גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בגיל 38 בלבד ועם היסטוריה ישראלית: הכירו את השורטיסט שגרם לאנשים העשירים בעולם לפחד

נייט אנדרסון ייסד את הינדנבורג, המתמחה בהשקעות שורט מבוססות מחקר, ובתוך שנים ספורות קרא תיגר על כמה בעלי הון בולטים בוול סטריט, כשגם חברות מישראל ספגו מנחת זרועו ● הסוד להצלחתו הוגדר כ"כישרון מיוחד 'לרחרח' ולגלות הונאות תאגידיות"

השורטיסט שלא עושה חשבון לאייקן, אדאני ומאסק / צילומים: רויטרס, חיים צח - לע''מ, AP. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השורטיסט שלא עושה חשבון לאייקן, אדאני ומאסק / צילומים: רויטרס, חיים צח - לע''מ, AP. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שני מיליארדרים מוכרים, קארל אייקן האמריקאי וגאוטם אדאני ההודי, איבדו השנה חלק ניכר מההון שצברו לאחר מהלך אקטיביסטי רועם מצד חברת ההשקעות Hindenburg Research של ניית'ן אנדרסון. הם לא היו הראשונים ונראה שלא יהיו האחרונים: הינדנבורג, חברת השקעות פרטית מניו יורק, פועלת החל משנת 2017 ומתמחה בהשקעות שורט המבוססות על מחקר.

WSJ | במשך 60 שנה הוא היה המיליארדר הכי אגרסיבי בוול סטריט. עכשיו האימפריה שלו בסכנה
שורט של מיליארד וחצי דולר: משקיע העל מהמר על מפולת בשווקים

לפי הינדנבורג, היא מחפשת מקרים שבהם יש שילוב של אי סדרים חשבונאיים, "שחקנים בעייתיים" בהנהלה, עסקאות בעלי עניין שלא מדווחות כראוי, פרקטיקות בעייתיות בתחומי הדיווח וכדומה. היא נכנסת לפוזיציות שורט בחברות האלה - כלומר, מהמרת נגדן בכך שהיא מוכרת את מניותיהן בחסר. מדובר על שיטה לייצר רווח מנייר ערך שיורד, כשהסוחר מקבל בהשאלה את הנייר מבעליו, מוכר אותו בשוק, ולאחר מכן רוכש אותו מחדש כדי להחזיר לבעלים. בהנחה שכפי שהעריך הסוחר, מחיר הנייר ירד בתקופה זו - הרי שהוא מרוויח מכך; במקרה שטעה, ומחיר הנייר יעלה - הוא חשוף להפסד שגדל ככל שהמחיר גבוה יותר.

בניגוד למשקיעי שורט "רגילים", הינדנבורג נוקטת בגישה אקטיביסטית, כלומר היא לא רק נכנסת לפוזיציית שורט בחברה מסוימת, אלא גם מפרסמת לציבור את הסיבה המפורטת לפתיחת הפוזיציה. במקרה שלה מדובר דוח מפורט על חברה (חדשה) המתפרסם לרוב אחת לחודש־חודשיים.

נייט (ניית'ן) אנדרסון בן ה־38, שהקים את הינדנבורג, גדל בקונטיקט, למד מנהל עסקים באוניברסיטה של מדינה זו והוסמך כאנליסט. לפי פרסומים בעבר, אנדרסון שהה תקופה מסוימת בישראל, ואף שימש בארץ כנהג אמבולנס - מה שלדבריו הקנה לו ניסיון בחשיבה ופעולה תחת לחץ קיצוני.

לאחר שפרסם השנה דוח על קבוצת אדאני, פורסמו עליו כתבות בהודו שביקשו להבין מי האיש שהוביל לאובדן הערך הגדול של הקבוצה ההודית. באחת הכתבות, ב־India Times, נכתב כי חמש שנים מוקדם יותר אנדרסון גר במנהטן בדירה קטנה שבקושי היה יכול להרשות לעצמו. אך היה לו כישרון מיוחד - "לרחרח" ולגלות הונאות תאגידיות, שהוביל אותו להצלחה.

נייט אנדרסון, מייסד הינדנבורג / איור: גיל ג'יבלי

באתר של הינדנבורג נכתב כי ב־2014-2016 אנדרסון דיווח לרשות ני"ע האמריקאית (SEC) במספר מקרים. זו מאפשרת ל־Whistleblower (חושף שחיתויות) להעביר לה פרטים על מנת לגלות הונאות שונות בגופים שעליהם היא מפקחת. אנדרסון העביר פרטים בין היתר על קרן גידור מאטלנטה שבהמשך הואשמה בהונאה.

שם החברה מבוסס על אסון הינדנבורג מ־1937 - ספינת האוויר שהתפוצצה באסון שגרם למותם של כמעט 100 איש. אנדרסון סבר שזו הדוגמה המושלמת לאסון מעשה ידי אדם שניתן היה למנוע, ולמרות האזהרות המוקדמות מפעילי ההינדנבורג התעלמו ואמרו: "הפעם זה שונה". "אנחנו מחפשים אסונות דומים מעשי ידי אדם, שנמצאים בשוק, ושופכים עליהם אור לפני שיצליחו למשוך עוד קורבנות תמימים", נכתב באתר של הינדנבורג. מאז שהחלה בפעילותה הינדנבורג יצרה כבר לא מעט כותרות ו"הפילה" מניות בולטות. אלה כמה מהמקרים הבולטים:

שנת 2017 חברה מותקפת: אופקו

אופקו בראשותו של פיליפ פרוסט (לשעבר יו"ר טבע) היא חברת תרופות אמריקאית שנסחרת גם בת"א. הינדנבורג טענה שעזיבות רבות של מנהלים, שלא דווחו לשוק כראוי, עלולות להצביע על בעיה, ובמקביל העלתה תהיות נוספות על עסקי החברה, כולל בנוגע לערך של צנרת המוצרים העתידית.

התוצאה: המניה נחלשה (ובהמשך התאוששה). באתר האינטרנט של הינדנבורג מציינים שב־2018 הואשם פרוסט על־ידי ה־SEC בהונאה (הרצת מניות), הליך שהסתיים לבסוף בפשרה כשב־2019 פרוסט הסכים לשלם קנס של 5.5 מיליון דולר, ואופקו שילמה 100 אלף דולר, ללא הודאה או הכחשה.

שנת 2021 חברה מותקפת: אורמת

אורמת הישראלית, העוסקת באנרגיה גיאותרמית ונסחרת דואלית, עלתה על הרדאר של הינדנבורג לפני כשנתיים. הינדנבורג טענה שאורמת עוסקת ב"שחיתות בינלאומית" בעיקר בקשריה עם בכירים בממשל בקניה, גואטמלה והונדורס. כמו כן ציינו שדירקטורית בחברה והיועץ המשפטי שלה עבדו קודם בשיכון ובינוי, והואשמו על־ידי הפרקליטות בעבירות שוחד, דבר שלא זכה לגילוי של אורמת.

התוצאה: אורמת הכחישה את הטענות, אך במקביל "הזיזה" מתפקידו את היועץ המשפטי והודיעה שהדירקטורית לא תתמודד לכהונה נוספת. מניית אורמת נחלשה מעט לאחר הדוח, אך התאוששה בהמשך.

שנת 2022 חברה מותקפת: טוויטר

המקרה של הרשת החברתית טוויטר היה שונה מבחינת הינדנבורג, משום שההשקעה בשורט הייתה על רקע רכישת החברה ולא על רקע התנהלותה השוטפת, וגם משום שהינדנבורג שינתה אחר כך את הפוזיציה שלה בחברה. כשאילון מאסק הודיע על רכישת טוויטר, הינדנבורג העריכה שמאסק - שאותו הגדירה כאדם אימפולסיבי - ינסה להתחמק מהעסקה או לדון בתנאיה מחדש, לכן נכנסה לפוזיציית שורט.

התוצאה: מאסק אכן ניסה לבטל את העסקה, ומניית טוויטר נפלה. הינדנבורג, שהאמינה שטענותיו של מאסק לא יתקבלו בהליך משפטי, סגרה את פוזיציית השורט ופתחה פוזיציית לונג, כך שכשהרכישה הושלמה לבסוף, היא הרוויחה משני הכיוונים.

שנת 2023 חברה מותקפת: קבוצת אדאני

בתחילת השנה הנוכחית פרסמה הינדנבורג את הדוח על קבוצת אדאני, קבוצה הודית העוסקת בתחומי התשתיות והמשאבים, תחת הכותרת "איך האדם השלישי בעושרו בעולם מקדם את ההונאה התאגידית הגדולה ביותר בהיסטוריה". התאגיד ההודי, שמחזיק בבעלות על נמל חיפה, הואשם על־ידי הינדנבורג ב"מניפולציות חצופות על מניות והונאות חשבונאיות במשך עשרות שנים". בהינדנבורג העריכו ששבע חברות בולטות בקבוצת אדאני נסחרות בשווי מנופח עם פוטנציאל ירידה של 85%. הם הצביעו גם על חקירות הנוגעות להונאות שקשורות לקבוצה בכמה מדינות, ועל חברות שהוקמו במקלטי מס, שלחלקן אין כל פעילות אך הן העבירו כספים לחברות הציבוריות בקבוצה.

התוצאה: מניות הקבוצה צנחו בעשרות אחוזים ואדאני איבד את התואר "האיש העשיר ביותר באסיה". מניית אדאני אמנם התאוששה מהשפל שאליו צנחה בפברואר, אך היא רחוקה מהמחיר בתחילת השנה. שוויו של גאוטם אדאני מוערך כיום על־ידי פורבס ב־53.1 מיליארד דולר, לעומת 90 מיליארד דולר ב־2022.

שנת 2023 חברה מותקפת: Icahn Enterprises

בחודש מאי השנה טענה הינדנבורג כי החברה בשליטת המיליארדר קארל אייקן מנופחת ב־75%. בין היתר נטען כי נמצאו עדויות לשווי מנופח בעסקיו הפחות נזילים והפרטיים של אייקן, וכי למרות ביצועים פיננסיים שליליים, החברה הגדילה את היקף הדיבידנד שהיא מחלקת בשנים האחרונות. "בקצרה, אייקן משתמש בכסף מהמשקיעים החדשים כדי לחלק דיבידנדים למשקיעים הוותיקים", נכתב שם, ואף מוזכר בפירוש הביטוי "מבנה דומה להונאת פונזי".

התוצאה: אייקן טען שהדוח מטעה, אך לצד הדוחות האחרונים פרסמה החברה מכתב התנצלות על כך שבעליה סטה מדרך ההשקעות שלו לטובת הימור נגד השוק שכשל. מניית החברה צנחה ביותר מ־51% מאז שפורסם הדוח.

עוד כתבות

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים