גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כן בבית ספרנו: ההחלטה שהגבירה את עצמאות בתי הספר

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: תוכנית גמישות פדגוגית ניהולית

המערכת עדיין סובלת מצפיפות נוראית בכיתות ואיכות ירודה של כוח ההוראה / צילום: תמר מצפי
המערכת עדיין סובלת מצפיפות נוראית בכיתות ואיכות ירודה של כוח ההוראה / צילום: תמר מצפי

 

 

יש תקופות שאי אפשר לפספס. הבית מתמלא בכלי כתיבה, מחברות, קלמרים וילקוטים. שנת הלימודים בפתח. אבל רגע לפני שאנחנו שולחים לבתי הספר את היקר לנו מכל, אנחנו חייבים לעצור ולשאול: לאיזו מערכת חינוך אנחנו שולחים אותם?

ובכן, מתברר שלאחת ממערכות החינוך המושקעות ביותר בעולם במשאבים תקציביים: בישראל ההוצאה על חינוך היא הגבוהה מתוך 36 מדינות החברות בארגון המדינות המפותחות (OECD), עם הוצאה על חינוך בשיעור של 4.8 אחוזים מהתמ"ג בשנת 2019.

וכן, החשדנות שלכם מוצדקת: הרי אם אנחנו משקיעים כל כך הרבה בחינוך, איך יכול להיות שאנחנו מדורגים במקום כל כך נמוך מבחינת כישורי התלמידים (מקום 33 מתוך 41 מדינות במבחני פיז"ה)? איך, אם באמת מוקדשים לחינוך כל כך הרבה כספים, המערכת עדיין סובלת מצפיפות נוראית בכיתות ואיכות ירודה של כוח ההוראה? או במילים אחרות: איך ייתכן שאנחנו משלמים המון ומקבלים מעט?

הסיבה הראשונה היא לא מפתיעה במיוחד: אומנם בישראל ההוצאה על חינוך גבוהה, אבל יש בה גם הרבה תלמידים. לכן, ההשקעה פר תלמיד היא נמוכה במונחים השוואתיים: אף שאנחנו ראשונים בעולם בהוצאה על חינוך כאחוז מהתוצר, כש"מתרגמים" את זה להוצאה פר תלמיד, אנחנו צונחים עד למקום ה-24 מתוך 36 מדינות OECD.

 

אבל דווקא על הסיבה השנייה לא כל כך מדברים. מערכת החינוך בישראל היא ריכוזית, מאוד ריכוזית. הרבה יותר ריכוזית מהעולם המפותח. על פי נתוני ה-OECD, כ-69% מההחלטות בכלל התחומים מתקבלות בישראל ברמת השלטון המרכזי לעומת 35% בממוצע בקרב מדינות ה-OECD, ו-19% בלבד מבין ההחלטות מתבצעות ברמת בית הספר בישראל לעומת ממוצע של 34% בקרב מדינות ה-OECD. זו נקודה בעייתית: בגלל המרחק הרב בין השלטון המרכזי לאזרחים שבקצה, כשבמשרדי הממשלה מקבלים החלטות שמכתיבות עבור כל בית ספר את התכנים הנלמדים, מערכת השעות ומדיניות כוח האדם - לא תמיד גורמי השלטון רמי המעלה מודעים לצרכי השטח השונים והמשתנים ללא הרף.

את התובנות הללו הבינו ברחבי העולם - ואפשר לראות שמדינות אחרות בוחרות במודל של מערכות חינוך שמאופיינות בביזוריות גבוהה ובאוטונומיה נרחבת לדרגי השטח. בקנדה, למשל, בכלל אין משרד פדרלי או מחלקת חינוך מטעם המדינה האמונים על בתי הספר וניהול בתי הספר מתחלק בין הרשויות המוניציפליות והנהלת בתי הספר. בסינגפור - שידועה באיכות מערכת החינוך שלה - החליטו ב-2006 לקצץ את היקף תוכניות הלימודים על מנת לאפשר למורים לשכלל ולהעמיק את חומרי הלימוד, את שיטות ההוראה והעבודה האישית מול התלמידים. פולין החליטה להתמקד בקביעת תוצאות ולא בתהליך, כדי לאפשר לדרגי השטח לנהל את התהליך כראות עיניהם.

החדשות הטובות הן שגם בישראל החלה להתגבש ההכרה שיש להגביר את עצמאותם הפדגוגית והמנהלית של מוסדות חינוך. החדשות הרעות הן שזה קרה לפני כ-50 שנה. כלומר, כל הריכוזיות הזאת במערכת החינוך שאנחנו רואים היום - היא מצב שכבר לפני חצי מאה הבינו שהוא לא תקין. אומנם בתחילת שנות ה-2000 משרד החינוך החל להפעיל את מודל הניהול העצמי כמדיניות מערכתית כוללת, אך ב-2008 מבקר המדינה מצא שהמדינה נכשלה ביישום והטמעה של מדיניות הניהול העצמי בבתי הספר. מדו"ח המבקר עלתה תמונה של היעדר הטמעה, פיקוח והערכת התוכנית - ואפילו התקציבים שהוקצו לעניין הופחתו.

למרות שינויים רבים שהתרחשו במערכת החינוך לאורך השנים ומספר ניסיונות לקדם את עצמאות בתי הספר, יש הסכמה רווחת שמעולם לא הונהגה במערכת החינוך הישראלית אוטונומיה אמיתית. החוקרים ד"ר שובל שפט, עו"ד אביטל בן-שלמה וד"ר יצחק קליין טוענים כי מוקד היעדר האוטונומיה הבית ספרית הוא בשיטת התקצוב, לפיה בתי הספר מתוקצבים ב"שעות הוראה", במקום תקצוב שקלי חופשי שיאפשר אוטונומיה אמיתית, גם בהקשרים פדגוגיים וגם בעבור קביעת סגל ההוראה במוסד הלימוד.

ההחלטה: העברת סמכויות למנהלים

אך לאחר שנים ללא התקדמות משמעותית בשטח, באוגוסט 2021 התקבלה בממשלה החלטה מספר 226 בנושא "התכנית לגמישות הניהולית במערכת החינוך", או בראשי תיבות: גפ"ן (גמישות פדגוגית-ניהולית). התוכנית נועדה להגביר את הגמישות הניהולית של מנהלי בתי הספר, מתוך מטרה להביא את מערכת החינוך בישראל להיות מערכת מובילה ויעילה, המקדמת את כל תלמידיה באופן מותאם לצורכיהם.

 

בהחלטה נקבע עוד כי למנהלי בתי הספר יוקצו סמכויות באופן דיפרנציאלי כך שההחלטות יתקבלו על ידי צוותי הניהול המצויים במעגל הקרוב לתלמידים. הסמכויות יינתנו בשלושה מרכיבים: סמכות תקציבית - הסמכות לקביעת שימוש הסל הגמיש הבית ספרי; הסמכות לביצוע התאמות בתכנית הבית ספרית באופן המשרת את יעדי משרד החינוך ואת צורכי התלמידים; סמכות לארגון הלימודים בתוך המשאבים הקיימים באופן התואם את הצרכים הבית-ספריים, היעדים הנדרשים והכללים המחייבים.

 

ההישגים: החזון הופך למציאות

למרבה השמחה, התוכנית הצליחה ליצוק תוכן לתוך חזון הגמישות הניהולית. על בסיס ההחלטה, נוצר "סל גמיש" למוסדות החינוך - שהוא תקציב ייעודי שמוקצה באופן דיפרנציאלי לבתי הספר (ראו הרחבה במסגרת). התקציב שמשוקף למוסדות החינוך באמצעות מערכת גפ"ן נחלק לשני סוגים: תקציב קבוע ותקציב גמיש.

התקציב הקבוע המורכב משני רכיבים: אחוזי מינימום שנקבעו לשישה סלים (שמצטברים ל-25% מהתקציב) ושוברים שמיועדים לפעילויות שהמשרד הגדיר כחיוניות. בשנת הלימודים תשפ"ד (2023-2024) הוחלט להקטין את התקציב הקבוע ל-18.5% מהתקציב על מנת להגדיל את התקציב הגמיש. משמעות התקציב הגמיש היא שיתרתו גמישה וניתנת להעבירה בין סלים בהתאם לצרכי בית הספר. התקציב הוקצה באופן דיפרנציאלי על פי עשירון טיפוח ומספר תלמידים במוסד. בשנת תשפ"ד הוחלט להגדיל את שיעור התקציב הגמיש מ-75% ל-80%, דבר שמגדיל את הגמישות למנהלים בשימוש בתקציב.

כידוע, בלי מציאת מקורות תקציביים, כל תוכנית - חשובה ומועילה ככל שתהיה - תישאר על הנייר. גם בחזית הזו החלטה 226 רשמה הצלחה: המקורות התקציביים שוריינו מתקציב משרד החינוך - ובנוסף, התקבלה תוספת תקציבית של חצי מיליארד שקלים. התקציבים הללו הועברו למוסדות הלימוד בפעימות החל משנת הלימודים תשפ"ב (2021-2022).

 

את התוצאות בשטח אפשר לראות באמצעות שיתוף הפעולה של מנהלי המוסדות החינוכיים. מנהלי בתי הספר מגישים את תכנית העבודה במערכת הגפ"ן ובסוף השנה מדווחים על השגת המטרות ובוחרים תכניות עבודה שעוברות לאישור הרשות (גם במהלך השנה ניתן לשנות את התוכניות). בתוך כך, התוכנית כוללת מיפוי אתגרים וחוזקות של בית הספר והתלמידים, ככלי עזר בתהליך התכנון השנתי. בהמשך, התוכנית מאושרת על ידי הפיקוח הבית ספרי ועל ידי הרשות המוניציפלית.

הכשלים: לא מספיק דיפרנציאלי

למרות ההצלחה, התוכנית לא הצליחה למקסם לחלוטין את הפוטנציאל הגדול הטמון בה. כדי לממש את התכלית המהותית של התוכנית - הגמישות הפדגוגית-ניהולית - הכרחי שתהיה דיפרנציאליות בסמכויות בין המנהלים בבתי הספר השונים, כמו גם ליווי הדוק שמשתנה בהתאם ליכולות בית הספר. הסדרת הסמכויות הדיפרנציאלית נועדה לסייע למנהלי בתי ספר שאינם מורגלים בניהול העצמי בהטמעת התוכנית בצורה אפקטיבית. למרות זאת, הוחלט להעניק גמישות באופן רוחבי לכלל המנהלים ולא באופן דיפרנציאלי.

כדי לענות על הצורך בליווי דיפרנציאלי, כלומר ליווי ברמה שמשתנה על פי צרכי בית הספר, הוחלט להקים יחידת אנליסטים במינהל כלכלה ותקציבים במשרד החינוך לטובת ליווי התוכנית בהיבטי אפקטיביות ולטובת חלוקת בתי הספר להקבצים. ואולם, על אף שיחידת האנליסטים הייתה אמורה ללוות את התוכנית מתחילתה, על פי משרד החינוך היחידה הוקמה רק לפני מספר חודשים, לאחר שגייסו את מנהלת היחידה וגויס צוות במיקור חוץ. במרכז להעצמת האזרח מציינים שייתכן שעיכוב בהקמת יחידה זו הוביל גם כן להחליטה על ויתור החלוקה להקבצים, כיוון שזו הייתה אמונה על גיבוש חלוקה זו.

חסמים: החיפזון מן השטן

ההחלטה הזו סבלה ממספר חסמים, ביניהם חסמים "שגרתיים" שמצויים, לצערנו, בניסיונות יישום של החלטות ממשלה רבות: מחלוקות על סמכות ואחריות, היעדר מדדי תוצאה וקשיים בניהל תקציב.

אבל בהחלטה זו יש חסם משמעותי במיוחד - שלכאורה מפתיע להזכיר אותו כשמדברים על החלטות ממשלה: מהירות. אכן, כולנו חולמים שמשרדי הממשלה יעבדו במהירות, אבל במקרה הזה, כנראה, החיפזון היה מהשטן.

התוכנית הוטמעה בצורה מהירה, כשבבתי ספר רבים המדיניות לא חלחלה מבחינה מהותית. כך, גם אם מבחינה בירוקרטית למנהלי בתי ספר יש יותר סמכויות, בהרבה מקרים הם לא משיגים גמישות פדגוגית-ניהולית, אם בגלל חסם מהותי של הבנת התוכנית והפוטנציאל הטמון בה ואם בגלל גורמים "מערכתיים" שלא מאפשרים למנהלים אוטונומיה פדגוגית. בין הגורמים האלה ניתן למנות את העומס הרב בו מצוי הסגל החינוכי, היעדר סמכות לביצוע שינויים בשעות ההוראה ובתוכניות החינוך וחוסר בכוח אדם - ובמיוחד בכוח אדם איכותי.

לעתיד: בדרך לשינויי עומק

בשורה התחתונה, תוכנית גפ"ן היא שלב מבורך בפיתוח מערכת החינוך הישראלית שמאופיינת בריכוזיות יתר ומיעוט סמכויות לדרגי השטח. שיעורי היישום שלה מרשימים - ועל כך צריך לתת קרדיט למשרד החינוך, הגורם המתכלל של החלטה זו, שהוביל את מימוש התוכנית. ההחלטה הצליחה לתת מענה למירב הנושאים הנדרשים, בדגש על מקורות תקציביים, לוחות זמנים ומנגנון דיווח ובקרה. התוצאה היא מימוש יעיל של התוכנית.

אבל כמובן, לא נשחרר אתכם בלי שיעורי בית. על בסיס הלקחים מהתוכנית, במרכז להעצמת האזרח ממליצים להמשיך בצעדים שיגבירו את האוטונומיה הבית ספרית. איך עושים את זה? למשל, קובעים שאחריות משרד החינוך תצומצם להגדרת יעדים בלבד ומשאירים את ההחלטות בענייני שעות לימוד ותוכניות לימודים לשיקול דעתם של בתי הספר. במקביל, נדרשות רפורמות עמוקות במערכת החינוך על מנת לאפשר אוטונומיה אפקטיבית - בראשן קידום מעמד המורה ואיכות סגל ההוראה. אין ספק: חינוך איכותי דורש סגל הוראה איכותי.

עוד כתבות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים