיר שלה).
"הלוואי שהשווקים הפיננסיים אכן היו מענישים ממשל גרוע או סמכותנות, אבל לרוע המזל זה לא המצב. ממשלות יכולות לערער את שלטון החוק ועדיין לייצר תשואות גבוהות עבור משקיעים בטווח הקצר. הן גם יכולות לתת למשקיעים יחס טוב באופן דיפרנציאלי, ולהגן על התשואות ועל זכויות הקניין שלהם, כשבמקביל הן מפרות את זכויות העם שלהן".

"הפופוליזם עונה לקובלנות אמיתיות"

בראיון שקיימתי איתו ב-2017, אחרי הצבעת הברקזיט בבריטניה ועליית טראמפ לשלטון בארה"ב, רודריק דיבר על חשיבותם של נרטיבים, ועל היכולת של הימין הפופוליסטי בעולם להציע סיפור כובש, שיסביר את מקורות המצוקה שחשים הבוחרים וייתן לה מענה. השמאל, הוא איבחן אז, צריך למצוא נרטיב חדש.

אם לחזור עכשיו לנושא, איזה נרטיב מתחרה ניתן להציע כאשר הפופוליסטים מתחזקים, והממשלה מבצרת את כוחה?
"מה שהופך את הפופוליזם הסמכותני לכל כך מצליח הוא בין היתר חוזק הנרטיב. הוא עונה לקובלנות אמיתיות. אין להם בעיה לדחות את הנרטיב של קנאי השוק החופשי או הנרטיב הנאו-ליברלי, שיצר המון אי שוויון ושסעים חברתיים/אזוריים בתוך מדינות. הרבה מהמרכז־שמאל, לעומת זאת, נותר מחויב לאורתודוקסיה כלכלית שכבר איבדה את התועלת שלה. רק בארה"ב אנחנו רואים תפנית חדה מהאורתודוקסיה הזאת. הופתעתי מהרדיקליות של חלקים מהמדיניות של הנשיא ביידן. אני לא בטוח שהיא כבר הפכה לנרטיב עוצמתי שיענה על החששות האמיתיים של רוב הבוחרים, אבל זו התחלה חשובה".

עוד כתבות

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

סגנו של סינוואר: "משלחת חמאס תיפגש היום בקהיר עם המתווכות"

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס