גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"סוג חדש של חדר עינויים": הנוסעים בארה"ב יוצאים נגד הצפיפות במטוסים

מזה שנים שנוסעים מתלוננים על מקומות הישיבה במטוסים ועל הריווח המוצע בהם ● בשנה שעברה מינהל התעופה הפדרלי ביקש מהציבור משוב באשר לשאלה אם גודל המושבים משפיע על נושאי בטיחות ● יותר מ־26 אלף תגובות התקבלו תוך שלושה חודשים

נוסעים בארה''ב עולים למטוס / צילום: Associated Press, Jenny Kane
נוסעים בארה''ב עולים למטוס / צילום: Associated Press, Jenny Kane

כמו כל אחד שעולה על טיסה מסחרית בימינו, גם טינה דיקסון שונאת את המושבים הקטנטנים והלא נוחים המוצעים לה. כבחורה בגובה 1.98 מטר, אפשר להבין אותה. "זה סוג חדש של חדר עינויים", אומרת דיקסון, בת 62, מג'ורג'יה. 

2 טריליון אירו בסכנה: החום הקיצוני מאיים על התיירות באירופה 
הזדמנויות ההשקעה שיצרה העלאת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב
יש לכם 150 אלף דולר פנויים? מנהל ההשקעות ממליץ איך לפזר אותם
350% בשבוע מסחר אחד: האם זו מניית המם החדשה?

לטיטו אצ'ווריה, שנהג לטוס לעתים קרובות כמנהל מפעל עבור חברת ייצור, היו יותר מדי אינטראקציות מביכות עם נוסעים מעוכים אחרים. "בסופו של דבר אתה צריך לחכך רגליים עם מישהו, למרות שאתה בכלל לא מנסה לעשות את זה. אתה פשוט נמצא כל כך קרוב אליו", אומר אצ'ווריה, בן 32 מקליפורניה.

מזה שנים שנוסעים מתלוננים על מקומות הישיבה במטוסים - על הכריות הדקות, על המעברים הצרים ועל כך שאין מספיק מקום לרגליים. כעת, החלו הפוליטיקאים להקשיב. הצעת חוק שהוגשה בקונגרס בחודש שעבר, לעדכון התקנים בעת פינוי המטוס בשעות חירום, עשויה לאלץ רגולטורים פדרליים לבחון את גודל המושבים במטוס, ואת הריווח המוצע בהם.

"מכאיב לטוס בימינו"

התקנים בארצות-הברית כוללים את רוחב המעברים ומספר המושבים המותרים במטוסים - אך לא קובעים להם גודל מינימלי. מינהל התעופה הפדרלי טען בבית המשפט כי הוא לא נדרש לקבוע סטנדרט למושבים, אלא אם יתגלה שיש בכך צורך על מנת לשמור על בטיחות הנוסעים. בסוף 2019 ותחילת 2020, ערך המינהל סימולציות בפינויי חירום מהמטוס, ומצא כי גודל המושבים והריווח ביניהם לא משפיעים לרעה על התהליך.

בשנה שעברה ביקש המינהל משוב מהציבור לשאלה אם גודל המושבים משפיע על נושאי בטיחות. יותר מ־26 אלף תגובות התקבלו מהציבור בפרק זמן של שלושה חודשים.

"גודל המושבים במטוסים פשוט נוראי", כתב מגיב אחד. "הם בנויים לאנשים משנות ה־40 או ה־50. אין סיכוי שיתאימו למישהו ששוקל יותר מ־90 קילו, וגבוה יותר מ־1.80 מטר. זה ממש מכאיב לטוס בימינו".

"אני בגובה 1.53 מטר, וגם אני מרגישה כלואה במושבים האלה", כתבה מישהי אחרת. "אני מרגישה רע בשביל אנשים בגובה רגיל".

במינהל התעופה השיבו כי הם עוברים על אלפי התגובות שהתקבלו. איגוד Airlines for America, המייצג את תעשיית חברותהתעופה בארצות-הברית, הודיע כי חבריו משקיעים בטכנולוגיות למיקסום החלל האישי, הנוחות והבטיחות.

"לא יהיה לך לאן ליפול"

במרץ האחרון, בית המשפט לערעורים במחוז קולומביה דחה עתירה שהייתה כופה על מינהל התעופה להתנות גודל מינימלי למושבים ולריווח ביניהם. בית המשפט קבע כי FlyersRights.org, ההתארגנות שהגישה את העתירה, לא הצליחה להוכיח כי קביעת כללים כאלו נחוצים לצורך שמירה על בטיחות הנוסעים.

עם זאת, בית המשפט כן קיבל את אחת הטענות. "כמובן, מושבים בחברות תעופה רבות הם קטנים באופן לא נוח", כתבו השופטים. "וזו הסיבה שחלק מהנוסעים משלמים עבור מושבים רחבים יותר ועבור יותר מקום לרגליים".

ויקטוריה קרטר, בת 37, מספרת כי המחיר של מקומות רגילים במטוס הוא גם ככה יקר מדי, ולכן היא עצמה מנסה לטוס כמה שיותר עם חברת סאות'ווסט אירליינס. זאת, כיוון שהם מציעים לנוסעים כבדי משקל מושב נוסף ללא תוספת תשלום. לפי דובר של חברת התעופה, מדיניות זו נועדה לשרת את כל הלקוחות שרכשו כרטיסים לטיסה.

דיאנה דונצ'בה, בת 39, אומרת כי לדעתה, היא לא הייתה מסוגלת להימלט ממטוס בביטחה במקרה חירום, בהתחשב בחלל המועט שבין השורות והתיקים הבולטים מתחת למושבים. "אם אתה נתפס על משהו, אתה תיפול וכנראה אפילו לא יהיה לך לאן ליפול, ומישהו ידרוך עליך", אומרת דונצ'בה.

מייקל רודג'רס, מהנדס בן 36 שטס כ־128 אלף ק"מ בשנה, מתרגז כשאנשים שיושבים בשורה שלו פשוט מנסים להידחק ולעבור לידו. "זה משוגע כמה קטן החלל שהם מנסים לעבור, וזה הופך לרגע ממש מביך", הוא אומר. "כאילו, תגידו לי ואני אקום".

שאלת ההישענות לאחור

מאט קונר, בן 34 ממדפורד מסצ'וסטס, אמר כי "בטח הדבר הכי מרגיז הוא כשמישהו משעין את המושב אחורה. זה פוגע לי בברכיים כל פעם". קונר, שגובהו 1.90 מטר, סיפר כי לפני שנתיים הוא כמעט הפסיק לקנות כרטיסים במחלקת תיירים, לאחר שאדם שישב לפניו נשען לאחור כל הטיסה. "הברכיים שלי היו הרוסות אחרי הטיסה הזאת".

בארי אמבס, פנסיונר בגובה 205 ס"מ ממילווקי, סיפר כי הוא נכנס לוויכוחים לוהטים עם נוסעים לפניו שניסו להישען לאחור. "אני שונא לומר זאת, אבל כשאני עולה על מטוס, אני תוקע את הברכיים שלי בחלק האחורי של המושב שלהם עד שהם מוותרים על הניסיון להישען", הוא אמר. "אנשים כבר קראו לדיילות ואמרו להן שאני לא מאפשר להם להישען. והדיילת תסתכל ותגיד, 'אתה לא יכול להישען בגלל שהברכיים של האדם שמאחוריך כבר תקועות בגב המושב שלך'".

ג'ק רוגוזין, בן 27, ציין שהוא תמיד מזועזע כשלאדם שלפניו יש החוצפה להישען לאחור. "אני חושב כאילו, 'וואו אתה רציני?'" אמר רוגוזין, שגר בברוקלין. "אני פשוט מגלגל עיניים".

מאט קרונין, בן 53, סיפר כי הוא מנסה ללכת בדרך האמצע בשאלת ההישענות. "אני נשען חצי הדרך", אמר קרונין, שגר באפלטון, וויסקונסין, וטס כ־200 פעמים בשנה. "אני מאוד מודע לגב שלי".

לידי קוטר, בת 25, אמרה שחברות תעופה צריכות להתאמץ יותר להפוך את ההושבה לנעימה יותר, אפילו במחיר של חלק מהרווחים. "אני מבינה שהם צריכים לעשות כסף", אמרה קוטר, שגרה במנהטן. "אבל באותו זמן, איפה האנושיות?".

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו