גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיטרואן C4X טורבו־דיזל: מכונית אחת, ארבעה קהלים

היצירה האחרונה מבית סיטרואן מנסה לפנות בו זמנית לציי הרכב, שוק המוניות, למשפחות ולחובבי רכבי הפנאי ● אבל היא נוטשת את "מחירי המציאה" של המותג הצרפתי

סיטרואן C4X טורבו־דיזל / צילום: יח''צ
סיטרואן C4X טורבו־דיזל / צילום: יח''צ

בפברואר השנה מונה טיירי קוסקאס לתפקיד יו"ר חברת סיטרואן. לקוסקאס, אחד המנהלים היהודים הבכירים בתעשיית הרכב העולמית, ממתינה משימה כבדה. בשנים האחרונות התכווץ נתח השוק של המותג הצרפתי הוותיק לפחות מ־5% וזו בעיה שמקשה עליו לשרוד בתחרות העזה על המשאבים, שמתחוללת כיום בין שלל המותגים המקבילים בקבוצת האם סטלנטיס.

קורבט ומרצדס: המכוניות החדשות שבדרך לישראל
עשרות מיליארדים לכבישים או לרכבת לאילת: האולטימטום של האוצר למירי רגב

לקוסקאס יש לא מעט ניסיון במשימות שיקום והצלה. בתחילת העשור הקודם, למשל, הוא ניהל מטעם רנו את חלקה בפרויקט "בטר פלייס" בשנותיו האחרונות והיה אחראי בין השאר "לטאטא את השברים מתחת לשטיח".

 

אבל את הפרויקט הנוכחי הוא אמור לבצע עם נוכחות די מצומצמת בפלח החשמלי ועם לא מעט דגמי דיזל שבעבר נחשבו למומחיות של סיטרואן באירופה, אך כיום הביקוש להם צונח. למרות זאת, הוא הודיע בשבוע שעבר כי סיטרואן עתידה להגדיל את נתח השוק שלה ליותר מ־5% עד 2025 ולהגדיל את מכירות החברה לכמיליון מכוניות באותה שנה.

אחד ממנועי הצמיחה של המותג כרגע הוא שיווק "דגמי כלבו", שמכסים הרבה פלחי שוק בו זמנית, וה־C4X החדשה היא דוגמה טובה. יש לה עיצוב "קרוסאובר סדאן קופה" שמנסה לפנות בו־זמנית לציי רכב שמרנים, לשוק המוניות וללקוחות משפחתיים והיצע הגרסאות שלה כולל בחירה בין הנעה חשמלית, הנעת בנזין והנעת דיזל. בקיצור לכל אחד.

עיצוב חיצוני

האופי הרב תכליתי בולט בעיצוב ששומר על פרופורציות אופייניות למכוניות סדאן, עם תא מנוע ארוך וזנב, שמסתיים הרחק מקו הדלתות האחוריות. בו בזמן, יש גם גג קמור שזורם לעבר הדלת האחורית וקשתות גלגלים שריריות מלפנים, ובעיקר מאחור, שמעניקות לרכב מראה דינמי ואתלטי. עם קצת דמיון מודרך, הוא אפילו מזכיר מרצדס GLE קופה.

את מימד "הקרוס־אובר" מעניקים לרכב עיטורי פלסטיק מושחרים בתחתית המרכב ובקשתות הגלגלים, חרטום מאסיבי בנוסח רכבי הפנאי של סיטרואן ומרווח גחון גבוה מהמקובל ברכבי סדאן. התוצאה הכוללת בהחלט מקורית ובעלת נוכחות, אם כי ספק שתשכנע את הלקוחות האדוקים של רכבי הכביש־שטח המסורתיים לשנות העדפות.

פנים הרכב

הכניסה לתא הנוסעים נוחה הודות למפתן גבוה מהמקובל ולמושבים שממוקמים די גבוה. המושבים עצמם נוחים מאוד לישיבה ממושכת בזכות ריפוד עתיר בליטות ספוגיות שנראה מוזר בתחילה, אבל מעניק תמיכה טובה ומפזר היטב את משקל הגוף. המושב האחורי רחב מספיק לשלושה מבוגרים ויספק גם נוסעים ארוכי רגליים.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד זהה כמעט לזה של ה־C4 הרגילה והוא כולל לוח מחוונים דיגיטליים קטן ודי בסיסי, ששקוע בתוך נישה מול ההגה, לצד מסך מולטימדיה רחב ומאורגן היטב לצד הנהג. הנדסת האנוש יעילה עם כמות מכובדת של מתגים פיזיים נוחים לשליטה על מערכות האקלים והקול. אנחנו לא חסידים גדולים של המתג הקפיצי הקטן שמחליף את מוט ההילוכים, אבל זו התחילה להיות אופנה גורפת.

מלבד המתגים ומסכי המגע יש גם מערכת פיקוד קולי משעשעת. נראה שמישהו במחלקת ההנדסה של סיטרואן ניסה לצלוח את המכשול הבלתי־עביר של ממשק קולי בעברית, אבל הרים ידיים באמצע. התוצאה היא מערכת "דוברת עברית", שמתקשה לזהות פקודות. לעתים היא גם עונה באנגלית על פקודות בעברית, אבל עם מבטא ישראלי, כולל "ח" גרונית. בהחלט אתנחתא קומית מבורכת בפקקים, אם כי לא בטוח שזו הייתה הכוונה. עדיף להותיר את שפת הממשק על אנגלית.

איכות הייצור טובה ובידוד הרעשים יעיל בהחלט, אם כי ממכונית שעולה כמעט 180 אלף שקל היינו מצפים ליותר חומרים איכותיים בסביבת הנהג והנוסעים. האבזור התקני מקיף ודי תואם את המקובל במחיר הזה ויש גם חבילת בטיחות אקטיבית יעילה.

מנוע וצריכת דלק

C4X מגיע לישראל עם בחירה בין הנעה חשמלית לבין מנוע טורבו־בנזין או מנוע טורבו־דיזל בנפח 1.6 ליטר, כמו ברכב המבחן שלנו. אמנם מנועי טורבו־דיזל נחשבים כיום בתעשייה ל"טכנולוגיה בסוף דרכה" עבור כלי רכב פרטיים, ונתח השוק שלהם דועך, עדיין יש להם ביקוש משמעותי באירופה עם כמעט 1.3 מיליון מכירות בשנה שעברה.

הדיזל של סיטרואן הוא בהחלט אחד הטובים בקטגוריה עם שפע של מומנט בסל"ד נמוך ודחף מכובד בעת האצה במישור או בעליות. השידוך לתיבה האוטומטית סביר, אם כי בעת האצה התגובה הראשונית די עצלה. זה לא המנוע הכי שקט בשוק ובעת התנעת בוקר הוא גם די קולני. תקראו לנו נוסטלגיים, אבל אחרי נהיגה באין סוף דגמים חשמליים, שכולם נשמעים ומתנהגים בערך אותו דבר, שמחנו לפגוש שוב מנוע עם קצת "אופי". כמקובל בדיזלים מודרניים, צריכת הדלק טובה מאוד ואפשר להגיע לסביבות 20 קילומטר לליטר בנהיגה מאומצת. אבל מחירו של הסולר אינו מפוקח והחיסכון תלוי ביכולת של הנהג למצוא סולר מוזל.

על הכביש

סיטרואן נשארה נאמנה למורשת שלה וציידה את הרכב בכיול מתלים שמשלב נוחות והתנהגות כביש טובים ובעיקר שומר על הנהג בתמונה. חלוקת המשקל מאוזנת היטב, ההיגוי מתרגם בצורה די נאמנה את פקודות הנהג לשינוי כיוון ונטיית המרכב בפניות די מרוסנת. ספיגת הזעזועים על כבישים משובשים היא בין הטובות בפלח המשפחתי וכיול המתלים מאפשר לצלוח דרכי עפר במהירות סבירה, תכונה שמן הסתם תנוצל היטב על ידי מקבלי הרכב הצמוד בישראל.

מחיר

המחיר של סיטרואן C4X עם מנוע טורבו־בנזין מתחיל בכ־164 אלף שקל וגרסת הדיזל בה נסענו עולה כ־175 אלף שקל. אלו לא המחירים הצנועים שהתרגלנו לקבל בסיטרואן, והם מושכים יותר לכיוון פלח הקרוס־אובר מאשר למשפחתיות המיינסטרים. מנגד, במחירים של היום נראה שהמחיר לא ירתיע את מי שמחפש ערך מוסף של עיצוב ייחודי ורב־תכליתיות.

חלק מהמתחרות

רנו ארקנה הייבריד

171 אלף שקל עולה גרסת הבסיס ההיברידית של רנו "ארקנה". לרכב יש עיצוב "קרוס־אובר קופה" דינמי, ממדים חיצוניים ופנימיים נכבדים ומרחב הטענה שימושי תודות לדלת חמישית.

רנו ארקנה הייבריד / צילום: יח''צ

קיה ספורטג' טורבו־דיזל

182 אלף שקל עולה גרסת הטורבו־דיזל של קיה ספורטז' החדש. לרכב יש עיצוב קרוס־אובר קלאסי ותא נוסעים גבוה, מאובזר ומרווח עם תא מטען בנפח 571 ליטר. המנוע מייצר 136 כ"ס.

קיה ספורטג' טורבו־דיזל / צילום: יח''צ

עוד כתבות

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

וול סטריט ג'ורנל: ישראל רוצה להיכנס לרפיח, וזה יכול להיגמר רע

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ●  מספר משרות השכיר ירד (1.8%) לעומת מרץ 2023, אך דווקא עלה ב-1% לעומת חודש פברואר 2024 ● אומדני הבזק מבוססים על נתונים חלקיים, אך ניסיון העבר מלמד שמדובר בהערכה טובה המתקרבת לנתוני האמת

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 קופץ בכ-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.4% ות"א 90 מטפס בכ-1.5% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

ציר פילדלפי שברפיח, עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

תקרית חריגה בכרם שלום: שלושה נפגעים מפצמ"רים ששוגרו מרפיח

הממשלה הצביעה על סגירת ערוץ אל-ג'זירה בישראל ● בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● נתניהו: "ישראל לא יכולה לקבל אפשרות של סיום המלחמה" • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● עדכונים בולטים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים