גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הראלי בוול סטריט מבלבל משקיעים: מה הם צריכים לעשות עם הכסף

הייצור במשבר, עקום התשואה הפוך, אך בוול סטריט מדד S&P 500 עלה בחדות מהשפל באוקטובר ● כעת, הכלכלנים חלוקים בניסיון להבין לאן פני השוק

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, lev radin
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, lev radin

אני מבולבל. מדדים כלכליים סותרים מספרים סיפורים שונים, אינדיקטורים מובילים מוטלים בספק, ונראה שהשווקים מתכוננים לפריחה ולקריסה גם יחד.

אם להיות הוגנים, בלבול אמור להיות ברירת המחדל לכל מי שמנסה לחזות להיכן מועדות פני הכלכלה או השווקים. ביטחון מופרז וחוסר יכולת להתגמש הם גרועים מבחינת המשקיעים, שרק לעתים רחוקות מבינים מה כדאי לעשות. ובכל זאת מדובר בזמנים חריגים.

"גרידפלציה": מה מסתתר מאחורי התופעה הכלכלית שמסעירה את כלכלני העולם? 
עליות המחירים נבלמות? יש לנו חדשות רעות בשבילכם 
לפחות בטווח הקצר, הנאסד"ק עדיין לא הגיע לשיא | ניתוח טכני

שלוש החריגות המבלבלות ביותר נמצאות בתחום הפיננסי, במבנה הכלכלה ובדרך בה נתונים נמדדים.

החריגה הכלכלית קיבלה כיסוי רב, אז נחזור על זה בקצרה: שוקי אג"ח צופים האטה, בעוד ששוק המניות מתכונן לכלכלה טובה.

התשואות על איגרות חוב בטווח רחוק הרבה יותר נמוכות מהתשואות על אג"ח לטווח קצר - במה שמכונה היפוך של עקום התשואה. משקיעים צופים הרבה קיצוצי ריבית, וזה באופן היסטורי כמעט תמיד קרה לפני מיתון.

מנגד, בשוק המניות קיים ראלי כבר מאז מאי, ומדד S&P 500 הספיק לעלות ביותר מ־20% מאז השפל באוקטובר. בעוד שניתן להתפלפל על כך (אם בודקים על פי מתן אותו משקל לכל המניות אז מניות הטכנולוגיה משפיעות פחות, מדד S&P עלה פחות, וכך גם המניות הקטנות יותר), הרווחים הובלו על ידי מניות מחזוריות שהן החשופות ביותר לצמיחה כלכלית, ותחומים דפנסיביים מפגרים מאחור. שוק המניות צופה לכלכלה נחיתה רכה.

האתגרים המהווים תמרורי אזהרה

הפיצול בכלכלה בא לידי ביטוי דרך הבעיות בתחום הייצור בזמן שתחום השירותים בפריחה. לכשעצמו, לא מדובר בבעיה - תמיד יש מנצחים ומפסידים. אבל אתגרים בשרשרת הייצור, באופן היסטורי, היוו תמרור אזהרה מוקדמת למצב הכלכלה, כך שהוא מקבל הרבה יותר תשומת לב בהשוואה לכמה שהחלק היחסי הנמוך שלו בתמ"ג אמור להצדיק.

הפער בין סקרי השירותים והייצור של מכון המחקר לניהול היצע (ISM) הוא הגדול ביותר מאז שמתפרסם הסקר הזה בסוף שנות ה־90. הסקר מראה שהייצור מצטמצם בקצב שלרוב נראה רק בזמני מיתון, והמצב מחמיר. רק שלוש פעמים מאז מלחמת העולם השנייה היה מצב התעשייה כל כך גרוע מבלי לגרום למיתון. בינתיים, תחום השירותים מתרחב ומשתפר.

גם בתחום הבינוי יש חלוקה. רישיונות חדשים לדיור פרטי והתחלות בנייה ירדו בקצב שנדיר לראות מחוץ לתקופות מיתון, כשהריביות הגבוהות החלו לנגוס והפריחה בבנייה שקרתה לאחר מגיפת הקורונה דעכה, אם כי לאחרונה היא חזרה מעט. ועדיין, רוב ההוצאה על בנייה הגיעה לשיא חדש, בסיוע של עלייה של 76% משנה לשנה בבתי חרושת חדשים, המיוחסת במידה רבה לסובסידיות שניתנות במסגרת החוק להורדת האינפלציה.

המדידה של החלוקות האלה מתפצלת בעצמה, על פי התשובה לשאלה אם הנתונים מגיעים מסנטימנט שהוא "רך" - מתייחס לתחזיות וציפיות המשקיעם, או מנתונים "קשיחים" - מסתמכים על נתונים יבשים. הסקר של המכון לניהול ההיצע הוא רך, בגלל שמה שהוא מודד הן דעות; אבטלה או ייצור תעשייתי נשענים על נתונים יבשים.

ההסברים השונים לבעיה מעמיקים את הבלבול

נתונים שאוגדו על ידי חברת השירותים הפיננסים סיטיגרופ מראים שהנתונים הקשיחים כולם טיפסו על מעל התחזיות במהלך השנה, בעוד שסקרים רכים מאכזבים בהשוואה לתחזיות רוב הזמן, אם כי בימים אלה הם השתפרו מעט.

אפילו בתוך הנתונים היבשים והקשיחים, המדידות מראות גם זמנים טובים וגם רעים. התמ"ג צומח, אבל אם מחשבים את גודל הכלכלה מההכנסה במקום מההוצאה, מה שמכונה הוצאה מקומית גולמית, היא ירדה בכל אחד משני הרבעונים האחרונים. בעקרון שתי דרכי המדידה אמורות לתת אותה תוצאה.

מחלוקות אלה ניתנות להסבר. הייצור נמצא במצב גרוע בגלל שינויים הקשורים למגיפה, שהובילו לפריחה בייצור ולאחריה ירידה חדה כשהביקוש עבר לשירותים.

הבנייה רגישה לשיעורי הריבית. סובסידיות באופן טבעי מעודדות פעילות. את הנתונים הלאומיים קשה למדוד והם עלולים להשתנות באופן משמעותי לאחר פירסומם.

ג'רארד מינאק, בכיר בחברת ייעוץ ההשקעות Minack Advisors בסידני, טוען ששוק האג"ח תמיד מסתכל יותר קדימה משוק המניות, כך שהחלוקה הפיננסית קשורה יותר לחוזק הקיים כנגד האטה עתידית. ובכל זאת הוא צופה מיתון.

באופן דומה, החלוקה לניתוח קשה או רך קשורה לקונצנזוס בקרב הכלכלנים שחזו בסוף שנה שעברה כי אנו עומדים לפני מיתון. מצב הרוח השלילי הופיע בסקרים כסנטימנט ירוד, אבל המשך הביקוש החזק גרם לכך שפיטורים וקיצוצי הוצאות שלרוב קורים במצבים כאלה לא קרו.

ספנסר היל, כלכלן בבנק גולדמן סאקס, חישב שהטעות הממוצעת בשימוש ב־19 סקרים כדי לחזות צמיחה של התמ"ג בשנתיים האחרונות הייתה כפולה בהשוואה לשנתיים שלפני המגיפה. לטענתו ניתן להסביר זאת בעזרת הסנטימנט הירוד. לדבריו, הכלכלה חזקה יותר ממה שרומזים הסקרים.

אינדיקטורים משולבים מנסים לשלב כמה דרכי מדידה כדי ליצור תחזית, כשהאינדיקטור המוביל של מכון המחקר האמריקאי Conference Board מצביע באופן סולידי על מיתון בטווח הקרוב, אפילו כשהאינדיקטור החופף אליו מראה שנכון להיום הכל בסדר גמור.

אבל אם דרכי המדידה האינדיבידואליות שבבסיס האינדיקטור המשולב עושות דברים יוצאי דופן, אולי השילוב ביניהן נותן תחזית פחות אמינה מבדרך כלל

לאור כל זאת, נראה שמה שנותר למשקיעים זה לגרד את הראש בבלבול. אך כנראה שהם צריכים פשוט לגוון את ההשקעות עם מניות מחזוריות ואיגרות חוב בתקווה שיסתדרו לא רע, לא מדהים, בכל תסריט שלא יבוא.

ובכל זאת, אני עדיין חושש שהצרות בדרך, אך מספיק מבולבל בימים המוזרים שלאחר המגיפה. בשל כך אני נוטה להימנע מהימורים גדולים על הכלכלה. אפילו אם ניתן לראות דרך ברורה יותר לעתיד, הערפל סביב סימני הדרך "לשם" רומז שכדאי לשמור על תיק השקעות מגוון, לכל מקרה שלא יבוא.

עוד כתבות

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל