גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בסוף זה קרה: הורמון הגדילה הישראלי אושר לשיווק בארה"ב

המוצר ישווק על ידי פייזר במסגרת הסכם שנחתם בין החברות● ● המוצר נבדק בעבר במבוגרים, במטרה ליצור שוק חדש בתחום זה, אך בסופו של דבר אושר לשוק הקיים, ילדים ● מניית החברה מזנקת בכ-9%

ביומד / צילום: Shutterstock
ביומד / צילום: Shutterstock

חברת אופקו  הנסחרת בתל אביב ובוול סטריט, הודיעה כי קיבלה אישור ממינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) עבור הורמון הגדילה שלה הניתן בשחרור מושהה. האישור התקבל למעשה על ידי חברת פייזר, שקיבלה את הזכויות לשיווק ויצור התרופה.

בעקבות ההודעה מניית החברה עולה כ-9%. הבוקר עמד שווי החברה על 4 מיליארד שקל.

● דוח חדש: גיוסי ההון של חברות הייטק ישראליות נחתכו ב-65% לעומת השנה שעברה 

אופקו היא חברת ביומד רב תחומית, המהווה את פעילותו העיקרית בתחום הביומד של ד"ר פיליפ פרוסט, לשעבר יו"ר טבע . אופקו הוקמה ב-2006 תוך מיזוג של שתי חברות שבהן החזיק פרוסט לתוך חברה שלישית בורסאית.

המודל העסקי של החברה מבוסס בעיקר על רכישה של פעילויות וחברות בתחום הרפואי במגוון תחומים, בדרך כלל בעסקאות מבוססות מניות. חלק מן המוצרים הללו היא מביאה עד השוק ומשווקת אותם בעצמה, ואת חלקם היא מקדמת בתהליך הניסויים הקליניים ואז מעבירה את השרביט לגורמים אחרים.

ברבעון הראשון של 2023, רשמה החברה הכנסות של 237 מיליון דולר והפסד של 18 מיליון דולר, כאשר רוב ההכנסות מגיעות מרשת מעבדות שבבעלותה. פרוסט, בעל השליטה בחברה, כאשר השולט בחברה נוהג לתמוך במחיר המניה על ידי רכישה של מניות מעת לעת, יחד עם קבוצה של משקיעים שפועלים בתיאום איתו. היום פרוסט עצמו וגורמים הקשורים אליו מחזיקים בכ-40% מהחברה, לאחר שדוללו בעסקאות מניות ובהנפקות וחיזקו את אחזקתם ברכישות נוספות.

זריקה שבועית במקום יומית

ב-2013 רכשה אופקו בעסקה לפי שווי של 480 מיליון דולר, את חברת פרולור הישראלית. פרולור, שהוקמה על ידי פרופ' פואד פארס מאוניברסיטת חיפה, ונוהלה באותו הזמן על ידי ד"ר אברי הברון ושי נוביק (היום יו"ר אנלייבקס), פיתחה שיטה למתן תרופות בשחרור מושהה. מוצר הדגל שלה היה הורמון הגדילה בשחרור מושהה, שהיה כבר אז - לפני עשור - בניסויים קליניים מתקדמים.

פרולור נסחרה בתל אביב, ופרוסט היה משקיע בחברה, והחזיק ב-20% ממנה לפני שביצע את העסקה במסגרתה בעצם מיזג אותה לתוך אופקו. במחיר מניות אופקו ליום ההכרזה, העסקה נתנה לפרולור פרמיה של 20%. פארס, נוביק והברון קיבלו תמורה במניות של מיליוני דולרים.

לדברי שרון בן אור, סמנכ"ל הכספים של אופקו: "אנחנו החברה השלישית בעולם שקיבלה את אישור ה-FDA להורמון גדילה בשחרור מושהה, הניתן פעם בשבוע. אנחנו פועלים בעוד מדינות בעולם שבהן כבר קיבלנו אישור, וברוב המדינות הללו אנחנו אנחנו שחקן יחיד במתן השבועי. השוק הוא כ-3 מיליארד דולר בשנה, וכיום הוא נחלק בין שבע חברות, שלחלקם יש רק מוצרים למתן יומי. ההערכה היא כי המוצר למתן יומי יעלם בהדרגה, אפילו במהירות, והמוצרים במתן שבועי יכבשו את השוק.

לפייזר עצמה יש מוצר במתן יומי, אך המוצר של אופקו-פרולור אמור להחליפו. התמחור של המוצר החדש אמור להיות דומה לזה של המוצר היומי.

בן אור: "כ-4,000-10,000 ילדים בעולם סובלים מנומך בעקבות מחסור בהורמון גדילה. במדינות מסוימות נותנים הורמון גדילה גם לילדים עם נומך לא מוסבר. הילדים הללו צריכים להזריק לעצמם את ההורמון כל יום, 365 ימים בשנה. את ההורמון מחזיקים בקירור, וכל העניין מאוד מכביד על הילדים. מחקרים הראו כי שני שלישים מהילדים מפספסים זריקה בשבוע, וזה גם פוגע בטיפול. חלק לא זניח מן הילדים נוטשים את הטיפול אחרי שנה או שנתיים, למרות שהם יכולים למצות את תועלות הטיפול אם יתמידו בו למשך כל התקופה שבה הוא רלוונטי, כלומר בערך עשור".

זריקה שבועית אמורה להיות הרבה יותר נוחה עבור הילדים, לאפשר להם להתמיד בטיפול וכך אולי גם להגדיל את השוק.

לא רק ילדים

כאשר פרולור נרכשה, המוצר שלה היה בניסוי שלב III במבוגרים דווקא. אצל מבוגרים יכול להופיע מחסור בהורמון גדילה בגלל גידול במוח, וישנם מבוגרים שנוטלים הורמון גדילה שלא על פי ההתוויה, כשהם מחפשים את השפעתו על השמנה בטנית, רמות השומנים בדם, היחס בין מסת שומן לשריר בגוף ועוד.

בניסוי מבוגרים, נמצא כי הורמון הגדילה מגיע לדם ושומר על רמה קבועה בו, אבל לא נמצאה השפעה מספקת על הפרמטר העיקרי של הניסוי, השומן הבטני. בן אור מציין היום כי פייזר לא ויתרה על האינדיקציה הזו, והיא ממשיכה לפתח אותה. ניסוי נוסף עשוי להיערך בתינוקות, שלעיתים נדירות סובלים ממחסור חמור בהורמון גדילה, וגם הם נאלצים לקבל היום זריקה יומית.

בעבר נבדקה האופציה של מתן דו שבועי או חודשי של התרופה, אבל הוחלט שהמתן השבועי הוא הברירה המיטבית המשכללת יעילות ונוחות.

הרווח המיידי של החברה

בעקבות אישור המוצר, אופקו תקבל מיידית 90 מיליון דולר מפייזר. לאחר מכן תהיה זכאית לחלק מן הרווחים, בחלוקה שלא פורסמה. באוגוסט יושק המוצר בארה"ב. הוא כבר נמכר במספר מדינות אחרות.

אופקו ממשיכה לפתח את טכנולוגיית השחרור המושהה של פרולור באינדיקציות נוספות, כמו פקטור להמופיליה או IGF1. מרכז המו"פ שהוקם על בסיס פרולור, והיום נמצא בקריית גת, מעסיק 64 עובדים. לאופקו חברה נוספת בישראל, פיינטק שבנשר, המייצרת חומרי גלם לתרופות ומעסיקה 46 אנשים. בעבר החזיקה בארץ גם בחברת אינספירו מדיקל שנסגרה, וסייג'ן שפיתחה חיסונים והפכה לחלק מהחברה הנסחרת VBI.

בדוחותיה האחרונות רשמה אופקו  הכנסות של 237 מיליון דולר. זוהי ירידה של 28% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה נובעת בעיקר מדעיכת מגפת הקורונה, ממנה הרוויחה רשת המעבדות מאוד. הירידה בפעילות המעבדות דרמטית עוד יותר אם לוקחים בחשבון שברבעון הנוכחי נרשם גם תשלום חד פעמי מעסקת מסחור מול חברת מרק, ואילו ברבעון המקביל לא נרשמה הכנסה חד פעמית כזו.

בן אור מציין כי החברה כולה ובפרט רשת המעבדות, עברה תהליך של קיצוץ הוצאות. ההפסד של 18 מיליון דולר ברבעון, לעומת 55 ברבעון המקביל, מעיד על הצלחה במישור הזה, כאשר סעיפי עלות המכר ועלויות השיווק צומצמו משמעותית. בן אור אינו מגיב לשאלה, האם האישור של הורמון הגדילה עשוי להעביר את החברה לרווח.

החדשות הגדולות של הרבעון היו העסקה שביצעה אופקו עם חברת מרק, סביב מוצר שמקורו בחברה בשם ModeX אותה רכשה אופקו ב-300 מיליון דולר במניות לפני קצת יותר משנה. מרק תשלם עבור זכויות הפיתוח של מוצר אחד מבין מוצרי מודקס, חיסון נגד וירוס אפשטיין בר (מחלת הנשיקה), סכום מיידי של 5 מיליון דולר, ועד 900 מיליון דולר אם המוצר יגיע לשוק וישגשג בו.

בן אור היה רוצה לראות את תחום התרופות תופס יותר מקום בפורטפוליו של החברה, לעומת תחום האבחון. לאופקו תרופה מאושרת שהיא משווקת לבד, ריאלדי, שהיא תצורה משופרת של ויטמין D. "מאמצי השיווק של התרופה הזו לא נשאו פרי כמו שקיווינו", מודה בן אור. "לחברה קטנה כמו שלנו קשה למסחר לבד. טוב שבמקרה של הורמון הגדילה, פייזר אחראית על השיווק".

לחברה מגוון רחב של מוצרים נוספים, בפיתוח, בשיווק, וכן ברישוי אצל חברות אחרות. בקופתה 110 מיליון דולר במזומן.

מאז הגיעה לבורסה בתל אביב ידעה מניית אופקו עליות, אך יותר מורדות, בעיקר עקב עסקאות הרכישה המדללות. המניה ירדה בכ-80% מאז החלה להיסחר בתל אביב. בשנה האחרונה איבדה מניית החברה 25%.

עוד כתבות

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס