גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החוקר שטוען: הזמן הולך גם לאחור

היעלמות פתאומית של קולגה גרמה לפרופ' ג'ון קריימר לסטות ממסלול המחקר שלו ולהתחיל לעסוק בכיווניות של הזמן ● "לבני אדם יש התנגדות לרעיון שהזמן זורם ביותר מכיוון אחד. למזלי, אני חופשי לחקור מה שבא לי", אומר לגלובס הפיזיקאי בן ה־88, שעדיין מחפש את הניסוי שיוכיח את התיאוריה שלו

זמן / אילוסטרציה: Unsplash, jon tyson
זמן / אילוסטרציה: Unsplash, jon tyson

האם הזמן יכול ללכת גם לאחור? זו השאלה שהעסיקה את פרופ' ג'ון ג'. קריימר, פיזיקאי מאוניברסיטת טקסס, כשמצא את עצמו מובטל בברלין. כפיזיקאי גרעין יישומי, זה לא היה בדיוק תחום העיסוק שלו. הוא הגיע לגרמניה כדי לבצע כמה ניסויים מרגשים במכון האן־מייטנר, אלא שאז שותפו לניסוי, מפעיל הציקלוטרונים, נעלם. "התרגשותו מהניסוי הייתה כל גדולה, עד שהוא הפסיק לקחת את התרופות שאיזנו את התסמונת הבי־פולארית שלו", מספר קריימר בראיון ל"גלובס". "יום אחד הוא נעלם, ואחרי מסע חיפושים מצאו אותו ביער ללא רוח חיים. נותרתי המום. וגם ללא אפשרות להמשיך בעבודתי".

עד שקריימר הבין סופית שלא נותר איש במכון שיוכל להפעיל כראוי את המערכת הנדרשת לניסויים שלו, היה לו הרבה זמן להגות בסוגיות של זמן ושל אירועים בלתי הפיכים. הוא נזכר בסוגיה שלמד בעבר, ואפילו לימד, אף שהיא לא לגמרי קשורה לתחום התמחותו, והבין כיצד היא יכולה להגדיר מחדש את תורת הקוואנטים.

האור יוצא מהמנורה וחוזר אליה

הסיפור המדעי של קריימר מתחיל באי־נוחות מסוימת שחש מול חלקים בתיאוריה הקוואנטית. "אני אוהב פיזיקה שאני יכול לראות בעיני רוחי", הוא אומר, "ואף שאני ממש טוב בלראות מודלים של פיזיקה בעיני רוחי, בתורת הקוואנטים זה לפעמים בלתי אפשרי". אבל באותו שבתון בברלין, עלה בדעתו של קריימר הקשר בין תיאוריה ישנה על כיווניות בזמן, שפיזיקאים אמרו עליה "שטויות", לתיאוריה הקוואנטית.

 

למעשה, תורת הקוואנטים שוללת מאיתנו הרבה יכולות שנתנה לנו הפיזיקה הקלאסית, לדוגמה היכולת לנבא דברים כמו היכן בדיוק ינחת קליע שירינו. הפיזיקה הקוואנטית עוסקת בהסתברויות. שום אירוע אינו בטוח.

לפי הפיזיקה הקלאסית, לאירועים גם יש כיווניות בזמן. יש סיבה ותוצאה. אבן שנזרקת לעבר שמשה שוברת אותה, והשמשה אף פעם לא נשברת מעוצמת האבן לפני שהאבן מגיעה אליה. מנורה פולטת אור, והאור אף פעם לא חוזר למנורה. אלא שבשנות ה־40 של המאה ה־20 פרסמו הפיזיקאים הנודעים ריצ'רד פיינמן וג'ון ווילר תיאוריה שלפיה האור כן חוזר למנורה, כל הזמן, ולמעשה זה אותו אור שכל הזמן יוצא וחוזר אל המנורה במחזוריות בלתי נגמרת. ואם כך, מדוע אנחנו רואים את האור רק יוצא מן המנורה, ולא חוזר?

ווילר ופיינמן טענו שכאשר חלקיק נפלט, הוא שולח גלים גם לעתיד וגם לעבר, אבל אנחנו לא רואים את הגלים שנשלחו לעבר, כי גלים נוספים מהעתיד הרחוק יותר חוזרים אל העבר ומבטלים אותם.

פרופ' ג'ון קריימר / צילום: תמונה פרטית

כשהמציאות והמתמטיקה מתנגשות

מה גרם לווילר ופיינמן להניח מלכתחילה שגלים נשלחים גם אל העבר? למעשה, הם ניסו לפתור את הסתירה בין המתמטיקה למציאות כפי שעלתה ממשוואה שכתב בן המאה ה־19 ג'יימס קלארק מקסוול, האיש שגילה את האלקטרומגנטיות.

מקסוול כתב משוואות מתמטיות שלפיהן חייבים להיות גלים שמתפשטים סביבנו, ואחד הגלים האלה הוא האור (בהמשך התגלו גלים נוספים שמתפשטים במהירות האור כמו רנטגן, רדיו ומיקרוגל). למשוואה שכתב היו שני פתרונות אפשריים: באחד הגל מתפשט בכיוון העתיד, ובאחר הגל מתפשט דווקא לכיוון העבר. מדענים ביטלו את הפתרון השני, הרי כולם רואים שהאור לא חוזר למנורה, אבל מקסוול נותר מוטרד מהסתירה הזאת כל חייו.

ווילר ופיינמן טענו שהאור שבמנורה אכן הולך אל העתיד וגם אל העבר. כשהוא פוגע בקיר, שוב יוצאים מהקיר גלים אל העתיד ואל העבר. הגל שמגיע כעת אל המנורה מהעתיד מבטל את הגל שמנסה ללכת ממנה אל העבר. הגלים היחידים שמחזקים אלה את אלה הם הגלים שהולכים מהמנורה אל הקיר. לכן אנחנו נשארים במציאות עם גלים שהולכים לעתיד בלבד.

"הכרתי את התיאוריה של ווילר ופיינמן אחרי שמרצה הראה לי את שני הפתרונות של המשוואות של מקסוול ואמר, 'הפתרון המניח גם את התפשטות הגלים לעבר הוא שטויות, כי הוא לא מקיים את אילוץ הסיבה והתוצאה", מספר קריימר. "אמרתי לו, 'האם בהכרח כיוון הסיבתיות הוא אילוץ בפיזיקה?' הוא שלח אותי למאמר של ווילר ופיינמן, אבל בעצם אמר לי שגם זה שטויות".

המחשבה החדשה שנולדה בברלין

קריימר לא קיבל מעולם את ההנחה שאלה שטויות, אבל כדי להבין את החידוש שלו, יש להבין קודם "בעיה" קונספטואלית נוספת בתיאוריה הקוואנטית, שהיא גם אחד היתרונות היישומיים שלה: "שזירה קוואנטית".
אנחנו רגילים לכך שבעולם הפיזיקה הקלאסית דברים אינם יכולים להשפיע זה על זה אם הם רחוקים מאוד, וככל שהם רחוקים יותר, כך הם משפיעים פחות והזמן שלוקח להם להשפיע רב יותר. בפיזיקה הקוואנטית, לעומת זאת, אם שני חלקיקים נפגשו בעבר, שינוי באחד מהם יכול להשפיע על האחר באופן מיידי, גם אם הם רחוקים, כאילו נוצרה ביניהם ברית שגוברת על המרחק ועל חוקי הזמן.

בברלין, עלתה אצל קריימר המחשבה הבאה: נניח שביום ראשון נפגשו שני חלקיקים קוואנטיים. ביום שני, שלחתי אותם לשני חברים שלי, אליס ובוב. אליס מדדה את החלקיק ביום שני, והמדידה שלה השפיעה על החלקיק האחר שאצל בוב קדימה בזמן, אבל לפי התיאוריה של ווילר ופיינמן היא השפיעה גם אחורה בזמן, עד המועד שבו היו שני החלקיקים מחוברים.

דמיינו שהגל חוזר אחורה בזמן, משפיע על החלקיקים כשהם מחוברים, ואז ההשפעה הזאת יוצרת את השינוי שבוב יחווה בחלקיק שלו ביום שני, כשהוא כבר יגיע אליו בזיגזג מאליס, דרך העבר. אולי קל יותר לדמיין זאת מאשר לחשוב שהחלקיק שאצל אליס ממשיך להשפיע על החלקיק של בוב, בלי שמתקיים ביניהם קשר כלשהו.

"ברגע שהבנתי את זה, אמרתי לעצמי, 'ודאי כבר חשבו על זה', הרי לא הייתי מהתחום הקוואנטי ולא ידעתי מה כבר דובר שם ומה עדיין לא. לקח זמן עד שהבנתי שזה כנראה רעיון די ייחודי".

 

חלק מהעתיד קבוע, וחלקו חופשי

"זה פתרון מאוד אלגנטי להרבה בעיות בעולם הקוואנטים", מעיד פרופ' אבשלום אליצור, מהוגי הניסוי אליצור־וידמן וחברו של קריימר. "לדוגמה, בעיית החתול של שרדינגר, שנמצא גם חי וגם מת בתוך הקופסה שלו, כי הקוואנטים הם הסתברותיים. הגישה של קריימר אומרת משהו אחר: ברגע שפתחנו את הקופסה, בעצם חזר אחורה גל של סיבה־תוצאה, שמשפיע על העבר וגורם לכך שבעבר החתול כבר נהיה או חי או מת, אבל לא שניהם".

פרופ' אבשלום אליצור / צילום: ויקיפדיה

בעולם שלנו, של חתולים, פיזיקאים ואנשים שנמצאו מתים ביער, אי אפשר באמת ללכת אחורה בזמן. זה אפשרי רק בעולם הקוואנטי. "אני חושב שהעתיד הוא קצת כמו כפור שמתגבש על החלון", אומר קריימר. "הוא מגיע מכל מיני כיוונים ואז מתמלא. אני חושב שהזמן שולח אצבעות של סיבתיות ומשאיר מקום ביניהן, ועם הזמן גם החללים הללו מתמלאים. כך שחלק מהעתיד כבר קבוע, וחלקו עדיין חופשי".

ואם תרצו את ההסבר הפחות לירי: "זה קצת כמו עסקת אשראי. אני אומר לעתיד 'אני יכול לתת לך אנרגיה', והעתיד אומר 'בסדר', ובשלב כלשהו האנרגיה חוזרת אליי".

ב־2010, אחרי שפרש מהאקדמיה, כתב קריימר את הספר The Quantum Handshake, המסביר פיזיקה קוואנטית וגם את הרעיון הזה באופן ברור יחסית.

מה קרה בניסוי במימון המונים

אחת הדילמות שאפשר לפתור באמצעות הגישה של קריימר נוגעת לשאלת המידע שנופל לחור שחור, שהזכרנו במדור שעסק בהתערבויות בין מדענים. אחת השאלות שעמדו במוקד התערבות כזאת הייתה האם ניתן לקרוא מידע מחלקיקים שנפלו לחור שחור, ואם חלקיק בתוך חור שחור יוכל להעביר מידע לחלקיק שזור שלו שנמצא בחוץ, וכך ניתן יהיה ללמוד מה קורה בתוך החור השחור. לפי הגישה של קריימר, החלקיק שבתוך החור יכול להעביר מידע אחורה בזמן, לתקופה שבה הוא היה מחוצה לו, וכך להשפיע על החלקיק השזור שלו ולעקוף את העיקרון שמידע לא יכול לצאת מחור שחור.

קריימר מודה שהוא עדיין לא הצליח לגזור מהתיאוריה שלו ניסוי שיכול להוכיח אותה באופן חד משמעי. ב־2016 הוא פרסם תוצאות של ניסוי שמומן באמצעות קמפיין מימון המונים. בניסוי הזה הוא ביקש לראות אם מערכת מסוימת יכולה להשפיע לאחור על קוואנטים שעברו בה חמש מיקרו־שניות מוקדם יותר. הניסוי לא הצליח להוכיח "סיבתיות לאחור", כפי שהגדיר זאת קריימר, אך הוא הצליח מאוחר יותר להסביר מבחינה מתמטית איך יכול להיות שהניסוי לא עבד, אבל התיאוריה שלו עדיין נכונה.

"ככל שאני מצליח להסביר יותר פרדוקסים באמצעות התיאוריה שלי, כך יש סבירות גבוהה יותר שהיא נכונה", הוא אומר כעת. "אני יודע שלבני אדם, גם מדעני פיזיקה קוואנטית, יש התנגדות עקרונית לרעיון שהזמן זורם ביותר מכיוון אחד. למזלי, אני חופשי לחקור מה שבא לי".

הפתרון של קריימר נראה פחות בלתי סביר אם משווים אותו לפתרונות שהצליחה האנושות להעלות על דעתה לסוגיית השזירה עד היום. הנה כמה מהם: "יש משתנים חבויים שמסבירים את המוזרויות הקוואנטיות אבל אנחנו לא יודעים מה הם"; "זו התודעה האנושית שדרכה עובר המידע בין הקוואנטים"; או "בכל מדידה קוונאטית היקום מתפצל להרבה יקומים זהים". בתוך סל האופציות הזה, מסע בזמן מתחיל להיראות כאופציה לא פחות סבירה.

האם יום אחד כן נוכל להעביר מידע לאחור? "בינתיים, הפיזיקה הקוואנטית משאירה מקום לאפשרות הזאת. עוד לא הוכיחו שזה בלתי אפשרי. על פי הגישה שלי, הטבע כל הזמן עושה את זה, אבל לא באופן שחשוף לנו".

עוד כתבות

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

גורם ישראלי בכיר לניו יורק טיימס: היינו קרובים לעסקה, ההצהרות של נתניהו הקשיחו עמדות בחמאס

ישראל החלה הבוקר בפינוי אוכלוסייה אזרחית מאזור רפיח ●  3 לוחמים נפלו במטח שנורה אתמול מאזור רפיח לכרם שלום ● צה"ל והשב"כ תקפו מרכז פיקוד של חמאס במתחם אונר"א במרכז הרצועה ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • כל העדכונים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן ישלם 370 אלף שקל פיצוי על איחור במסירה בפרויקט תמ"א 38

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר הנוגע לאיחור במסירה חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח בירידות שערים ● הדולר מזנק מול השקל בעקבות ההתחממות בדרום ● מיטב: הצריכה הפרטית עלתה והקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בחסר עמוק" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?