גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הממונה על התחרות שוקלת להטיל על שטראוס קנס של 111 מיליון שקל

סיבת הקנס היא מיזוג בפועל בניגוד לחוק – מיזוג שעלול לפגוע בתחרות בתחום תחליפי החלב הצמחיים הטריים ● בנוסף לקנס על שטראוס יוטל קנס על משק ויילר בסך 1.5 מיליון שקל

עפרה שטראוס, יו''ר קבוצת שטראוס / צילום: איל יצהר
עפרה שטראוס, יו''ר קבוצת שטראוס / צילום: איל יצהר

רשות התחרות שוקלת להטיל על שטראוס קנס חסר תקדים בגובה 100 מיליון שקל בטענה להפרת תנאי התחרות. כחלק מתאבונה של להיכנס לשוק תחליפי החלב והטופו הטרי, בשנת 2021 הובילה שטראוס מהלך למיזוג עם יצרנית תחליפי החלב והטופו משק ויילר, וכעת היא חשודה בתחילת פעילות המיזוג בטרם קבלת אישור מהרשות - שבתום חצי שנה של בדיקה לא אישרה אותו. הקנס גבוה משמעותית מגובה העסקה. הממונה על התחרות שוקלת להטיל עיצומים גם על משק ויילר ונושאי משרה בכירים בחברות.

הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, הודיעה היום (ה') על כוונתה, בכפוף לשימוע, לקבוע כי שטראוס גרופ ומשק ויילר ביצעו מיזוג בפועל, בניגוד לחוק התחרות הכלכלית, ולהטיל עיצומים על שטראוס בסך 111,331,200 שקל, על משק ויילר - חברה המייצרת ומשווקת מוצרי טופו תחת המותג "משק ויילר", המופצים לרשתות על ידי שטראוס בסך 1,539,922 שקל, ועל נושאי משרה בכירים בהן בסכומים שנעים בין כ-168אלף שקל לכ-796 אלף שקל.

המיזוג: בתנאי שמשק ויילר יתמקד אך ורק במוצרי טופו

סיפורו של הקנס חסר התקדים שהוטל על שטראוס מתחיל ביולי 2021, עם הצהרת כוונתה להתמזג עם חברת משק ויילר. בפברואר 2022 התנגדה הממונה על התחרות לעסקת מיזוג במסגרתה שטראוס ביקשה לרכוש את השליטה במשק ויילר, בין השאר על רקע חשש מפגיעה בתחרות בתחום המשקאות הצמחיים הטריים (חלב סויה, שקדים, וכד'), שתנובה היא השחקנית הדומיננטית בו ושטראוס ומשק ויילר ביקשו להיכנס אליו. שטראוס ומשק ויילר לא עררו על החלטת הממונה.

הפרשה בה עוסקת הודעת הממונה מהיום נוגעת לתחרות בתחום המוצרים הצמחיים - משקאות, גבינות ויוגורטים צמחיים. מבחינתה של שטראוס מדובר בתחום אסטרטגי, והיא פועלת על מנת להרחיב מאוד את פעילותה בו בשיתוף פעולה עם דנונה העולמית, תחת המותג אלפרו. העסקה, שהייתה מותנית באישור הרשות, לא אושרה מטעמי חשש לפגיעה בתחרות, וכן במהלך הבדיקה נטען כי שטראוס החלה בפעולת המיזוג בטרם קבלת האישור מהממונה, המהווה עבירה על סעיף 19 לחוק התחרות ועלתה לחברה בקנס המקסימלי לקנסות בתחום זה, בכפוף לשימוע שיתקיים בהמשך.

במהלך המו"מ שטראוס התעקשה שלאחר המיזוג, שהותנה באישור הממונה, פעילותה של משק ויילר תתמקד אך ורק במוצרי טופו. השותפים במשק ויילר התקשו להשלים עם דרישת שטראוס. במהלך המו"מ לקראת העסקה בכיר במשק ויילר כתב לבכיר בשטראוס: "התחומים האלה ממש גדולים ומשמעותיים. החזון והחלום שלנו כל הזמן היה להיות מפעל טבעוני (תחליף חלב ובשר) ולא 'רק' מפעל טופו." בסופו של דבר השותפים במשק ויילר התרצו והסכימו להבהיר בהסכם בעלי המניות, שנועד להסדיר את פעילות החברה לאחר אישור הממונה על התחרות ומימוש המיזוג, כי "תחליפי מוצרי חלב לרבות תחליפי גבינה, חלב, מעדנים וכדומה אינם כלולים בתחום הפעילות וידוע כי הרוכשת [שטראוס] תעסוק בתחומים אלו שלא באמצעות החברה." ואולם, הצדדים הסכימו כי כבר ממועד חתימת הסכם רכישת המניות (בטרם התקבל אישור הממונה) ועד מימושו או ביטולו, ויילר תימנע מ"כניסה לתחומי עיסוק חדשים מעבר לאלו הכלולים בתחום הפעילות של החברה כהגדרתו בהסכם בעלי המניות במועד חתימת הסכם".

באמצעות הוראה זו שטראוס קיבלה, לכאורה, דריסת רגל בפעילות של משק ויילר בתחום המוצרים הצמחיים. שטראוס קיבלה כוח השפעה על פעילותה של משק ויילר בתחום זה עוד לפני שהמיזוג הוגש לבדיקת הממונה, והמשיכה להחזיק בו עד לביטול הסכמי המיזוג, לאחר התנגדות הממונה על התחרות.

המגבלה על תחומי הפעילות של משק ויילר עלולה הייתה לעכב ואף לסכל את התכניות של משק ויילר לפתח מוצרים חדשים ולהרחיב את פעילותה העצמאית בתחום המוצרים הצמחיים. אחרי חתימת הסכמי המיזוג, משק ויילר פעלה באופן שעולה בקנה אחד עם ההסכמה שגובשה כאשר ביקשה להסיט מימון שקיבלה מרשות החדשנות לצורך פיתוח תהליך ייצור של משקאות וגבינות צמחיים לטובת פיתוח מוצרי טופו. נוסף על כך, במהלך בדיקת המיזוג על ידי הממונה משק ויילר נדרשה לאשר השקעות שביצעה מול שטראוס, על מנת לוודא שאלה תואמות את "תוכנית ההשקעות הכללית" עליה הסכימו החברות - תוכנית השקעות שחופפת את הכוונה שמשק ויילר תתמקד אך ורק בטופו, ותזנח את תחום המוצרים הצמחיים. ההפרה לכאורה עלולה הייתה לעכב ואף למנוע כניסה עצמאית של ויילר לתחום, ובפרט לשוק המשקאות הצמחיים הטריים - שוק שנשלט על ידי תנובה וששטראוס מתכוונת להרחיב משמעותית את פעילותה בו.

בתגובה לעיצומים, בשטראוס התקוממו. גם לאור גובה הקנס שנתפס כשערורייתי מצידם, וגם בעקבות גובה הקנס הלא פרופורציונלי בעיניהם ביחס לגובה העסקה עם משק ויילר שעומד על כ-20 מיליון שקל. שטראוס, דוחה את הטענה כי החברה ניסתה למנוע ממשק ויילר כניסה לשוק תחליפי החלב, וטוענת כי השיח בין החברות עסק בייצור ופיתוח של מוצרי טופו ולא בנוגע לשוק תחליפי החלב.

משטראוס נמסר: "החברה ובכיריה שהוזכרו בהחלטה התנהלו בעת גיבוש ההסכם כמצופה מחברה ציבורית מובילה, ובטרם בוצע מהלך כלשהו דיווחו על כך לרשות התחרות והעבירו את החומרים הנדרשים לעיונה. כל זאת בשקיפות, בהגינות, בתום לב ובליווי משפטי צמוד של טובי המשפטנים בתחום התחרות. הסעיף אשר נמצא במחלוקת הינו סעיף כללי וסטנדרטי, המקובל בכל הסכם מיזוג ואין בו דבר וחצי דבר עם פגיעה אפשרית בתחרות. החברה תטען את טענותיה במהלך השימוע ותלחם על שמה הטוב בכל ערכאה משפטית שתידרש".

מעולם לא הוטל עיצום בסכומים כאלו על עברות דומות. הקנס הגבוה ביותר שנרשם עד כה הוטל בשנת 2019 לאחר שהממונה על התחרות החליטה להטיל עיצום כספי בסך כ- 39 מיליון שקל על "החברה המרכזית להפצת משקאות קלים" (ספקית קוקה קולה), בגין ניצול לרעה של מעמדה המונופוליסטי, סירוב בלתי-סביר לספק, הפרת הוראות, הפרת צו מוסכם והפרת תנאי מיזוג. כלומר, מדובר בהפרה של תחומים נוספים מלבד הפרת תנאי המיזוג. סכומי העיצומים נגזרים ממחזור המכירות של החברות, ככל שהמחזור של החברה גדול יותר - כך הקנס גבוה יותר. עם זאת, המחוקק קבע שיש תקרה לקנסות, ולפני שהחוק תוקן התקרה הייתה 100 מיליון שקל. בהטלת הקנס האסטרונומי על שטראוס, לצד החלטתה להטיל גם עיצומים אישיים על נושאי המשרות, רשות התחרות מבהירה את עוצמת החומרה של ההפרה וההשפעה שלה על התחרות.

בהמשך להודעת רשות התחרות, מחברת שטראוס נמסר: ״החברה דוחה בתקיפות את טענות רשות התחרות ובטוחה כי בהתנהלותה לאורך כל התהליך לא נפל כל רבב. הטענה כי החברה ניסתה למנוע ממשק ויילר כניסה לשוק תחליפי החלב מנותקת מהעובדות לאשורן שכן השיח בין החברות נסוב סביב ייצור ופיתוח של מוצרי טופו ולא בנוגע לשוק תחליפי החלב. מדובר בהחלטה תמוהה, הן בנימוקיה והן בגובה הקנס חסר הפרופורציות.

"החברה ובכיריה שהוזכרו בהחלטה התנהלו בעת גיבוש ההסכם כמצופה מחברה ציבורית מובילה, ובטרם בוצע מהלך כלשהו דיווחו על כך לרשות התחרות והעבירו את החומרים הנדרשים לעיונה. כל זאת בשקיפות, בהגינות, בתום לב ובליווי משפטי צמוד של טובי המשפטנים בתחום התחרות. הסעיף אשר נמצא במחלוקת הינו סעיף כללי וסטנדרטי, המקובל בכל הסכם מיזוג ואין בו דבר וחצי דבר עם פגיעה אפשרית בתחרות. החברה תטען את טענותיה במהלך השימוע ותלחם על שמה הטוב בכל ערכאה משפטית שתידרש".

עוד כתבות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?