גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סובארו קרוס־טרק 2023: לוקחת ברצינות את השם "פנאי־שטח"

המצטרפת החדשה למשפחת סובארו לא זולה וצורכת לא מעט דלק ● אבל היא מאפשרת נסיעת שטח שנדיר למצוא בשוק המשפחתיות

סובארו קרוס־טרק 2023 / צילום: יח''צ
סובארו קרוס־טרק 2023 / צילום: יח''צ

בשלהי העשור הקודם השמיעה טסלה "קריאת השכמה" קולנית לתעשיית הרכב. הסינים והאירופאים לקחו אותה ברצינות. מנהלים ואסטרטגים בכירים התוו תוכניות למעבר מבנזין לחשמל והקצו לנושא משאבי פיתוח רציניים. חברות סטארט־אפ סיניות לכלי רכב חשמלי הוקמו על ימין ועל שמאל, וממשלת סין אימצה את הטכנולוגיה לתוכנית החומש שלה. היפנים, לעומת זאת, איבדו את הדרך.

המכוניות החדשות שבדרך, ואיפה יטענו חשמליות בעוד שנתיים? | השבוע בענף הרכב 
מכת גניבות הרכב: חברות הביטוח שילמו אשתקד 700 מיליון שקל, זינוק של פי 2 

טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, המשיכה להיאחז בקרנות המזבח של ההנעה ההיברידית וטענה כי "הטכנולוגיה החשמלית לא מספיק יעילה ובשלה מבחינה הנדסית". ניסאן, שהייתה חלוצה עולמית בפיתוח ושיווק של רכב חשמלי עממי בתחילת העשור הקודם, הקפיאה את הפיתוח ואיבדה את ההזדמנות להפוך למובילה עולמית. הונדה המשיכה להשתעשע עם טכנולוגיית הנעה מימנית יקרה ומאזדה שרפה מאות מיליוני דולרים על פיתוח "מנוע בנזין שמתנהג כמו מנוע דיזל".

גם סובארו, החברה הקטנה והגאה, התעוררה מאוחר ותשיק את הדגמים החשמליים העצמאיים שלה רק ב־2026. בינתיים יש לה דגם חשמלי בודד ש"הושאל" מטויוטה, והיא ממשיכה לפתח רכבי בנזין פרטיים ומסורתיים עם הנעה כפולה. רובם מיועדים למעמד הבינוני, המבוסס והמצליח של ארה"ב. אותו קהל שכיום נוהר בהמוניו לכלי רכב חשמליים.

 

עיצוב חיצוני

גם הקרוס־טרק 2023 שייך למשפחה "המסורתית" של המותג והוא ממשיך לשאת את קווי המתאר של "מכונית סטיישן מוגבהת", שמאפיינת את הסדרה עוד מהימים בהם נקראה "XV". יש לו אורך מכובד ומרווח גחון גבוה, שמודגש על ידי חישוקים גדולים וקשתות גלגלים בולטות. אבל הגג אינו גבוה כמו ברכבי SUV קלאסיים, ומשטחי החלונות הם בממדים של מכונית פרטית תקנית.

מעצבי סובארו העניקו לדור המחודש של הרכב מראה יותר רבוע וקשוח בנוסח אחיו הגדולים "פורסטר" ו"אאוטבק". השינוי בולט במיוחד בחרטום שכולל פגוש יותר אגרסיבי ופנסים חדשים. שינוי קוסמטי דומה בוצע גם בזנב, שזכה לקבל פגוש מושחר בחלקו. הממדים הכוללים נותרו זהים, ולמעט חובבי סובארו מושבעים, לא רבים מבחינים בהבדלים.

פנים הרכב

תא הנוסעים עבר עדכון מקיף ויש לו מעט מאוד משותף עם קודמו. האלמנט הבולט בתא הוא מערך פיקוד עדכני, שמזכיר את ה"אאוטבק" הנוכחי.

המושבים הקדמיים נוחים מאד והמרחב הפנימי מאורגן היטב עם מרחב מכובד לנוסעים בוגרים מלפנים ומאחור. מרווח הראש מאחור, לעומת זאת, מקביל לזה של מכוניות פרטיות ואינו נדיב כמו בכלי רכב קרוס־אובר קלאסיים.

מולטימדיה ומצלמות

לוח המחוונים עדיין לא עבר לעידן הדיגיטלי ומציג צמד שעונים אנלוגיים עגולים וגדולים כמו שהאמריקנים אוהבים (וגם אנחנו), שביניהם יש מסך צבעוני עתיר מידע. אבל לצד הנהג יש כעת מסך מולטימדיה אנכי ומאסיבי, שהוא אחד האיכותיים בשוק. יש לו רזולוציה גבוהה, סמלים גדולים ומאורגנים היטב ותגובה מהירה לפקודות. כגיבוי, יש גם פיקוד קולי יעיל (באנגלית), שמזהה ללא קושי אנגלית במבטא ישראלי טיפוסי.

הנדסת האנוש מתוכננת היטב - כפי שניתן לצפות מחברה יפנית - וכוללת מוט הילוכים בעיצוב קלאסי. לטובת מאותגרי מסכי המגע יש גם כמות סבירה של מתגי שליטה פיזיים, שממוקמים משני צידי המסך ועל ההגה. תנוחת הישיבה גבוהה, וביחד עם ראות מצוינת לכל הכיוונים יש לנהג שליטה בטוחה על הנעשה מסביב לרכב.

האבזור התקני משתנה בהתאם לרמת הגימור, ובדגם העילי שבו נסענו הוא היה נדיב ומקיף. כל הגרסאות מצוידות בחבילת הבטיחות האקטיבית האחרונה של סובארו, שכוללת את רוב הפיצ'רים הקיימים במערכות כאלה פלוס תמיכה בנסיעה אוטומטית בכבישים מהירים ובפקקים. איכות הייצור סולידית, אולם מרכב שמגיע לטריטוריות של 180 אלף שקל היינו מצפים לפחות פלסטיק קשיח בטווח מגע של הנהג והנוסעים.

מנוע וצריכת דלק

בצפון אמריקה, שהיא כאמור שוק היעד המרכזי של הרכב, הוא מוצע גם עם מנוע 2.5 ליטר בנזין ויש אפילו אופציה היברידית. אלינו מגיע המנוע הוותיק והמוכר של סובארו בנפח 2 ליטר ללא טורבו, שמייצר 152 כ"ס ומומנט של 20 קג"מ ב־4000 סל"ד. בימינו אלה לא נתונים מרשימים עבור מנוע בנפח כזה וגם לא התאוצה מאפס ל־100 קמ"ש, שאורכת 10.5 שניות. אבל המנוע מספק את הסחורה בנסיעה רגועה בעיר ועל הכביש המהיר. האצה בעלייה או עקיפה אגרסיבית מחלצות מהמנוע דציבלים די גבוהים, ותורמת לכך גם התיבה הרציפה.

חובבי הצליל הייחודי של מנוע הבוקסר של סובארו יטענו שזה צליל "שרירי" וערב לאוזן. נהגים שלא שייכים לכת הסוברואידים ימצאו אותו קולני וטורדני. צריכת דלק מוצהרת של כ־13.1 ק"מ לליטר, או קרוב יותר ל־10 ק"מ לליטר בשימוש יומיומי, מרשימה אולי את הלקוחות האמריקאים, אבל בסטנדרטים של מנועים מודרניים זו צריכה די מאכזבת.

על הכביש

על הכביש הקרוס־טרק הוא רכב נעים מאד לנהיגה ממושכת. אמנם נטיית הגוף בפניות חדות מורגשת, אבל ההנעה הכפולה מספקת שפע של אחיזה על כל סוגי המשטחים ומשרה הרבה ביטחון במהירויות גבוהות ובכבישים מתפתלים. ההגה מרגיש קליל אבל מספק כמות סבירה של מידע על הנעשה מתחת לגלגלים, ומשקל עצמי מתון יחסית מאפשר להשתעשע בכבישים מתפתלים. נוחות הנסיעה תמיד הייתה צד חזק של סובארו ובדגם המחודש היא טיפסה עוד דרגה וניצבת קרוב לצמרת של פלח.

סובארו מקפידה להדגיש את פוטנציאל עבירות השטח של ה־XV, ואכן, עם מרווח גחון של 22 ס"מ, זוויות גישה/נטישה מרשימות והנעה כפולה - שמאחוריה ניסיון של עשורים רבים - הרכב יכול לקחת את נוסעיו ליעדים שאליהם רוב דגמי הקרוס־אובר "המפונקים" לא יעלו בדעתם להגיע.

מצד שני זה לא לנד־רובר ואפילו לא לנד־קרוזר, ואנחנו לא רואים את רוב הקהל המשפחתי של הרכב הזה גורס את החישוקים המהודרים על הסלעים שבנגב (אלא אם זה רכב חברה כמובן).

מחיר

בשורה התחתונה סובארו קרוס־טרק המחודש הוא קרוס־אובר משפחתי, שימושי ויעיל, שבנוי לשרוד הרבה שנים. בטווח המחירים שלו, שנע בין 160־180 אלף שקל, אפשר למצוא כיום דגמי־אובר עם יותר מרווח, ביצועים וסטטוס, ואפילו עם כמה דגמים חשמליים יעילים. אבל אף מהם אחד לא מתייחס בכזו רצינות לביטוי "רכב פנאי־שטח".
מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

טויוטה קורולה קרוס
במחיר של 170־180 אלף שקל יש לקורולה קרוס העדכנית מראה אופנתי וממדים דומים לקרוס־טרק. ההנעה היברידית עם מנוע 1.8 ליטר, מנוע חשמלי ותיבה רציפה.

טויוטה קורולה קרוס / צילום: יח''צ

מאזדה CX-3
במחיר שמתחיל ב־160 אלף שקל, לקרוס־אובר יש עיצוב חלקלק וממדים מעט קטנים יותר מקרוס־טרק. גרסת הבסיס מצוינת במנוע 2 ליטר בנזין ותיבה בת 6 מהירויות.

מאזדה CX-3 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?