המכוניות החדשות שבדרך לישראל, והרגולציה על החשמליות שעשויה לעשות עלייה

לאחר שאושר באירופה, חוק מיחזור סוללות מרכב חשמלי נבחן גם בישראל • אוטובוסים מונעי מימן בדרך לישראל • וגם הדור החדש של מכונית הפרמיום מרצדס A CLASS מגיע לארץ • השבוע בענף הרכב

מיחזור סוללות מרכב חשמלי / צילום: יח''צ
מיחזור סוללות מרכב חשמלי / צילום: יח''צ

האיחוד האירופאי אישר בימים האחרונים מתווה רגולציית מיחזור וסימון הסוללות, שעתיד להשפיע על כל שוק הרכב החשמלי. לפי המתווה יחויבו כל יצרני הסוללות והרכב, לסמן בצורה ברורה על הסוללות את החתימה הסביבתית שלהם, כלומר את פליטת ה־CO2 שמשויכת להן משלב הייצור ועד למיחזורן בתום השימוש.

יוצאת לשוק: הדור המחודש של הקרוס-אובר החשמלי הפופולרי של גילי
המבחן הגדול של מותגי הרכב הסיניים בישראל: שוק מכוניות היוקרה

תעודת הזהות הדיגיטלית הזו עשויה להוות בסיס להטלת מיסוי סביבתי דיפרנציאלי על סוללות וכלי רכב חשמליים. בנוסף קובעת הרגולציה סף מינימום למיחזור חומרים שונים בתוך הסוללות - החל מ־51% מכלל החומרים בסוללות ב־2027 ועד 80% ב־2031. התקנות קובעות גם כי 8 שנים לאחר כניסתן לתוקף, הסוללות החדשות יחויבו לעשות שימוש באחוזים מסוימים של חומרים ממוחזרים, שילכו וייעלו.

המתווה שעל הפרק

התקנות מהוות בסיס לעבודת מטה במשרד להגנת הסביבה בכל הנוגע למיחזור סוללות מרכב חשמלי. כשהאפשרות לשלב אותה בצורה במתווה החדש של "המיסוי הירוק" עליו עובדים בממשלה, נבחנת.

בכבישי ישראל נעים קרוב ל־200 אלף כלי רכב חשמליים עם סוללות ליתיום, שחלקן סיימו את מחזור חייהן או צפויות לסיים אותו בשנים הקרובות. כיום, אין תקנה מחייבת למיחזור הסוללות וחלק מהיצרנים עושים זאת ביוזמתם, פעילות הנחשבת להפסדית.

על פי המתווה המתגש תוטל חובת המיחזור על יבואני הרכב באותה מתכונת, שבה מוטלת חובת מיחזור צמיגים על היבואנים והמשווקים. אולם בענף מעריכים כי אם אכן יוטלו מיכסות מיחזור, העלויות יתגלגלו למחיר הרכבים החשמליים החדשים מה שיביא להתייקרות.

במשרד להגנת הסביבה מסרו: "אנו בוחנים את הסדרת הטיפול בגרוטאות כלי רכב, לרבות חשמליים, במודל אחריות יצרן מורחבת. חוק פסולת אלקטרונית מחריג כלי רכב מנועי ולכן הטיפול בפסולת סוללות ליתיום מרכבים אינו מוסדר בחוק זה. על כן, בוחן המשרד להגנת הסביבה חקיקה ייעודית לכך".

קבוצת בליליוס תייבא אוטובוסים מונעי מימן מסין

קבוצת בליליוס, שמייבאת כלי רכב פרטיים ושותפה גם בחברת תחבורה ציבורית, תתחיל לייבא אוטובוסים מונעי מימן במסגרת פרויקט לבחינת ישימות התפעול והייבוא בישראל. החברה חתמה החודש על הסכם שת"פ עם יצרנית מערכות הנעת המימן הסינית SINOSYNERGY ועם יצרנית האוטובוסים הסינית ALLENBUS.

אוטובוס מונע מימן / צילום: יח''צ
 אוטובוס מונע מימן / צילום: יח''צ

לישראל יגיעו אוטובוסים בין עירוניים מונעי מימן על בסיס הדגם שהציגו החברות הסיניות ב־2022. האוטובוס בעל טווח נסיעה של עד כ־500 ק"מ ובעל ויכולת תדלוק מהיר.

הנעת המימן נחשבת בעולם כיום כפתרון מועדף להגיע ל"אפס פליטה" בכלי רכב כבדים בשל טווח הנסיעה הארוך יחסית ביחס להנעה חשמלית. אולם בשל המחיר הגבוה, כלי רכב כאלה דורשים תמיכה ממשלתית.

הפרויקט יבוצע במסגרת תמיכת משרד האנרגיה בזוכים בקול קורא להרצת "מיזמי חלוץ" בנושא הנעה מימנית. זאת לצד מעניקים לרכישת כלי רכב מונעי מימן מסוגים שונים.

החל מ-779 אלף שקל: שברולט קוברט עושה עלייה

עשרות מכוניות שברולט קורבט C8 הגיעו לישראל בשנה החולפת בייבוא עקיף. כעת משיקה היבואנית הרשמית UMI את מכונית הספורט של ג'נרל מוטורס. המכונית מצוידת במנוע V8 ללא טורבו, שמייצר 490 כ"ס וממוקם במרכז הרכב.

הרכב משודך לתיבה כפולת מצמדים בת 8 מהירויות, שוקל כ־1.6 טון בלבד ומאיץ מאפס ל־100 קמ"ש בכ־3 שניות עד למהירות מרבית של 296 קמ"ש.

צילום: יח''צ
 צילום: יח''צ

הרכב משווק בישראל עם חבילת האופציות. הספורטיבית Z51, כוללת שלדה מוקשחת, בולמי זעזועים נשלטים אלקטרונית וגלגלים וצמיגים ספורטיביים וכו'. תא הנוסעים בעל רמת גימור עשירה. הרכב ישווק בגרסת קופה, שמחירה 779 אלף שקל, ובקבריו שמחירה 851 אלף שקל.

נחת בישראל: הקרוסאובר החשמלי של SAIC

חברת לובינסקי החלה את השיווק הרשמי של רכב הקרוס־אובר פרמיום MARVEL-R של SAIC. הרכב משווק מזה כשנתיים באירופה, אך ישראל היא אחת הראשונות שמקבלת את הדור העדכני. אורכו 4.67 מ', רוחבו 1.91 מ' ובסיס הגלגלים 2.8 מ' כאשר תא המטען הסתפק ב־357 ליטר.

הרכב מוצע עם הנעה אחורית בהספק של 180 כ"ס וטווח של עד 402 ק"מ או עם הנעה כפולה בהספק 288 כ"ס וטווח של עד 370 ק"מ ב־WLTP. הדגם החזק מאיץ מאפס ל־100 קמ"ש ב־4.9 שניות. שני הדגמים תומכים בטעינה מהירה של עד 90 קילוואט.

רכב הקרוס־אובר פרמיום MARVEL-R של SAIC / צילום: יח''צ
 רכב הקרוס־אובר פרמיום MARVEL-R של SAIC / צילום: יח''צ

מפרט האבזור בשני הדגמים מקיף וכולל חישוקי 19 אינץ', מערכת בטיחות היקפית, גג חשמלי, מושבים קדמיים חשמליים ועוד. המחירים מתחילים בכ־206 אלף שקל לדגם ההנעה האחורית ובכ־219 כפוף שקל לדגם כפול ההנעה. הדגם הוא הראשון במשפחה של דגמי פרמיום על אותו בסיס, שמתכוונת SAIC לייצא לישראל כאשר בשנה הבאה צפויה להגיע לכאן גם פרמיום־סדאן, שתמוצב מול טסלה.

כלמוביל מתחילה לשווק את מרצדס A-CLASS המחודש

חברת כלמוביל החלה לשווק השבוע את הדור המחודש של מכונית הפרמיום הקומפקטית מרצדס A CLASS. המכונית עברה מספר שינויי עיצוב קלים בעיקר בחרטום. תא הנוסעים מיישר קו עם הדגמים הבכירים של מרצדס וכולל דור חדש של ממשק התצוגה והתפעול MBUX כולל מערכת זיהוי קוליות.

מרצדס A-CLASS המחודש / צילום: יח''צ
 מרצדס A-CLASS המחודש / צילום: יח''צ

מבחר גרסאות ההנעה מתחיל בדגם ה־A18 טורבו בנזין, שמשלב בין מנוע בהספק 136 כ"ס למערכת סיוע היברידית "קלה", שתורמת עם 13 כ"ס. הבא בתור הוא דגם הפלאג־אין A250E, שמשלב בין מנוע טורבו־בנזין לבין מנוע חשמלי בהספק משולב של 218 כ"ס. גרסת A35 בעלת מנוע טורבו־בנזין בהספק 306 כ"ס. דגם A45 מציע מנוע בהספק 421 כ"ס. כל הדגמים מצוידים בריפוד עור, גג חשמלי ועוד. המחירים מתחילים בכ־310 אלף שקלים לדגם ה־A18.