גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המספרים המפחידים מאחורי ההשקעה הנחשבת לבטוחה בעולם

וושינגטון טמנה את זרעי המשבר שוול סטריט כבר לא יכולה להתעלם ממנו, וכך הריבית על החוב הממשלתי תגיע אולי ל־3% בשנים הקרובות, כפי שצופה אגף התקציבים האמריקאי, בשעה שאג"ח לטווח בינוני וקצר מניבות כיום יותר מ־5% ● ובמצב הזה, מתברר כי "מזומן, שפעם היה זבל, הפך לאטרקטיבי ביחס לאג"ח ולמניות"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Reuters
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Reuters

"מוזר" - זו הייתה המילה שבה השתמשו בכירי ממשל ביידן, על מנת לתאר את העיתוי של הורדת דירוג האשראי של אמריקה מצד חברת הדירוג פיץ'. עם זאת, ברטרוספקטיבה אנו יכולים לראות את 2023 כשנה חשובה ואת המהלך של הסוכנות הדירוג כקריאת השכמה. המאבק של הפד באינפלציה הגביר את הסיכון למשבר פיסקאלי, שהתאפשר בגלל עשרות שנים של חוסר תפקוד בוושינגטון.

● הצעירים מובטלים ושוק הנדל"ן קפוא: הסיבות מאחורי ההחלטה הסינית שהסעירה את השווקים 
גם ג'יי.פי מורגן ברשימה: פיץ' שוקלת הורדת דירוג לבנקים בארה"ב 

כתוצאה מכך, ההשקעות שיש להן את הסיכוי הטוב ביותר לספק מחסה מהסערה ההיא הן במקרה נחשבות גם כאטרקטיביות בתקופה הנוכחית.

לאורך ההיסטוריה, משקיעים היו מוכנים לקבל תשואות נמוכות מאוד על השקעותיהם בניירות ערך ממשלתיים בטוחים, במיוחד לטווח קצר (שנה או פחות). לדוגמה, 100 דולר שהושקעו באג"ח ממשלתית לשלושה חודשים בשנת 1928, שנה לפני המשבר הפיננסי הנודע בשם "השפל הגדול", צמחו לכ-2,141 דולר בלבד בסוף השנה שעברה (2022), בעוד שאותו סכום שהושקע באג"ח קונצרניות בדירוג בינוני צמח ל-46,379 דולר, או ל-624,534 דולר אם הושקע במניות בהשוואה לאותה תקופה - כך לפי פרופ' לכלכלה באוניברסיטת ניו יורק. למעשה, מספר שנים לאחר המשבר הפיננסי, כמעט כל השקעה קצרת טווח וכזו הנחשבת לבטוחה, הניבה תשואה נמוכה מאוד, עד אפסית.

ריי דליו, מייסד קרן הגידור הגדולה בעולם Bridgewater Associates אמנם לא טבע את הביטוי "מזומן הוא זבל", אך הוא הפך להכי מזוהה איתו בתקופה ההיא. בראיון שהעניק ל-CNBC בתחילת השנה הוא שינה את עמדתו וציין: "פעם מזומן היה זבל, היום הוא די אטרקטיבי - ביחס לאג"ח ולמעשה גם ביחס למניות".

ערימת החובות של הממשל האמריקאי תפחה

אג"ח ממשלתיות לטווח קצר לא רק מניבות כיום ריביות גבוהות יותר ממה שהניבו עוד מלפני המשבר הפיננסי של שנים 2008-2009, הן גם מציעות תשואות טובות יותר בהשוואה לאג"ח לטווח ארוך. האחרונות גם יסבלו מירידת ערך חמורה במידה והריבית תמשיך לעלות.

 

וכפי שהציע דליו, הערכות שווי מנופחות של מניות הופכות תשואה מובטחת של 5% ומעלה על אג"ח לטווח קצר למפתה. אבל יש סיבה מטרידה יותר לכך שהמזומן עשוי להפוך לבעל ערך רב במיוחד: על אף שכונו "תעודות עיקול" בשנות ה־70 האינפלציוניות, אג"ח לטווח ארוך יותר היו הנכס הרצוי בעתות משבר. התשואה של אג"ח הממשל ל-10 שנים נחשבת ל"ריבית חסרת סיכון", המשמשת להערכת כל הני"ע האחרים.

אולם כעת, ערימת החובות של הממשל האמריקני תפחה בעקבות המלחמה המתמשכת בטרור, המשבר הפיננסי העולמי והשלכות מגפת הקורונה. שיעורי ריבית נמוכים ורכישת אג"ח מצד הפד הסתירו את המתח: עלויות הריבית לאחרונה לא היו גבוהות יותר משהיו בתחילת שנות ה־90, בהשוואה לסכום הכסף הכולל שהממשלה הוציאה באותה תקופה. אבל האוצר בקושי ניצל את ההזדמנות לנעול את התעריפים הנמוכים שהיו זמינים על־ידי הנפקת שטרות חוב ואג"ח ארוכות טווח.

כעת, זה כבר מאוחר מדי. משרד התקציבים של הקונגרס מעדכן בקביעות את תחזיות התקציב ארוכות הטווח שלו, ומעריך שהחוב האמריקאי המוחזק על־ידי הציבור יעלה על התמ"ג השנה, והריבית על החוב הזה תשתווה לכשלושת רבעי מההוצאות שלא נובעות מענייני ביטחון. עד 2031 היא תהיה גדולה באותה מידה.

ה"מעגל המרושע" של הריבית המצטברת

התחזית של ה־CBO (משרד התקציבים של הקונגרס) נראית אופטימית מדי. הוא צופה שהריבית נטו המשולמת על החוב תעלה בקושי על 3% בשנים הקרובות, למרות שאג"ח לטווח בינוני וקצר מניבות כיום יותר מ־5%. ערימת החובות הגדלה פירושה שלשינויים קלים בסעיפי התחזיות יש כעת השלכות משמעותיות.

צריך לקחת בחשבון שכ-70% מני"ע של ממשל ארה"ב יבשילו תוך חמש שנים, ואז יצטרכו להחליפם בחדשים. במידה והריבית עבור אותן איגרות חוב תעלה אפילו באחוז אחד, החוב הפדרלי יגדל בכ-3.5 טריליון דולר עד 2033 והוצאות הריבית השנתיות של הממשלה יעמדו על כ-2 טריליון דולר. ורק בשביל לסבר את האוזן, מס ההכנסה ליחידים אמור להכניס רק 2.5 טריליון דולר.

לריבית מצטברת (ריבית דריבית) יש דרך להחמיר במהירות את המצב הרע ממילא, וליצור סוג של "מעגל מרושע" כמו זה שגרם למשקיעים לברוח מארגנטינה ומרוסיה. מטבע הרזרבה העולמי והיכולת להדפיס כסף מבלי להיקלע לחדלות פירעון, הופכים את מצבה של ארה"ב אומנם להרבה יותר טוב, אך לא לכזה שחף מסיכונים.

כלכלת ארה"ב תהיה תנודתית יותר

אומנם מתווה העלאות הריבית של הפד שמוביל בסופו של יום לגידול במשיכות החסכונות יכול לעבוד לזמן מה, אבל בסופו של דבר שוקי המניות והדיור עלולים להתרסק. לחלופין, הפד יכול להתערב ולרכוש מספיק אג"ח כדי להוריד את הריבית, להצית מחדש את האינפלציה ולהפחית את התשואות הריאליות על אג"ח.

במבט קדימה, מרחב התמרון של הממשל בוושינגטון ימשיך להיות מוגבל ככל שעלויות הריבית ימשיכו להכביד. בהמשך לכך, היכולת לנקוט בצעדים כמו חילוץ בנקים ממשברים, חתימה על חיסונים מצילי חיים, סבסוד טכנולוגיות מתקדמות או אפילו מלחמה בטרור, תצטמצם, והחשש הוא שארה"ב תאלץ להתמודד עם משאבים מוגבלים שיכבידו את חוזקתה של הכלכלה, יפגעו ביוקרה הבינלאומית שלה, ובסופו של דבר גם תוריד את האטרקטיביות של נכסיה.

בשורה התחתונה, קשה לחזות בדיוק מתי השווקים יחלו באמת לדאוג מהתרחיש הזה - במיוחד לאור העובדה שהתרעות לגבי התקציב עוררו אינספור אזעקות שווא במהלך השנים. עם זאת, לעת עתה, נראה כי השקעה בטוחה במזומן הפכה להרבה יותר מושכת מבעבר. 

עוד כתבות

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים