גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכרז תחנת אשכול: דליה הציגה הצעה חדשה לחברת החשמל, בגיבוי שוק ההון

נציגי דליה אנרגיה הציגו לחברת החשמל מעין הצעה חוזרת שהינה נמוכה מהצעתם המקורית ● במסגרת אותה ההצעה, הציגה דליה אנרגיה הוכחות כיצד היא יכולה לממן זאת - עם גיבוי הן משוק ההון והן מהבעלים ● עמדת חברת החשמל: אין מו"מ, דליה תידרש לשלם 100 מיליון שקל עד ליום חמישי - אחרת הזכייה תעבור ל-OPC-קרן נוי

תחנת הכוח אשכול / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
תחנת הכוח אשכול / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

ועדת המכרזים של חברת החשמל נפגשה היום (א'), לראשונה, עם חברת דליה אנרגיה שזכתה במכרז לרכישת תחנת הכוח אשכול בסכום חסר תקדים של כ-12.4 מיליארד שקל.

באופן חריג: אמסלם מבקש משרד ברשות החברות ליועץ הפוליטי שלו
מה גרם לדליה אנרגיה להציע מחיר "משוגע" על רכישת תחנת הכוח אשכול 

במהלך הפגישה, שהתקיימה ביוזמת דליה אנרגיה, נציגיה הבהירו לחברת החשמל כי יהיה להם קשה מאוד לממן את ההצעה הקיימת, שהרי לשוק ההון קשה לממן חובה שהיא גבוהה יותר מההפרש מההצעה השנייה. שנית, דליה ניסתה להציג לחברת החשמל מדוע אתר אשכול שווה יותר מההצעה השנייה, של OPC-קרן נוי בסך כ-7 מיליארד שקל, בזכות הפוטנציאל הנדל"ני והקמת אשכול 2. ולבסוף, נציגי דליה הציגו לחברת החשמל מעין הצעה חוזרת שהיא אמנם נמוכה מהצעתם המקורית - אך גבוהה באופן מהותי מזו של OPC-קרן נוי. במסגרת אותה ההצעה, הציגה דליה אנרגיה הוכחות כיצד היא יכולה לממן זאת - עם גיבוי הן משוק ההון והן מהבעלים.

כעת, הנושא עומד לפתחה של חברת החשמל, שיודעת כי לפי אומדן פנימי שלה - הוערך שווי תחנת הכוח אשכול ב-6.2-5.8 מיליארד שקל. לכן, ההצעה של OPC-קרן נוי היא גבוהה יותר מזו של האומדן המוקדם של חברת החשמל. מבחינתה של חברת חשמל, היא לא נמצאת במשא ומתן מול דליה, והחברה ממתינה לראות האם דליה תחליט להפקיד 100 מיליון שקל נוספים עד יום חמישי, או שהזכייה תעבור ל-OPC-קרן נוי.

תחנת הכוח אשכול היא התחנה הגדולה ביותר בישראל שמופעלת בגז טבעי, עם יכולת מותקנת של כ-1,693 מגוואט, כ-15% מייצור החשמל בארץ. באתר פועלים שני מחז"מים חדישים (תחנות מחזור משולב), וכן ארבע יחידות ישנות שייסגרו בתוך כמה שנים.

שתי סוגיות משמעותיות שנוגעות לשווי הנכס הן ההתחייבות הרגולטורית להקמת תחנת כוח חדישה ויעילה, אשכול 2, עם הספק של 850 מגוואט - בתעריף זמינות מובטח למשך 20 שנה, וכן האתר כולו שכולל קרקע פרטית של כ-440 דונם, שבאמצעותה ניתן גם, למשל, מתקני אגירה בהיקף משמעותי.

כללי המכרז קובעים כי במידה ודליה אנרגיה מעוניינת להמשיך בתהליך רכישת תחנת אשכול, עליה להפקיד ערבות נוספת בסך 100 מיליון שקל עד ל-29 ביוני, קרי יום חמישי הקרוב. אחרת, הערבות הקיימת בסך 100 מיליון שקל תחולט - והזכייה תועבר ל-OPC-קרן נוי, שכבר הצהירה במכתב שהעביר בשבוע שעבר משרד גורניצקי ושות' כי, "היא מוכנה וערוכה להשקיע את מלוא המשאבים על מנת לקדם את השלמת העסקה בהקדם האפשרי, ובתוך כך, להעמיד את ערבות הביצוע בסך של 200 מיליון שקל במלואה במועדים הקבועים במכרז, חלף קבוצת דליה-תעבורה; וכן לחתום על כל יתר המסמכים הנדרשים לצורך כך".

לא בטוח שלזוכה מותר להוריד את המחיר

כעת הנושא עובר לזירה המשפטית, כאשר גם אם חברת החשמל מעוניינת בהצעה המחודשת של דליה אנרגיה לטובת שיפור מצבה התזרימי, שדרוג תשתיות ההולכה וכן הוזלת תעריף החשמל - לא מן הנמנע כי האפשרות הזו כלל לא עומדת לפניה.

בחוק, בפסיקה ובמסמכי המכרז, לא כתוב שלאחר הבחירה - ועדת המכרזים במצב הנוכחי יכולה לאפשר לזוכה להוריד את המחיר. אדרבה, כאמור כבר הכריזו על OPC-קרן נוי בתור כשיר שני. ככלל, במסמכי המכרז דווקא כן כתוב כי ועדת המכרזים תפתח מעטפות, תבחר ואז תוכל לבצע התמחרות בין כמה מהמציעים הגבוהים. עם זאת, חברת החשמל בחרה באפשרות שלפיה בחרה בדליה ככשיר ראשון וב-OPC -קרן נוי כשיר שני. כלומר, בחברת החשמל מכירים בהצעתה של OPC -קרן נוי כטובה מספיק כמו שהיא. הן במצב שבו דליה תחליט להגדיל את הערבות והן במצב שבו הזכייה תועבר ל-OPC -קרן נוי, הזוכה תידרש לשלם את מלוא התשלום לחברת החשמל עד 3 בדצמבר.

אפשרות שעומדת לפני חברת החשמל היא ביטול המכרז, אך ספק גדול שירצו לנקוט בצעד כזה. אם בכל זאת זה יתרחש, אזי כלל המשתתפות במכרז החדש יושפעו מהמתרחש במכרז הראשון - וההצעות יהיו בהתאם.

עו"ד אהרון מיכאלי ממשרד גולדפרב זליגמן אומר לגלובס כי "מדובר במכירת נכס שהוא משאב לאומי. יחיד במינו, בעל ערך עצום באופן עצמאי והן מבחינת החשיבות למטרה שחברת החשמל והמדינה הציבה להפחתת תעריף החשמל. לכן, יש חשיבות כפולה ומכופלת להשיג מההליך המכרזי את התמורה האופטימלית ביותר".

לדבריו, בעת ההזמנה להשתתף במכרז נקבעה בתנאי המכרז אפשרות "שנתנה לבעלת המכרז את כל היכולות לעשות מה שהם מבינים בנוגע להתפתחויות. הכוח שוועדת המכרזים שמרה לעצמה אושר על ידי כל המשתתפות במכרז, שיפעלו לפי הכללים. לכן, נוצר מצב שיש בפני ועדת המכרזים הצעה גבוהה משמעותית יותר. לוועדה יש סמכות דה-יורה, על פי כללי המכרז, לקבל את מקסימום התמורה. המטרה מכאן של חברת החשמל ורשות החשמל להפעיל את הסמכויות ולשרת את האינטרס הציבורי".

עו"ד מיכאלי מסכם כי "דליה מבקשת לקיים מו"מ שתכליתו הוא עדיין להעניק תמורה גבוהה יותר מזו שמוצעת בהצעה השנייה. כל רגע שזה מתקיים, האינטרס הציבורי מחייב את מיצוי המאמצים להתקשר בהצעה הגבוהה ביותר".

"צחוק מהמכרז וצחוק מוועדת המכרזים"

עו"ד פנחס רובין, ראש משרד גורניצקי ושות', המייצג את קבוצת OPC -נוי, מסר: "אינני מאמין שוועדת המכרזים של חברת החשמל מוכנה לעשות חוכא ואיטלולא מדיני המכרזים בכלל והמכרז הספציפי בפרט. ככל שהמכרז יותר חשוב כך צריך לוודא עוד יותר את עמידתו בגבולות הדין ובחובת השיוויון שבין הצדדים ואילו שינוי מאוחר במחיר, אחרי שמשחק ההצעות כבר נגמר, הוא, יסולח לי, צחוק מעבודה וצחוק מהמכרז וצחוק מוועדת המכרזים. ערך עליון של דיני המכרזים הוא כללי משחק הוגנים, גם אם הם באים על חשבון המחיר (התכסיסני). לכך יש השלכות רוחב עתידיות, שאם לא נקיימן כהלכה, נטרוף את קלפי המכרזים לעולם ועד. שם המשחק הוא הגינות, הגינות והגינות".

הוא מוסיף כי "לאלה מהקוראים שאינם מצויים בנבכי העניין, חשוב להסביר שוועדת המכרזים בכבודה ובעצמה ובהגינותה בחרה בקבוצת OPC -נוי כזוכה שניה במכרז. במילים אחרות, בנפול הצעת דליה (כפי שהיא נפלה) קמה הצעת OPC -נוי להיות ההצעה הזוכה והראשונה במדרגה. כך נכון, כך יאה, כך נאה וכך מתחייב וגם פרקליט מוכשר לא יצילם מידם".

"אין בכך כמובן כדי למצות את מלוא טענותינו המושחזות, וכשתגיע שעתן, נוכיחן על פני כתב ובדיון מתאים בפורום הולם".

עוד כתבות

אבטחה פרטית / אילוסטרציה: Shutterstock

מאות אלפי דולרים בשנה: המנכ"לים שזוכים לאבטחה על חשבון החברה

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק שגם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על-מנת לפעול

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

משאיות עם ציוד הומניטרי לעזה / צילום: ap, Fatima Shbair

בהנחיית הדרג המדיני ובלחץ אמריקאי: ישראל פתחה מחדש את מעבר כרם שלום לכניסת סיוע לעזה

ישראל פתחה מחדש את מעבר כרם שלום, לאחר שנסגר בתחילת השבוע אחרי המטח הקטלני לאזור שגרם למותם של 4 לוחמי צה"ל • צה"ל יצא לגל תקיפות בלבנון בעקבות רצף אזעקות ביישובים בצפון • תקרית גם באילת: מטרה חשודה שעשתה את דרכה לישראל יורטה לפני שחדרה לשטח המדינה • עדכונים שוטפים

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"