גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המנהלים חוגגים, המשקיעים מפסידים: המודל הבעייתי של קרנות הריט בישראל

על מסלול התנגשות: בזמן שהתגמול לחברות הניהול של קרנות ההשקעה בנדל"ן ובתשתיות הולך ומתנפח כפועל יוצא מהגידול בהיקף הנכסים - המשקיעים שמממנים את פעילותן סובלים מתשואות שליליות ניכרות ● "הקונספט שבו בנו את הקרנות האלה בישראל מייצר בעייתיות", אומר בכיר בשוק, ועכשיו גם רשות ני"ע מבינה שנדרש שינוי

גיל דויטש, ארז רוזנבוך, יוסי זינגר / צילומים: שי שברו, איל יצהר, כדיה לוי
גיל דויטש, ארז רוזנבוך, יוסי זינגר / צילומים: שי שברו, איל יצהר, כדיה לוי

עד כמה בעייתי המודל שלפיו פועלות קרנות הריט בישראל ניתן ללמוד מהמספרים הבאים. בשנת 2022 תפחו דמי הניהול ששילמו שמונה קרנות הנסחרות בבורסה בת"א ל-218 מיליון שקל - זינוק של 23% לעומת השנה שקדמה לה. זאת, בזמן שמניותיהן של אותן קרנות הסבו למשקיעים, ברובם גופים מוסדיים, הפסד ממוצע של כ-30% בשנה האחרונה.

"סערה שלא הייתה כמותה עשר שנים": שותף בקרן הנדל"ן מסמן את ההזדמנויות בשוק 
בחדרי המסחר מסכמים שבוע סוער: "עיקר הטלטלות בשוק - מקרנות הנאמנות" 

אם תרצו זהו הסיפור בקליפת אגוז: בזמן שהתגמול למנהלי קרנות הריט הולך ומתנפח כפועל יוצא של גידול בהיקף הנכסים הנרכשים על ידיהן (בתחומי הנדל"ן והתשתיות), משקיעים שמממנים את הרכישות הללו סופגים הפסדים ניכרים.

אף לא אחת ממניות קרנות הריט הנסחרות בבורסה הניבה אשתקד תשואה חיובית.

אין פלא שבמספר קרנות התערערו לאחרונה היחסים בין יזמי הקרן לגופים המוסדיים, המבקשים לצמצם את היקף התשלומים המועברים לחברות הניהול (בדרך כלל עשרות מיליוני שקלים בשנה) שנגזרים מהיקף הנכסים - מה שלכאורה מתמרץ את המנהלים לבצע רכישות גדולות, גם אם הכדאיות הכלכלית מוטלת בספק.

קחו לדוגמה את קרן הריט קיסטון, אשר משקיעה בענף התשתיות. הקרן שאותה הקימו אנשי שוק ההון גיל דויטש ורנוי בירם, לצד המנכ"ל נבות בר, רכשה אשתקד את השליטה בחברת התחבורה אגד, מה שהגדיל את היקף נכסיה בסוף 2022 ל-2.7 מיליארד שקל - עלייה של יותר מ-80% לעומת 2021.

כפועל יוצא זינקו דמי הניהול ששולמו ליזמי הקרן אשתקד בשיעור דומה, לכ-23 מיליון שקל. זאת מאחר שיזמי קיסטון זכאים לדמי ניהול בהיקף של 1% מנכסי הקרן. מניית קיסטון ירדה ב-5% בשנה האחרונה.

רנט איט: "רשות ניירות ערך מקיימת בחינה עקרונית"

את דמי הניהול הגבוהים ביותר גרפה אשתקד חברת הניהול של קרן התשתיות ג'נריישן, שהקימו יוסי זינגר וארז בלשה, לשעבר בכירי חברת גרנית הכרמל. ג'נריישן הסבה למשקיעים הפסד של 43% בשנה האחרונה, המיוחס בעיקרו להשקעה כושלת בחברת האנרגיה המתחדשת סולגרין.

עם זאת, כתוצאה מהגדלת היקף נכסי הקרן ב-35% אשתקד, לכ-3.5 מיליארד שקל, תפחו דמי הניהול ליזמים (כ-1% מהיקף הנכסים) ל-50 מיליון שקל כמעט, עלייה של 24% לעומת 2021.

נראה כי העיוותים הללו במודל התגמול של מנהלי הקרנות לא נעלמו מעיני רשות ניירות ערך. טיוטת תשקיף של קרן ריט חדשה, הפועלת בתחום של דיור להשכרה ארוכת-טווח (רנט איט), מגלה כי הרשות בוחנת התערבות בתחום הנפיץ: "לחברה נמסר כי רשות ניירות ערך מקיימת בחינה עקרונית בקשר להסכמי הניהול בקרנות השקעות במקרקעין, ולפיכך טרם הרישום למסחר של מניות החברה והצעתן לציבור, תפעל החברה להתאים את הסכם הניהול להערות רשות ניירות ערך (ככל שיהיו)".

גורם בסביבת קרנות הריט מעריך, כי הרשות "התעוררה" גם בעקבות מאבק אקטיביסטי שמנהלים בחודש האחרון קבוצת הביטוח הפניקס ובית ההשקעות מור מול חברת הניהול של קרן מגוריט.

 

זאת, במטרה לצמצם את דמי הניהול שגובה הקרן, הפועלת אף היא בתחום של דירות להשכרה ארוכת-טווח: "להערכתי ברשות מבקשים להגביל חלק מהכוח של חברת הניהול מול המשקיעים, ולחזק אותם באופן שיוביל עם הזמן להסדרת נושא דמי הניהול בקרנות".

מודל קרנות הריט (Real Estate Investment Trust) הועתק מארה"ב ונתפר לכאורה למידותיהם של הגופים המוסדיים המעוניינים בהשקעה סולידית לזמן ארוך בתחומי הנדל"ן המניב והתשתיות. הקרנות מאפשרות למשקיעים להשתתף, באופן לא ישיר, ברכישה ובהחזקה של הנכסים הללו, תוך פיזור סיכונים וניצול הטבות מס ייחודיות. כמו כן, הקרנות מחויבות לחלק את הרווחים השוטפים שלהן כדיבידנדים לבעלי המניות.

תשואות שליליות של יותר מ־60%

בבורסה בת"א נסחרות כאמור שמונה קרנות ריט, מרביתן (ריט 1 , סלע קפיטל , אזורים ליווינג  מניבים   ומגוריט ) בתחום ההשקעות בנדל"ן מניב, ושלוש נוספות (ג'נריישן , קיסטון  ואלומה ) בתחומי התשתיות.

כאמור, תשואת המניות בשנה החולפת הסבה בעיקר מכאוב לבעלי המניות, והגרועות מכולן היו קרן אלומה (ירידה של 68%), אזורים ליווינג (שנפלה ב-63%) ומניית גנ'ריישן. נראה כי התשואות ההחלושות הובילו משקיעים מוסדיים בקרנות הללו לקרוא לאחרונה תיגר על מודל גביית דמי הניהול של יזמי קרנות הריט, שבחלקם (בקרנות הוותיקות ריט 1 וסלע קפיטל) כבר מגיעים לסכום מצטבר של מאות מיליוני שקלים.

דמי הניהול, נדגיש, משמשים למימון הניהול השוטף של הקרן וכן לפעולות הקשורות בתחזוקה, ברכישה או במימוש של נכסים. כאמור, החברות של יזמי הקרנות גובות את דמי הניהול כפונקציה של היקף הנכסים שרכשו, ולפעמים היזמים זוכים גם לבונוס כשיעור משווי הנכסים שהצליחו לרכוש בשנה קלנדרית. שיעור דמי הניהול מדורג, ומתחיל בדרך כלל ב-1% משווי הנכסים, ויורד בהדרגה ככל שהם צומחים.

 

דמי ניהול של 0.4% מ־7.7 מיליארד שקל

כך, אצל חברת ריט 1, הקרן הוותיקה ביותר, עומדים כיום דמי הניהול על 0.4% מסך הנכסים (בהיקף 7.7 מיליארד שקל). אשתקד שולמו לחברת הניהול של הקרן, בראשות שמואל סייד ודרור גד, דמי ניהול של 39 מיליון שקל - צמיחה של 12%. לזכות הקרן יצוין כי מאז הנפקתה ב-2006 היא הניבה למשקיעים תשואה נאה של 340%.

גם אצל סלע קפיטל, שהונפקה שנתיים לאחר מכן, המשקיעים יכולים להיות מרוצים בסך הכול, עם תשואה מצטברת של 140%. גם אצלה עומדים כיום דמי הניהול במדרגה של 0.4% מהנכסים (שצמחו ל-5.2 מיליארד שקל). אגב, אם תעקוף הקרן את רף 8.5 מיליארד השקלים בנכסיה, היא תגיע למדרגה שמעליה ייגבו 0% דמי ניהול.

"חברת הניהול מוגנת בהסכמים ארוכים"

"הקונספט שבו בנו את הקרנות האלה בישראל מייצר בעייתיות", אומר גורם בכיר בתחום הנדל"ן. "מה שקורה הוא שמי שמקימה את הקרנות האלה זו בפועל חברת ניהול. היא מוגנת בהסכמים לתקופות ארוכות של עשר שנים וגם 14 שנה לפעמים. אי אפשר להוציא את חברת הניהול מהעסק אם הביצועים גרועים.

"מעבר לזה, חברת הניהול בדרך כלל לא משקיעה כסף משלה בקרן הריט. כל הכסף שזורם בדרך כלל הוא מגופים מוסדיים, אז היא פחות מושפעת מהרווח ומתשואת מניה". אותו גורם מזכיר כי בקרנות השקעה שאינן מתנהלות במודל הריט, המנהלים מתומרצים בדמי ניהול הגדלים ככל שהרווחים עולים.

גורם באחת מקרנות הריט מנסה להגן על מודל דמי הניהול: "בדיקות שנעשו לגבי כלל קרנות הריט בנדל"ן מצאו שבסופו של דבר חברות הניהול שלהן גובות מדי שנה כ-0.8% מסך הנכסים, בעוד שבחברות החזקה ציבוריות ההנהלה מגיעה לנתוני תגמולים רלונטיים של 1%-1.1%. מעבר לזה, יש בין המשקיעים בישראל מי שעדיין רגיל לראות בעל שליטה בחברה, ולא אוהבים את האיסור שיש בקרנות הריט על בעלי שליטה". 

מחברת ריט 1 נמסר בתגובה: "אנו סבורים כי זו טעות להתייחס לחברות הריט בישראל כחבילה אחת, וכך גם סבורים המשקיעים בכל הנוגע לריט 1 ובכלל. השקעה בקרן ריט מתאימה לרבים ומאפשרת למשקיעים לקבל תשואה ברמת סיכון נמוכה עם יתרונות של חשיפה לפרוטפוליו נכסים מגוון, נזילות, שקיפות ופיזור סיכונים.

"קרנות הריט נפוצות מאוד בארצות-הברית, והן נסחרות בבורסה החל משנות ה-60 של המאה הקודמת. הצלחת המודל הובילה למצב בו מרבית חברות הנדל"ן הציבוריות בארה"ב הן ריטים.

"בהקשר של תשואת המניה ראוי לציין כי מדד חברות הנדל"ן בישראל בשנה האחרונה ספג ירידה של כ-20% (ירידה גבוהה יותר מאשר בריט 1). חשוב לזכור כי הסכמי הניהול בריט 1 עלו פעמיים להצבעה באספות כלליות ב-3 השנים האחרונות ואושרו על ידי רוב מוחץ של בעלי המניות. נשמח להפנות את קוראי גלובס לשתי עבודות עומק שנכתבו על ידי חברות ייעוץ מובילות המראות שעלות הניהול הכוללת של ריט 1 היא נמוכה מממוצע עלות הניהול וההנהלה וכלליות בחברות הנדל"ן הישראליות עם היקף נכסים דומה". 

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק