גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

7 טעויות נפוצות בשיתופי-פעולה בין חברות, והדרכים לתקן אותן

בתקופות של האטה, כאשר תקציבי השיווק נחתכים, עוד ועוד חברות מנסות לייצר מהלכים משותפים במטרה להפחית עלויות או להגיע לתוצאות ביתר קלות ● מתי דווקא לשותפה הקטנה יש יתרון, למה לא חייבים להשקיע באותה מידה, ואיך נמנעים מקמפיין מבולבל

שיתוף-הפעולה בין איקאה ללגו הפך למכפיל כוח / צילום: Shutterstock
שיתוף-הפעולה בין איקאה ללגו הפך למכפיל כוח / צילום: Shutterstock

הכותבת היא מייסדת ומנכ"לית משותפת של סוכנות השיווק אקסטרה מייל

בפברואר האחרון הכריזו חברת נייקי ורשת חנויות טיפאני על השקת מהדורה מוגבלת של נעליים מעוצבות חדשות. השוק הגיב בהתרגשות לשותפות בין שני מותגי-העל, והציפייה הייתה למוצר קריאטיבי, יוצא דופן ומעורר השראה, בדומה לשיתופי-הפעולה אחרים של נייקי עם לואי ויטון וסוורובסקי.

אלא שברגע האמת, קהל הצרכנים התאכזב לגלות שהמיזם המשותף כלל נעליים די סטנדרטיות של נייקי, בשילוב צבעים חסר מעוף של טיפאני. בפעם הזו, השותפות נגנזה מהר. 

מה מסתתר מאחורי אקזיט המזון החלומי של דודי עזרא | ניתוח
מהגביע של ארגנטינה ועד הפשטות של בריטיש: ההברקות הפרסומיות בקאן

חברות רבות תרות אחרי שיתופי-פעולה שמאפשרים לחלוק בעלויות, או להגיע לתוצאות הרצויות ביתר קלות. זה נכון כפליים בתקופה של האטה, כאשר תקציבי השיווק נחתכים. אך מה שנראה לכאורה קל, יכול להיות מסובך בפועל. הנה כמה כללי מפתח כיצד להימנע מטעויות בשיווק באמצעות שותפים.

הערך של הקטנות

בניגוד למה שחושבים, לא פעם, דווקא חברות קטנות יכולות להביא את הערך הרב ביותר לשותפות. חברה קטנה אשר חיה ונושמת שוק ספציפי, מכירה היטב את השחקנים והלקוחות בו, ויכולה לפנות אליהם בקלות וביעילות, יכולה להיות שותפה מעולה עבור חברה גלובלית.

החברה הגלובלית משיגה "אנשי שטח" שמביאים את הבשורה שלה לשוק, והחברה הקטנה נהנית מחשיפה ומיצוב כשותפה של גוגל או מיקרוסופט, למשל - מה שמבטיח תקציבי שיווק, תורם למוניטין ועוד.

לא "דולר מול דולר"

האם שני הצדדים צריכים לתרום את אותו סכום כספי לקמפיין המשותף? לאו דווקא. חברות יכולות להביא ערך גם בדמות תוכן, מומחים, אחיזה אסטרטגית בשוק היעד או קשר אישי עם הלקוחות.

למשל, חברות תרופות, שבדרך-כלל אסור להן לקדם את התרופה עצמה, יכולות לשתף פעולה עם עמותות המסייעות לחולים במחלה. דרך קידום העמותה הרלוונטית ויצירת מודעות לאתגר עמו החולים מתמודדים, החברה מדגישה את החיבור ואת ההובלה שלה בתחום.

החברה מספקת את התקציב לקמפיין, והעמותה את החזון והחיבור לשטח. בפרויקטים כאלה התקציב כולו מגיע מחברת התרופות, ועדיין שני הצדדים משיגים בצורה מדויקת את המטרות שלהם.

לוודא ש1+1=3

חברות שמייסדות שיתופי-פעולה רק בגלל שהם נוחים, מבלי לדאוג שהם יספקו ערך אמיתי ללקוח, ימצאו לרוב שהקמפיין שלהן פשוט לא מצליח. דוגמה למהלך לא מוצלח הוא אותו קמפיין של נייקי וטיפאני, שמראה כי גם מותגי-על עתירי משאבים עשויים לבצע טעויות.

שותפות מוצלחת היא כזו שמהווה מכפיל כוח, שמביא יותר ממה שכל אחד מהשותפים היה מביא בנפרד. דוגמה לכך היא שיתוף-הפעולה בין איקאה ולגו, שהוביל ליצירת משחק שבמסגרתו ילדים יכולים "לרהט" קופסה המדמה חדרים בבית באמצעות קוביות לגו. הקופסה, שנמכרה בחנויות איקאה, תפקדה גם כמקום אחסון.

מדובר בדוגמה קלאסית של שיתוף-פעולה שמעניק לכל אחת מהשותפות בדיוק את מה שנדרש עבורה. לאיקאה חשוב לייצר זיקה למשפחה וילדים, ולגו מקבלת באמצעות שיתוף-הפעולה ערוץ מכירה משמעותי נוסף, שמאפשר לה להגיע ישירות להמוני בתים בעולם.

שתי החברות מחברות את מותגיהן לקהל היעד המרכזי, והלקוח מקבל ערך מוסף משמעותי - האלמנט המרכזי, שבלעדיו אין הצלחה.

היום שאחרי המכירה

לא מעט מוצרים, בעיקר בעולם הטכנולוגי, דורשים תהליך הטמעה מורכב. שותפות אסטרטגית יכולה להיווצר פעמים רבות בין החברה שמייצרת את המוצר לגורם מקצועי שייקח אחריות על תהליך היישום, יסייע ללקוחות בהטמעה, ועל הדרך ישווק את המוצר בערוצים שלו, כמכפיל כוח שיווקי.

למשל, חברות שפועלות בעולם החקלאות כגון נטפים, Afimilk או ICL, מייצרות מהלכי שיתוף-פעולה שכוללת קמפיינים שיווקיים עם ספקים של ציוד חקלאי, על-מנת להרחיב משמעותית את החדירה שלהם לשווקי יעד ברחבי העולם.

שעטנז עיצובי

מדובר בנקודה כואבת, במיוחד לעיניים. מותגים משקיעים רבות בנראות של הקמפיינים שלהם, וכאשר הם חוברים למותג אחר, חוסר נכונות להתפשר מוביל לדרישה שהקמפיין המשותף יכלול את השפה העיצובית של שני המותגים. זה לא עובד, ואם כן, זה נראה רע.

במצבים כאלה יש כמה אפשרויות: להחליט שהמותג החזק מבין השניים יהיה בפרונט, השפה העיצובית שלו תשלוט, ורק הלוגו של המותג השני ישתלב בקמפיין.

אופציה שנייה היא לעצב שני קמפיינים נפרדים, שכל אחד מהם יישא את העיצוב של אחד מהמותגים השותפים, וכל חברה תשלח ללקוחותיה את הקמפיין שלה. פתרון זה מתאים כאשר מאגר הלקוחות של שתי החברות שונה מאוד, שכן אם יש לקוחות משותפים, הם ייחשפו לשני הקמפיינים, וזה עלול ליצור בלבול.

אופציה שלישית היא לייצר שפה עיצובית חדשה לטובת הקמפיין המשותף, שתסקרן ותעורר עניין. מצד שני, יש לקחת בחשבון שהוא לא ייהנה משיוך לאף אחד מהמותגים. בכל מקרה, כדאי לפתוח את הנושא לדיון עם השותפים, ולבחור באופציה הנכונה ביותר.

בלי דריסה

כאשר חברה מנהלת כמה שיתופי-פעולה במקביל, נפוצים מצבים שבהם כל אחד מהשותפים מעלה קמפיין דיגיטלי משלו לאותה הצעת ערך, ללא תיאום. הקמפיינים למעשה מתחרים על אותם קהלי יעד ואותן מילות מפתח, המחיר לליד עולה, והכסף מושקע לחינם.

מתי כן כדאי לקיים קמפיינים שיווקיים עם כמה שותפים במקביל? כאשר כל אחד מהם משווק מוצר מעט שונה, או כאשר יש חלוקה מוגדרת בקהלים: שותף אחד משווק לסקטור הפיננסי, שותף שני לסקטור הקמעונאות וכן הלאה.

נקודה נוספת שיש לשים אליה לב היא העבודה עם משפיענים, שצריכים להדהד את המסר של הקמפיין המשותף, ולהסביר כיצד המהלך יביא ללקוח ערך מוסף. למעשה, הם יהוו שופר למסר שכבר קיים.

במקרים רבים, לכל אחת מהחברות יש כבר משפיענים "משלה" - זוהי הזדמנות מצוינת ליזום צעדים יצירתיים, ולחבר אותם גם לפעילות משותפת.

לתאם בין מחלקות

בחברות רבות מנהלי השותפים ומנהלי השיווק אחראים על מחלקות שונות, ועובדים במקביל. כאשר אין תיאום, הארגון מבצע מאמצים שיווקיים כפולים לקדם את המותג.

אם יש סנכרון, מחלקת השיווק תעלה קמפיין למוצר/שירות חדש בתיאום עם מחלקת ניהול השותפים, וזו מצידה תתכנן עם השותפים שלה מהלכי המשך שממנפים את הפעילות הראשונית ומייצרים מכפיל כוח. כך הן יעלו את המיצוב והזכירות של המותג, ומאמצי השיווק יצליחו יותר. 

עוד כתבות

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

גנץ ל"גורם המדיני": לא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי