גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אנושי, אבל לא אנושי מדי: מה צריך להיות ברובוט כדי שלקוחות ירצו לדבר איתו

טכנולוגיות חדשות משנות את פניו של ענף שירות הלקוחות ● אבל לאופן שבו הן יוטמעו יש תפקיד מכריע במידת ההצלחה שלהן

אנושי, אבל לא אנושי מדי / צילום: Unsplash
אנושי, אבל לא אנושי מדי / צילום: Unsplash

 

 

גם אם אתם חושבים שלא הייתם באינטראקציה עם רובוט שירות, סביר להניח שהשתמשתם בגרסה שלהם: עמדות לשירות עצמי במכולת. הודות למגפת הקורונה, הטכנולוגיה הזאת נמצאת במגמת עלייה, וכעת היא כאן כדי להישאר. רובוטים הם העתיד של השירות.

איך חברות יכולות לצמצם בהוצאות שלהן באופן חכם
אוקיינוסים כחולים בחלל: הזדמנויות כלכליות מעבר לכוכב הלכת שלנו

היתרונות של רובוטי שירות ברורים. הם לא יפיצו וירוסים הנישאים באוויר ולא יגיעו למצבי שחיקה. יש להם פוטנציאל להפחית עלויות, לשפר יעילות ולהפוך משימות מייגעות לאוטומטיות. מלבד תקלות או עדכוני תוכנה מזדמנים, רובוטים זמינים לעבודה 24/7.

אבל כדי להרוויח מהיתרונות האלה, רובוטי השירות חייבים להיות מתוכננים ומוטמעים באופן נכון, ולא - צרכנים ועמיתים אנושיים לעבודה יימנעו מאינטראקציה איתם. עדויות מצטברות מדגישות באילו דרכים רובוטים יכולים לעבוד בצורה הטובה ביותר בשירות לקוחות.

דומים לאנשים, עד גבול מסוים

רובוטי שירות שניתן לתת להם תכונות אנושיות, כולל תכונות רגשיות, נוטים יותר לספק את הלקוחות. מחקר משנת 2022 מצא שרובוט דמוי אנוש מספק יותר את הלקוחות אם הוא נתפס כנשי, בהתאם לציפיות סטריאוטיפיות.

מעבר לחשיבות של עיצוב רובוטים כך שייראו אנושיים, חשוב עוד יותר שהלקוחות יתפסו אותם כיצורים רגשיים. מחקר משנת 2021 שאל 194 אורחי מלון על שביעות הרצון שלהם מהשהייה בו. מחציתם קיבלו בעת הצ'ק־אין הנחיה להאניש את רובוטי המלון ומחציתם לא קיבלו הנחיה כזאת. אף ששתי הקבוצות קיימו אינטראקציה עם אותם רובוטי שירות, לאלו שהאנישו אותם הייתה שביעות רצון גבוהה יותר.

לקוחות רוצים חיבור רגשי. זה לא אומר שרובוט שירות צריך להיות בעל ביצועים מושלמים או ביטויים אנושיים. מספיק שיהיה לו תג שם שאומר "ג'ניפר" ושלט שאומר ללקוחות להתחשב ברגשותיהם.

 

הרובוט שמזהה לקוח פוגעני

פונקציונליות היא ללא ספק ההיבט החשוב ביותר של אינטראקציות בין אדם לרובוט והגורם המשמעותי ביותר לחוויית הלקוח. הצבת רובוטים בתפקידי שירות נותנת לאנשים תקוות שווא לביצועים יעילים וללא שגיאות, אך כמו בכל טכנולוגיה, תקלות ושגיאות עלולות להשפיע לרעה על החוויה.

מוקדים טלפוניים השתמשו זה מכבר בתיבות צ'אט ובמערכות אוטומטיות כדי להעריך את רגשות הלקוח על פי טון קולו. אאידה, עוזרת וירטואלית בבנק שוודי, יכולה לעזור ללקוחות בפעולות פשוטות ולהשאיר משימות פחות מונוטוניות לאנשים. אאידה יכולה גם לדעת אם הלקוחות מתוסכלים ויכולה לשלוח את הלקוח לטיפול של בן אנוש אם לא ניתן לפתור את בעיית השירות ביעילות.

עם זאת, לא כדאי לבקש מעובדי השירות האנושיים ליצור אינטראקציה עם לקוחות פוגעניים בלבד. זה יגרור שחיקה ותחלופה. באופן אידיאלי, פונקציה של רובוט השירות יכולה להיות הגנה - "סדרן" אם תרצו - שחוסם לקוחות פוגעניים או משפילים מפני סוכנים אנושיים. האפשרות להבחין בין הלקוח החושש או המתוסכל טכנולוגית, לבין הלקוח המתעלל יכולה לעזור לעובדים אנושיים לקבל את הרובוט לצוות.

עם הזמן, ככל שטכנולוגיות רובוטי השירות יהפכו נפוצות יותר וישתלבו בחיי היומיום, החידוש שלהן יתפוגג. כדי להבטיח את ההצלחה ארוכת הטווח של רובוטים בשירות לקוחות, חשוב למצוא איזון בין ניצול היתרונות שלהם לבין שמירה על מגע אנושי.

למי כדאי להעסיק רובוט שירות

גם אם יש לך רובוטים מואנשים ומתפקדים ברמה גבוהה מאוד, קהל הלקוחות שלך חייב להסכים לאינטראקציה איתם, מה שדורש מוכנות פסיכולוגית וטכנית כאחד. בעוד שרובוטים דמויי אדם נוכחים זה מכבר באסיה, הסכמת הצרכנים עדיין מהווה מכשול ממשי בארה"ב.

האם רובוטים מתאימים לחברה שלך? תעשיות שבהן שירות הלקוחות מותאם אישית ללקוח הן כנראה לא מקום נהדר לרובוטים.

גם אופי הלקוחות משנה. כדי לקיים אינטראקציה מוצלחת עם רובוט, הלקוחות חייבים להיות בעלי ביטחון עצמי ורצון לקיים אינטראקציה עמו. בעוד שמלונות רואים הצלחה רבה עם רובוטי קונסיירז', לקוחות עילית עשויים להעדיף קול או פנים אנושיים. מבחינה דמוגרפית, הקהל המוכן ביותר לקבלת רובוטים הוא צעיר וגברי. לקוחות אחרים עשויים לפקפק ביכולתם ליצור אינטראקציה עם רובוט או לא להאמין שהרובוט מסוגל לסייע להם. חברות חייבות גם לשקול היכן הטכנולוגיה עשויה להיות מסורבלת יותר מאשר מועילה.

עובדים אנושיים הם חיוניים כדי לנהל את האינטראקציות בין הרובוט ללקוחות. הם צריכים להיות נוכחים כדי להדריך לקוחות בהתאם לצורך. בקיצור, רובוטים ועמיתים לעבודה הם צוות השירות היעיל ביותר.

מבחן הרובוט כעוד עובד בצוות

שילוב רובוטים בשירות לקוחות עשוי ליצור תחושות של הקלה או איום בקרב עובדים. חשוב להבהיר שעובדים אנושיים הם חלק מהותי מהטמעת טכנולוגיות חדשות בעסק. הם עוזרים להאניש את הרובוטים בעיני הלקוחות ולהבטיח את הפונקציונליות של רובוטים, ומשתלטים על העניינים כשהרובוטים לא עומדים בציפיות.

כדי שהעבודה לצד רובוטים תהיה נינוחה יותר, מנהלים צריכים להבהיר שהמטרה היא לא להחליף בני אדם, אלא לשלב בהצלחה רובוט ועבודה אנושית כדי ליצור חוויית לקוח אופטימלית. מנהלים יכולים לעזור בכך על ידי מתן הסבר מספק על טכנולוגיית הרובוט והצעת תוכניות תגמול עבור הכשרה ומומחיות טכנולוגית. בנוסף, מנהלים צריכים להסביר כיצד הטכנולוגיה החדשה יכולה להגן על העובדים מפני המשימות המייגעות ביותר ומפני לקוחות לא נעימים, וכיצד היא אולי אפילו תהיה אינטראקציה מהנה עבורם.

© Harvard Business School Publishing Corp

עוד כתבות

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"