גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אנומליית הבנקים בארה"ב: הגדולים משגשגים והבינוניים מתקשים לשרוד

מערכת הבנקאות בארה"ב מציגה הבדלים חריגים בין הבנקים הגדולים לבינוניים ● בעוד הגדולים נהנים מעודפי הון ומגדילים דיבידנדים, הבינוניים סובלים מבריחת פיקדונות, הפסדים וחששות ליציבותם ● מה צפוי לבנקים בארה"ב, ומהי אסטרטגיית ההשקעה המומלצת

בנק ההשקעות מורגן סטנלי בניו יורק / צילום: תמר מצפי
בנק ההשקעות מורגן סטנלי בניו יורק / צילום: תמר מצפי

הכותבים הם מנכ"ל ואנליסטית בחברת הייעוץ הכלכלי Complex

הגורמים בטור זה עשויים להשקיע בניירות ערך או מכשירים, לרבות אלה המוזכרים בו. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

משברים כלכליים המשולבים עם קריסות בנקים הובילו לאורך ההיסטוריה לירידות חדות בשווקים ולהתכווצות כלכלית מתמשכת, כגון במשבר ב-2008 שהתעצם לאחר קריסת ליהמן ברדרס.

לכן, קריסות הבנקים SVB וסיגנצ'ר בארה"ב השנה עוררו חששות ממשבר חריף. הפעולות המהירות שנקטו הרגולטורים, בראשן החלת ביטוח פיקדונות מלא וסיוע לבנקים בקשיים, בלמו זאת, בינתיים.

ואולם, מאז נוצרה במערכת הבנקאית בארה"ב סיטואציה מוזרה. בעוד שבדרך כלל מערכות בנקאיות סובלות ממשברים באופן רוחבי, בארה"ב המשבר ממוקד בבנקים הבינוניים והקטנים, בעוד שהגדולים משגשגים.

 

הגדולים חזקים ואף זוכים להקלות

המחשה מובהקת לכך ראינו בשבוע שעבר, בתוצאות "מבחני הקיצון" של הפדרל ריזרב (הבנק המרכזי) שבוחנים את עמידות 23 הבנקים הגדולים בארה"ב בתרחיש של מיתון מחמיר, ירידות בשווקים ועלייה בהפסדי אשראי.

התוצאות הראו שגם אם הבנקים יספגו הפסדי עתק בהיקף 540 מיליארד דולר, עדיין ייוותרו להם עודפי הון. כתוצאה מכך, חלקם צפויים לקבל הקלות בדרישות ההון ולהגדיל דיבידנדים.

בראש אלו, ג'יי.פי מורגן, גולדמן זאקס, וולס פארגו ומורגן סטנלי, שצפויים לזכות בהפחתת דרישת הון ליבה של כ-0.53% בממוצע. זהו שיעור עצום שיאפשר להם לשחרר הון לצמיחה, לרכישות ולהגדלת חלוקת הדיבידנדים. החריג מבין הגדולים הינו סיטי, שיידרש להגדיל את ההון ב-0.3%.

בהתאם, גולדמן זאקס הכריז שיעלה את הדיבדנד הרבעוני מ-2.5 דולרים למניה ל-2.75 דולרים, ג'יי.פי מורגן מ-1 ל-1.05 דולרים למניה, מורגן סטנלי מ-0.775 דולר ל-0.85 דולר למניה, ואילו וולס פארגו מ-0.3 ל-0.35 דולר למניה. גם סיטי יעלה את הדיבידנד - מ-0.51 ל-0.53 דולר למניה. אלו משקפים תשואת דיבידנד ממוצעת של כ-4%.

מנגד, הבנקים האזוריים, הגדולים יחסית מהבנקים הבינוניים, שהשתתפו במבחני הקיצון, אומנם עברו אותם, אך הציגו רמות הון נמוכות בהרבה תחת התרחישים שנבחנו, שנעו בין 6% ל-8% (U.S Bank, Truist, Citizens, M&T, Capital One). כתוצאה מכך, צפויה החמרה בדרישות ההון שיוטלו עליהם, ופגיעה ביכולתם לחלק דיבידנדים.

במקביל, רבים מהבנקים הבינוניים הקטנים יותר, שלא השתתפו במבחני הקיצון, סובלים מהפסדים כבדים החבויים במאזניהם, בשל ירידות שווי של ניירות ערך והלוואות שניתנו בסביבת ריבית אפסית, בריחת פיקדונות לבנקים הגדולים, הלוואות נדל"ן בעייתיות ואיום רגולטורי להחמרת דרישות ההון.

סיכונים אלה ממשיכים להתעצם עם המשך העלאות הריבית ומסכנים את יציבותם של בנקים אלה. בראש רשימת הבנקים בסיכון נמצאים Pac West, Truist, Western Alliance, Zions ו-Comerica.

דוחות הרבעון השני, שעתידים להתפרסם בקרוב, צפויים לחשוף את התפתחות הסיכונים במאזני בנקים אלה ואחרים, ועלולים להבעיר מחדש משבר.

מקור הצרות בבנקים הבינוניים

מרבית ההפסדים החבויים במאזני הבנקים בארה"ב נובעים מניירות ערך המוחזקים לפדיון, שאינם נמדדים בשווי הוגן, ולכן ירידות בערכם אינן משתקפות בהון הבנק. זאת, בעיקר בשל אג"ח ארוכות שנרכשו בסביבת ריבית אפסית, וערכן צנח עם עליית הריבית החדה בשנה האחרונה. עבור חלק מהבנקים, היקף ההפסדים בתיקים לפדיון גבוה מהונם, בדומה ל-SVB טרם קריסתו.

גם הבנקים הגדולים מחזיקים בתיקים לפדיון בהיקף מאות מיליארדי דולרים, אך ההפסדים הצבורים בהם מהווים אחוז קטן מהונם, ואינם מסכנים את יציבותם. חריג לכלל הוא בנק אוף אמריקה, ששיעור ההפסדים הלא ממומשים שלו עמד על 65% מההון בסוף 2022.

במקביל, חלק מהבנקים הבינוניים מתמודדים עם בריחת פיקדונות, בהיקף 60 מיליארד דולר ברבעון הראשון השנה, בשל חששות המפקידים מהתערערות יציבותם וחלופות השקעה בטוחות יותר בתשואות גבוהות, כגון אג"ח ממשלתיות וקרנות כספיות. כתוצאה מכך, נוצר אפקט מעגלי המגדיל את הסיכון ליציבותם, כשהצורך לפרוע את הפיקדונות העוזבים עלול לחייבם למכור ניירות ערך בהפסדים כבדים. במקביל, הם נאלצים לשלם ריביות גבוהות, לעיתים 5%, כדי לשמר פיקדונות, וכתוצאה מכך סובלים מפער ריביות שלילי לעומת תיקי האג"ח שלהם, ומתקשים להרוויח ולצבור הון.

מנגד, הבנקים הגדולים נהנים מזרימת נזילות חזקה מפיקדונות העוברים אליהם בחיפוש אחר יציבות, גם כאשר הם מציעים ריביות נמוכות בהרבה.

עוד מתמודדים הבנקים הבינוניים עם היקף עצום של הלוואות נדל"ן בעייתיות, המהוות כשליש בממוצע מנכסיהם, לעומת 6.5% בבנקים הגדולים. המצב עלול להחמיר בקרוב, בעיקר בהלוואות למשרדים. שיעור המשרדים הפנויים נמצא כיום ברמות הגבוהות ביותר ב-30 שנה, ושווי בנייני המשרדים ירד בממוצע בכ-27% ממרץ 2022.

כתוצאה מהשילוב בין ירידת התזרים משכירות לעליית הריבית על הלוואות, בעלי משרדים רבים מתקשים לעמוד בהחזרי ההלוואות, ומתחילים להחזיר מפתחות ללווים.

במקביל, בארה"ב ישנם כ-1.5 טריליון דולר של הלוואות נדל"ן מסחרי המיועדות לפירעון עד סוף 2024, שלאור המתואר, אין יכולת למחזרן בריבית הגבוהה הנוכחית. זאת, מכיוון שהנכסים אינם מניבים תשואה מספקת לתשלום הריבית, ושוויים אינו מספיק כדי לפרוע את קרן ההלוואה. לכן, צפויות מחיקות משמעותיות למלווים.

הזדמנויות רכישה והפחתת תחרות

סיכון נוסף לבנקים הבינוניים, הוא כוונות רגולטוריות להחיל מבחני קיצון ודרישות הון גבוהות יותר גם על בנקים עם נכסים בהיקף 100 מיליארד דולר, בניגוד לרף הקיים של 250 מיליארד דולר. זאת, לצד תוכניות נוספות להגדיל את דרישות ההון מהבנקים בארה"ב כחלק מיישום כללי באזל III הסופיים. החמרות אלה יפגעו עוד יותר ברווחיות הבנקים הבינוניים וביכולתם להניב תשואה ראויה להון, כאשר בניגוד למגמה בעשור האחרון, שבו הניבו תשואות גבוהות מהבנקים הגדולים, חלקם מניבים כיום תשואות שליליות עמוקות להון, מעל מינוס 20%.

שילוב הדברים צפוי לדחוף למיזוגים ורכישות של בנקים בינוניים בארה"ב בידי הגדולים, במקרים מסוימים כחילוצים מפני קריסה, שיאפשרו הזדמנויות רכישה משתלמות והפחתת תחרות.

רכישות אלו אפשריות לאור ריבוי הבנקים בארה"ב, שמספרם אומנם ירד מ-8,000 לפני עשור ל-4,700 כיום, אך עדיין קיים מקום לצמצום. להערכתנו, הבנקים הגדולים בארה"ב עשויים להניב תשואות גבוהות בשנים הקרובות, משילוב של דיבידנדים גבוהים ועקביים לצד עליות במניותיהם. לטעמנו, אסטרטגיית לונג בבנקים הגדולים ושורט בבנקים הבינוניים בארה"ב עשויה להניב בשנה הקרובה תשואות גבוהות.

עוד כתבות

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם