גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארבע החברות האלה איבדו עשרות אחוזים משוויין בשנה. מה משותף להן?

מניות חברות הפועלות בתחומי היבוא המקביל של מכוניות, רכב שיתופי, יבוא מצברים וצמיגים ומכירת קטנועים חשמליים ספגו ירידות חדות בבורסה בת"א, על רקע ביצועים עסקיים חלשים ● מי הם בעלי המניות שספגו את עיקר ההפסדים?

אופנועים של חברת בליץ / צילום: יונתן בלום
אופנועים של חברת בליץ / צילום: יונתן בלום

מעטים הם הענפים במשק הנהנים מרווחיות גבוהה כמו זו של ענף יבוא הרכב, שהעמיד שורה של מיליארדרים מקומיים הנהנים מנזילות עצומה. לראיה תוצאותיהן של שתיים מהיבואניות הגדולות בישראל - דלק רכב וקרסו מוטורס, המציגות רווח שנתי של מאות מיליוני שקלים כל אחת ונסחרות בשווי של 2.5 מיליארד שקל ו־1.5 מיליארד שקל בהתאמה.

ליטר דלק בכ־8 שקלים או אובדן של מיליארדים: דילמה באוצר סביב סבסוד הבלו | ניתוח
● בפחות מ־200 אלף שקל: המכוניות החשמליות שנמצאות מעבר לפינה 

אלא שמשקיעים שביקשו ליהנות מהשגשוג בענף הרכב המקומי באמצעות השקעה במניותיהן של חברות שאינן נמנות עם היבואניות המסורתיות, ספגו הפסדים כבדים בתיקי ההשקעות. הכוונה היא לביצועים החלשים שהציגו יבואנית המצברים ואביזרי הרכב שנפ, יבואנית הרכב ביבוא מקביל הגדולה בישראל אוטומקס, חברת הקטנועים החשמליים בליץ וחברת הרכבים השיתופיים גוטו. בממוצע מציגות מניותיהן של החברות הללו ירידה שנתית של מעל ל־60%, תוך שהן מסבות הפסדים לדמויות מוכרות במגזר העסקי ובעולם הרכב.

 

אוטומקס: מתקשה להתחרות ביבואניות

חברת אוטומקס מוטורס פועלת ביבוא מקביל של כלי רכב מהמותגים המובילים בעולם באמצעות 12 סניפי מכירות. בין המותגים שמביאה החברה לארץ נמצאים רכבי הונדה, טויוטה, לצד מותגי יוקרה כמו מרצדס, ג'יפ, פורשה ואאודי. החברה הייתה אמורה לנגוס בהדרגה בנתח השוק של היבואניות המסורתיות, אך מתקשה בינתיים לספק את הסחורה.

את 2022 היא סיכמה עם יבוא ומכירה של 2,000 כלי רכב במחזור של מעל ל־450 מיליון שקל, עלייה של 10% בתוך שנה, ואף גייסה לראשונה איגרות חוב, תוך שהיא נכנסת גם לתחום יבוא האוטובוסים. אלא שהשורה התחתונה של אוטומקס נותרה שלילית אשתקד (הפסד של 1.2 מיליון שקל) כשברבעון הראשון של 2023 חלה הרעה ניכרת בתוצאותיה: ירידה של כ־10% בהכנסות שהוסברה בשינוי בהעדפות הצרכנים וירידה בצריכה הפרטית במשק. כמו כן, שחיקת שערי המטבע פגעה ברווח הגולמי, ולבסוף בשורה התחתונה נרשם הפסד של 6.8 מיליון שקל. רואי החשבון אף הפנו בדוח הכספי לעובדת אי העמידה של חברה שעמה התמזגה אוטומקס באמות מידה פיננסיות לתאגיד בנקאי.

סניף אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

בין בעלי המניות הבולטים באוטומקס נמנים עמנואל פז פוזיילוב המחזיק ב־16% ממניותיה; דני לוי (המנכ"ל) עם נתח דומה; גם ינון עמית, בעברו מנכ"ל חברת הליסינג אלבר, מחזיק בנתח נוסף של כ־16%; בעלת מניות נוספת היא אסתר זוכוביצקי, בתו של המיליארדר המנוח שאול אייזנברג, שלה נתח של 8.1% מהחברה. כל אלה סופרים נכון להיום הפסדים כבדים כאשר מאז מוזגה לשלד בורסאי באפריל 2021, צנחה המניה בכ־80%. שווי השוק הנוכחי של אוטומקס עומד על כ־40 מיליון שקל בלבד.

 

גוטו: מנסה לצמצם הפסדים

גם מצבה של חברת הרכב השיתופי גוטו (GoTo) רחוק מלהיות מזהיר. החברה, שמוזגה אשתקד לשלד בורסאי, נסחרת לפי שווי של 34 מיליון שקל לאחר שמנייתה צללה ב־56% בשנה החולפת, על אף שנתון זה כולל עלייה של המניה ב-23% מתחילת 2023. גוטו הייתה בעבר בשליטת קבוצת שירותי הדרך שגריר, שמכרה לאחרונה את רוב החזקותיה בהפסד ניכר. החברה מחזיקה בציי רכב שאותם היא משכירה לפרקי זמן קצרים לפי המודל השיתופי בישראל, ספרד וגרמניה.

החברה שהתנהלה בשנים האחרונות כחברת צמיחה, כלומר חתרה להשיג עוד ועוד נתחי שוק וגידול בהכנסות על חשבון הרווחיות, מנסה לשנות כיוון ולהתמקד בעתיד בניסיון לצמצם את ההפסדים הכבדים שרשמה. החברה סיכמה את 2022 עם הכנסות של 77 מיליון שקל, עלייה של 50% ביחס לשנה הקודמת, הודות לגידול בפעילותה בארץ ורכישה של פעילות בגרמניה, אך בשורה התחתונה רשמה הפסד כבר של 140 מיליון שקל, מחציתו בגין הפחתת מוניטין ענקית, וזאת לאחר הפסד של 47.2 מיליון שקל ב־2021.

גם בין בעלי המניות של גוטו ניתן למצוא כמה שמות נוצצים. לצד שגריר כאמור, אלו כוללים את היזם אדם נוימן, מי שהקים את חברת חללי העבודה המשותפים WeWork ונאלץ לעזוב אותה בהמשך (16.4%). קשה להתחמק מהשוואה בין שתי החברות שנקלעו למצוקה פיננסית לאחר שביססו את מודל הפעילות שלהן על הכלכלה השיתופית, וזאת אגב השקעות גדולות בהתרחבות שלא הצדיקו את עצמן.

מנכ"ל גוטו, גיל לייזר, המחזיק בקרוב ל־5% ממניות החברה, אומר לגלובס כי "החברה ממשיכה להאמין בריכוז כוחה בגרמניה, ורכשה את המתחרה שלה בתחום הקטנועים השיתופיים. מהלך זה הפך את החברה לשחקן הגדול והמוביל עם מעל 700 אלף משתמשים. במקביל, ובשונה מחברות הרכבים, החברה מחזיקה בנכס טכנולוגי בדמות מערכת לניהול והפעלת שירותי תחבורה דיגיטלית".

גורם בענף הרכב מסביר כי "גוטו פעלה בענף הרכב השיתופי שהתבסס על מרוץ אחר הצמיחה. חברות דומות בעולם עדיין מגרדות פלח מאוד קטן משוק התחבורה הכולל, והן ניסו להגדיל בכל מחיר את נתח השוק. בשנה האחרונה בחברה החליטו שהם צריכים לעצור את המרדף ולהתמקד בלהרוויח כסף. לכן הם סגרו 'עסקי חלום', קנו עוד חברה בגרמניה והגדילו את הפעילות בארץ".

שנפ: ההפסד של שגריר

מניית יבואנית המצברים הוותיקה שנפ נחתכה בחצי בשנה האחרונה, כאשר שווי החברה נאמד ב־128 מיליון שקל. שנפ נוסדה שלוש שנים לאחר קום המדינה ועסקה בייצור מצברים עד לסוף העשור הקודם. בהדרגה עברה החברה להתמקד ביבוא ולצד זאת הרחיב את עסקיה לתחומי הצמיגים והאביזרים לרכב.

מתוצאותיה של שנפ עולה כי רשמה עלייה של 8% בהכנסותיה ברבעון הראשון השנה ל־120 מיליון שקל, כאשר בין היתר נרשמה עלייה גם במגזר הדגל של יבוא המצברים. אך שחיקתו של השקל פגעה בשיעור הרווח הגולמי, והתוצאה בשורה התחתונה היא שהרווח הנקי צלל ב־49% ברבעון ל־4.4 מיליון שקל.

בהנהלת שנפ ציינו כי הגידול בהכנסות נבע בין היתר משינוי בתמהיל המצברים שמכרה. עוד ציינו שם כי השינויים במכירות המצברים מושפעים בין היתר גם משינויים קיצוניים במזג האוויר. בין הגורמים שפגעו ברווחיות התפעולית של החברה ברבעון הראשון הייתה עלייה בהוצאות המכירה והשיווק, על רקע התייקרות בשכר העבודה וגידול בהוצאות הפרסום.

נפגעת מרכזית מהירידה החדה במניית שנפ היא חברת שגריר, שבשליטת חברת ההשקעות הפרטית DBSI של ברק דותן ויוסי בן שלום. שגריר מחזיקה ב־29% ממניות שנפ אותן רכשה לפני כשנתיים מידי קרן הפרייבט אקוויטי סקיי תמורת כ־70 מיליון שקל, במחיר כפול משער המניה כיום. היא שולטת בחברה לצד משפחת המייסדים בראשות אורי רוזנשיין המחזיקה כ־36% מהמניות.

בליץ: הערת עסק חי בדוחות

שחקנית קטנה נוספת בענף הרכב בבורסה היא בליץ טכנולוגיות, הנשלטת בידי רפאל מוזינסקי, ועוסקת בפיתוח וייצור של קטנועים חשמליים. מצבה של חברה זו, הנסחרת בשווי של 36 מיליון שקל לאחר ירידה של 72% במניה בשנה האחרונה ושל 80% מאז מוזגה לשלד בורסאי לפני קצת יותר משנתיים, החמיר לאחרונה.

בעל השליטה מוזינסקי, המשמש גם כמנכ"ל, הודיע בסוף יולי כי יעמיד לה בטוחות אישיות לצורך השגת מימון, לאחר שהחברה נקלע הלקשיים כלכליים חמורים.

לאחרונה עזב יו"ר החברה, דוד מחלב, ובמקומו מונה לתפקיד זמני יו"ר חברת אי.בי.אי חיתום, רון ויסברג, עד למציאת מחליף קבוע.

רואי החשבון של בליץ הצמידו הערת "עסק חי" לדוחותיה השנתיים בשל מצבה הכספי והצורך שלה בהצגת מקורות מימון מגורמים חיצוניים. לכך הובילו היעדר תזרים מפעילות שוטפת ואי עמידה ביעדי מכירות ומסירות בהתאם לתוכניתה.

את 2022 סיכמה החברה עם הכנסות של 7.5 מיליון שקל, אומנם עלייה של 11% ביחס לשנה הקודמת, אך עם הפסד גולמי של 853 אלף שקל מול רווח גולמי של 2.6 מיליון שקל ב־2021. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד של 15.8 מיליון שקל, לאחר הפסד של כמעט 40 מיליון שקל שנה קודם לכן. ההון העצמי של החברה נחתך בחצי בסיכום 2022, ל־15.4 מיליון שקל.

עוד כתבות

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

משפחות החטופים חוסמות כרגע את איילון דרום וקוראות: ''למה הם עדיין בעזה ?!'' על רקע העסקה המתגבשת / צילום: אדר אייל Adar Eyal

משפחות חטופים חסמו את איילון, אישה שזרקה עליהם ביצים נעצרה

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות' הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

התוכנית שמסייעת למפונים לחזור לשוק העבודה בלי לאבד קצבאות

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; ההנג סנג קפץ בכ-2.5%

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; לפידות קפיטל מזנקת בכ-5%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'ט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים